Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    Originally posted by jani View Post
    Jännä nähdä millaisia ovat sähköautojen kaapeleiden eristeet kun niille tulee ikää +10vuotta... Itse olen ymmärtänyt ainakin niin että esim. E61 kohdalla monesti peräkontista alkanut palo on johtunut akun kaapeloinnista. Toivottavasti BMW:n insinöörit eivät ole tehnyt samanlaista suunnittelun kukkasta esim. i4 kohdalla.
    Vanhimmat korkeajännite-autot meidän merkillä nyt 13-14 vuotiaita ja eipä niissä suurempia vaurioita ole esiintynyt.

    Silloin tällöin korkeajännitejohtimien liitoksien sisään voi päästä kosteus ja autojen erittäin herkkä eristysvastus itsediagnoosi huomaa sen jo kauan ennen, kuin siitä voisi olla ihmiselle tai autolle vaaraa.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • ///MJ
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 1869
      • Joensuu

      Originally posted by mikae34 View Post
      Kyllä. Fiksu hieno systeemi. Ideaalimaailmassahan kaikki toimii hienosti kuten vaikkapa tässä animaatiossa. Todellisuus on kuitenkin kovasti usein jotain muuta. Investointina takuulla aivan valtava. Tuntuisi siltä, että muutakin olisi keksittävä.
      Niimpä. Laivasta vaan hälytyksen tullessa keulaluukkua auki ja vettä sisään
      F36 428iA GC M-Sport
      Z3 2.8i Roadster Myytävänä

      M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

      M: E36 328i osia

      M: E39 business cd ja info display

      M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

      Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

      Comment

      • Tiik
        BTCF Member
        • Apr 2012
        • 497
        • Vantaa

        Originally posted by jori View Post
        Täytyy todeta että aika naurettavalla tasolla on sähköautokeskustelu yleisesti.
        Jotkut ihmiset vihaa, jotkut naureskelevat ja jotkut ovat hyvin ylimielisiä sähköautoille.
        Kun olen tälläiseltä henkilöltä olen kysynyt onko sähköautoista kokemusta tai oletko joskus edes sellaisella ajanut on vastus 99% ei.

        Olen oman sähköauton omistuksen aikana ajanut useilla uudehkoilla vuokrautoilla. Tuntuu valitettavasti aika vanhanaikaselta ajaa polttomoottori autolla sähköauton jälkeen.
        Sähköautossa ei tarvitse odotella että öljyt/jäähdytysnesteet lämpenee että voi esim.reilummin kiihdyttää rampista tms.
        Meno on tasaista ja välitöntä, "kaasun" vaste erinomainen.
        Huoltoja ei juuri ole ja käytettynä kun ostaa ei tarvitse miettiä onko ajettu samoilla öljyillä +30tkm ja pelätä että nyt se ketju sitten katkeaa ja moottori on palasina, tai että onko vaihdelaatikkoon vaihdettu huuhtelemalla öljyt tms.

        Toinen asia ajamisen edullisuus. Sähkön hintapiikki taitaa olla toistaiseksi ohi ja tulevaisuus Suomen omavaraisuudesta sähkön suhteen vaikuttaa hyvälle, ja tämä tietysti vaikuttaa kWh hintaan. Monilla latausasemilla hinnat ovat jo laskeneet.
        Jalostettava öljy on taas aina tänne rahdattava ja hinnoille ei mahdeta itse mitään.

        Itse ajoin aikaisemmin (2002-2022) pääasiassa BMW:llä ja yleensä oli vähintään se kuusi sylinteriä bemussa. Äänien, suorituskyvyn, ulkonäön ja sporttisuuden vuoksi valinta oli lähes aina BMW.
        Sähköautomaailmassa on toiset ajatukset. Äänillä ei ole enää merkitystä. Toimintamatka sanelee aika paljon ja isolla akulla olevat autot ovat myös tehokkaita. Tähän lisättynä fiksut tilat ja mukava ajettavuus määrää omaa auton hankintaa.
        Täytyy myös muistaa, että sähköauto ei ole mikään maailman pelastaja. Syitä sen hankkimatta jättämiseen voi olla aivan yhtä monta kuin puolesta. Toiset eivät tykkää ja toiset saarnaavat kuin Jeesuksen opetuslapset. Allekirjoittanutta vituttaa lähinnä molemmat.

        Mitä halpaan ajamiseen tulee, niin tämä on kiinni varmaan pinkasta. Omasta mielestäni uudella autolla ajaminen ei koskaan ole halpaa, koska arvonaleneminen kovaa. Tämä jälleen vain oma kantani.

        Olisi kiva jos tämäkin ketju keskustelisi enemmän vaikkapa itse sähköautojen tekniikasta, kävisi läpi uusia malleja ja niiden ominaisuuksia jne. Nyt täällä huudetaan pää punaisena toisille, lähinnä nolottaa teidän puolesta. Puhuisitteko toisillenne noin, jos olisitte kasvotusten?

        Onko tämä siis autofoorumi vai Suomi24 / vauva.fi?

        Edit: paatos kohdistettuna siis yleisesti, ei lainauksen kirjoittajaan.

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2236
          • Vantaa

          Sähköauton ajamisen hinnasta puheenollen; onko kukaan laskenut mitä maksaa jos pitää aina julkisissa pikalatureissa ladata? Näin niin kuin kerrostalo asujan näkökulmasta kuulostaa hieman hankalalta jos pitäisi joka päivä ajaa jonnekkin lataamaan pikalaturilla ja maksaa siitä perus kotisähköä enemmän. Ja kun yleensä ilmoitetaan latauksen nopeus jostain 20%-80%/30min tms, niin kauanko se viimeinen 20% ottaa jos akun haluaa täyteen?
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7531
            • Jyväshyvä

            Originally posted by nullzwei View Post
            Menee ot:ksi mutta ei kannata ottaa kantaa asiaan josta ei ymmärrä oikeastaan yhtään mitään.
            Ehkäpä Jorilla on laivoista piiikkasen enemmän tietämystä kuin sinulla?
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6759
              • PK-seutu

              Originally posted by VilleP View Post
              Sähköauton ajamisen hinnasta puheenollen; onko kukaan laskenut mitä maksaa jos pitää aina julkisissa pikalatureissa ladata? Näin niin kuin kerrostalo asujan näkökulmasta kuulostaa hieman hankalalta jos pitäisi joka päivä ajaa jonnekkin lataamaan pikalaturilla ja maksaa siitä perus kotisähköä enemmän. Ja kun yleensä ilmoitetaan latauksen nopeus jostain 20%-80%/30min tms, niin kauanko se viimeinen 20% ottaa jos akun haluaa täyteen?
              Julkisissa pikalatureissa hinnat vaihtelee todella paljon. Halvimmat nykyään luokkaa 15c/kWh ja kalleimmat lähelle 1€/kWh. Viimeinen 20% voi kestää vaikka tunnin (paljon muuttujia, ei voi sanoa tarkkaan).

              Oma mielipide on, että jos kotilatausta ei voi järjestää niin sähköautoa ei nyt kannata hankkia. Ajamisen edullisuus lähtee pois tai putoaa ainakin minimiin ja kotilatauksen tuoma mukavuus ja helppous kun jää pois niin itse en valitsisi sähköautoa. Tuossa tilanteessa enää kova periaattellisuus maailman pelastumisesta voisi olla kestävä peruste.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Ehkäpä Jorilla on laivoista piiikkasen enemmän tietämystä kuin sinulla?
                Hyvä että edes joku tietää

                Comment

                • Boiga
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 1773
                  • Ylöjärvi

                  Originally posted by VilleP View Post
                  Sähköauton ajamisen hinnasta puheenollen; onko kukaan laskenut mitä maksaa jos pitää aina julkisissa pikalatureissa ladata? Näin niin kuin kerrostalo asujan näkökulmasta kuulostaa hieman hankalalta jos pitäisi joka päivä ajaa jonnekkin lataamaan pikalaturilla ja maksaa siitä perus kotisähköä enemmän. Ja kun yleensä ilmoitetaan latauksen nopeus jostain 20%-80%/30min tms, niin kauanko se viimeinen 20% ottaa jos akun haluaa täyteen?
                  Pelkkien pikalaturien varassa oleminen on kyl siinä ja siinä, vaatii oikeasti omistautumista ja ajankäytön suunnittelua. Eri autot Lataa eri verran eri prosenteilla joten suuntaa antavaa voi heittää mutta muuttujia liikaa että voisi mitään tarkkaa sanoa plus laturien toiminnassa on eroavaisuuksia. Itsellä toki omakotitalo ja kotilataus mutta en ole nyt reilun kuukauden sähköautoilun aikana ladannut kuin kerran n. 10kwh perille pääsyn varmistamiseksi ja 3200km tuli tammikuussa ajoa. Itsellä toki Tesla model s 90d missä ilmaiset lataukset ja 80% reiteillä osuu teslan laturi matkalle, sekä töissä pystyn lataamaan kun on toimistopäiviä.

                  Mutta jos pelkkien maksullisten varassa niin yllättävän useassa paikassa on type 2/22kw lataus josta suurin osa autoista saa 11kw/h, eli n. 55km/h ladattua. Sit jos pääsee ccs lataukseen niin alle 50% akun varauksen pääsee aika monella mallilla 10-15min 10%-30% ja siitä alkaa sitten hidastumaan. Yhden kerran latasin prisman abc latauksessa ccs laturilla ja tunnissa sai 30kwh/11e, oli kaikki laturit täynnä ja lataus hidasta vaikka tehoa pitäisi olla paperilla, tuo 30kwh karkeasti 150km lisää rangea. Ja kwh hinnat tosiaan voi karkeasti laskea että 30cnt kwh maksaa 6 euroa 100km.
                  Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                  Comment

                  • jori
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1011
                    • Vantaa

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Hyvä että edes joku tietää
                    No ikinä ei tiedä kuka on milläkin taustalla nimimerkin alla, sinulla voi ja varmasti onkin kokemusta palonsammuttamisesta ja merenkulusta.

                    Originally posted by Boiga View Post
                    Pelkkien pikalaturien varassa oleminen on kyl siinä ja siinä, vaatii oikeasti omistautumista ja ajankäytön suunnittelua. Eri autot Lataa eri verran eri prosenteilla joten suuntaa antavaa voi heittää mutta muuttujia liikaa että voisi mitään tarkkaa sanoa plus laturien toiminnassa on eroavaisuuksia. Itsellä toki omakotitalo ja kotilataus mutta en ole nyt reilun kuukauden sähköautoilun aikana ladannut kuin kerran n. 10kwh perille pääsyn varmistamiseksi ja 3200km tuli tammikuussa ajoa. Itsellä toki Tesla model s 90d missä ilmaiset lataukset ja 80% reiteillä osuu teslan laturi matkalle, sekä töissä pystyn lataamaan kun on toimistopäiviä.

                    Mutta jos pelkkien maksullisten varassa niin yllättävän useassa paikassa on type 2/22kw lataus josta suurin osa autoista saa 11kw/h, eli n. 55km/h ladattua. Sit jos pääsee ccs lataukseen niin alle 50% akun varauksen pääsee aika monella mallilla 10-15min 10%-30% ja siitä alkaa sitten hidastumaan. Yhden kerran latasin prisman abc latauksessa ccs laturilla ja tunnissa sai 30kwh/11e, oli kaikki laturit täynnä ja lataus hidasta vaikka tehoa pitäisi olla paperilla, tuo 30kwh karkeasti 150km lisää rangea. Ja kwh hinnat tosiaan voi karkeasti laskea että 30cnt kwh maksaa 6 euroa 100km.
                    Kotilataus on tärkeässä ja helpottavassa roolissa, etenkin jos on fiksu sähkösopimus. Itse ajoin työajot tällä viikolla Vantaa - Turussa kaksi päivää pyörimistä - Vantaa niin että nopeasti otin paluumatkalla virtaa Teslan laturista Paimiosta. Lähdin matkaan 96% akulla ja 10min pysähdys paluumatkalla Paimiossa. Kotiin kun pääsin oli rangea jäljellä 68km. Hintaa tuli reissulle ~30€ kun kotona latasin taas 85% täyteen, tässä siis mukana myös reissun alkuun tarvittava lataus. Kilometrikorvauksia tuli 215.53€.
                    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1020
                      • Pikis

                      Kotilatauksesta astetta huonompi mutta ei kovin paha jos sattuu olemaan duunipaikan vieressä semmoinen latauspiste jossa on pelkkä kWh hinnoittelu. Sinne hidaslataukseen auto koko duunipäivän ajaksi. Meillä kun oli lokakuussa sähkö kalliimpaa kuin ABC latauksen hinta niin rouva latasi kipponsa tuolla tavalla viereisen Prisman pihassa.
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6759
                        • PK-seutu

                        Originally posted by jori View Post
                        ...Hintaa tuli reissulle ~30€ kun kotona latasin taas 85% täyteen, tässä siis mukana myös reissun alkuun tarvittava lataus. Kilometrikorvauksia tuli 215.53€.
                        Hyss ei tätä saa sanoa. Muutenkin sähköautoilusta mielensäpahoittaneet vaahtoaa että yhteiskunta kustantaa sähköautoilijoiden autot
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • isolohko
                          BTCF Member
                          • May 2004
                          • 902
                          • Kymenlaakso

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Oma mielipide on, että jos kotilatausta ei voi järjestää niin sähköautoa ei nyt kannata hankkia. Ajamisen edullisuus lähtee pois tai putoaa ainakin minimiin ja kotilatauksen tuoma mukavuus ja helppous kun jää pois niin itse en valitsisi sähköautoa. Tuossa tilanteessa enää kova periaattellisuus maailman pelastumisesta voisi olla kestävä peruste.
                          Kunnioitan mielipidettä ja esitän poikkeavan mielipiteen näillä perusteilla: Tässä on kaksi eri asiaa perusteluna, jos "ei kannata hankkia" tarkoittaa euroja. Tätä perustelen sillä, että 70c/kWh on mieleen jäänyt break even point fossiilisiin.

                          Mukavuus on toki varsin merkittävä seikka ja sitä kukin arvottaa niin kuin arvottaa. Julkilatureilla voi istua, mutta ei ole välttämättä kaikille sopivaa/mukavaa, halvemmaksi se kuitenkin taitanee tulla fossiiliin verrattuna. Pienen excel harjoituksen jälkeen kukin omilla luvuillaan voi tehdä omat päätökset.

                          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                          Comment

                          • Phaedrus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1888
                            • Helsinki

                            Missä hinnoissa sähköautojen vakuutukset liikkuvat tänä päivänä? Kyselin pari vuotta sitten, ja silloiset hinnat tuntuivat kovilta yhtään tehokkaammissa autoissa (reilusti yli tonnin täysillä bonuksilla).

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2236
                              • Vantaa

                              Pikainen kalkulaatio ja lopputulos on että n.200e säästö kuukausitasolla mitä tulee lataus vs tankkaus, jos esim abc pikalaturilla lataa meikäläisen ajoilla. Mutta kun työ on liikkuvaa, eli autolla pitää joka päivä ajaa x määrä kilometerejä, niin eipä ole säästön väärti istua parin-kolmen päivän välein laturilla töiden jälkeen autoa lataamassa. Ennemmin tekee hieman enemmän töitä jolla tuo erotus kuittaantuu.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3027
                                • Sjundeå

                                Originally posted by Phaedrus View Post
                                Missä hinnoissa sähköautojen vakuutukset liikkuvat tänä päivänä? Kyselin pari vuotta sitten, ja silloiset hinnat tuntuivat kovilta yhtään tehokkaammissa autoissa (reilusti yli tonnin täysillä bonuksilla).
                                Geneeristä vastausta tuohon on tosi hankala antaa. Tuolla somen puolella heittoja tuntuu tosiaan olevan todella paljon Tyyliin ~700€ - ~1600€ riippuen asiakasprofiilista ja vakuutusyhtiöstä. Teslan kohdalla siis. Niiden käyttäjiä tuntui suurin osa kommentoijista olevan.

                                Leafien kohdalla taas aikoinaan laskeskeltiin, että hyvin samoissa meni qashqain vakuutusten kanssa, kun muutamalla erityyppisellä henkilöprofiililla niitä speksailtiin.

                                Tehokkaampien sähköautojen kohdalla voi riskit olla kohtuullisen suuret ja sen myötä hinnatkin sen mukaiset. Tuolla alkaa Model3:t olla hyvinkin sellasessa hintaluokassa, että nuori työssäkäyvä hahmo pystyy sellaiseen ylettymään. Nuoria yhtään väheksymättä. Riskit ne on vanhemmillakin kuskeilla. Erityisesti niillä, ketkä on niitä kaikista parhaita ja taitavimpia kuskeja.

                                Hinnat on vakuutuksissakin nousussa muutenkin. Jo osahintojen inflaatio aiheuttaa korotuspaineita vakuutushintoihin. Tuo vaikka yhdistettynä esimerkiksi viime loppukesän raekuuromyräkkään, jossa rakeet oli poikkeuksellisen suuria, tietää inhottavan hankalia ja varsin hinnakkaita korjauskustannuksia. Ja maksaja niillekin tarvitaan. Koko vakuutushan perustuu kollektiiviseen korvausvastuuseen.
                                -22 Lexus ES300h
                                -23 Nissan Leaf

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎