Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1851
    • Karjaa

    Vähän on nyt klikkiotsikon tuntua kun kyseessä oli sittenkin hybridi eikä oikea sähkis: https://yle.fi/a/74-20086292

    Onkos ne saanu hybridibensakoneisiin dieselin egr:n kopioitua palamistendensseineen vai mikä lie tuossa on kärynnyt, varmaan tosi tyytyväinen vm. 2019 kärryn omistaja.
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3633
      • Raisio

      Otsikossa sähköauto, uutisessa hybridiauto ja lopulta selviää että polttomoottori syttynyt tuleen. Hohhoijaa lehdistö
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3027
        • Sjundeå

        Ihan mielenkiintoinen käänne tää Kiinan tuontitulli. Omiaan sekottelemaan markkinoita.

        Sen lisäksi tietysti, että -25 alusta voimaan tulevat, tiukemmat CAFE-säädökset tulee mitä luultavimmin vaikuttaa niin ikään vähintään mallipooliin merkittävästi.

        Ainakin sanktiot on todella merkittävät per rajan ylittänyt gramma, että suuripäästöisten autojen myyntiä pyrittäneen hallitsemaan joko saatavuutta rajoittamalla tai tekemällä niistä hinnoittelun kautta vähemmän houkuttelevia.

        Uudet säädökset lisäksi astuu voimaan WLTP-sykliin perustuen, eikä enää löysään NEDC-sykliin.

        Näkkäläjärven esson ammattiraatien mielipiteisiin se tuskin vaikuttaa, mutta pistänee autovalmistajien johtoryhmän aivot töihin. Erityisesti, kun muutamassa vuodessa on taktiikat sähköautojen massainvaasioista vaihtuneet peruutteluun ja ”strategioiden uudelleenasetteluun” suurimmalla osalla merkittävistä autonvalmistajista.
        -25 Toyota Proace City Verso
        -23 Nissan Leaf

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3906
          • Finnland

          Ihan samaa mieltä GameOverin kanssa. Mielenkiinnolla seuraan.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1289
            • HKI

            Ioniq 5 N on ensimmäinen sähköauto, joka ilmeisesti kestää Nyrreä kaksi täyttä kierrosta. Kovin kehuttu muutoinkin, nopeudessaan jättää BMW:n M-mallejakin taakseen. Kävin kokeilemassa ja sanoisin, että kyllä äänet, vaihteiden vaihdon tuomat nykäykset, paukkuminen takaa tuo oman emotionaalisen lisäyksen myös näin playstationmaisesti tuotuna, tykkäsin. Auto on nopea ja alusta toimii maallikolle todella hienosti. Ei mitään tietoa näin taas rauhallisessa nopeudessa 2,2 t painosta ja saamaa ammattilaisemmat sanoo arvosteluissaan. Jokin manuaali E90 M3 tai 335i vähän rokattuna tuntuu raskaammalta, kokemusta molempien testaamisesta.

            Kannattaa käydä testaamassa.

            Samaan hengenvetoon mietin ajaessa, että olisiko äänikokemus vielä monimuotoisempi jossa polttiksessa, varmasti, mutta pitäisikö kyseessä olla tällöin jokin muu kuin nelosturbo.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1119
              • Espoo

              Tämän viikon alussa Gridio sitten muuttui maksulliseksi, kuten arvata saattoi käyvän ennemmin tai myöhemmin. Tähän asti palvelu toimi muutamaa yhteysongelmaa lukuunottamatta hyvin pörssisähkön hintaa haistelevana välikätenä. Eipä hinta mikään mainittava ole mutta turhaa kulua silti eikä palvelu enää todennäköisesti säästä kuukausimaksuaan optimoinnillaan vs autojen omat asetukset.

              Bemarilla latauksen ajastus onnistuu toki mutta hieman ihmetyttää, miksi ajastettu lataus vaatii lähtöajan asettamisen. Ilmastoinnin lähtöaikaan sentään saa valittua pois päältä eli käytännössä tuo lähtöaikavalinta on aivan turha.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5174
                • Kuopio

                Originally posted by PNM2 View Post
                Tämän viikon alussa Gridio sitten muuttui maksulliseksi, kuten arvata saattoi käyvän ennemmin tai myöhemmin. Tähän asti palvelu toimi muutamaa yhteysongelmaa lukuunottamatta hyvin pörssisähkön hintaa haistelevana välikätenä. Eipä hinta mikään mainittava ole mutta turhaa kulua silti eikä palvelu enää todennäköisesti säästä kuukausimaksuaan optimoinnillaan vs autojen omat asetukset.

                Bemarilla latauksen ajastus onnistuu toki mutta hieman ihmetyttää, miksi ajastettu lataus vaatii lähtöajan asettamisen. Ilmastoinnin lähtöaikaan sentään saa valittua pois päältä eli käytännössä tuo lähtöaikavalinta on aivan turha.
                En tunne BMW:n lataus algoritmia niin osaatko vastata. Otetaan seuraavanlainen tilanne: laitan auton laturiin 17:00 ja tarkoitukseni on lähteä ajamaan sillä seuraavana päivänä 9:00. Kuvitellaan tilanne niin että autossa on akkua 50% jäljellä ja jotta se on täysi, laturia tulee käyttää vähintään 8tuntia (tarjolla on 16h)

                Kuinka softa osais optimoida tältä väliltä halvimmat lataustunnit kun se ei tiedä koska laturi irroitetaan?
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1891
                  • Turku

                  Tänään näin semmoisenkin ihmeen, että Tesla oli sammunut liikennevaloihin.

                  Ehkä kyse oli jostain muusta, mutta oikeaa kaistaa ajaessani ihmettelin jo kaukaa miksi vasen kaista seisoi Konserttitalon risteyksessä. Siinähän nökötti jonon ekana paikallaan Tesla, joka tosin sitten mun jälkeen pääsi liikkeelle.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11716
                    • Kouvola

                    Originally posted by jani View Post

                    En tunne BMW:n lataus algoritmia niin osaatko vastata. Otetaan seuraavanlainen tilanne: laitan auton laturiin 17:00 ja tarkoitukseni on lähteä ajamaan sillä seuraavana päivänä 9:00. Kuvitellaan tilanne niin että autossa on akkua 50% jäljellä ja jotta se on täysi, laturia tulee käyttää vähintään 8tuntia (tarjolla on 16h)

                    Kuinka softa osais optimoida tältä väliltä halvimmat lataustunnit kun se ei tiedä koska laturi irroitetaan?
                    Jos nyt oletetaan, että akkukapasiteetti on esim. 80kwh, niin 50% olisi 40kwh. Yleensä akut ladataan siihen 80% eli 64kwh. Jos kotona on normaali 11kw laturi, kestää lataus 80%:iin reilu 2h.

                    Omasta mielestä isoimmat ongelmat tuollaisten latausoptimointisovellusten kanssa pörssisähkön voimakas hintojen vaihtelu talvisin ja heikko ennustettavuus. Jos autoa tarvii ladata joka yö, on sovelluksen avulla vielä helppo optimoida lataus vuorokauden edullisimmille tunneille. Jos taas autoa ei tarvitse ladata kuin 1-2 kertaa viikossa, on pakko katsoa Forecan hintapuntaria tms, että saa passattua latausta niille viikon edullisimmille päiville ja tunneille olettaen, että haluaa maksimaalisen hyödyn pörssisähköstä. Pitäisi upottaa tuon hintapuntarin ennuste myös tuollaiseen latausoptimointisovellukseen, niin silloin voitaisi ottaa maksimaalinen hyöty optimoinnista ennustuksen kera. Toki nuo hintapuntarinkin ennusteet perustuu lähinnä kahteen muuttujaan eli ulkolämpötilaan ja sitä kautta Suomen lämmityssähkötarpeeseen ja tuulivoiman tuottoennustukseen. Sanomattakin selvää, että nuokin ennusteet voi muuttua siinä missä normaalit sääennustuksetkin mitä kauemmas tulevaisuuteen mennään.

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1119
                      • Espoo

                      Originally posted by jani View Post

                      En tunne BMW:n lataus algoritmia niin osaatko vastata. Otetaan seuraavanlainen tilanne: laitan auton laturiin 17:00 ja tarkoitukseni on lähteä ajamaan sillä seuraavana päivänä 9:00. Kuvitellaan tilanne niin että autossa on akkua 50% jäljellä ja jotta se on täysi, laturia tulee käyttää vähintään 8tuntia (tarjolla on 16h)

                      Kuinka softa osais optimoida tältä väliltä halvimmat lataustunnit kun se ei tiedä koska laturi irroitetaan?
                      MyBMW:llä et voi asettaa kuin tietyn latausvälin mutta esim mainittu Gridio osaa ladata auton täyteen valitsemaasi aikaan mennessä halvimman sähkönhinnan mukaan. MyBMW siis lataa kerralla vaikka 0.00-06.00 mutta Gridio osaa jakaa latauksen vaikka 0.00-02.00 ja 04.00-06.00. jos nämä neljä ovat halvimmat tunnit. Toki tällaisessa tapauksessa tarvitsee valita latauksen valmistumisaika, koska sähköä saatetaan käyttää silloin sun tällöin halvimpina tunteina.

                      Originally posted by Esko View Post

                      Jos nyt oletetaan, että akkukapasiteetti on esim. 80kwh, niin 50% olisi 40kwh. Yleensä akut ladataan siihen 80% eli 64kwh. Jos kotona on normaali 11kw laturi, kestää lataus 80%:iin reilu 2h.

                      Omasta mielestä isoimmat ongelmat tuollaisten latausoptimointisovellusten kanssa pörssisähkön voimakas hintojen vaihtelu talvisin ja heikko ennustettavuus. Jos autoa tarvii ladata joka yö, on sovelluksen avulla vielä helppo optimoida lataus vuorokauden edullisimmille tunneille. Jos taas autoa ei tarvitse ladata kuin 1-2 kertaa viikossa, on pakko katsoa Forecan hintapuntaria tms, että saa passattua latausta niille viikon edullisimmille päiville ja tunneille olettaen, että haluaa maksimaalisen hyödyn pörssisähköstä. Pitäisi upottaa tuon hintapuntarin ennuste myös tuollaiseen latausoptimointisovellukseen, niin silloin voitaisi ottaa maksimaalinen hyöty optimoinnista ennustuksen kera. Toki nuo hintapuntarinkin ennusteet perustuu lähinnä kahteen muuttujaan eli ulkolämpötilaan ja sitä kautta Suomen lämmityssähkötarpeeseen ja tuulivoiman tuottoennustukseen. Sanomattakin selvää, että nuokin ennusteet voi muuttua siinä missä normaalit sääennustuksetkin mitä kauemmas tulevaisuuteen mennään.

                      ​Pörssisähkön hinta tulee julki aina edellisenä päivänä klo 15.00. Jos kerran asetat autoon 80% lataustavoitteen ja vaikka mainittuun Gridioon hintakaton haluamaasi hintaan ja latausajan aina klo 0.00-06.00, et ihan hirveän paljon joudu säätämään mitään. Vaikka pidän Gridiota ihan passelina appiksena, en todellakaan aio maksaa siitä, koska hyöty lienee mitätön siihen, että vain latailee Bemarin oman appiksen ajastuksella, vaikka sillä sitten tulisikin joku kalliimpi tunti joskus mukaan.
                      Last edited by PNM2; 08-08-2024, 08:04.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5174
                        • Kuopio

                        Originally posted by PNM2 View Post

                        MyBMW:llä et voi asettaa kuin tietyn latausvälin mutta esim mainittu Gridio osaa ladata auton täyteen valitsemaasi aikaan mennessä halvimman sähkönhinnan mukaan. MyBMW siis lataa kerralla vaikka 0.00-06.00 mutta Gridio osaa jakaa latauksen vaikka 0.00-02.00 ja 04.00-06.00. jos nämä neljä ovat halvimmat tunnit. Toki tällaisessa tapauksessa tarvitsee valita latauksen valmistumisaika, koska sähköä saatetaan käyttää silloin sun tällöin halvimpina tunteina.
                        .
                        Okei tämä selvensi asiaa paljon, kiitos.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11716
                          • Kouvola

                          Originally posted by PNM2 View Post

                          Pörssisähkön hinta tulee julki aina edellisenä päivänä klo 15.00. Jos kerran asetat autoon 80% lataustavoitteen ja vaikka mainittuun Gridioon hintakaton haluamaasi hintaan ja latausajan aina klo 0.00-06.00, et ihan hirveän paljon joudu säätämään mitään. Vaikka pidän Gridiota ihan passelina appiksena, en todellakaan aio maksaa siitä, koska hyöty lienee mitätön siihen, että vain latailee Bemarin oman appiksen ajastuksella, vaikka sillä sitten tulisikin joku kalliimpi tunti joskus mukaan.
                          Itse asiassa tulee jo klo 14 nähtäville osassa palveluista. Kirjoitinkin tuossa yllä, että jos on päivittäin lataustarvetta autolle, niin tuollainen lataussovellus voi olla ihan hyödyllinen ettei tarvitse itse päivittäin tarkastella niitä edullisimpia tunteja. MUTTA jos lataustarve on harvempi tyyliin 1-2 kertaa viikossa, niin varsinkin talvisaikaan pörssisähkön heitellessä lämpötilan ja tuulen mukaan välillä todella voimakkaasti, niin en halua akkuja ladattavan niillä sanotaan vaikka 10c/kwh vuorokauden alimmilla tunneilla, jos ei ole välttämätöntä ladata autoa. En myöskään halua kikkailla millään vaikkapa 6c/kwh latausrajoilla, koska voin hyvin katsoa hintapuntarista, koska todennäköisesti on edullista ladata. Voi olla, että vaikkapa pari päivää myöhemmin on tarjolla 0c/kwh sähköä ja ladata silloin. Ei tuo säästö lopun perin ole kovin iso, mutta onpa kuitenkin ku tuohon pörssisähköpelleilyyn on lähtenyt. Kaihoisasti muistellen niitä 4c/kwh kiinteitä soppareita, kun saatoit tarpeen tullen heittää auton johdon päähän sen kummempia miettimättä..

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15262
                            • Ajamisen Iloa

                            Olen taas kun kesä alkaa kääntyä syksyksi niin huomannut sen kuinka vitusti noissa sähköautoissa palaa takavaloja sillon kun ne on marketin pihassa parkissa, koko perä on valomerenä. Mutta ans olla kun ajetaan kaatosateessa moottoritiellä sillä jätesäkin harmaalla tötteröllä niin yhtään takavaloa ei missään tilanteessa pala ja myöskään sellaista että oltais tilanteentasalla ja itse ajettais autoa ei ole mahdollista. Kuskit on ihan yhtä kujalla ku autokin. Auton näkyvyys on joku 5-10metriä taaksepäin. Jotenkin tää järjettömyys näissä sopii erinomaisesti siihen koko muuhunkin konseptiin.

                            Noh tässä paloi sitten vähän muutakin kun takavalot, 8 tuntia jatkuvasta sammuttamisesta huolimatta nimittäin. Kyllä se vaan sähköauto on ekoteko. Ensin raavitaan maapallo karrelle mineraaleista, kuskataan ne kolmeen kertaan valtamerilla eri maanosaan ja sitten se syttyy palamaan ja vie mennessään 140 muuta autoa.
                            Olen varma että tuo hätäkokous päätyy siihen että palon aiheuttaja oli äärioikeisto. Lisäksi mainitaan pariinotteeseen disinformaatio, putinismi, rokotevastaisuus ja 5 muuta koodattua sanaa. Samat kun kaikessa nykyään. Vikahan ei voi olla pyhässä lehmässä, sähköautossa.








                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1119
                              • Espoo

                              Ai perhana, kun kaikki muutkin Aasiassa tapahtuvat Suomeen tuhatkertaiset setit otettaisiin osaksi pelkoa omassa elämässään ja vielä ennen varmaa tietoa palon syystä. Varmasti sähköautojakin välillä palaa mutta tilastollisesti jokaisella BTCF:läisellä on useampituhatkertainen mahdollisuus joutua polttomoottoriautopaloon kuin sähköautopaloon. Mutta saahan sitä pelätä vaikka jo esihistoriaan jääneitä tv-lupatarkastajia tai ajella bensabemarin pajalla ollessa kesänsä Volvolla.

                              Elämä tosiaan on valintoja ja mun valintoja sähköautojen palamiset eivät ohjaa mitenkään.
                              Last edited by PNM2; 13-08-2024, 14:26.
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • Jarger
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 3906
                                • Finnland

                                Mikään ei maailmassa tai edes universumissa ole niin huonosti etteikö sitä maailman pelastamisen vuoksi voisi suomalainen veronmaksaja korjata Pelastuu ilmastot ja kaikki.
                                Jos et oo vassari ja samaa mieltä, kaikki muut on äärioikeistoa. Pelastetaan maailma rikastamalla sitä ja viemällä rahat muiden taskusta, vaikka velaksi,

                                Odotellessa infoa siitä kuinka BMW:n dieselpalot polttavat parkkihalleja jne. siis
                                Negatiiviset kauppakokemukset:
                                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎