Jos 10 vuotta vanha sähköauto tarvitsee 20 000€ remontin niin paljonko auton arvo on silloin? Nyt vasta alkaa ensimmäiset sähköautot olemaan tuota ikäluokkaa. Kuinka pitkä on sähköauton elinkaari?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Originally posted by ///Jone View Post
Jos heittäisi vaikka i4 m50 hankintahinnaksi 75k€ ja katsoo Autoscout.den pyyntejä, jossa karkeasti saa 2v vanhan ja 40tkm ajetun alkaen 60k€, niin arvonalenemaksi tulee melko normaali, eka vuonna 15% ja toka vuonna noin 10%. Tältä erää näyttää, että muidenkaan sähköautojen hinnanalennukset eivät ole juuri notkauttaneet i4 M50 hintoja "normaalista" jonka olettaisin olevan jopa 20 % eka vuonna ja sen jälkeen tasaantuen 10 % jollain x aikavälillä. BMW näyttäytyy vakaalta hankinnalta, ehkä tuollaista tukee se, että siellä on käytettyjen autojen markkinassa paljon(?) vanhoja uskollisia asiakkaita ja ei ole tarvinnut lähteä hintakilpailuun mukaan.
Jos ennustaminen sallitaan niin käytettyjen i4:n hinnat niiaa merkkittävästi uuden sähköisen 3-sarjan tullessa myyntiin. uutuuden range ja latausnopeus ovat parempia ja hinta uutena halvempi. Sama ilmiö joka tapauhtui käytetyille Taycaneille 'yön' yli faceliftin tilauskirjoejn avaamisen jälkeen. Taycan CT, joka oli käytettynä viime marraskuussa 100k€ pyynnöllä, on nyt 85k€ (pyyntö - myyntihallissa makaa edelleen alennuksesta huolimatta).
i4:nkin markkina näyttää alkavan jo kyllästyä autoista, niin Saksassa kuin Suomessakin i4m50 varastoautoja myydään uutena merkittävillä alennuksilla. Suomessa Hedin myyn 80k€ autoja 70k€ ja Saksassa piirimyyjät tarjoavat noin 86...92k€ autoja 68..72k€. Arvo on siis pudonnut 15-20% jo ennen kuin jousitus on edes ottanut 1. kalliin pompun liikkeen kynnyksen yli.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
-
👍 1
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostJos 10 vuotta vanha sähköauto tarvitsee 20 000€ remontin niin paljonko auton arvo on silloin? Nyt vasta alkaa ensimmäiset sähköautot olemaan tuota ikäluokkaa. Kuinka pitkä on sähköauton elinkaari?i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
-
👍 1
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostPolttomoottoriauton elinkaari on 20 vuoden tienoilla tai yli.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostJos 10 vuotta vanha sähköauto tarvitsee 20 000€ remontin niin paljonko auton arvo on silloin? Nyt vasta alkaa ensimmäiset sähköautot olemaan tuota ikäluokkaa. Kuinka pitkä on sähköauton elinkaari?
Mitä tulee sitten elinkaareen, niin esim Tesla ilmoittaa akkujen kestävän keskimäärin 1500 lataussykliä mikä tarkoittaisi oman auton kohdalla noin 375-450tkm. Parhaimmillaan Model S:llä on ajettu samalla akkupaketilla yli miljoona kilometriä eli ei se akku välttämättä tuohon 1500 lataussykliin kuole. Model S:n kori on alumiinia eli ei edes ruoste ole ongelma ajan saatossa. Omasta mielestä suurimpia sähköauton elinkaareen vaikuttavia tekijöitä on akkujen ja ylipäätään sähköautojen nopea kehittyminen, että sähköauto voi jäädä ”vanhaksi” vähän kuin joku kulutuselektroniikka. Esim. nykyhetken keskiverto 200-300km toimintasäde yhdellä latauksella voi tuntua lähes yhtä kivikautiselta 10 vuoden päästä kuin langallinen parranajokone ja siten vaikuttaa sen elinkaareen negatiivisesti.
Yllä kirjoitettu on pelkästään Teslan näkökulmasta katsottuna koska merkistä löytyy ylivoimaisesti eniten käyttökokemuksia yli 10 vuoden ajalta. Aika näyttää mitä mitä muiden merkkien kohdalla tulevaisuus pitää sisällään. Itse ainakin suhtaudun hieman skeptisesti näihin nyt markkinoille edullisilla hinnoilla vyöryviin kiinalaisiin sähköautomerkkeihin koska Kiina on Kiina.
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostTrolli? Kun asia loppuu niin nimittely alkaa.
"Sähköauto" sun kontekstissa on terminä hölmö ja asenteellinen, koska sähköautoja on erilaisia ja eri tavalla hengissä pysyviä aivan kuten polttomoottoriautojakin on aina ollut.
"Mikä on arvo isokoneiselle 600000 km ajetulle Bemarille, jossa on penkit rikki, kansi paskana, jakopää hypännyt, jyrsijät syöneet johdot, ja päästöt herjaavat. Talvirenkaatkin loppu."Last edited by PNM2; 02-03-2024, 07:31.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View Post
Niin siis mikä se sun asia tässä oli? Ei mikään, vaan joku ihmeellinen keksitty skenaario, jota ei ole koskaan tapahtunut. Kymmenvuotias auto on myös lähes jokaisen valmistajan mielestä jo paalikamaa, vaikka Suomijuntit näillä ajavat ja rassaavat. Toki osa autojen vanhasta iästä ei ole junttien vikaa vaan valtion veropolitiikan.
"Sähköauto" on terminä hölmö ja asenteellinen, koska sähköautoja on erilaisia ja eri tavalla hengissä pysyviä aivan kuten polttomoottoriautojakin on aina ollut.
Nyt on jo koko Suomen kansa syyllinen, ajavat autoillaan ja elävät elämäänsä? Minkä maan kansalaiset ovat niitä hyviä kansalaisia joista voimme ottaa mallia? Valmistajan mielestä paalikamaa? Jos perustan autotehtaan ja sanon että sinun tulee ostaa uusi auto joka vuosi, totteletko kiltisti?
Ihan asiallisia kysymyksiä mielestäni esitin mutta jos ideologia noin pahasti riivaa niin kannattaa olla vastaamatta.
Comment
-
-
Originally posted by Esko View Postharvemmin se koko akkupaketti hajoaa ellei joudu tulvaan tms. Eli avataan akkupaketti ja vaihdetaan rikkinäiset moduulit ehjiin. Kustannukset jää täten huomattavasti edullisemmaksi ja noihin saa vielä takuun päälle.
Pystyykö joihinkin autoihin akkumodulit korvaamaan uusilla?
Edit: Akkuauto.fi akun korjaus maksaa 5500€Last edited by Rattiukko; 02-03-2024, 08:42.
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View Post
Moduuli vaihdetaan ehjään mutta ei uuteen. Kustannuksia tulee ehkä 3000€, arvio. Huollon jälkeen tilanne on täsmälleen sama kuin ennen huoltoa, akku on yhtä hyvä tai huono kuin ennen hajoamista. Akun ikääntymisestä johtuva kapasiteetin pieneneminen ei vaihdetun moduulin kohdalla poistunut koska ehjä vaihdettu moduli on aivan yhtä vanha ja kulunut kun muutkin akun moduulit. jotka nekin voivat sanoa sopimuksen irti milloin vain. Tämä Teslan tapauksessa.
Pystyykö joihinkin autoihin akkumodulit korvaamaan uusilla?
Edit: Akkuauto.fi akun korjaus maksaa 5500€
Esim. Tesla ilmoittaa heidän akkukapasiteetin alentuvan keskimäärin noin 12% ensimmäisen 200.000 mailin eli 320tkm jälkeen. Onko ne sitten 320tkm ajon jälkeen pelkkää ongelmajätettä? Ongelmat rikkoutuneiden akkumoduulien kanssa on Teslalla keskittyneet vanhoihin 85kwh akkupaketteihin pääasiassa. Akkurakennetta muutettiin 90kwh paketteihin ja ongelmat poistui lähes kokonaan. Tesla muutti noiden 85kwh akkujen pikalatauksen latauskäyrää nyt jälkikäteen eli ei lataa kuin ensimmäiset 10% 100kw teholla ja siitä sitten alaspäin akkuja suojellakseen. Uudempien 75 ja 100kwh kanssa en ole kuullut olevan ongelmia akkujen kanssa. Kyllä nuo moduulit ja niiden kunto pystytään testaamaan ihan samalla lailla kuin vialliset pystytään todentamaan. Eli ei sinne umpimähkään vaan vaihdella käytettyjä moduuleja tilalle toivotaan parasta-asenteella. Osa akkutoimittajista jopa ilmoittaa ettei tarjoa kuin alle 100tkm ajettuja akkumoduuleja myyntiin. Akkumoduulien vaihdon jälkeen moduulit pitää vielä tasapainottaa ja työlle saa myös takuun. Jos asia kiinnostaa, niin googlella löytyy paljon lisää tietoa asiasta tai voi vaikka laittaa tuonne akkuautoon tai kokkolan autohuoltoon viestiä.
nimim. Näkemätäpaskaa69
Comment
-
-
Siinä missä Teslaan nyt joutuu ostamaan upouuden kokonaisen akkupaketin kaikkine kennoineen 20k€, niin jokainen varmasti ostaa marmorilta aina totaalisen uuden moottorinkin: "Auto vietiin Fordin merkkikorjaamolle korjattavaksi. Auton korjaaminen maksoi yhteensä 14 250 euroa. Autosta uusittiin moottori sekä turboahdin." Linkki: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...korvaa-kaiken/
No ei osta....
Teslan niin Model 3:n kuin ässän koko akkuja saa vaikkapa Norjasta 5-10k€ ja niissä on kennoja taas 3- hmm 9 vai onko ässässä 12 kennoa. Per. kenno tulee hintaa "tonneja".
Itse koen olevani perehtynyt noihin jo sen verran että en tuota akkuvikaa kovin jännittäisi enää, kyse on samanlaisesta kustannuksesta kuin moottorin hajoaminen bensa-autosta. Toki ottaisin huomioon auton hankintahinnassa, kuten muutkin potentiaaliset viat, kuten että 120d BMW:stä meni talvessa 2 x turbot takuuseen 3000€/laaki marmorilla.
______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Kokkolan autohuolto sanoo että viallisen akkumoduulin tilalle pitää vaihtaa yhtä vanha ja yhtä kulunut akkumoduuli. Jos se on viiden tonnin laaki ja niitä moduleja on siellä 16kpl niin aika iso todennäköisyys on että joku toinenkin moduuli sieltä paukahtaa. Montako 5 tonnin remppaa kannattaa tehdä ennenkuin 20000€ on täynnä? Kaikkihan riippuu siitä kuinka kauan se akku kestää tai kuinka hyvä se on. Ja jos menee Teslalle rahatukun kanssa että laittakaa uusi akku mun 2013 autoon niin toimittavatko vai eivät? Saako Teslaan tarvikeakkua jostain muualta?Last edited by Rattiukko; 02-03-2024, 15:06.
Comment
-
Comment