Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i vs 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3823
    • California

    #76
    Originally posted by Marko.K View Post
    Sen verran hyvin et sun 540i on jo kovilla, 19sek
    Tuskimpa on.
    P
    R
    N
    D

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3823
      • California

      #77
      Originally posted by Stone View Post

      Ed: aiheeseen kuitenkin vielä.. Eli dieseli jos kilsoja tulee yli 20tkm ja bensa jos alle. Ja jos haluaa hiljaisempaa kyytiä niin bensa, mutta jos haluaa ohittaa 5 vaihteella rekan ripeämmin niin diesel jne jne..
      OT:
      Dieselissä mua haittaa huono kierrosherkkyys ja ahtoviive. Dieselin ylivoimainen etu on pieni kulutus mutta siitäkään ei juuri ole hyötyä jollei tosiaan tule kilometrejä riittävästi.
      Last edited by BMW; 16-08-2007, 00:16.
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7450
        • Oulu

        #78
        Originally posted by jaki View Post
        E60 530dA 80 - 120 (vai oliko 160?) pesee kirkkaasti 545iA:n.
        Originally posted by jaki View Post
        Kaivelen todisteet huomenna käyttöohjekirjasta. Ok, sehän voi valehdella, mutta niin kai voi kaikki muukin kirjallinen tieto.

        Nimenomaan nuo 80 - 120 on ERITTÄIN oleellinen suorituskykytieto.
        Onhan se ihan hyvä tietoa jos se on mitattu nopeimmalla mahdollisella tavalla. Jos taas kyse on väärällä vaihteella sitkeyskiihdytyksestä niin silloin se ei ole ainakaan mulle mitenkään oleellinen.

        Sen nyt vielä voikin uskoa että diesel voittaa suurimmalla (tai muuten väärällä vaihteella), mutta kun molemmat autot joihin viittasit ovat automaatteja, niin kuka niillä nyt mitään sitkeyskiihdyttelyä edes tekee. Eli siinä valossa tuota väitettä ei kyllä voi uskoa todeksi.

        http://www.bmw.fi kertoo seuraavaa:
        BMW 530d - Sitkeys 80-120 km/h 4. vaihteella (manuaali): 5.10 s
        BMW 540i - Sitkeys 80-120 km/h 4. vaihteella (manuaali): 6.20 s
        BMW 550i - Sitkeys 80-120 km/h 4. vaihteella (manuaali): 5.10 s

        Originally posted by BaljonMoottorissaWikoja View Post
        http://www.youtube.com/watch?v=NH3FWW2-jLs

        Tossa teille vertailua 535d vs 545i. Top gearin pätkä.
        Ei vaan kiihdy diisseli ja syykin on selvä, vähemmän tehoa.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 16-08-2007, 07:43.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2979
          • Uusimaa

          #79
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Onhan se ihan hyvä tietoa jos se on mitattu nopeimmalla mahdollisella tavalla. Jos taas kyse on väärällä vaihteella sitkeyskiihdytyksestä niin silloin se ei ole ainakaan mulle mitenkään oleellinen.

          Sen nyt vielä voikin uskoa että diesel voittaa suurimmalla (tai muuten väärällä vaihteella), mutta kun molemmat autot joihin viittasit ovat automaatteja, niin kuka niillä nyt mitään sitkeyskiihdyttelyä edes tekee. Eli siinä valossa tuota väitettä ei kyllä voi uskoa todeksi.
          80 - 120:
          530d 5,4 sek
          545i 5,8 sek
          4:vaihteella.
          Kysymys: onko tuo 4:n kummallekaan optimi, varmasti dieselille lähempänä oikea, varmasti ei 545i:llekään ns paska vaihde (kts sen vääntökäyrää jostakin amerikan saitilta). Ja entäs sitten: Edelleen Suomessa ajellaan etupäässä 0 - 120 välisiä nopeuksia, jolloin dieselillä pääsee tod näk vähemmillä vaihtamisilla parempaan suorituskykyyn.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7450
            • Oulu

            #80
            Originally posted by jaki View Post
            Kysymys: onko tuo 4:n kummallekaan optimi, varmasti dieselille lähempänä oikea, varmasti ei 545i:llekään ns paska vaihde (kts sen vääntökäyrää jostakin amerikan saitilta).
            Eihän se varmasti huonoin vaihde ole bensallekaan kun kerran 6-vaihteisia ovat. Kolmosella kiihdyttäen 545i kuitenkin voittaisi, sitä on turha edes epäillä. Kulkiskohan diesel kolmosella 120 km/h? Ei liene ihan mahdotonta että kulkis kun kuintenkin kiertää nää bemarin dieselit ylemmäs kuin monet muut. (Jos nyt vaikka vertaa TM:n testissä 177hv diesel-Aurikselle ilmoitettuihin nopeuksiin eri vaihteilla, jotka oli aivan järkyttäviä, kiitos osittain 3600 rpm huipputehon.)

            Originally posted by jaki View Post
            Ja entäs sitten: Edelleen Suomessa ajellaan etupäässä 0 - 120 välisiä nopeuksia, jolloin dieselillä pääsee tod näk vähemmillä vaihtamisilla parempaan suorituskykyyn.
            Ohitustilanteissa tämä varmasti pätee, mutta kun lähes kaikki täällä kirjoittavat diesel-Bemarilla ajavat ajaa automaatilla niin en ihan ymmärrä mitä etua tästäkään on.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 16-08-2007, 07:50.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • hurtta
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 444

              #81
              Originally posted by BMW View Post
              OT:
              Dieselissä mua haittaa huono kierrosherkkyys ja ahtoviive. Dieselin ylivoimainen etu on pieni kulutus mutta siitäkään ei juuri ole hyötyä jollei tosiaan tule kilometrejä riittävästi.
              Bemun kutosdieselit on aika kierrosherkkiä, ja tällä siis en tarkoita sitä että kiertävät paljon vaan että nostavat kierroksia poljinta painettaessa tyhjäkäynnillä sangen ripeästi - omasta mielestäni selvästi ripeämmin kuin ajamani 530i. Itseasiassa kyseisessä koslassa oli kaasupolkimessa alussa jotain ihme löysää ja poljinta sai kyllä painaa ja pitää alhaalla jonkun aikaa että moottori kelasi kierroksia. Ainakin omassa dieselissäni vaste on huomattavasti parempi. Samoin on ajossa. Normaaleilla ajokierroksilla 530i ei juuri anna vastetta kaasupolkimen liikkeille vaan ääni joka kuuluu koneesta on tyypillinen vaparibesoille eli - booo..., kunnes alkaa kelaamaan kierroksia sen verran että alkaa olla tehoa käytössä. Mitä tulee turboviiveeseen niin ei sitä juurikaan käytännössä ole ainakaan 530d johtuen ehkä tuosta juuttuvasiipisestä ahtimesta. Esimerkiksi ajamissani bensaturboissa on ahtoviivettä reippaasti enemmän, tosin ajamani koneet on olleet 2.0 litran molemmin puolin ja perinteisellä turbolla varustettuja. Ja mitä tulee sitten kulutukseen niin kyllä 530d ainakin tomaatilla syö ihan riittävästi ainetta ainakin kaupunkioloissa, maantiellä kyllä sitten mennään suhteellisen kohtuullisilla lukemilla.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #82
                Vakiona ainakin e39 530d:ssä on rail-paineen nostoaika muistaakseni 3s, joten mistäs ne teidän viiveettömät ja kerrasta ampuvat dieselit on saatu?

                Kiihtyvyyden määrittää renkailla oleva vääntömomentti, joka on koneen kyseisellä kierrosluvulla saavuttama vääntö kerrottuna välityssuhteella. Sen takia on ihan paskapuhetta, että se 600nm väännön omaava diesel, jonka vääntökäyrä on suora, kiihtyy yhtä hyvin vitosella ja nelosella. Dieselit alkaa isommissa vauhdeissa hyytymään kun kierrokset kasvaa ja koneen vääntö putoaa. Semmosta se on kun suuttimista loppuu tuotto kesken ja alkaa se pikkuturbo ahdistaa.

                Mukava vehje toi dieseli on kun itsekin sellaisella pidemmän aikaa ajellut, mutta samalla tavalla sitä saa polkea pienillä vaihteilla että se liikkuu.

                Pitää myös muistaa, että jos bensa ja diesel kiertää saman verran satasessa, mutta dieselissä on kierrokset vaikkapa 2500rpm vaille rajoittimen ja bensassa 5000rpm vaille rajoittimen niin onko ylläri jos tulee eroja? 300nm bensa vs. 600nm diesel, tuplataan bensan kierrokset dieseliin nähden välityksiä muuttamalla samassa nopeudessa ja pyörille menee tasan sama vääntö.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15262
                  • Ajamisen Iloa

                  #83
                  Originally posted by theelekrep View Post
                  320d ei normaalisti käyttäydy sinun kuvailemalla tavalla! Tietysti ero M3 millä ilmeisesti olet ajellut on varmasti huima sillä että painaako kaasun pohjaan vai puoleen väliin. Mutta ei tässä kukaan ole 320d ja M3 verrannutkaan suorituskyvyssä.
                  tuo oli noin 5 vuotta sitten ja oli muistakseni ensi esittelyssä koko helahoito silloin. espoon lakkonenkin oli vielä tapiolassa ja isukin firma teki niille uutta länttiä niihin aikoihin. Oli muuten ensimmäinen BMW jota ikinä olen ajanut.

                  vertaaminen M3 on vähän typerää. esim vm 95 E36 3.2 0-200kmh 20,9s

                  Originally posted by Marko.K View Post
                  Sen verran hyvin et sun 540i on jo kovilla, 100-200kmh 19sek
                  __________________
                  Bayerische Motoren Werke e39 530d -99 245hv/528nm
                  ja tuo ei todellakaan ole noilla tehoilla vakio.

                  on muuten tullu asiallista kommenttia sitten eilisen vuodatukseni tähän topikkiin.petrolhead ja muut!
                  tuo 535d lienee tällähetkellä paras diesel joka tellukselta löytyy, semmoinen kelpaisi ehdottomasti itselleni, jopa mielummin EHKÄ kuin 545.
                  Mutta suurimmalle osalle suomalaisista diesel on yhtäkuin seat tai skoda oktavia diesel. niissä kierrosalue on noin 1800-1950rpm välillä ja hienostunut ajaminen utopia.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7450
                    • Oulu

                    #84
                    Originally posted by hurtta View Post
                    Bemun kutosdieselit on aika kierrosherkkiä, ja tällä siis en tarkoita sitä että kiertävät paljon vaan että nostavat kierroksia poljinta painettaessa tyhjäkäynnillä sangen ripeästi - omasta mielestäni selvästi ripeämmin kuin ajamani 530i. Itseasiassa kyseisessä koslassa oli kaasupolkimessa alussa jotain ihme löysää ja poljinta sai kyllä painaa ja pitää alhaalla jonkun aikaa että moottori kelasi kierroksia.
                    En ole verrannut 530d:hen, mutta tällä tavalla testattua kierrosherkkyyttä (voiko sitä muuten testakaan?) tosiaan tuntuu uupuvan ainakin mun M52B25TU:sta aikalailla. Paikallaan kaasuttelu ei todellakaan tuota nopeaa kierrosten nousua vaan kone tuntuu järkyttävän laiskalta. Liekö vika sitten isoissa pyörivissä massoissa (vauhtipyörä) vai missä. Ajossa kepitettäessä kone kuitenkin tuntuu vastaavan minusta ihan hyvin, varsinkin alakierroksilla, jos moniin ajamiini bensaturboihin vertaa. Bensaturboissa kyllä tulee reilusti enemmän vastetta sitten kun tulee, mutta aikansa se usein ottaa.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Marko.K
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1193
                      • Helsinki

                      #85
                      [QUOTE=_emotio_;1011985]tuo oli noin 5 vuotta sitten ja oli muistakseni ensi esittelyssä koko helahoito silloin. espoon lakkonenkin oli vielä tapiolassa ja isukin firma teki niille uutta länttiä niihin aikoihin. Oli muuten ensimmäinen BMW jota ikinä olen ajanut.

                      vertaaminen M3 on vähän typerää. esim vm 95 E36 3.2 0-200kmh 20,9s


                      ja tuo ei todellakaan ole noilla tehoilla vakio.

                      QUOTE]

                      ei olekkaan, onko joku väittänyt??? ohjelmointi tehty...voithan sä tehä sen ohjelmoinnin 540i:hin ja saat sen huimat +15hv, ei se 100-200km/h sillä kuitenkaa varmaa paljoo parane...uskokaa jo nyt bensamiehet että diesel autot tulee kehittymään jokatapauksessa jossain vaiheessa bensa-autojen edelle ja sille meistä ei voi kukaan mitään
                      F11 535d -11 367hv/728nm
                      E39 M5 -99 Alpine White II
                      E65 730da -02
                      E60 530da -03
                      E39 530da -03 240hv/600nm
                      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                      E38 740iaL -95
                      E39 530d -99 245hv/528nm

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7450
                        • Oulu

                        #86
                        Originally posted by Marko.K View Post
                        ...uskokaa jo nyt bensamiehet että diesel autot tulee kehittymään jokatapauksessa jossain vaiheessa bensa-autojen edelle ja sille meistä ei voi kukaan mitään
                        Jos nyt vaikka 335Ci:tä kattoo niin ei nyt ihan heti tunnu kuitenkaan siltä että tästä on vaaraa...
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • theelekrep
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1653
                          • Vantaa

                          #87
                          Originally posted by Marko.K View Post
                          uskokaa jo nyt bensamiehet että diesel autot tulee kehittymään jokatapauksessa jossain vaiheessa bensa-autojen edelle ja sille meistä ei voi kukaan mitään


                          Odottelen innolla sitä päivää milloin ensimmäinen F1 kisa tullaan voittamaan diesel koneella

                          Veikkaan että 15 vuoden kuluttua ei enää uusilla bensakoneilla ajeta ollenkaan, koska diesel on jo niin ylivoimainen bensakoneesen verrattuna ja korkeiden päästöjen takia bensa-autojen valmistus on kiellettyä.

                          Ja ennen kuin joku taas alkaa mesoamaan, niin tarkoitan tuolla ylivoimaisuudella teho/kulutus/päästö suhdetta. Siinä vaiheessa kun bensa tai diesel maksaa 5e/l niin luulen että ihmiset arvostavat enemmän sitä, että 286hv auton (535d) keskikulutus on 6,8l kun että 306hv auton (540) keskikulutus on 10,5l. Minä en ainakaan maksaisi tuosta 20hv:stä niin korkeaa lisähintaa polttoainekustannuksissa tänä päivänäkään, satika sitten 15 vuoden päästä.
                          Last edited by theelekrep; 16-08-2007, 14:03.
                          e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                          Comment

                          • HC91
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 999
                            • 29100/310053

                            #88
                            Originally posted by theelekrep View Post

                            Ja ennen kuin joku taas alkaa mesoamaan, niin tarkoitan tuolla ylivoimaisuudella teho/kulutus/päästö suhdetta. Siinä vaiheessa kun bensa tai diesel maksaa 5e/l niin luulen että ihmiset arvostavat enemmän sitä, että 286hv auton (535d) keskikulutus on 6,8l kun että 306hv auton (540) keskikulutus on 10,5l. Minä en ainakaan maksaisi tuosta 20hv:stä niin korkeaa lisähintaa polttoainekustannuksissa tänä päivänäkään, satika sitten 15 vuoden päästä.
                            530i ois ehkä parempi verrokki (272hv), himpun nopeampi 0-100km/h ja seisovalla kilometrillä 0.3s hitaampi. Samat CO2 päästöt (182g/km). Keskikulutus 7.7l/100km. Bensapelin pluspuolelle menee vielä pienempi paino (-130kg), saa myös manuaalina jolloin listahinta reilu 12 tonnia pienempi kuin 535dA:n. Sillä erolla tankkailee tovin 98:ia löpön sijaan?
                            92' ///M5 3.8 individual
                            09' 320d xDrive
                            16' NIU N1 Sport
                            19' NIU U+ Sport

                            Comment

                            • jaki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2979
                              • Uusimaa

                              #89
                              Originally posted by theelekrep View Post


                              Ja ennen kuin joku taas alkaa mesoamaan, niin tarkoitan tuolla ylivoimaisuudella teho/kulutus/päästö suhdetta. Siinä vaiheessa kun bensa tai diesel maksaa 5e/l niin luulen että ihmiset arvostavat enemmän sitä, että 286hv auton (535d) keskikulutus on 6,8l kun että 306hv auton (540) keskikulutus on 10,5l. Minä en ainakaan maksaisi tuosta 20hv:stä niin korkeaa lisähintaa polttoainekustannuksissa tänä päivänäkään, satika sitten 15 vuoden päästä.

                              Ei vaan, sitten, kun tuollaisen bensasyöpön ostaminen tulee todella ns sosiaalisesti tuomittavaksi. monet 545i:n ostajat, siis uusien, on, veikkaan, sellaisia, joilla ei paljon pakota, maksaa bensa mitä tahansa. Ja saahan sitä menestynyt yritysjohtaja nyt vähän näyttää. Mutta, kun ympäristötietoisuus lisääntyy ja saastuttavuutta aletaan entistä enemmän osoittaa avoimesti, ei tuollaista enää yksinkertaisesti osteta. Ei firmaansa pyörittäväkään voi ohittaa täysin mitä henkilökunta ajattelee, jos on ns vastuullinen.
                              Ja, kun niitä ei enää osteta uusina, on valikoima tietysti huono sitten käytettynäkin = kallis ostaa + kallis pitää = loppuu sekin mielenkiinto.

                              Ps kun lukee tuota E60 netiä, valtaosalla kirjoittajista on 550i, siis Jenkeissä. Kunhan demokraatit pääsevät oikeasti valtaan = vaihtuu pressa, alkaa bensaverotus. Itku noilla energiaöykkäreillä tulee olemaan kova.
                              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #90
                                Originally posted by jaki View Post
                                Mutta, kun ympäristötietoisuus lisääntyy ja saastuttavuutta aletaan entistä enemmän osoittaa avoimesti, ei tuollaista enää yksinkertaisesti osteta. Ei firmaansa pyörittäväkään voi ohittaa täysin mitä henkilökunta ajattelee, jos on ns vastuullinen.
                                Onko oikein jos vähän naurattaa?

                                Saamarin viherpiipertäjät.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎