Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1011
    • Vantaa

    Originally posted by isolohko View Post
    Olisikohan joku jo valmiiksi perillä 2017 - 2019 Tesla Model S 100kWh "ei-performance" malleista ja mallimerkinnöistä: takaluukussa 100D 2017 - 2018 ja joissain 2019:kin rekisteröidyissä vielä näkyy ja lienee selvä, on long range, mutta ilmeisesti sen jälkeen tuli tuon merkinnän tilalle "Dual motor" takaluukkuun 2019 ja nekin ns. long range ja edelleen niistä jostain alkaen on tullut Raven, joka ei lue missään, jonka erottaa adaptiivisesta ilmajousituksesta ja etumoottori on sama, kuin 3:sen takamoottori.

    Kysymys kuuluukin, onko 100D:n vm 2017 - 2018 ja ei-Raven Dual motor 2019 välillä mitään eroa?
    Akun koko merkinnät loppuivat 2019 jolloin tulivat Raven mallit joissa mainitsemasi päivitykset.
    Tuolloin oli myös pienemmällä akulla olevia malleja tarjolla ja kaikissa lukee dual motor perässä. Performance malleissa on punainen viiva merkinnän alla.
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

    Comment

    • MarkM
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 109
      • Kirkkonummi

      Originally posted by Tiik View Post
      Itse kun tunnun olevan vakuutusyhtiöiden pahin asiakas (40+ mies Uudeltamaalta), niin ainakin itselläni vakuutusmaksut oikeastaan autoon kuin autoon ovat todella kalliita. Vaikka historiassa ei minkäänlaista vahinkohistoriaa ja bonukset tapissa. Pelkään, että ehtivät nousta lisää, ennenkuin pääsen sähkäriä edes kokeilemaan.
      Sama homma täällä, just ihmettelin et miten on vakuutuksen hinta noussut niin paljon, kun tuohon X5:een noin 1600e Pohjolassa (liikenne+täyskasko), kun vielä pari vuotta sitten hinta oli 1100-1300 tuntumassa. Kävin suurin piirtein kaikkien vakuutusyhtiöiden sivuilla laskemassa tarjouksen, niin ei yhdestäkään alle 1600e tullut tarjousta. Ei vahinkohistoriaa ja täydet bonarit.
      Tesla MY LR -22
      i3 94Ah -18
      ex: F15 X5 40d ///M-Sport -16
      ex: F15 X5 40e ///M-Sport -16
      ex: E70 X5 LCI 40d ///M-Sport -12
      ex: e61 535d LCI ///M-Sport -08
      ex: e87 116i -05

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1116
        • Espoo

        Originally posted by MarkM View Post
        Sama homma täällä, just ihmettelin et miten on vakuutuksen hinta noussut niin paljon, kun tuohon X5:een noin 1600e Pohjolassa (liikenne+täyskasko), kun vielä pari vuotta sitten hinta oli 1100-1300 tuntumassa. Kävin suurin piirtein kaikkien vakuutusyhtiöiden sivuilla laskemassa tarjouksen, niin ei yhdestäkään alle 1600e tullut tarjousta. Ei vahinkohistoriaa ja täydet bonarit.
        Ainakin ennen piti löytää vakuutusasiamies, joka sitten pystyi laskeskelemaan aina nettilaskureita paremmat hinnat. Näin mulla Pohjolan ja Turvan vakuutuksissa on ollut.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5171
          • Kuopio

          Originally posted by Juhaska View Post
          E

          Mutta millainen on sitten sähkön voimalla liikkuva ja huonolla pidolla ollut auto?
          Tämä selviää meille vuonna 2030-2035 kun näitä tötteröitä on +200tkm ajettuna ja ikääkin on mittarissa. Ainakin alustan osat, jarrut, pyörän laakerit ovat takuulla samalla tapaa remontissa kuin perinteisessä polttomoottorihärvelissä.

          Polttomoottoriautoissa startit eivätkä laturit ole ikuisia, laakereita yms niistä menee, kuten monista muistakin pyörivistä sähkölaitteista. Veikkaan että samankaltaisia laakerien kulumista on takuulla odotettavissa sähköautojen moottoreissa, ihmettelen suuresti jollei näiden mitoitusta ole laskettu liian heikoksi.

          Mutta eniten itseäni huolestuttaa softa ongelmat mitä näissä uusissa autoissa tulee olemaan…
          Last edited by jani; 05-02-2023, 12:59.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7531
            • Jyväshyvä

            Originally posted by isolohko View Post
            Kysymys kuuluukin, onko 100D:n vm 2017 - 2018 ja ei-Raven Dual motor 2019 välillä mitään eroa?
            Ei ole ainakaan merkittäviä eroja. Alkupään autoissakaan ei tainnut enää vapaita supereita ollut saatavilla, muuttui just alkuvuodesta 2017.

            Josku keväällä 2019 tuli Raven Long Range malli tarjolle joka korvasi 100d:n. Erona lähinnä ne moottorit, säädettävä iskunvaimennus ja käyttöliittymällä minimaaliset erot. Samalla varusteluvaihtoehdot kutistui,
            mm. tuulettuja penkkejä ja kattoluukkua ei enää saanut.

            Ravenia siis ei autossa missään lue,
            dual motor on se ulospäin näkyvä tekijä,
            infotaimentissa taitaa lukea long range.

            (Long range) Plussa malli tuli 2020 jossa range kasvoi hieman lisää.

            Ero kulutuksessa (rangessa) ja adaptiiviset iskarit vs. varusteet (kattoluukku ja penkin tuuletus) on vähän niin ja näin, kummanko ennemmin ottaisi. Takuuthan noissa 100D mallin loppupäästä valmistetuissa loppuu tänä keväänä, uudemmissa sitä voi olla jäljellä jos 80 tkm ei ole tullut täyteen...
            Last edited by MajorDrake; 05-02-2023, 16:25.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Originally posted by jani View Post
              Tämä selviää meille vuonna 2030-2035 kun näitä tötteröitä on +200tkm ajettuna ja ikääkin on mittarissa. Ainakin alustan osat, jarrut, pyörän laakerit ovat takuulla samalla tapaa remontissa kuin perinteisessä polttomoottorihärvelissä.

              Polttomoottoriautoissa startit eivätkä laturit ole ikuisia, laakereita yms niistä menee, kuten monista muistakin pyörivistä sähkölaitteista. Veikkaan että samankaltaisia laakerien kulumista on takuulla odotettavissa sähköautojen moottoreissa, ihmettelen suuresti jollei näiden mitoitusta ole laskettu liian heikoksi.

              Mutta eniten itseäni huolestuttaa softa ongelmat mitä näissä uusissa autoissa tulee olemaan…
              No meillä duunissa on sähkömoottoreita pumpuilla ja kompressoreilla ja ne käyvät 24/7/365 jopa 5-6 vuotta putkeen. Harvoin, jos koskaan ne sähkömoottorit hajoavat vaan joku muu osa menee laitteesta jota sähkömoottori pyörittää. Eli itsessään nuo moottorit ovat aika yksinkertaisia ja kestäviä laitteita. Ja kulutus on "hieman" kovempaa kuin jonkun henkilöauton 100-300kw moottorin 200tkm.. Ja tosiaan monet noista sähkömoottoreista voi olla alunperin 70/80-luvulta. Käyttöikä siis kymmeniä vuosia.
              Last edited by _nixu_; 05-02-2023, 19:41.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6759
                • PK-seutu

                Ja jos softaongelmat huolettaa niin ne koskettaa 100% yhtälailla polttismalleja...
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • Thmas
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 531
                  • HEL

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Ei ole ainakaan merkittäviä eroja. Alkupään autoissakaan ei tainnut enää vapaita supereita ollut saatavilla, muuttui just alkuvuodesta 2017.

                  Josku keväällä 2019 tuli Raven Long Range malli tarjolle joka korvasi 100d:n. Erona lähinnä ne moottorit, säädettävä iskunvaimennus ja käyttöliittymällä minimaaliset erot. Samalla varusteluvaihtoehdot kutistui,
                  mm. tuulettuja penkkejä ja kattoluukkua ei enää saanut.

                  Ravenia siis ei autossa missään lue,
                  dual motor on se ulospäin näkyvä tekijä,
                  infotaimentissa taitaa lukea long range.

                  (Long range) Plussa malli tuli 2020 jossa range kasvoi hieman lisää.

                  Ero kulutuksessa (rangessa) ja adaptiiviset iskarit vs. varusteet (kattoluukku ja penkin tuuletus) on vähän niin ja näin, kummanko ennemmin ottaisi. Takuuthan noissa 100D mallin loppupäästä valmistetuissa loppuu tänä keväänä, uudemmissa sitä voi olla jäljellä jos 80 tkm ei ole tullut täyteen...
                  Semmosella lisäyksellä, että mielestäni Tesloissa laatu on parantunut mitä tuoreempi malli kyseessä. Ja 2019 mallisissa ei Raveneissa on aikalailla kaikki varusteet vakiona, joista osan joutui esim 2017 mallisiin ottamaan lisävarusteena.
                  Audi e-tron 55

                  Exiä:
                  1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5171
                    • Kuopio

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Ja jos softaongelmat huolettaa niin ne koskettaa 100% yhtälailla polttismalleja...
                    Varmasti näin ja varmaan muutenkin turha huoli. Ostaa uuden auton ja hylkää sen vaihtoon ennen takuun päättymistä niin ei tarvitse miettiä toimiiko softat vai ei...
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1968
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Ja jos softaongelmat huolettaa niin ne koskettaa 100% yhtälailla polttismalleja...

                      Kyllä ja eu6 myötä on minusta kyllä jokaisen dieselin laatukin laskenut, bensa vehkeitä ei oo tullut katsottua. Itellä on tossa maitopurkin hakuautona - 18 e200d mese niin voi hohhoijaa mikä korjaamon onni tommonen on vanhemmiten. Ellei itellä ole tallia, staria ja tuttuja joilla on noiden moottorin raatoja takapihoilla niin ei toi kyllä vanhemmiten pienillä kuluilla liiku. Toi oma on vanha taksi ~350 ajettu. Ensimmäinen ongelma on se kun koko konetila on suunniteltu kertakäyttöiseksi eli ei ole millään tavalla suunniteltu että sille moottorille tehtäisiin mitään muuta kuin vaihdetaan aina uuteen sitten
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2236
                        • Vantaa

                        Kyllä ne softa ongelmat löytyvät autoista uutuuttaan. Ei softat "hajoa" vanhetessaan.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5171
                          • Kuopio

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Kyllä ne softa ongelmat löytyvät autoista uutuuttaan. Ei softat "hajoa" vanhetessaan.
                          Eli näiden kanssa on vain pärjättävä
                          Last edited by jani; 06-02-2023, 10:31.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1861
                            • Turku

                            Originally posted by VilleP View Post
                            Kyllä ne softa ongelmat löytyvät autoista uutuuttaan. Ei softat "hajoa" vanhetessaan.
                            Periaatteessa näin, mutta voi siinä käydä niinkin, että jokin uusi softapäivitys rikkoo jotain vanhaa, johon ei päivityksellä pitänyt olla mitään vaikutusta. Ja sitten sekin on mahdollista, että softassa ei ole pystytty huomioimaan tiettyjä erityistilanteita, jotka johtuvat mekaanisten komponentien ikääntymisestä tai esimerkiksi akkujen ikääntymisestä. Mutta tälläiset tilanteet varmasti ovat kokonaisuuden kannalta hyvin marginaalisia.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • anv
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 330
                              • Oulu

                              Originally posted by Silmaauki View Post
                              Periaatteessa näin, mutta voi siinä käydä niinkin, että jokin uusi softapäivitys rikkoo jotain vanhaa, johon ei päivityksellä pitänyt olla mitään vaikutusta. Ja sitten sekin on mahdollista, että softassa ei ole pystytty huomioimaan tiettyjä erityistilanteita, jotka johtuvat mekaanisten komponentien ikääntymisestä tai esimerkiksi akkujen ikääntymisestä. Mutta tälläiset tilanteet varmasti ovat kokonaisuuden kannalta hyvin marginaalisia.

                              Tämä! Olisi itselle äärimmäisen tärkeää tietää mitä kulloisessakin päivityksessä tehdään. Sitten voisi harkita onko sillä omalle kohdalle tarvetta. Esimerkiksi Kialta tuota tietoa ei saa mitenkään. Ainoa mitä voi toivoa, on että uusi päivitys korjaisi edes jonkun olemassaolevan ongelman.

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2236
                                • Vantaa

                                Yleisellä tasolla softien päivityksissä tulee niin paljon muutoksia mistä maallikko ei ymmärrä mitään, siksi päivitysten tarpeellisuuden harkinta jätetään merkkikorjaamolle/tehtaalle.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎