Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i vs 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19178
    • -

    Originally posted by Antza View Post
    Mä vertasin suurin piirtein vastaavaa dieseliä ja bensaa, eli saman kokoluokan auto, sama teholuokka, yhtä paljon vetäviä pyöriä yms. Sä vertaat jotain muuta. Ja tietääkseni fsi turbo on ihan bensaturbojen kehityksen kärkikastissa.
    Mitä merkitystä sillä on, onko kyseinen moottori asennettu potkulautaan vai S-Mersuun? Eiköhän tarkoitus ollut verrata kahta suunnilleen saman kokoista bensa- ja dieselmoottoria keskenään? Ja jos mielestäsi Audi S3 oli liian iso auto tuohon vertailuun, niin silloinhan suoritusarvot olisivat vielä paremmat, jos sama kone olisi "pienemmässä" korissa.

    Koska BMW 123d:n kone on myös pienien dieselmoottoreiden kehityksen kärkikastissa, on mielestäni perusteltua verrata sitä Audi S3:n moottoriin. Jos unohdetaan nuo kiihtyvyydet ja muut vastaavat arvot, niin päädytään silti tuloksiin:

    2,0 turbodiesel 150kW/400Nm
    2,0 bensaturbo 195kW/350Nm

    Ja tuo 45kW enemmän samasta iskutilavuudesta ei ole ihan pieni ero. Eikä tuo 50Nm pienempi vääntö bensakoneessa paljoa haittaa, onhan tuo 350Nm kuitenkin käytössä 2500-5000rpm!
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7452
      • Oulu

      Originally posted by Antza View Post
      Eli yli 50% enemmän kuluttaa bensa, mutta häviää niin kiihtyvyydessä kuin huippunopeudessakin.
      Kiihtyvyydessä häviäminen perustuu varmasti vain siihen että Golffi on etuveto.

      Originally posted by Juhis View Post
      Ja jos mielestäsi Audi S3 oli liian iso auto tuohon vertailuun, niin silloinhan suoritusarvot olisivat vielä paremmat, jos sama kone olisi "pienemmässä" korissa.
      Eihän tuo S3 ole yhtään sen isompi kuin Golfikaan....
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19178
        • -

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Eihän tuo S3 ole yhtään sen isompi kuin Golfikaan....
        Niinpä.. Ja nelivetokin lähinnä "syö" tehoja verrattuna takavetoiseen BMW:hen..
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6768
          • PK-seutu

          Originally posted by Antza View Post
          Mä vertasin suurin piirtein vastaavaa dieseliä ja bensaa, eli saman kokoluokan auto, sama teholuokka, yhtä paljon vetäviä pyöriä yms. Sä vertaat jotain muuta. Ja tietääkseni fsi turbo on ihan bensaturbojen kehityksen kärkikastissa. Ahtimien lukumäärällä nyt ei ole suurta merkitystä, ja jos siitä edes puhutaan, niin raakaa suorituskykyä kaipaavat vaihtavat lähes aina kahden pienen tilalle yhden ison möhkäleen (mm. supra/skyline).

          Kyllä mun bensabemarini ainakin hyväksyy sen, että joku diesel voi olla parempi, vaikkei kaikki sitä olekaan
          Kyllä minäkin sen tiedän, että diesel voi olla nopeampi kuin oma vanha 328i. Ei se silti sitä faktaa kumoa että bensa on parempaa kuin diesel.
          S65, S85, H1, N63TU, IB1

          Comment

          • Antza
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2143
            • Espoo

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Kiihtyvyydessä häviäminen perustuu varmasti vain siihen että Golffi on etuveto.


            Eihän tuo S3 ole yhtään sen isompi kuin Golfikaan....
            Tuollanen uusikoppanen kolopallo gti lähtee kyllä ihan mukavasti paikaltaankin. Samaten S3:n lähtöjä varmasti edesauttaa neliveto. Samaan hengeenvetoonhan voidaan sanoa, että "vain" 265hv S3 jättää mm. tehokkaamman E92 330i:n paikaltaan lähtiessä

            Ja edelleen tuon S3:n vetäminen tähän mukaan kummastuttaa. Kuitenkin kilpailee eri asiakassegmentissä. Ja kulutuskin hyppää jo 75% korkeammaksi kuin 123 dieselissä Ja jos moottoreita pelkästään verrataan, niin silloinhan vertailut pitää tehdä irrallaan autosta.

            Edelleenkään en ole sitä mieltä, kuten jo sanoin, että jokin ratkaisu (diesel/bensa, vapari/ahdettu, etu/taka/neliveto) olisi jokaisessa tilanteessa ylivertainen ratkaisu toisin kuin joidenkin mielestä asia tuntuu olevan
            Current rides:
            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

            Previous rides:
            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6768
              • PK-seutu

              Originally posted by Antza View Post
              Tuollanen uusikoppanen kolopallo gti lähtee kyllä ihan mukavasti paikaltaankin. Samaten S3:n lähtöjä varmasti edesauttaa neliveto. Samaan hengeenvetoonhan voidaan sanoa, että "vain" 265hv S3 jättää mm. tehokkaamman E92 330i:n paikaltaan lähtiessä

              Ja edelleen tuon S3:n vetäminen tähän mukaan kummastuttaa. Kuitenkin kilpailee eri asiakassegmentissä. Ja kulutuskin hyppää jo 75% korkeammaksi kuin 123 dieselissä Ja jos moottoreita pelkästään verrataan, niin silloinhan vertailut pitää tehdä irrallaan autosta.

              Edelleenkään en ole sitä mieltä, kuten jo sanoin, että jokin ratkaisu (diesel/bensa, vapari/ahdettu, etu/taka/neliveto) olisi jokaisessa tilanteessa ylivertainen ratkaisu toisin kuin joidenkin mielestä asia tuntuu olevan
              Nimenomaan tätä tarkoitin aiemmin sillä halvempi - huonompi jutulla.

              Dieseliä perustellaan pienellä kulutuksella. Mutta on kuitenkin eri asia etsiä halpaa tai hyvää.

              Jos on rahaa raskussa niin valitsetko Dieselin? Jos valitset, niin se on sinun murhe, jos et valitse, vaan otat bensaversion, niin pidät silloin bensavehettä parempana.

              Jos ei ole varaa ajaa sellaisella bensakoneella kuin haluaisi, niin ei se siitä dieselistä silti parempaa tee, vaikka pakonomainen valinta olisikin.

              Eli Diesel on kompromissi. "ihan kivasti tehoa ja halpaa ajoa".
              Last edited by pyroz; 21-08-2007, 09:57.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19178
                • -

                Voisiko joku selittää, miksi auton ainoa tärkeä ominaisuus on polttoaineenkulutus? Itse ainakin hankin autoni täysin muilla perusteilla ja polttoaineenkulutus on yksi vähiten tärkeistä asioista.

                Kyllähän ihmiset on ajaneet 20 vuotta sitten autoilla, jotka on kuluttaneet ihan eri malliin polttoainetta kuin nykyään, eikä kukaan ole valittanut. Itselläkin ensimmäiset BMW:t varmaan söi talvipakkasella helposti sen 15-20 litraa normaalissa kaupunkiajossa, jos edes riitti nuo kulutuslukemat. Joka tietysti oli melko paljon sellaiselle 90 - 100 hv tarjoavalle koneelle. Nyt myöhemmin kun on ollut 300 - 400 hv autoja useampiakin kappaleita ja kaupunkikulutukset on silti jäänyt aina alle 20 litraan, olen päinvastoin pitänyt noita autoja tehoihin nähden varsin taloudellisina!

                Nykyisellä autollakin pääsee halutessaan helposti 8 - 9 l / 100km kulutuslukemiin maantieajossa. Motarillakin voisi ajaa n. 140 - 150 km/h nopeuksia kulutuksen jäädessä silti max 10 l / 100km. Ei ollenkaan pahoja lukemia isolle bensakoneelle. En ymmärrä, miksi autoni pitäisi syödä vaikka 5 l / 100km, mitä iloa minulle olisi siitä? En ainakaan olisi valmis tinkimään lainkaan tehoista, enkä varsinkaan valmis maksamaan olennaisesti lisää siitä edusta.

                Aivan eri asia, jos kysymyksessä on työväline esim. taksi. Tällöin kilometrejä tulee ihan eri malliin kuin keskimääräiselle kuskille. Silloin on ymmärrettävää, että halutaan ajaa kohtuullisesti kuluttavalla autolla ja mieluiten dieselillä, koska vielä nykyään hintaero on dieselin ja bensan välillä selvä. Mutta jos ajomäärät ei ole kovin suuria, en ainakaan itse välttämättä tarvitse mahdollisimman vähän kuluttavaa autoa. Olen kyllä valmis maksamaan hieman extraa siitä ajonautinnosta, jonka isolla iskutilavuudella varustettu bensamoottori tarjoaa.

                Minun ajomäärät omalla autolla on mielestäni niin pieniä, että minulla on kyllä vara tankkailla ne ylimääräiset polttoaineet. Eri asia tietysti, jos pitäisi olla liikkelle niin zippibudjetilla, että diesel olisi ainoa vaihtoehto. Tai ajomäärät olisivat ihan eri luokkaa.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • 10+
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2084
                  • Nivala

                  Originally posted by Juhis View Post
                  Voisiko joku selittää, miksi auton ainoa tärkeä ominaisuus on polttoaineenkulutus? Itse ainakin hankin autoni täysin muilla perusteilla ja polttoaineenkulutus on yksi vähiten tärkeistä asioista.

                  Kyllähän ihmiset on ajaneet 20 vuotta sitten autoilla, jotka on kuluttaneet ihan eri malliin polttoainetta kuin nykyään, eikä kukaan ole valittanut. Itselläkin ensimmäiset BMW:t varmaan söi talvipakkasella helposti sen 15-20 litraa normaalissa kaupunkiajossa, jos edes riitti nuo kulutuslukemat. Joka tietysti oli melko paljon sellaiselle 90 - 100 hv tarjoavalle koneelle. Nyt myöhemmin kun on ollut 300 - 400 hv autoja useampiakin kappaleita ja kaupunkikulutukset on silti jäänyt aina alle 20 litraan, olen päinvastoin pitänyt noita autoja tehoihin nähden varsin taloudellisina!

                  Nykyisellä autollakin pääsee halutessaan helposti 8 - 9 l / 100km kulutuslukemiin maantieajossa. Motarillakin voisi ajaa n. 140 - 150 km/h nopeuksia kulutuksen jäädessä silti max 10 l / 100km. Ei ollenkaan pahoja lukemia isolle bensakoneelle. En ymmärrä, miksi autoni pitäisi syödä vaikka 5 l / 100km, mitä iloa minulle olisi siitä? En ainakaan olisi valmis tinkimään lainkaan tehoista, enkä varsinkaan valmis maksamaan olennaisesti lisää siitä edusta.

                  Aivan eri asia, jos kysymyksessä on työväline esim. taksi. Tällöin kilometrejä tulee ihan eri malliin kuin keskimääräiselle kuskille. Silloin on ymmärrettävää, että halutaan ajaa kohtuullisesti kuluttavalla autolla ja mieluiten dieselillä, koska vielä nykyään hintaero on dieselin ja bensan välillä selvä. Mutta jos ajomäärät ei ole kovin suuria, en ainakaan itse välttämättä tarvitse mahdollisimman vähän kuluttavaa autoa. Olen kyllä valmis maksamaan hieman extraa siitä ajonautinnosta, jonka isolla iskutilavuudella varustettu bensamoottori tarjoaa.

                  Minun ajomäärät omalla autolla on mielestäni niin pieniä, että minulla on kyllä vara tankkailla ne ylimääräiset polttoaineet. Eri asia tietysti, jos pitäisi olla liikkelle niin zippibudjetilla, että diesel olisi ainoa vaihtoehto. Tai ajomäärät olisivat ihan eri luokkaa.
                  No kato Juhis moni perustelee auto vaihdon siihen, että kilometrejä nyt tulee vähän enemmän kuin ennen eli dieseli on saatava. Jokaisella pitää olla aina joku syy miksi vaihtaa Ja samalla säästetään 50-100€ kuukaudessa polttoainekuluissa (monelle se on isoraha) sit kumminki sitä lainaa maksetaan mikä autoon otettiin enemmän, mitä polttoaineessa säästetään. Diesel on vaan se nykypäivän "juttu", ei voi mitään.

                  Kallistuinhan minäkin nyt siihen bensaan, eli M5 tulee seuraavana pihaan, vaikka ekaksi 530Da M-sporttia suunnittelin. Mä en vaan sitä kulutusta mieti, vaan omia mieltymyksiä niinkuin sinäkin. Ne huoltokustannukset on mullekin aivan sama, kaikki rahat ne imee oli sitä remonttia tai ei. Toivottavasti tuo M3 ostaja nyt pitää puheensa niin viikonloppuna olen autoton mies
                  E39 M5 -00

                  Ex E60 530Da M-Sport -04
                  Ex E39 M5 -00
                  Ex E39 M5 -00 Individual
                  Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                  Ex E36 3.0 M3 -93
                  Ex E36 2.5 Cabrio -94
                  Ex E36 3.2 M3 -97
                  Ex E36 2.5 Coupe -93

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7452
                    • Oulu

                    Originally posted by 10+ View Post
                    Ja samalla säästetään 50-100€ kuukaudessa polttoainekuluissa
                    Varmaan ihan totta, mutta itellä kun ei mene kuin reilu 150€ keskimäärin kuukaudessa bensaan niin eipä siitä ihan noin paljoo voi säästää ainakaan kun huomioi dieselveronkin.

                    Originally posted by 10+ View Post
                    Diesel on vaan se nykypäivän "juttu", ei voi mitään.
                    Tässähän se hyvin tiivistyikin! Kaikki autolehdet ja muut mediat kun on hehkuttaneet näitä mahtavia diisseleitä jo varmaan 3-4 vuotta niin väkisinkin alkaa iskeä jo propagandan yliannostus ja omat bensamyönteiset mielipiteet saa tästä vain reilusti vahvistusta. Samaan aikaan kun markkinoille pukkaa sellaisia bensamoottoreita kuten N54B30 niin ei ainakaan itsellä siinnä diesel-autot tulevaisuudenkaan haaveissa.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Italia
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 246

                      Originally posted by Juhis View Post
                      VIISI SYYTÄ, MIKSI DIESELAUTOT OVAT PERSEESTÄ:

                      1. Väitös: Dieselissä on kova alavääntö. Totuus: Mikä alavääntö? Alle 2000 kierroksella ei käytännössä tapahdu yhtään mitään. Nykyisten turbodieseleiden tehoalue on yleensä noin 2000-4000rpm. Kaikilla moottoreilla ei edes sitäkään. Itse asiassa riittävän ison bensamoottorin vääntö ja sitkeys on tyhjäkäynnin tuntumassa ja sen jälkeen parempi kuin nykyisillä turbodieseleillä!
                      Ihan mielenkiinnosta vain kysyn, että oletko koskaan ajanut esim. 535d Bemarilla tai MB 420 CDI? Vieläkö voit puhua että alavääntöä ei löydy, kun vähän yli 1000 r/min 535d tuottaa jo 480nm vääntöä. Ja kyllähän tuota pöllö-öljylläkin näyttää kerkeävän


                      Itse kyllä ajan bensa-autolla, mutta ei KAIKKI diisselit ole että vääntöä ei löydy kuin 2000-->4000 r/min.

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19178
                        • -

                        Originally posted by Italia View Post
                        Ihan mielenkiinnosta vain kysyn, että oletko koskaan ajanut esim. 535d Bemarilla tai MB 420 CDI?
                        En valitettavasti ole päässyt ajamaan vielä kummallakaan. Mutta lastutetuilla / penkissä säädetyillä E39 530dA kyllä. Varmasti tuollaiset kulkevat oikein mukavasti. Mutta eipä noita muutenkaan kovin monella ole täällä foorumilla, ovat vielä Suomen mittakaavassa sen verran uusia ja kalliita autoja. Eli ei esimerkiksi E60 535d ole vielä pitkään aikaan siinä hintaluokassa, että minä voisin hankkia sellaisen. Joten ei siinä mielessä ole niin kiinnostava malli. Hitaampi tuo 535d on kuitenkin kuin esim. 545i.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19178
                          • -

                          Originally posted by Italia View Post
                          Ja kyllähän tuota pöllö-öljylläkin näyttää kerkeävän
                          Hienosti tuntuu E60 535d kulkevan. Mutta tuo auto onkin viritetty, ei vakio.. Omistajan mukaan 370hv / 718nm tehoilla tuossa videossa.

                          "maybe i should tell you that my engine is powerboosted by a powerbox to 370hp and 718nm .... loads of fun ... and that for a diesel but the 335 is standard already very fast the car slighly lighter and has some more power than the 535d have fun but stay carefull"
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • iikka
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 2597
                            • Oulu

                            e60 535d oon ajannu, en kyllä muista siitä enää mitään mut olihan se hieno ja kallis auto
                            Speed costs, how fast you wanna go?

                            Comment

                            • Italia
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 246

                              Originally posted by Juhis View Post
                              Hienosti tuntuu E60 535d kulkevan. Mutta tuo auto onkin viritetty, ei vakio.. Omistajan mukaan 370hv / 718nm tehoilla tuossa videossa.
                              Oho... Enpä huomannutkaan.. Niino laiskahan se kyllä onkin vakiona...

                              Comment

                              • Juhis
                                BTCF Honorary Member
                                • Jul 2002
                                • 19178
                                • -

                                Originally posted by Italia View Post
                                Niino laiskahan se kyllä onkin vakiona...
                                Hehe.. ei ainakaan mun edelliselle M Roadsterille pärjännyt. Testattu juttu ja videokin on todisteena!
                                All good things come to those who wait.

                                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                                Sound Factory Bar & Nightclub

                                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎