Eilen olisi ilmeisesti päässyt sitten koeajamaan ensimmäisenä asiakaskandidaattina Suomessa Porsche Panameraa, mutta tuli pieniä esteitä ja niinpä joku muu saattaa ehtiä ensin.:think
Mutta tähtään ensiviikkoon ja sopivaan hetkeen, jolloin auto olisi vapaana lenkkiä varten. Katsotaan sitten.
Kaipa se on ihan reilua, että ensimmäiset koeajot saa suorittaa jotkin Porsche-fanaatikot eli kyseisen merkkisen auton omistajat.
Silmiini sattui tuolta Yritys-osiosta EPD Motorsportin lastutus-ilmoitus, josta löytyi myös tuohon kuutos-ämmään sopiva paketti.
Onkos joku foorumilainen jo mahdollisesti hyödyntänyt kyseisen yrityksen palveluja? Jos on, niin kokemuksia voisi kertoa aiheen ympäriltä ja mahdollisia käyttökokemuksia myös.
Sinänsä kiinnostaisi tuo lastutus putkistomuutosten yhteydessä kyllä.
Noin 550hv ja 565Nm saisi tuolla muutoksella aikaan, joka aika hyvin vastaa prosentuaalisesti noita prätkiin tehtävien muutoksien tehonnousuja, joita sliparilla, tai kokoputkella +vapaavirtaussuotimella Power Commanderin tms. kanssa saa tehtyä. Omassa HD:ssa väännöt nousi jopa kymmeniä prosentteja käyttökierrosalueella, kun siihen 110cci SCE-koneeseen vaihdettiin myös uudet nokat. :think
Näinköhän tuo lastutus menee myös katsastuksessa saaste- ym. arvoista läpi? Polttoaineen kulutuksesta en osaa olla niin huolissani. Se tuskin tuosta enää kauheasti kasvaa. Eniten tuossa kiinnostaa mahdollinen alaväännön kasvu, ei niinkään huipputehon nousu.
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Näinköhän tuo lastutus menee myös katsastuksessa saaste- ym. arvoista läpi?
Eiköhän se mene heittämällä läpi?!
Ne on kuitenkin ihan kohtuulliset toleranssit millä ne noita päästöjä tarkastelee ja tuskin ohjelmointimuutokset edes niitä kauhesti muuttavat suuntaan tai toiseen.
Muutenkin vaparin muutoskatsastaminen on kai nykyäänkin vielä lähinnä läpihuutojutto ja toisaalta tarvitseeko sitä edes muutoskatsastaa tuon tehonnousun puitteissa?!
Nykyhetken säädöksistä en tiedä, mutta eikös ainakin aikaisemmin tehoja voinut vaparissa nostaa ihan kohtuullisestikin ilman että siitä syntyy muutoskatsastustarvetta? +20% tai jopa +25% tehonnousu pyrkii esiin jostain muistin sopukoista ennenkuin muutoskatsastus olisi vaparilla tarpeen?!
Nykyhetken säädöksistä en tiedä, mutta eikös ainakin aikaisemmin tehoja voinut vaparissa nostaa ihan kohtuullisestikin ilman että siitä syntyy muutoskatsastustarvetta? +20% tai jopa +25% tehonnousu pyrkii esiin jostain muistin sopukoista ennenkuin muutoskatsastus olisi vaparilla tarpeen?!
Tehoa saa nostaa mallisarjan tehokkaimpaan peliin verrattaessa 20%, eli 600hp tietämille tässä tapauksessa. Yli 10% tehonnosto vaatii muutoskatsastuksen, ja eikös nämä uudet autot nykyään käytetä piuhan päässä konttorilla jolloin lastutuksen viimeistään huomaa (?).
Taitaa mennä niin, että jos lastutus ei näy obd2-testissä ei ole pelkoa kiinni jäämisestä. Eli etsi lastuttaja jonka lastun saa pois katsastuksen ajaksi tai jonka ohjelma ei siellä näy. Muutoskatsastus menee melkein liian hankalaksi, siihen kun pitäisi olla tuv-laput päästöistä tai vaihtoehtoisesti olisi käytävä pussitestissä vtt:llä.
Noin 550hv ja 565Nm saisi tuolla muutoksella aikaan, joka aika hyvin vastaa prosentuaalisesti noita prätkiin tehtävien muutoksien tehonnousuja, joita sliparilla, tai kokoputkella +vapaavirtaussuotimella Power Commanderin tms. kanssa saa tehtyä.
Vertailun vuoksi eräs paja tarjoaa uutta uutta pakosarjaa (etukattien poisto), sporttikatit (varsinaiset katit) ja softa, jolla tehoa tulee lisää vain +25hp vakioon verrattuna. Hintaa paketilla huikeat 7000dollaria. Ilmeisesti heidän tuotteessa on tuotekehittely pettänyt pahemman kerran.
Vähän offtopic, mutta eikö hamann:in sällit saanut e60 M5 bemarista jotain +60-80hv irti putkistolla ja ohjelmalla pelkästään?
Jostain muistelisin lukeneeni ja nähneeni jopa jonku pätkän netistä tuosta. :think
Luvut voi kuulostaa vähän epäuskottavilta, mutta en tosiaan meinannut itsekkään aluksi uskoa...
Jos joku viisaampi osaisi tähän jotain faktaa laittaa?
ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Ei kai inssit rupea katselemaan polttoainekarttoja jne. Edellisessä autossa ei ainakaan näkynyt obd kautta tehdyt muutokset. Kannattaa varmistaa säädättäjältä.
Ennen kuin lastuttaa kannattaa katsella tehokäyrät, esim juurikin hamann tuli ne hepat ihan sinne 8000rpm tuntumaan ja niin kapealle alueelle että ei varmasti ole hyötyä..
Vähän offtopic, mutta eikö hamann:in sällit saanut e60 M5 bemarista jotain +60-80hv irti putkistolla ja ohjelmalla pelkästään?
Jostain muistelisin lukeneeni ja nähneeni jopa jonku pätkän netistä tuosta. :think
Luvut voi kuulostaa vähän epäuskottavilta, mutta en tosiaan meinannut itsekkään aluksi uskoa...
Jos joku viisaampi osaisi tähän jotain faktaa laittaa?
Ei nyt aivan tähän asiaan suoraan ole, mutta naapurissa on tuossa projektissa saatu V10:stä 535hp/545nm. Vakio pakosarjat ja loput on väännetty suorasta putkesta ilman katteja, yksi vaimentaja. Mutta tuossa projektissa on käytetty aftermarket ecua jossa ei ole lähdöt riittäneet vanoksille, joten ne on jameloitu kiinteiksi eikä niitä ole vielä sen kummemmin säädetty. Tai sitten ne oli nimenomaan maksimitehon puolesta passelissa asennossa, ei tuosta toisesta kotimaisesta tu ymmärrettyä ihan kaikkea mitä lukee . Jokatapauksessa auton omistaja meinasi vielä hakea parempaa vääntöä vanoksien säädöillä (sillä oli muutama eri asento mahdollinen niissä sen lukituspaloissa). Tuon topikin vastauksessa #236 (sivu 12) on tehokäppyrät.
Hienoa stooria hienoista autoista, keep up the good work!
Tehoa saa nostaa mallisarjan tehokkaimpaan peliin verrattaessa 20%, eli 600hp tietämille tässä tapauksessa. Yli 10% tehonnosto vaatii muutoskatsastuksen, ja eikös nämä uudet autot nykyään käytetä piuhan päässä konttorilla jolloin lastutuksen viimeistään huomaa (?).
Näin totesin itsekin, että alle 10% tehon lisäys, kuten tässä tapauksessa olisi kyseessä, ei vaadi muuta kuin että laite toimii kunnolla.
Meili kotikoneessa sökähti taas just sopivasti, etten saanut viestiteltyä ihan loppuun asti noita speksejä Nikolta. Takapyöriltähän ei tietty irtoa ihan tuota konetehoa vastaavaa lukemaa vaan teho miinus häviöt, eli jos nuo teho/vääntökäyrät vaan näyttää järkeviltä, niin ei muuta kuin putkistoa uusiksi ja uusi ohjelma peliin.
Jos taas vielä enempi tehoa haluaa, niin Turbo tai remmihän se pitäisi olla ja siinä taas päästään luvan kanssa 611hv saakka muutoskatsastamalla. Joten aika paljon edullisemmin tuo 550hv irtoaisi.
Vapaavirtausilmansuodinta en autooni laita, koska kilometrejä kuitenkin kertyy jonkin verran ja hienosyinenkin putsattava öljytty vapaavirtausfiltteri on huonompi kuin originaali paperisuodatin. Se kannattaa muistaa käyttöautossa. Turha väljistää venttiilikoneistoa ja konetta pölyhionnalla. Kisakoneissa eri juttu, kun kone on käytävä läpi joka tapauksessa määrävälein.
No, katsotaan mitä tästä kehittyy.
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Ennen kuin lastuttaa kannattaa katsella tehokäyrät, esim juurikin hamann tuli ne hepat ihan sinne 8000rpm tuntumaan ja niin kapealle alueelle että ei varmasti ole hyötyä..
Esim.
K.sport Motorkit KS E 63 M6
for M5 and M6: performanc gain approx. 33 kW (45 HP); the power increase at 5000 r/pm is 40 kw(55 HP) or 17%!
conversion: four K.sport camshaft, modified ECU-Chip-release of top speed, sport catalisers,special air filters;
Tämä setti paikoilleen niin jää vakio viereltä
Juu, toki huipputeho väkisinkin tulee sinne yläkierroksille vapareissa aina, koska vääntö x kierrosluku = teho.
Lähinnä kiinnostaa tuo erittäin mahdollinen parempi ala/keskialuevääntö, joka syntyy siitä kun ei tavoitella Euro-säädösten optimi saastearvoja kuten tehdas tekee, vaan koneen parhaita mahdollisia käyttöominaisuuksia.
Näin on nykyisin kaikkien koneiden kohdalla, eli lähes jokaisen moottorin saa toimimaan paremmin uudelleen ohjelmoimalla, jopa tuollaisen supermoottorinkin.
Kaasuvaste, alavääntö, keskialuevääntö, parempi huipputeho... Mitäs muutakaan. Ja hinta putkistoineen ei päätä huimaa varsinkaan auton hintaan nähden.
Uusi nollasta sataan arvo olisi siten n. 4,1-4,2 sek (Jos pito riittää)
Nuo nokat jos vielä vaihtaisi, niin sitten olisikin jo punteissa kunnolla tutinaa, eli väännöt oikein reilusti kasvuun ja kiihdytykset renkaita ja asfalttia repiviä.. nyt ne on vaan raastavia. Heh..
Vertailun vuoksi eräs paja tarjoaa uutta uutta pakosarjaa (etukattien poisto), sporttikatit (varsinaiset katit) ja softa, jolla tehoa tulee lisää vain +25hp vakioon verrattuna. Hintaa paketilla huikeat 7000dollaria. Ilmeisesti heidän tuotteessa on tuotekehittely pettänyt pahemman kerran.
Enpä usko olevan vikaa tuossakaan paketissa. Tosiasiassa M6 ei juurikaan kaipaa lisää huipputehoa, vaan lähinnä alavääntöä. Siinä oli se isoin ero juuri Viperin ja M6:n välillä. Viper vääntää kuin höyrykone ja siinä sitä tehoa on siten tarjolla jo paljon alhaisemmilla kierrosluvuilla kuin kuutosessa.
Silti tuossa ämmäkoneessa on paljon hohtoa kun sitä kierrättää, eli dynamiikkaa löytyy kuitenkin laajalla alueella. Sitä vääntöä vaan ei ole ikinä liikaa keskikierroksilla, koska siitä riippuu, tarvitseeko konetta kierrättää korkealle vai ei. Jos ei tarvitse, niin taloudellisuuskin paranee.
Katsotaan mitä Nikon kanssa keksitään...:think
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment