Originally posted by Jarger
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Originally posted by Kanerv4 View Post
Kyllä noiden 0.99-1.99% korkokautena meni ihan sukkana läpi mikä vaan sähkö ja hybridiauto. Kunhan oli työpaikka sekä säännölliset tulot jos ei mennyt vaikka Santanderiin niin asiakkaalla oli sitten henkilökohtaisesti jotain kränään niin kappas kummaa kun sama meni Lähitapiolaan ja kauppa kiinni. Parhaimmat jämärit liikkuivat 50% tuntumassa mutta 45% oli sääntö eikä poikkeus. Sen verran monta rekallista oon Tesloihin tehnyt rahureita. Muistan kun yksi kaveri maksoi väliran käteisellä ilman velkaa ja se oli Viinin punainen Model 3 Long Range hintaan 67700e vuodelta -21. Hyvin muistan kun se oli oikeesti ainoa sinä vuonna. Kaikki muut menivät täysin samalla kaavalla.
Siellä on useampi Model Y kun hinnat kirposivat sinne 75-79 väliin ja uutta sai 69900e niin 45% pinnan jämärillä, näiden kaverien loppuvelka on tällä hetkellä 3-4 vuoden päästä se mitä auton arvo on nyt.
Justiinsa näin se on ja mitä muutama kaveri joilla pieniä autoliikkeitä niin käytännössä jokainen vaihturi meni rahoituksella ja kaikki rahoitusyhtiöt käydään läpi niin kyllä johonkin lohkeaa. Myyjän kannalta sinänsä helppoa kun sittennei enää tingitä kun saadaan johonkin yhtiöön läpi ja auton kuntokin toissijainen asia kun vain rahoitus on saatu menemään läpi. Ja samaan aikan nämä jannut jaksaa mainostaa että velkaraha on niin halpaa että kannattaa mielummin sijoittaa ne omat rahat mitä ei ole euron pyörylääkään olemassakaan. Toivottavasti ikinä milloinkaan ei tarvitse autoon velkaa ottaaF11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by joko View Post
Justiinsa näin se on ja mitä muutama kaveri joilla pieniä autoliikkeitä niin käytännössä jokainen vaihturi meni rahoituksella ja kaikki rahoitusyhtiöt käydään läpi niin kyllä johonkin lohkeaa. Myyjän kannalta sinänsä helppoa kun sittennei enää tingitä kun saadaan johonkin yhtiöön läpi ja auton kuntokin toissijainen asia kun vain rahoitus on saatu menemään läpi. Ja samaan aikan nämä jannut jaksaa mainostaa että velkaraha on niin halpaa että kannattaa mielummin sijoittaa ne omat rahat mitä ei ole euron pyörylääkään olemassakaan. Toivottavasti ikinä milloinkaan ei tarvitse autoon velkaa ottaai4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by Kanerv4 View Post
Kyllä noiden 0.99-1.99% korkokautena meni ihan sukkana läpi mikä vaan sähkö ja hybridiauto. Kunhan oli työpaikka sekä säännölliset tulot jos ei mennyt vaikka Santanderiin niin asiakkaalla oli sitten henkilökohtaisesti jotain kränään niin kappas kummaa kun sama meni Lähitapiolaan ja kauppa kiinni. Parhaimmat jämärit liikkuivat 50% tuntumassa mutta 45% oli sääntö eikä poikkeus. Sen verran monta rekallista oon Tesloihin tehnyt rahureita. Muistan kun yksi kaveri maksoi väliran käteisellä ilman velkaa ja se oli Viinin punainen Model 3 Long Range hintaan 67700e vuodelta -21. Hyvin muistan kun se oli oikeesti ainoa sinä vuonna. Kaikki muut menivät täysin samalla kaavalla.
Siellä on useampi Model Y kun hinnat kirposivat sinne 75-79 väliin ja uutta sai 69900e niin 45% pinnan jämärillä, näiden kaverien loppuvelka on tällä hetkellä 3-4 vuoden päästä se mitä auton arvo on nyt.
Tai sitten on tosiaan niin, että näissä autorahoituksissa luottotappioiden määrä on niin pieni, että ei ole niin tarkkaa missä se jäännöserä pyörii. Kannattaa napata asiakas, kenties ottaa päältä korkeampi korko, jos jäännösarvo on riskimpi. Teoreettisesti jos vakuuden määrä ei vastaa luoton määrää, pitäisi olla korko kovempi.Last edited by ///Jone; 21-01-2024, 22:00.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Sähköautokeskusteluun voisi sanoa sen, että kun katsoi M60 koeajon Harry´s garagelta (entinen EVO-lehden toimittaja) niin on päässyt aika lihavaksi tuo auto, painoa 2400kg, sellaiset reilut 700kg vastaavaa karvalakki bensaversiota enemmän. 150kg Model S:n pladia ja 100kg Taycania painavampi, sekä 500kg pienempää Model 3 performance raskaampi.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View Post
Jos korko autolainassa on pienempi kuin sijoitetun pääoman tuotto, on erittäin yksinkertainen yhteenlasku katsoa, kannattaako ostaa auto lainarahalla. Tällä hetkellä tilanne ei välttämättä ole tällainen mutta esim viimeisen 15 vuotta on ollut. Kaikista hölmöintä on täysin merkityksettömän periaatteen vuoksi menettää rahaa eikä rahattomien ihmisten tekeminen liity tähän mitenkään.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View Post
Jokainen tekee kuten tykkää mutta en itsekään halua velkaa tehdä. Jo pelkkä tieto siitä, että on velkaa ja joka kuukausi pitää sitä maksaa, aiheuttaa epämiellyttävää oloa. Siksi en itsekään osta mitään koskaan velaksi, olen mieluummin ostamatta vaikka kuinka pystyisi helpostikin makselemaan kuukausierät. Liian helposti ihmiset ottavat velkaa.Last edited by PNM2; 22-01-2024, 00:00.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View Post
Jokainen tekee kuten tykkää mutta en itsekään halua velkaa tehdä. Jo pelkkä tieto siitä, että on velkaa ja joka kuukausi pitää sitä maksaa, aiheuttaa epämiellyttävää oloa. Siksi en itsekään osta mitään koskaan velaksi, olen mieluummin ostamatta vaikka kuinka pystyisi helpostikin makselemaan kuukausierät. Liian helposti ihmiset ottavat velkaa.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View Post
Jos korko autolainassa on pienempi kuin sijoitetun pääoman tuotto, on erittäin yksinkertainen yhteenlasku katsoa, kannattaako ostaa auto lainarahalla. Tällä hetkellä tilanne ei välttämättä ole tällainen mutta esim viimeisen 15 vuotta on ollut. Kaikista hölmöintä on täysin merkityksettömän periaatteen vuoksi menettää rahaa eikä rahattomien ihmisten tekeminen liity tähän mitenkään.
Edit: sitten pitää ottaa vielä huomioon että etuköteen on erittäin vaikea sanoa 100% varmuudella että mitä sijoitus tuottaa, kyllä itse olen ainakin tehnyt tappiotakin ja useammin kuin kerran. Kestääkö se talous sitten niitä osamaksuja ja tapoio sijoituksia. Ei edes pankin rahastot ole riskittömiä, isäukolla meni venäjän kasvu rahastoon sodan myötä 30ke eli koko rahasto osuus katosi taivaan tuuliin. Oli puskenu sinne pienen summan kuukausittain about mitö olisko ainakin 20 vuotta jo lopputulos oli että jokainen euro meni minkä sinne laittoi. Pankista aikoinaan se toki markkinoitiin riskittömänä mutta oli sekin raha toki kasvanut ihan hyvin kun sen vaan olisi osannut ottaa ulos ennenkuin sota alkoi. Toki paikallisilla saattaa olla isommat murheet kuin menetetty rahasto osuus joten lienee aiheetonta itkeä sen perään. Mutta sen vaan sanon että mikään sijoitus ei ole rahansylky automaatti.Last edited by joko; 22-01-2024, 08:23.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by joko View Post
Varmaan ehkä muutamalla prosentilla se menee näin, lopuilla se on vain puhe millä perustellaan velaksi elämistä. Mutta ymmärrän kyllä pointin mutta silloin se oma raha pitää oikeasti sijoittaa eikä vain ajatella sijoittavansa. Ja sijoituksiin pitöö pystyä laittamaan se kk erän verran vähintään joten siihenköön ei kaikkein pa aukisimmat vekselivetoiset pysty.
Edit: sitten pitää ottaa vielä huomioon että etuköteen on erittäin vaikea sanoa 100% varmuudella että mitä sijoitus tuottaa, kyllä itse olen ainakin tehnyt tappiotakin ja useammin kuin kerran. Kestääkö se talous sitten niitä osamaksuja ja tapoio sijoituksia. Ei edes pankin rahastot ole riskittömiä, isäukolla meni venäjän kasvu rahastoon sodan myötä 30ke eli koko rahasto osuus katosi taivaan tuuliin. Oli puskenu sinne pienen summan kuukausittain about mitö olisko ainakin 20 vuotta jo lopputulos oli että jokainen euro meni minkä sinne laittoi. Pankista aikoinaan se toki markkinoitiin riskittömänä mutta oli sekin raha toki kasvanut ihan hyvin kun sen vaan olisi osannut ottaa ulos ennenkuin sota alkoi. Toki paikallisilla saattaa olla isommat murheet kuin menetetty rahasto osuus joten lienee aiheetonta itkeä sen perään. Mutta sen vaan sanon että mikään sijoitus ei ole rahansylky automaatti.
Ehkä tää riiittää sähköautokeskustelussa tästä.Last edited by PNM2; 22-01-2024, 10:28.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Ei kaada ei mutta ei se sijoittaminen ole mikään automaatti joka puskee rahaa. Enemmän mknäkin olen niisrä saanut mutta jos heti ekana olis osunut se tappio kohdalle niin en olisi pystynyt jatkamaan sitä touhua pitkiin aikoihin. Ja olen minö sitä itsekkin laskeskellut että se viimeinen isompi erä kun ei koskaan realisoidu niin tavallaan voi ajaa senverran itselleen liika kalliilla autolla. Sehän se pointti on ettärahoituksen osuus panttiin nöhden ei ole liian suuri, kuten viimeiset vuodet on todella monella ollut. Vuosi sitten katselin f11 tilalle ix3 bemaria ja silloon yhtään jörkevien hinnat oli pitkösti vitosen päällä. Nyt halvimmat alkaa kolmosella ja nelosen pintaan on valinnan varaa. Äffän hinta sinöaikana on ollut melko stabiili, toki sitä voidaan vain arvuutella kun ei ole myyty mutta varmaan noin 12ke paikkeilla mennään. Jos otetaan vuoden ajomöärä suhteessa arvonlaskuun niin tottakai halvemmksi tuli ajaa nykyisellä. Vaan meillö on vähän se että takapenkki sais olö tilavempi ja ix3 se näyttäisi olevan suotuisampi lastenistuimille ja se että jos toisen vuosimalli on 21 ja toisen 2011 niin kyllä siinä saa muutenkin paljon " uutta".F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostEi kaada ei mutta ei se sijoittaminen ole mikään automaatti joka puskee rahaa. Enemmän mknäkin olen niisrä saanut mutta jos heti ekana olis osunut se tappio kohdalle niin en olisi pystynyt jatkamaan sitä touhua pitkiin aikoihin. Ja olen minö sitä itsekkin laskeskellut että se viimeinen isompi erä kun ei koskaan realisoidu niin tavallaan voi ajaa senverran itselleen liika kalliilla autolla. Sehän se pointti on ettärahoituksen osuus panttiin nöhden ei ole liian suuri, kuten viimeiset vuodet on todella monella ollut. Vuosi sitten katselin f11 tilalle ix3 bemaria ja silloon yhtään jörkevien hinnat oli pitkösti vitosen päällä. Nyt halvimmat alkaa kolmosella ja nelosen pintaan on valinnan varaa. Äffän hinta sinöaikana on ollut melko stabiili, toki sitä voidaan vain arvuutella kun ei ole myyty mutta varmaan noin 12ke paikkeilla mennään. Jos otetaan vuoden ajomöärä suhteessa arvonlaskuun niin tottakai halvemmksi tuli ajaa nykyisellä. Vaan meillö on vähän se että takapenkki sais olö tilavempi ja ix3 se näyttäisi olevan suotuisampi lastenistuimille ja se että jos toisen vuosimalli on 21 ja toisen 2011 niin kyllä siinä saa muutenkin paljon " uutta".i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Juu ja silloin kun dieael maksoi pitkösti yli 2e/litra niin katselin silli puoli tosissani itselleni työmatka kulkineeksi bmw i3 mallia. Silloin niidenkin markkina oli vielä kuuma ja vanhimmat ja haövimmat alkoi siitä 17 900 lapusta ja välittömösti kun halus isolla akulla ja kohtuu kilsat niin hinta oli luokkaa 35. Nyt kun tsekkasin niin 20ke pinnassa sai valita 19-21 vuotisia i3 isolla akulla. Onneksi en ostanut kun tuolla arvon alenemalla maksaa dieselit omilla ajoilla kolmeksi vuodeksi. Ja i3 ei houkuta mitenkään muuten kuin kuluiltaan. Mut ix3 saattaa jossain välissä tulla, sitten kun auton vaihto on muutenkin ajankohtaista. Toki niidenkäön vakuutusmaksuihin en ole perehtynyt että onko kasko jo tuplahibtainen verrattuna esim diesel 520 g31F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostEi kaada ei mutta ei se sijoittaminen ole mikään automaatti joka puskee rahaa. Enemmän mknäkin olen niisrä saanut mutta jos heti ekana olis osunut se tappio kohdalle niin en olisi pystynyt jatkamaan sitä touhua pitkiin aikoihin. Ja olen minö sitä itsekkin laskeskellut että se viimeinen isompi erä kun ei koskaan realisoidu niin tavallaan voi ajaa senverran itselleen liika kalliilla autolla. Sehän se pointti on ettärahoituksen osuus panttiin nöhden ei ole liian suuri, kuten viimeiset vuodet on todella monella ollut. Vuosi sitten katselin f11 tilalle ix3 bemaria ja silloon yhtään jörkevien hinnat oli pitkösti vitosen päällä. Nyt halvimmat alkaa kolmosella ja nelosen pintaan on valinnan varaa. Äffän hinta sinöaikana on ollut melko stabiili, toki sitä voidaan vain arvuutella kun ei ole myyty mutta varmaan noin 12ke paikkeilla mennään. Jos otetaan vuoden ajomöärä suhteessa arvonlaskuun niin tottakai halvemmksi tuli ajaa nykyisellä. Vaan meillö on vähän se että takapenkki sais olö tilavempi ja ix3 se näyttäisi olevan suotuisampi lastenistuimille ja se että jos toisen vuosimalli on 21 ja toisen 2011 niin kyllä siinä saa muutenkin paljon " uutta".E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View Post
Jos tosissaan harkitset iX3:sta ja tarvitsee talvella tehdä pitempää matkaa niin valitse -22 malli eli LCI. Niissä on akun esilämmitys laiturille mikä noista -21 malleista puuttuu. Perheen kanssa reissatessa toki ei välttämättä ole niin kiire mutta pakkasella latauksen keston tuplaantuminen ei välttämättä ole mukavaa jos johonkin pitää ehtiä..F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
Comment