Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i vs 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7450
    • Oulu

    Originally posted by bayern View Post
    On se luojan hienoa että on polkupyöräkin kotona.
    Tiukan hetken tullen voi mennä sillä, on nappivaihteet, löylyä aina päivästä riippuen sopivasti ja alavääntöäkin on ihan hyvin. Veto loppuu kyllä hiukan kierrosalueen yläpäässä...
    Mulla ainakin pyöräilyn suurin ongelma on juuri dieseliäkin pahempi vetoalueen kapeus. Vetoja on kunnolla vain siinä 80-110 rpm haarukassa ja tuohan taas tietää aivan armotonta pykältämistä, eikä edes 27 vaihteen valikoimasta löydy kaikkiin nopeuksiin sopivaa pykälää. Alavääntöä ei vaan taho olla.

    Originally posted by bayern View Post
    ... ja 38% boostipullo kuskinpenkin alla.
    Auttaskohan tuo siihen ettei pulssi nousis työmatkalla 170-180 bpm lukemiin?
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19178
      • -

      Originally posted by 10+ View Post
      Seuraavaa autoa oon täs miettiny, joko 530Da M-sport tai M5. Nyt on pidempään tuntunut toi M5 miellytävältä ja siksi ku sellasta en ole omistanut. Ainut mikä karsastaa on manuaali aski ja jälleenmyynti, se myynti ei tule olemaan helppo toimenpide. Mutta 530Da M-Sport menisi varmasti viikossa kaupaksi niinkuin noi aina menee.
      Myynnin kannalta E39 530dA M-paketilla on kuin tikkarin vieminen lapselta. E39 M5 kannattaa hankkia pidempää omistusaikaa silmällä pitäen. Ainakaan voitolla sellaisen eteenpäin myyminen ei ole helppoa. Mutta jos omakustanne hintaan tai pienellä tappiolla luopuu, menee varmasti kaupaksi. Fakta homma on kuitenkin se, ettei 530dA pysty koskaan tarjoamaan sellaista ajonautintoa, jonka saa ehjällä E39 M5:lla. Kun ajaa kerran E39 M5:lla, tietää todellakin, mitä on alavääntö ja voiman tunne jokaisessa ajotilanteessa. Siihen ei turboahdinta tai automaattivaihteistoa tarvita.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        Originally posted by Juhis View Post

        Kun ajaa kerran E39 M5:lla, tietää todellakin, mitä on alavääntö ja voiman tunne jokaisessa ajotilanteessa. Siihen ei turboahdinta tai automaattivaihteistoa tarvita.
        Muistahan valottaa tämän auton kuluvien osien hintaa, siinä ei dieselin käyttökulut tunnu missään!

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19178
          • -

          Originally posted by MakeH View Post
          Muistahan valottaa tämän auton kuluvien osien hintaa, siinä ei dieselin käyttökulut tunnu missään!
          No jos isompaa remonttia joutuu tekemään moottoriin, niin osathan maksaa aivan vitusti! Ja bensa maistuu myös. Mutta ei ne muut osat niin toivottomia maksa. Öljyt Castrol TWS Motorsport 10W-60 + suodatin + ilmansuodattimet itse vaihdettuna n. 150 euroa. Kytkinpaketti täydellisenä n. 250 euroa. Eturengas 245/40/18 merkistä riippuen n. 100 - 200 euroa / kappale, takarengas 275/35/18 n. 200-300 euroa / kappale. Mikään halpa pidettävä tuollainen E39 M5 ei todellakaan ole, sitä en ole missään väittänytkään. Mutta jos tuuria käy koneen kanssa ja vanokset yms kestää hyvin, niin ihan kohtuullisilla kustannuksilla tuollaista pystyy ylläpitämään.

          Eikä noista mun diesel vittuiluista kannata herneitä vetää. Itse pääsen / joudun ajamaan noilla BMW:n dieseleillä esim. E39 530d , E46 330d lähes viikottain työn puolesta. Ja ihan mukavahan niillä on ajella, muttei ne koskaan kunnon isoa bensakonetta päihitä!
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • iikka
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2597
            • Oulu

            Originally posted by MakeH View Post
            Muistahan valottaa tämän auton kuluvien osien hintaa, siinä ei dieselin käyttökulut tunnu missään!
            mutta dieselissä niitä vikoja onki aivan eripaljon verrattuna bensaan!
            käyppä selaan Ongelmat osiota.. 90% ongelmista käsittelee 530d:tä

            suuttimet hyppii ylös, polttoöljyä valuuu joka raosta tankit kuiviksi, millon mitäki.. täällä meillä haisee vieläki parkkiksella aivan karsee polttoöljy vaikka yks kaveri hävitti diiselinsä puolivuotta sitten pois, sen verran on parkkipaikan maaperään polttoöljyä vuotanu!


            oottelen tässä innolla millon kaveri tulee pistään vähän faktoja dieselistä ja bensasta sekä automaattilaatikoista äijä ajaa 50-60tkm vuodessa isolla kutosbensa bemarilla..
            Last edited by iikka; 20-08-2007, 19:47.
            Speed costs, how fast you wanna go?

            Comment

            • Laxa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1363
              • Tampere

              Itse en ainakaan vertaa dieseleitä bensoihin muuten kuin vuotuisten ajokilometrien perusteella. Dieseleitä vertaan dieseleihin ja bensoja bensoihin, kuten esim. 325i vs 1.8T tai vaikka 320d vs 1.9 TDI. Dieselistä ei saa bensavehkeitä millään ilmeellä, ei vaikka olisi seitsemän ahdinta rinnakkain tai vaikka perkele peräkkäin. Polttoaineen kulutus se loppujen lopuksi suurimmassa osassa tapaukset ratkaisee...
              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
              EX: E61 530xdAT -07
              EX: E60 520dA Sedan -08
              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
              EX: E39 530dAT -02
              EX: E36 320iA -91
              EX: R1150RT -03

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Mimmonen tommonen SMG on ajaa. En ole koskaan kokeillut. Eli miten sillä ajetaan ?

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3823
                  • California

                  Originally posted by teropa View Post
                  Mimmonen tommonen SMG on ajaa. En ole koskaan kokeillut. Eli miten sillä ajetaan ?

                  Tero
                  Ratista painellaan tai ratin takaa vedetään vivuista minkä vaihteen haluaa arpoa päälle. Oikealla kädellä pidempää välitystä ja vasemmalla kädellä pienempää vaihdetta. Kaasua ei tarvitse höllätä (toiset SMG:t ilmeisesti osaavat sen itsekin) mutta ei siitä haittaakaan ole jos haluaa vaihtaa smooth. Vaihdot tapahtuu nopeammin kuin perus Pentti 55-v Slow Hand:illä.

                  Toisissa on jopa Launch Control eli jos haluat lähteä mahdollisimman ripeästi, painat sormella LC päälle, ja kun painat kaasun pohjaan, kytkin irroittaa äkäisesti juuri oikealla hetkellä (esim. 4000rpm) jolloin renkaat sutivat sopivasti (jos koneessa riittää jerkku) maksimaalista kiihtyvyyttä hakien. Voit tuntea hetken olevasi kuin James May. Tosin pientä eroa saattaa olla paineleeko nappeja Alfa 156 2.0 tykillä tai BMW M6 nuhapumpulla.

                  Koskaan en ole sellaistaä ajanut mutta näin ajaisin jos sellainen tulisi nenukin eteen.
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  • Mr_Horsepower
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 112
                    • Kouvola

                    Originally posted by iikka View Post
                    mutta dieselissä niitä vikoja onki aivan eripaljon verrattuna bensaan!
                    käyppä selaan Ongelmat osiota.. 90% ongelmista käsittelee 530d:tä

                    suuttimet hyppii ylös, polttoöljyä valuuu joka raosta tankit kuiviksi, millon mitäki.. täällä meillä haisee vieläki parkkiksella aivan karsee polttoöljy vaikka yks kaveri hävitti diiselinsä puolivuotta sitten pois, sen verran on parkkipaikan maaperään polttoöljyä vuotanu!


                    oottelen tässä innolla millon kaveri tulee pistään vähän faktoja dieselistä ja bensasta sekä automaattilaatikoista äijä ajaa 50-60tkm vuodessa isolla kutosbensa bemarilla..
                    Vai että oikeen polttoöljyllä...sehän on taas eri aine kun diesel... ...Vaikka kyllä ihan samaa ainetta loppupelissä..

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6768
                      • PK-seutu

                      Originally posted by touring39 View Post
                      ...tietysti samankokoinen ahdettu bensakone on parempi kuin diesel, jossei polttoainekuluista tartte välittää. Mutta kun täytyy, ja voimaakin pitää silti olla, niin dieselillä on ajettava...
                      Tässähän se kiteytyy. Raha perusteena kyllä diesel jossain kohtaa voi voittaa, mutta puhuttiinko halvasta vai hyvästä?
                      S65, S85, H1, N63TU, IB1

                      Comment

                      • an13
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 260

                        Originally posted by 10+ View Post
                        Nuista laatikkojutuista sen verran että miksihän niitä enemmän dieseleistä särkyy? Oisko niitä suhteessa monta kertaa enemmän kuin bensa 500-sarjalaisissa?
                        Ns. murhaväännöt pienillä kierroksilla tappavat laatikon herkemmin kuin bensan samanmoiset vääntölukemat, jotka tulevat vasta isommilla kiekoilla.
                        ex-535iA E34

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7450
                          • Oulu

                          Originally posted by an13 View Post
                          Ns. murhaväännöt pienillä kierroksilla tappavat laatikon herkemmin kuin bensan samanmoiset vääntölukemat, jotka tulevat vasta isommilla kiekoilla.
                          Dieseleissä on enemmän sitä vääntöä ja täysin eri laatikko.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Antza
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 2143
                            • Espoo

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Tässähän se kiteytyy. Raha perusteena kyllä diesel jossain kohtaa voi voittaa, mutta puhuttiinko halvasta vai hyvästä?
                            Siis diesel halpa ja bensa hyvä? Nyt meni yli hilseen.

                            En ole sitä mieltä, että kumpikaan käyttövoimaratkaisu olisi toiseensa nähden ylivertainen absoluuttisessa mielessä, mutta nykydieselien dissaaminen ihmetyttää ja mielestäni kertoo ennakkoluuloista ja oman kokemuksen/tiedon paremmasta puutteesta.

                            Esim 123d, 150kW/400Nm/5.2l. Vastaavasti uuden sukupolven suorasuihkutuksella varustettu bensaturbo, vaikkapa Golf GTi, 147kW/280Nm/8l. Eli yli 50% enemmän kuluttaa bensa, mutta häviää niin kiihtyvyydessä kuin huippunopeudessakin.

                            Lisäksi normaaleista huolto-ohjelmista poikkeavat huolto-, korjaus- ym. käyttökulut ovat puhdasta spekulaatiota - yksittäisissä tapauksissa on aina niin paljon liikkuvia osia ettei niistä aukottomia johtopäätöksiä voi vetää. Jos tuntuu olevan paljon vikoja nykydieseleissä, niin lukekaapa huviksenne miten paljon vikoja vaikkapa N54B30:ssa on ollut - huolimatta siitä, että valittiin vuoden moottoriksi.

                            Edit: kun noista käyttökelpoisista vetoalueista puhutaan.. http://youtube.com/watch?v=-aCyp1fONmw kyllä tuossa tuntuu piisaavan käyttöaluetta vähintäänkin riittävästi (huom. 130- ~170 menee n. puolella kaasulla, sitten vasta nilkka suorana).
                            Last edited by Antza; 21-08-2007, 08:38.
                            Current rides:
                            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                            Previous rides:
                            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19178
                              • -

                              Originally posted by Antza View Post
                              Esim 123d, 150kW/400Nm/5.2l. Vastaavasti uuden sukupolven suorasuihkutuksella varustettu bensaturbo, vaikkapa Golf GTi, 147kW/280Nm/8l. Eli yli 50% enemmän kuluttaa bensa, mutta häviää niin kiihtyvyydessä kuin huippunopeudessakin.
                              Miksi vertaat BMW:n uusinta huipputuotetta eli BMW 123d:tä kansaautomerkin eli VW:n Golf GTi:n moottoriin? Eihän nuo VW:n tuotteet ole koskaan edustanut VAG-konsernin huippuosaamista. Paljon järkevämpi olisi ollut verrata vaikka uuteen Audi S3:n.

                              "Audi S3:n huipputeholtaan 195 kW:n ja (265 hv) 2,0-litrainen turboahdettu FSI-moottori kiihdyttää auton nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen ainoastaan 5,7 sekunnissa. Oman osansa hyviin suoritusarvoihin antaa myös vaikuttava 350 Nm:n maksimivääntömomentti joka on käytössä todella laajalla kierrosalueella (2500-5000 rpm)."

                              BMW 123d , 150kW / 400Nm , 0-100km/h 7,0s
                              Audi S3 , 195kW / 350Nm , 0-100km/h 5,7s

                              Siinä on kaksi samalla iskutilavuudella varustettua turboautoa. Toinen on 2,0 litrainen 4-sylinterinen diesel ja toinen on 2,0 litrainen 4-sylinterinen bensa. Ja on huomioitava vielä, että dieselissä on kaksi ahdinta, bensassa vain yksi! Silti diesel rottelo häviää sekä kiihtyvyydessä että huippunopeudessa!
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • Antza
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 2143
                                • Espoo

                                Originally posted by Juhis View Post
                                Miksi vertaat BMW:n uusinta huipputuotetta eli BMW 123d:tä kansaautomerkin eli VW:n Golf GTi:n moottoriin? Eihän nuo VW:n tuotteet ole koskaan edustanut VAG-konsernin huippuosaamista. Paljon järkevämpi olisi ollut verrata vaikka uuteen Audi S3:n.
                                Mä vertasin suurin piirtein vastaavaa dieseliä ja bensaa, eli saman kokoluokan auto, sama teholuokka, yhtä paljon vetäviä pyöriä yms. Sä vertaat jotain muuta. Ja tietääkseni fsi turbo on ihan bensaturbojen kehityksen kärkikastissa. Ahtimien lukumäärällä nyt ei ole suurta merkitystä, ja jos siitä edes puhutaan, niin raakaa suorituskykyä kaipaavat vaihtavat lähes aina kahden pienen tilalle yhden ison möhkäleen (mm. supra/skyline).

                                Kyllä mun bensabemarini ainakin hyväksyy sen, että joku diesel voi olla parempi, vaikkei kaikki sitä olekaan
                                Current rides:
                                F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                                Previous rides:
                                E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎