Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vekkuli
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1301
    • Liminka

    Originally posted by ///Jone View Post
    Teslan niin Model 3:n kuin ässän koko akkuja saa vaikkapa Norjasta 5-10k€ ja niissä on kennoja taas 3- hmm 9 vai onko ässässä 12 kennoa. Per. kenno tulee hintaa "tonneja".
    Nyt menee kennot ja modulit sekaisin.

    E93 ///M3
    E60 530dA aka M5
    F11 525dA Xdrive
    Tesla model 3 LR MY22

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 3387
      • Finnland

      Originally posted by Rattiukko View Post

      Keksitty skenaario? Kun sähköauton akusta kenno hajoaa niin matkanteko loppuu siihen. Akku pitää korjata tai vaihtaa. Tästä on omakohtaista kokemusta. Aika monella muullakin on.

      Nyt on jo koko Suomen kansa syyllinen, ajavat autoillaan ja elävät elämäänsä? Minkä maan kansalaiset ovat niitä hyviä kansalaisia joista voimme ottaa mallia? Valmistajan mielestä paalikamaa? Jos perustan autotehtaan ja sanon että sinun tulee ostaa uusi auto joka vuosi, totteletko kiltisti?

      Ihan asiallisia kysymyksiä mielestäni esitin mutta jos ideologia noin pahasti riivaa niin kannattaa olla vastaamatta.
      Ei nyt pidata hyvää ideologiaa ja kapitalistista ajatelmaa jotta maailma pelastuu kun ostetaan Suomi täyteen sähköautoja, vaikka toiselta puolelta maailmaa saasteteräksellä tuotettuna.
      Maailma paranee varmasti kun tulee kaikenlaisia hulluja miljardöörejä raketteineen holhoamaan jopa kokonaisia valtioita ja kertomaan mitä tehdä, koska "näkökulmani on ainoa oikea"

      Valmistajien mielestä 10-vuotiaat ovat paalikamaa, samaan aikaan minä ajan polttomoottoriautolla ehkä 20tkm ja maksan syyllisyydestä vaikka ja mitä valtiolle. Onneksi kierräteltävä sähköauto taas uusine valmistuksineen pelastaa maailman ja jopa Suomen talouden kun niitä väsätään "täällä"

      Säästäminen kuluttamalla paljon rahaa, suojelemalla luontoa päästöiltä kuluttamalla luontoa enemmän kuin ekologinen polttomoottoriautoilija on kyllä lottovoittoajattelua. Tämän mahdollistaa vain massimies avoimella lompakollaan.

      Ei tuo vanhojen paskojen rapauskaan tosin ilmaista ole ja joskus se vituttaa, mutta kun noille laitteille (tai itselle) tulee tarpeeksi ikää, niin ne alkaa olla hyvin kivoja katsella pihalla. Toisin kuin monet uudemmat sähköautot, näyttää olevan että niissä on designin puolesta ideat loppu. Sisustat on monessa samanlaisia kuin Aasian halpa-autoissa pahimmillaan menneisyydessä, askeettisuutta ja "yksinkertaisuus on kaunista" -ajatelmaa parhaimmillaan.

      Mielestäni moni keskustelija kuitenkin kertoo hienosti täällä asioita, itse koen ketjun informatiivisena omalta kannalta kun näistä on hyvin pihalla ja näitä ajattelee maalaisjärjellä ja kustannustasoltaan. Vanhojen autojen ystävien kannalta on hyvä että on pioneerejä joilla on varaa hankkia laitteita. Kulki ne sitten sähköllä, lamppuöljyllä tai vaikka höyryllä.

      Akkuihin vähän sen verran että kun akut kestää tietyn määrän lataussyklejä, ja vaihdat sen "käytettyyn ehjään" niin käsittääkseni sitten tuo vaihdettu osa, jos uuden käyttöikä on vaikka 1500 sykiä, ei kuitenkaan ole uusi.
      Tuo voi kans olla melkoinen kustanne kun ottaa huomioon että työn hinta noissa asioissa on melkoinen, ja jos käytetyn korjaus on sitten sellainen jonka joudut tekemään akuston vanhentuessa parin-kolmen vuoden välein?

      Tosin kun tuo yleistyy, niin hinta varmaan vielä puolittuu. Mutta saa sivistää jos ajatelmani on väärä em. akkulogiikan suhteen?
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3387
        • Finnland

        Originally posted by ///Jone View Post
        Siinä missä Teslaan nyt joutuu ostamaan upouuden kokonaisen akkupaketin kaikkine kennoineen 20k€, niin jokainen varmasti ostaa marmorilta aina totaalisen uuden moottorinkin: "Auto vietiin Fordin merkkikorjaamolle korjattavaksi. Auton korjaaminen maksoi yhteensä 14 250 euroa. Autosta uusittiin moottori sekä turboahdin." Linkki: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...korvaa-kaiken/

        No ei osta....

        Teslan niin Model 3:n kuin ässän koko akkuja saa vaikkapa Norjasta 5-10k€ ja niissä on kennoja taas 3- hmm 9 vai onko ässässä 12 kennoa. Per. kenno tulee hintaa "tonneja".

        Itse koen olevani perehtynyt noihin jo sen verran että en tuota akkuvikaa kovin jännittäisi enää, kyse on samanlaisesta kustannuksesta kuin moottorin hajoaminen bensa-autosta. Toki ottaisin huomioon auton hankintahinnassa, kuten muutkin potentiaaliset viat, kuten että 120d BMW:stä meni talvessa 2 x turbot takuuseen 3000€/laaki marmorilla.
        Viimeisen 10-15 vuoden jälkeen polttomoottoriauto ei todellakaan ole mitenkään lompakkoystävällinen valinta, en tiedä onko syynä materiaalivahvuudet ja karstoittuminen saastelaitteiden kautta, että männänrenkaat sitten jumii kun ovat moderneissa moottoreissa aika ohuet, näin yleensä. Tuohon sitten suunnittelun kukkaset päälle.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1280
          • HKI

          Originally posted by Rattiukko View Post
          Kokkolan autohuolto sanoo että viallisen akkumoduulin tilalle pitää vaihtaa yhtä vanha ja yhtä kulunut akkumoduuli. Jos se on viiden tonnin laaki ja niitä moduleja on siellä 16kpl niin aika iso todennäköisyys on että joku toinenkin moduuli sieltä paukahtaa. Montako 5 tonnin remppaa kannattaa tehdä ennenkuin 20000€ on täynnä? Kaikkihan riippuu siitä kuinka kauan se akku kestää tai kuinka hyvä se on. Ja jos menee Teslalle rahatukun kanssa että laittakaa uusi akku mun 2013 autoon niin toimittavatko vai eivät? Saako Teslaan tarvikeakkua jostain muualta?
          Tapauskohtaiset esimerkit ovat kovin huonoja, kun vaihtelu suurta, mutta tässä on 1,2 miljoonaa mailia, eli 2 miljoonaa kilometriä ajettu Model S: https://insideevs.com/news/699413/hi...ies-14-motors/. Akkuremontteja tehty neljä, eli keskimäärin 1 krt. 500tkm välein.

          Tesla Model S:n akkuja on tainnut tuhota kosteus, ei niinkään et ne moduulit kuluisi.

          .
          .
          .

          Akkuauton on todettu vähentävän päästöjä olikos kolmannes vai enemmän jo Suomessa, vaikka mukaan laskisi valmistukset ja malmit. Sen sanominen ei tarkoita, että kaikkien pitäisi sellainen hakea, mutta se on tosiasia nykytiedoin.
          Last edited by ///Jone; 02-03-2024, 16:04.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3387
            • Finnland

            Originally posted by Rattiukko View Post
            Kokkolan autohuolto sanoo että viallisen akkumoduulin tilalle pitää vaihtaa yhtä vanha ja yhtä kulunut akkumoduuli. Jos se on viiden tonnin laaki ja niitä moduleja on siellä 16kpl niin aika iso todennäköisyys on että joku toinenkin moduuli sieltä paukahtaa. Montako 5 tonnin remppaa kannattaa tehdä ennenkuin 20000€ on täynnä? Kaikkihan riippuu siitä kuinka kauan se akku kestää tai kuinka hyvä se on. Ja jos menee Teslalle rahatukun kanssa että laittakaa uusi akku mun 2013 autoon niin toimittavatko vai eivät? Saako Teslaan tarvikeakkua jostain muualta?
            Näistä tietämättä kuulostaisi kummalle ettei "toimi uusien kanssa" riippunee varmaan akustosta? Tuohan ois tosiaan loputon noidankehä jos vaan loppuunajettuja korjaus vanhoilla osilla. Fiksumpi noita ois ohjelmallisesti rajoitella tai saada toimimaan samalla tavalla kuin vanhemmat.
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3387
              • Finnland

              Originally posted by ///Jone View Post

              Tapauskohtaiset esimerkit ovat kovin huonoja, kun vaihtelu suurta, mutta tässä on 1,2 miljoonaa mailia ajettu Model S: https://insideevs.com/news/699413/hi...ies-14-motors/. Akkuremontteja tehty neljä, eli keskimäärin 1 krt. 500tkm välein.

              Tesla Model S:n akkuja on tainnut tuhota kosteus, ei niinkään et ne moduulit kuluisi.
              Suomen suolapaska ja sääolosuhteet ei kyllä noita mahdollistaisi
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3427
                • Raisio

                Originally posted by Jarger View Post

                Suomen suolapaska ja sääolosuhteet ei kyllä noita mahdollistaisi
                Amerikasta ja Kanadasta löytyy aika isoja alueita missä tuota ruokasuolaa ripotellaan teille moninkertaisesti per mailli mitä täällä eteläišemmässä Suomessa, joten selityksesi… väärin.

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 390
                  • Uusimaa

                  Originally posted by Jarger View Post

                  Näistä tietämättä kuulostaisi kummalle ettei "toimi uusien kanssa" riippunee varmaan akustosta? Tuohan ois tosiaan loputon noidankehä jos vaan loppuunajettuja korjaus vanhoilla osilla. Fiksumpi noita ois ohjelmallisesti rajoitella tai saada toimimaan samalla tavalla kuin vanhemmat.
                  Näin on. Jos akunhallinnalle kerrottaisiin että "tuossa on nyt uusi akkumoduuli" niin se voisi hoitaa latauksen ja balansoinnin ilman vikatilaa. Uusi ja vanha akkumoduuli latautuu eri tahtia. Energiaa pitää joko hävittää täysistä esim. vastuksilla tai olla lataamatta heikompia moduuleita ja sitten työntää lisää virtaa niihin joissa on vielä tilaa. Vaikea sanoa pystyisikö tässä tapauksessa Teslan akunhallinnan ohjelmistoa päivittämällä mahdollistaa uudet akkumoduulit ilman laitteistoon tehtäviä muutoksia. Arvelen että tämä ei ollut yli 10 vuotta sitten mielessä. Mutta jos nyt joku suunnittelee auton ajoakkua niin varmasti jo ymmärtää kuinka akulle saadaan lisää ikää.
                  Last edited by Rattiukko; 02-03-2024, 17:42.

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7348
                    • Oulu

                    Originally posted by Esko View Post
                    Model S:n kori on alumiinia eli ei edes ruoste ole ongelma ajan saatossa.
                    Tätä en ole jotenkin koskaan ajatellut, liekö sitten edes kuullut missään.

                    Kävin tänään lyhyellä koeajolla hyväkuntoisella ja suhteellisen vähän ajetulla ruotsintuonti Model S 75:lla (https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/13830364). Uutta Model S olen ajanut vain kerran vuosia sitten eikä ollut oikein minkäänlaista muistikuvaa siitä. Oli siis tarkoitus lähinnä virkistää muista että olisko tuo sellainen käyttöauto jolla nämä tavallisesti hyvinkin lyhyet paikallisajot sujuis vähintään yhtä mukavasti tai mielellään jopa mukavammin kuin E39:llä. E92 tavallaan hankin E39 korvikkeeksi jo vajaa 4 vuotta sitten, mutta lähinnä epämukavuusasioista johtuen se ei koskaan E39:ä korvannut käyttöautona.

                    Halusin siis kokeilla millainen tämmöinen “edullinen” Model S olisi, ei niinkään varsinaisesti sähköautona vaan ylipäätään autona. Sama raha kuitenkin menis osti minkä tahansa vähän uudemman noin 100-150 tkm ajetun Bemarin/Mersun ICE-auton jossa ei pienin moottori. Ensimmäinen vähän negatiivinen vaikutelma oli auton koko. Leveyttä riittää ja se ei tee parkkipaikoilla ulos pääsystä helppoa. Ajoasennon sain mukavan leppoisaksi, ainoastaan hiukan korkea keskikyynärnoja vaatisi ainakin aluksi totuttelua. Istuin tuntui yllättävän hyvin sivusuuntaan tukevalta ja selkänoja oli hämmästyttävästi melkein riittävän kapea ainakin toppatakki päällä. Istuinosassa ei ollut säädettävää reisitukea mutta eipä se ainakaan lyhyillä matkoilla ongelma olisi. Ohjaus oli bemarimaisen raskas Sport-asennossa, mutta oikeasta tietuntumasta en saanut käsitystä. Ratin muotoilusta taas en tykännyt. Ja yllättäen hämmästyttävän leveän tuntuiset kynnykset vaikeuttivat autosta poistumista, tuntui että housunlahkeet ottaa väkisin kiinni autoon kun astuu ulos. Enkä ole mitenkään lyhytjalkainen. Näkyvyys ulos tuntui huonommalta kuin E39:ssä, mutta sama tietysti pätee lähes kaikkiin nykyautoihin.

                    Harmillisesti kaikki epätasaiset jääpolanteet oli kerenny teiltä sulaa jo pois eikä edes kovin rikkonaista asfalttia löytynyt. Model S ilma-alustan mukavuudesta en siis saanut hirveän hyvää kuvaa. Positiivsta kuitenkin oli että se ei tuntunut erityisen epämukavalta eikä liian pehmeältä, mutta ei se kyllä tuntunut mitenkään erityisella tavalla hidastetyössyjä ja sillan saumoja siloittavankaan alla olleilla oletettavasti pienimmän vakiokoon 245/45R19 renkailla. Renkaat oli Trianglen kitkat jos sillä nyt jotain merkitystä on.

                    Kaasupoljin kyllä tuottaa mukavasti vastetta vaikka tämä lienee tehottomimmasta päästä Model S -malleja. Moottoritiellä jotain pientä resonassiasirinää kuului jostain sisältä, rengasääniä en osaa oikein arvioida, eihän se äänetöntä menoa tietenkään ole, mutta mukavaa silti. Kaikenkaikkiaan autosta jäi vähän turhan iso ja kolho tunnelma kahden hengen tarpeisiin nurkka-ajossa. Takapenkillä on hyvin polvitilaa, mutta istuin tosi matalla suhteessa lattiaan niin ei siellä aikuisena kyllä huvittais istua yhtään pitempään. Ei toki olisi meidän arkikäytössä tarpeenkaan.

                    Seuraavaksi kiinnostais tehdä vastaava koeajo Model 3:lla. Ainakin paikallaan istuen sen sitätila miellyttää enemmän, lukuunottamatta puuttuvaa mittaristonäyttöä. Siinä ei vaivaa liika leveys eikä leveät kynnykset ja näkyvyys ulos tuntui paremmalta. Ja muutenkin se tuntui toki paljon modernimmalta tyylillisesti.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 03-03-2024, 06:28.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3387
                      • Finnland

                      Originally posted by ritariässä View Post

                      Amerikasta ja Kanadasta löytyy aika isoja alueita missä tuota ruokasuolaa ripotellaan teille moninkertaisesti per mailli mitä täällä eteläišemmässä Suomessa, joten selityksesi… väärin.
                      Mutta ei tuolla missä tuo määrä on ajettu. Joten ei kumoa väitettäni.
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11667
                        • Kouvola

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Tätä en ole jotenkin koskaan ajatellut, liekö sitten edes kuullut missään.

                        Kävin tänään lyhyellä koeajolla hyväkuntoisella ja suhteellisen vähän ajetulla ruotsintuonti Model S 75:lla (https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/13830364). Uutta Model S olen ajanut vain kerran vuosia sitten eikä ollut oikein minkäänlaista muistikuvaa siitä. Oli siis tarkoitus lähinnä virkistää muista että olisko tuo sellainen käyttöauto jolla nämä tavallisesti hyvinkin lyhyet paikallisajot sujuis vähintään yhtä mukavasti tai mielellään jopa mukavammin kuin E39:llä. E92 tavallaan hankin E39 korvikkeeksi jo vajaa 4 vuotta sitten, mutta lähinnä epämukavuusasioista johtuen se ei koskaan E39:ä korvannut käyttöautona.

                        Halusin siis kokeilla millainen tämmöinen “edullinen” Model S olisi, ei niinkään varsinaisesti sähköautona vaan ylipäätään autona. Sama raha kuitenkin menis osti minkä tahansa vähän uudemman noin 100-150 tkm ajetun Bemarin/Mersun ICE-auton jossa ei pienin moottori. Ensimmäinen vähän negatiivinen vaikutelma oli auton koko. Leveyttä riittää ja se ei tee parkkipaikoilla ulos pääsystä helppoa. Ajoasennon sain mukavan leppoisaksi, ainoastaan hiukan korkea keskikyynärnoja vaatisi ainakin aluksi totuttelua. Istuin tuntui yllättävän hyvin sivusuuntaan tukevalta ja selkänoja oli hämmästyttävästi melkein riittävän kapea ainakin toppatakki päällä. Istuinosassa ei ollut säädettävää reisitukea mutta eipä se ainakaan lyhyillä matkoilla ongelma olisi. Ohjaus oli bemarimaisen raskas Sport-asennossa, mutta oikeasta tietuntumasta en saanut käsitystä. Ratin muotoilusta taas en tykännyt. Ja yllättäen hämmästyttävän leveän tuntuiset kynnykset vaikeuttivat autosta poistumista, tuntui että housunlahkeet ottaa väkisin kiinni autoon kun astuu ulos. Enkä ole mitenkään lyhytjalkainen. Näkyvyys ulos tuntui huonommalta kuin E39:ssä, mutta sama tietysti pätee lähes kaikkiin nykyautoihin.

                        Harmillisesti kaikki epätasaiset jääpolanteet oli kerenny teiltä sulaa jo pois eikä edes kovin rikkonaista asfalttia löytynyt. Model S ilma-alustan mukavuudesta en siis saanut hirveän hyvää kuvaa. Positiivsta kuitenkin oli että se ei tuntunut erityisen epämukavalta eikä liian pehmeältä, mutta ei se kyllä tuntunut mitenkään erityisella tavalla hidastetyössyjä ja sillan saumoja siloittavankaan alla olleilla oletettavasti pienimmän vakiokoon 245/45R19 renkailla. Renkaat oli Trianglen kitkat jos sillä nyt jotain merkitystä on.

                        Kaasupoljin kyllä tuottaa mukavasti vastetta vaikka tämä lienee tehottomimmasta päästä Model S -malleja. Moottoritiellä jotain pientä resonassiasirinää kuului jostain sisältä, rengasääniä en osaa oikein arvioida, eihän se äänetöntä menoa tietenkään ole, mutta mukavaa silti. Kaikenkaikkiaan autosta jäi vähän turhan iso ja kolho tunnelma kahden hengen tarpeisiin nurkka-ajossa. Takapenkillä on hyvin polvitilaa, mutta istuin tosi matalla suhteessa lattiaan niin ei siellä aikuisena kyllä huvittais istua yhtään pitempään. Ei toki olisi meidän arkikäytössä tarpeenkaan.

                        Seuraavaksi kiinnostais tehdä vastaava koeajo Model 3:lla. Ainakin paikallaan istuen sen sitätila miellyttää enemmän, lukuunottamatta puuttuvaa mittaristonäyttöä. Siinä ei vaivaa liika leveys eikä leveät kynnykset ja näkyvyys ulos tuntui paremmalta. Ja muutenkin se tuntui toki paljon modernimmalta tyylillisesti.
                        Hyviä huomioita. Omaan käteen Model S istuu vähän samalla lailla kuin E39 aikoinaan eli olo tuntuu kotoisalta, mutta modernilta. Myös kaveri tältä foorumilta, jolla oli aiemmin todella pitkään E39 M5, ajaa nykyisin Model S:llä. Auto on tosiaan ulkomitoiltaan melko iso. Hauska verrata esim. porukoiden Model Y:hyn vierekkäin takaapäin, niin Model Y on kapea ja korkea missä S on taas matala ja leveä eritoten juuri takaa. Monissa matalissa sähköautoissa korostuu toi ominaisuus, että takapenkki tuntuu olevan matalalla, kun akut on lattian alla ja jos penkki olisi täysin normaalikorkeudella, niin olisi pää katossa kiinni. Jossain Lucid Airissa pidempi kuljettaja joutuu etupenkilläkin vähän kumartumaan, että näkee kattopalkin alta sivuikkunasta ulos, kun haluttu ulkonäöllisesti pitää kattolinja matalana. Muuten kyllä takapenkillä on hyvin tilaa jaloille ja sivuttaissuunnassa tuonne mahtuu kolme aikuista hyvin. Myös tasainen lattia ilman kardaanitunneleita on loistava, että keskipenkilläkin on mukava istua turvaistuimen vieressä. Samoin etupenkit sopii ainakin omalle hoikalle vartalolle hyvin ja kelpaa taittaa pidempää matkaakin paikat puutumatta. Samoin tavaratilat varsinkin perheellisenä on loistavat eli vajaa 900L tavaratilaa pesee kaikki markkinoilla olevat farmarit mennen tullen. Näkyvyys ulos on mielestäni ihan kelpo. Paljon noita etupään/takapään mittojen hahmottamisia pysäköidessä auttaa nuo parkkitutkat, jotka näyttää näytössä etäisyyden loistavasti senttimetreittäin ja tietysti kameroista on myös apua.

                        Ajan omalla S:llä tuo ohjaus normaalitilassa yleensä. Se sport-asetus tuntuu tarpeettoman jäykältä arjen pyörittelyihin. Varmasti myös tottumiskysymys. Ilma-alusta suodattaa kivasti juuri nuo teiden pienet epätasaisuudet pois mitä joku Model 3 tai Y ei todellakaan tee, mutta on kuitenkin on sen verran jämäkkä ettei voi kuvitella auton leijuvan hidastetöyssyjen yli tms. Model S Ravenissa eli 2019 loppupuolella tulleessa päivityksessä tuli tuo alustan jäykkyyssäätö myös vakioksi korkeussäädön oheen.

                        Jos itse miettisin Model S:n hankkimista nyt, niin jälleenmyyntiarvon ja toimintasäteen kannalta katsoisin suoraan 100D malleja. Halvimmat niistäkin maksaa jo alle 40k. Jos voimaa ja kiihtyvyyttä ei tuossa ole tarpeeksi, niin sitten P90D tai P100D. P90D malleja saa jo 35k ylöspäin ja P100D:tä alle 50k.

                        Model 3 on todella erilainen auto mitä Model S vaikka tullut samalta valmistajalta. Noissa huomaa selkeästi, että Model S on vanhempi perinteistä henkilöautoa edustava. Tuossa viime syksynä sain pariksi vuorokaudeksi sijaisautoksi oliko 2020 eli 1-korisen Model 3 LR. Model S:n jälkeen ensimmäinen ajatus liikkeelle lähdössä oli järkytys. Alusta on pintakova ja rengasäänet puskee voimakkaasti läpi sisälle. Siinä missä Model S tuntui arvokkaasti lipuvalta hiljaiselta huvipurrelta, tulo tuosta 3:sta mieleen Busteri. Toki positiivisina seikkoina Model 3 tuntuu paljon ketterämmältä ja pieneltä autolta eli varmasti taajamapyörittelyissä fiksumpi. Matka-ajoon en tuota ottaisi. Penkit kolmosessa on aika sämpylämäiset ja en niistä hyvää ajoasentoa saanut. Alaselkä puutui reilun tunnin ajomatkalla kotiin jo hyvissä ajoin ennen perille pääsyä. Ajovalot on paremmat mitä Model S:ssä ja toi toimintasäde ja kulutus 3:ssa on kyllä erinomaiset akkukoko huomioiden. Veljellä on refresh Model 3 LR ja siinä on kyllä paljon korjailtu noita 1-korisen ongelmakohtia eritoten ajomelun suhteen ja tuntuu kypsemmältä autolta. Silti miellän Model 3:n suunnittelultaan enempi perheen 2-autoksi. Kahdestaan pelkästään liikkuessa menisi varmasti 1 ykkösautonakin, jos jaksaa elää etenkin tuon alustan ja ajomelun kanssa.

                        Comment

                        • isolohko
                          BTCF Member
                          • May 2004
                          • 895
                          • Kymenlaakso

                          Originally posted by Esko View Post


                          Model 3 on todella erilainen auto mitä Model S vaikka tullut samalta valmistajalta. Noissa huomaa selkeästi, että Model S on vanhempi perinteistä henkilöautoa edustava. Tuossa viime syksynä sain pariksi vuorokaudeksi sijaisautoksi oliko 2020 eli 1-korisen Model 3 LR. Model S:n jälkeen ensimmäinen ajatus liikkeelle lähdössä oli järkytys. Alusta on pintakova ja rengasäänet puskee voimakkaasti läpi sisälle. Siinä missä Model S tuntui arvokkaasti lipuvalta hiljaiselta huvipurrelta, tulo tuosta 3:sta mieleen Busteri. Toki positiivisina seikkoina Model 3 tuntuu paljon ketterämmältä ja pieneltä autolta eli varmasti taajamapyörittelyissä fiksumpi. Matka-ajoon en tuota ottaisi. Penkit kolmosessa on aika sämpylämäiset ja en niistä hyvää ajoasentoa saanut. Alaselkä puutui reilun tunnin ajomatkalla kotiin jo hyvissä ajoin ennen perille pääsyä. Ajovalot on paremmat mitä Model S:ssä ja toi toimintasäde ja kulutus 3:ssa on kyllä erinomaiset akkukoko huomioiden. Veljellä on refresh Model 3 LR ja siinä on kyllä paljon korjailtu noita 1-korisen ongelmakohtia eritoten ajomelun suhteen ja tuntuu kypsemmältä autolta. Silti miellän Model 3:n suunnittelultaan enempi perheen 2-autoksi. Kahdestaan pelkästään liikkuessa menisi varmasti 1 ykkösautonakin, jos jaksaa elää etenkin tuon alustan ja ajomelun kanssa.
                          Kyllä noilla refresh Model 3:lla pärjäilee vallan mainiosti matka-ajossa ykkösautona. Eikä tule selkä kipeäksi. Kuskit on yksilöitä, mielipiteineen - jotka ovat toki totta omalla kohdalla.

                          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1280
                            • HKI

                            Model 3 penkkejä on moitittu sivuttaistuen ja reisituen puutteen vuoksi, mutta itse en ole kokenut asiaa tuntuvaksi ainakaan kehossa, vaikka tulee ajeltua 800km päivämatkoja muutamankin kerran vuodessa. Kokemus on 530e:n ja 120d:n sporttipenkeistä ja onhan ne paremmat, mutta keho tuntuu voivan hyvin noissa Model 3:n penkeissä. Alusta on pintakova, Model Y:ssä aavistuksen pehmeämpi 19" rengastuksellakin, mutta sanotaanko, että siihen tottuu. Toistaiseksi ei myöskään natise tai nitise.

                            Model 3 penkeistä alkupään malleissa ne olivat pehmeämpiä kuin myöhemmissä. Skippaisin melko suoraan alle -21 tai -22 mallit, ainakin käydessäni yhdessä -19 vuotisessa sisällä, niin jo oven sulkemisääni oli erilainen vr. omaan -22 malliin. Lisäksi -22 ainakin on akustiset lasit ja oisko sit hiljennetty melua foameilla renkaissa, en tiedä onko muutoin. Model 3 Highland on taas sitten ohittanut tai tullut rinnalle Model S:n verrattuna, olen sellaista ajanut pladi-mallina ja 2017 vuotisena. Toisaalta sitten taas alkupään malleja saa jo varmaan alkaen 25k€...
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 728
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by Esko View Post

                              Monissa matalissa sähköautoissa korostuu toi ominaisuus, että takapenkki tuntuu olevan matalalla, kun akut on lattian alla ja jos penkki olisi täysin normaalikorkeudella, niin olisi pää katossa kiinni. Jossain Lucid Airissa pidempi kuljettaja joutuu etupenkilläkin vähän kumartumaan, että näkee kattopalkin alta sivuikkunasta ulos, kun haluttu ulkonäöllisesti pitää kattolinja matalana. Muuten kyllä takapenkillä on hyvin tilaa jaloille ja sivuttaissuunnassa tuonne mahtuu kolme aikuista hyvin. Myös tasainen lattia ilman kardaanitunneleita on loistava, että keskipenkilläkin on mukava istua turvaistuimen vieressä.
                              Takapenkki on meillä asia johon S-mallin (vm2021->) hankinnan harkinta kosahti, takatuhtoa ei ole tarkoitettu täysikasvuisille. Istuin ei tunnu matalta vaan oikeasti on lattialla ja siitä huolimatta päätilaa loppuu >184cm pitkillä. Grande matka-autoksi S-mallista ei ole, kun matkustajina on aikuisia ihmisiä. Jossain 80-luvun japsissa on mukavuudeltaan samantasoinen takaistuin, ei siinä tasainen lattia mitään auta. Matalaankin sähköautoon saa istuttavan takapenkin, esim Taycan CT:n takapekki on aikuiselle hyvä. Takana istuu kuin 'poterossa', mutta päälle on tilaa ja istuma-asento on luonnollinen.

                              S-mallin jousituksesta olen samaan mieltä - mukava jämäkkä, parasta ko. autossa. Muissa Tesloissa jousitus ei ole ole lähellekään samaa tasoa. Ohjaus ei kyllä ole hienon alustan tasolla lähelläkään, mutta siihen tottuisi aivan varmasti.

                              S-malli on meluisa huomoiden auton hintaluokka (uutena), mutta melua pystyy pudottamaan jälkikäteen aika pienellä vaivalla. Suosittelen, auto muuttuu sen jälkeen paljonkin viityisämmksi pitkällä matkalla, ylellisemmän vaunun tuntu.
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              • ///Jone
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2009
                                • 1280
                                • HKI

                                Taycanissa Porsche on tainnut ratkaista matalien sähköautojen jalkatilaongelmaa jättämällä akkumoduulit jalkatilan kohdalta pois. En tiedä miten sitten i4 tai id.7 suhtautuu Model ässään. Id.7 osa ratkaisua taitaa olla hyvin korkea kori 1,44 (joku Model S) vr. 1.53 (id.7). I4 taas 1.44 luokkaa. Tulevassa Caymanissa ja Boxsterissa akku kans pohjasta pois penkkien kohdalta, ainakin spekuloidaan. Akkukennothan voi olla 8cm korkusia, kuten Teslan omat (ei ässässä ainakaan pladissa) 4680 kennot. Mitä korkeampi/isompi, niin käsittääkseni sitä halvempi, kun tarvitaan vähemmän.

                                Tämä seikka rumentaa autoja omasta mielestäni, ainakin id.7 on esimerkki korkeasta ”sedanista” ja samoin sanoisin Ioniq 6 ajoasennon etenkin olevan korkealla. Bmw i4 ei ole korkea, mutta kylkilinjan korkeus paljastaa pulleutta, jonka akku tuo? Tesloissa hyvin ainakin peitetty, mutta liekkö juuri takajalkatilan kustannuksella?
                                Last edited by ///Jone; 04-03-2024, 12:54.
                                ______________________
                                Nykyinen:
                                Model 3

                                BMW:t vuodesta 2009:
                                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎