memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3121
    • Välisuomi

    Aston.. Aaaaaahhh.. Hehkutanpa minäkin tähän väliin samaa juonta. Noin kk sitten olin Hockenheimissa keräilemässä kamppeita varikolla aerodynamiikka(!!)-säätöjen jälkeen kun paikalle ajoi Maseratin rekka joka purki pilttuuseen kolme Maseratin Lemans-kilpuria. Kyseisiä autoja lämmiteltiin pukeilla sisätiloissa tietokoneen ohjaamana erilaisilla kierrosalueilla ja ääni oli aika orgastista. Tuo tuntui melko huippukokemukselta vieressä seisoen kunnes kohta kävelin seuraavaan pilttuuseen jossa seisoi kaksi Aston Martin DB-sarjan Belcar rata-autoa. Toisen motissa oli jokin härö ja mekatsu ajoi sitä pukilla auton omia jarruja vasten takalevyt punahehkuisina kierrättäen alhaalta rajoittimeen asti moneen otteeseen.

    Tunsin itseni niiiiiin köyhäksi.
    ---

    Comment

    • Italowestern
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 507
      • Vantaa

      Juuri näin

      Originally posted by jva View Post
      No, en tiedä aerodynamiikasta juuri mitään, mutta ilmeisesti aika yllättäviäkin vaikutuksia voi erilaisilla siivillä olla?!
      Viittaan mm. siihen että esim joidenkin nopeimpien 911-mallien osalta on varoiteltu kovastikin omistajia asentamasta mitään ylimääräisiä siipiä, ilmanohjaimia ja korisarjoa koska auton aerodynamiikan muutokset voivat olla kovissa vauhdeissa vaaraksi.

      M6 on niitä autoja joka myös tarvittaessa yltää vauhteihin joissa aerodynamiikalla on oikeasti merkitystä, joten JOS esim perän muodot ja "diffuusorit" ovat vain ulkonäön vuoksi niin ainakin ne on sitten suunniteltu niin että ne ovat vaikutukseltaan neutraaleja.

      Eli siis mitä ikinä siellä Ämmän perässä ja pohjassa onkin, niin ne tuskin ilman tarkkaa suunnittelua ovat sinne tulleet?!
      Aivan samoilla linjoilla olen minäkin. Oli tuossa pakko hiukan selata aiheista venturia ja diffuusoria ja tulin siihen tulokseen, että pakkohan BMW:n on tietää, mitä nettiinsä kirjoittelee aiheesta. Tokihan kilpa-autojen aeroviritykset on ihan eri hehtaarilla kuin siviiliautojen, mutta siviiliauton vaatimukset onkin erilaiset.

      Hyvä kompromissi siviiliautossa on paljon tärkeämpää kuin erinomaiset yksittäiset ominaisuudet. Esimerkiksi sisätiloista voi hyvin esittää kysymyksen, mitä tekee takapenkillä, jos sinne ei mahdu istumaan?

      M6:ssa, Maserati Coupéssa, Ferrari 456:ssa, Scagliettissa ja erityisesti Porschen Panamerassa sinne mahtuu hyvin jopa aikuinen.

      Aston Martin DB9:ssä, Jaguar XK/XKR-mallissa, Porsche 911:ssa yms. vastaavissa "minipenkillisissä" takapenkki on lähinnä säälittävä ja melko turhaa tilan hukkaa. No, ehkä siellä voi vaikka ostoskassia pitää kauppareissuilla.

      Aston Martin DB9:n Suomen veropäätös on juuri työn alla ja katsotaan mihin se yltää. Kyseinen unelmasportti otetaan koeajoon joka tapauksessa koska ajamattahan en mitään autoa edes harkitse.

      Aston Martin DB9:ssä on ajoasento todella hyvä ja sentään suhteellisen tilava takakontti sekä ainakin saundipuoli hienosti kohdallaan. Huomattavasti parempiääniset putket kuin esim. vakiona oli Jaggen XJS:n V12 koneisessa. Tosin niistä tuli vaihdettua putket, kuten SType R-mallistakin juuri saundin esille saamiseksi. Vähän se vauhdissa mörisi, mutta näinä lama-aikoina kaikki tuollainen vain piristää virkistää.

      M6:ssa pitäisi tehdä sama putkenvaihtojuttu, mutta tämänkaltainen tehtaan erikoismalli saattaisi olla fiksuinta pitää vakiona. Varsinkin kun siinä takavaimentimetkin on hitsatut eikä irralliset. Tosin ei tuo iso juttu ole silti. Katsotaan nyt.

      Tulevaa Aston Martinin koeajoa odotan kuitenkin taas innolla.
      Last edited by Italowestern; 25-10-2009, 16:58.
      sigpic
      ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
      Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

      Comment

      • user
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 61
        • Mikä-vi7un-connection

        Tämän vuoden huhtikuussa on arvioitu vm. '00 DB7:n verotusarvoksi reilut 54 t€ -> autovero 14991,10 €[/offtopic]

        Comment

        • Italowestern
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 507
          • Vantaa

          Aika kohtuullista

          Originally posted by user View Post
          Tämän vuoden huhtikuussa on arvioitu vm. '00 DB7:n verotusarvoksi reilut 54 t€ -> autovero 14991,10 €[/offtopic]
          No, tuo oli ihan kohtuulasku. Luulen/pelkään, että uudemman karhean DB9:n arvo on kuitenkin vielä sen verran korkea, että saattaa verokin hirvittää. Vanhempi DB Seiska on hiukan pienempi auto XJS-Jaggen alustalla, joten tuolla koneella kulkee varmasti melko iloisesti.
          Last edited by Italowestern; 25-10-2009, 16:57.
          sigpic
          ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
          Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

          Comment

          • Italowestern
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 507
            • Vantaa

            Kiitosta vaan.

            Originally posted by Rahu View Post
            Nyt kun päästiin aiheeseen eli Aston Martineihin niin pakko kantaa korteni kekoon tässä vaiheessa, Muutoin olen vain tyytynyt lukemaan tätä antoisaa topikkia.

            Mikäli tuollaisen Astonin saisi jostain koeajoon niin sen eteen itse ainakin voisin tehdä aika paljonkin verrattuna esim. johonkin italialaisiin(siis vittu vaikka kaikkiin).

            Tuo Aston Martin kun hivelee meikäläisen silmää ainakin tavalla jolla mikään muu merkki ei ole koskaan kyennyt tekemään.

            Olen kerran sattunut risteykseen jossa Aston V12 lipui ohitseni ja siinä kohtaa jo meinas paskat livetä housuun kun kuuli sen soinnun mitä siitä moottorista lähti..

            Eli jos sitä hilloo kasvaisi meikäläisen pihapuissa niin olisin kyllä varma mihin merkkiin sen sijoittaisin.

            ..Joten innolla odotan sellaisen koeajo raporttia

            Ja Kiitokset vielä Italowesternille hyvistä raporteista, pitänee kiilata ALPINAlla eteen kun ensi kerran näen autosi liikenteessä.
            Eteen vaan..

            Kiitokset kannustuksesta, kyllähän näitä raportteja on ihan kiva väsätä kun on mistä kirjoittaa. Siksi olen päättänyt kirjoitella vaan hiukan erikoisemmista autoista, kun niistä porukoilla on ehkä vähiten kokemusta ja siten enempi kiinnostusta.

            Aston Martin tarjoaisi kyllä hiukan Porsche Panameran tyyppisen neliovisen Coupén myös eli uuden Rapide-mallin, joka kyllä on vielä Panameraakin tyylikkäämpi ja hienompi. Mutta on sitten kyllä myös kalliimpi. Painoa siinä on 1950kg ja tehoa 477hv joten kulkevaista sorttia on sekin. Varsinkin perän muotoilu on edellä Panameraa, jossa se on hiukan lyhyehkö mielestäni. Makuasia tosin, mutta tämä on mielestäni hyvin lähellä täydellisyyttä nelipaikkaisessa ja neliovisessa autossa.. Mersun CLS ja Jaguarin XF eivät myöskään ole ihan huonoja, mutta tämä on kuitenkin paljon parempi.

            DB9 on ehkä kuitenkin vieläkin paremman näköinen. Jotenkin 2 ovea sopii coupé-koriin parhaiten.




            Last edited by Italowestern; 25-10-2009, 17:48.
            sigpic
            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

            Comment

            • Italowestern
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 507
              • Vantaa

              Kokeiltavahan se on iliman muuta..

              Originally posted by L4TUA View Post
              Marko, Vanquishia ajaneena, en voi muuta sanoa kuin aivan uskomattomat soundit ja muutenkin täysin jumalten auto.
              Sillä kertaa (UK:ssa 2005) siitä kaupasta (Stratstone, www.Stratstone.com) jäi silloisen E46 Ämmän avaimet käteen, kun ei sitä oravannahkaa kuiteskaan ollut riittävästi 12 mukiseen peliin, Ilmeisesti kuitenkin Ämmäni edellinen omistaja oli vuoden mittaisten ajojen jälkeen "upgreidannut" autonsa Newport Pagnellin tuotokseen... Noh, lotto on taaskin vetämässä..
              Italolle vaan koeajoon, niin saadaan kunnot fiilikset, haastan tässä vielä ottamaan viteota ja laittamaan youtubeen siitä koeajosta.

              Over and out.
              No ainakin lupaavalta näyttäisi tuon DB9:n osalta, joten kunhan homma saadaan puikkoihin, niin raporttia ainaskin saan aikaiseksi. Videoita ehkä on hankalampi järkätä paitsi jos tuon ostaisi ihan omaan käyttöön.

              Tuota kun ei välttämäti saa yön yli koeajoon. Tai katsotaan nyt miten suhtautuvat asiaan. Ohessa vielä pari komeaa kuvaa DBS-mallista.


              Last edited by Italowestern; 25-10-2009, 17:56.
              sigpic
              ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
              Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

              Comment

              • Italowestern
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 507
                • Vantaa

                En usko..

                Originally posted by jva View Post
                Astonissa on mun osalta sama ongelma kuin Maseratissakin. Aston on kiistatta upea auto, mutta jotenkin siitäkin puuttuu "se jokin" joka mulle luo sen oikeanlaisen fiiliksen (mikä siis löytyy Saksalaisista autoista)

                Viime talvena AC:ssa oli hetkenaikaa myös Aston myynnissä ja sekin tuli kylmätyypitettyä siellä. Aivan tautisen käsittämätön laatuvaikutelmahan siinä oli! Materiaalit huokuivat laatua metrien päähän ja viimeistelystä oli turha etsiä puutteita tai kauneusvirheitä suurennuslasillakaan.
                MUTTA..se tutina jonka Porsche tai ainoana poikkeuksena Saksalaisista autoista Ferrari, herättää meikäläisessä jäi Astonissakin puuttumaan.
                Jos minulla joskus olisi mahdollisuus Astonin verran rahaa autoon niin ei se raha kyllä Astoniin menisi.

                Tulipa muuten vielä laatuvaikutelmasta mieleen että kun vertaa vaikkapa F430 Ferraria ja Astonia niin siinä missä Astonista oli turha etsiä pienintäkään viitettä viimeistelyn huolimattomuudesta niin Ferrarista niitä löytää helpommin. Joku osan sovitus on hiukan sinne päin jne..ei paljoa pielessä, mutta kuitenkin hiukan. Samanlainen "virhe" tuskin haittaisi jossain käyttöautossa yhtään, mutta Ferrarin hintaisessa autossa sellaisia ei saisi missään tapauksessa olla löydettävissä.

                No, oli miten oli niin se mikä minulle tuossa Astonissa oli silmiinpistävin piirre oli nimenomaan se täydellisen virheetön ja äärimmäisen kova laatuvaikutelma. Kertakaikkiaan vaikuttava esitys!
                Sun täytyy vaan ihan ehdottomasti käydä myös tyyppäämässä tuo DB Ysi. Mä en voi käsittää, miten joku voisi olla otettu pelkästään vaan jostain saksan ihmeistä ja Ferrarista.

                Jos ihan rehellisiä ollaan, niin BMW M6 luo aivan loistavan teho/laatumielikuvan, mutta mitään ainakaan yhtä valtavaa fiilistä se ei tarjoa kuitenkaan, jos vertaa harvinaisempiiin merkkeihin, kuten Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Maserati, Lamborghini jne.
                sigpic
                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15300
                  • Ajamisen Iloa

                  juu märkäuni tuo vanquish itsellenikin oli mutta ensimmäisen sukupolven vanquishin kojelauta näyttää vaan tänäpäivänä kyllä aivan hirveältä
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Ainakin tässä uudessa M5 tappaja sedan jaggessa koelaudan halvan muovin määrä on yhtä hirvee kuin mondeossa. Tulee mieleen joku sanyon cd-soitin jostain 90-luvulta. Kai sinne on ollu pakkko ympätä jotain muista konsernin tuotteista :P

                    Comment

                    • PP440
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1263
                      • Mikkeli

                      Originally posted by Italowestern View Post
                      Ohessa vielä pari komeaa kuvaa DBS-mallista.

                      no terve! viikon päästä ei tarvii monta kertaa arpoa mitä pihalle ilmestyy kun 6.9milj napsahtaa tilille..

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15300
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by PP440 View Post
                        no terve! viikon päästä ei tarvii monta kertaa arpoa mitä pihalle ilmestyy kun 6.9milj napsahtaa tilille..
                        Juu ei, se ois nimittäin V12 Vantage mielummin
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3121
                          • Välisuomi

                          Originally posted by Italowestern View Post
                          Oli tuossa pakko hiukan selata aiheista venturia ja diffuusoria ja tulin siihen tulokseen, että pakkohan BMW:n on tietää, mitä nettiinsä kirjoittelee aiheesta.
                          Lukeminen kannattaa kuten ruotsinsuomalaisemme niin osuvasti mainoksessa totesi. Mutta lue asiakirjallisuutta, älä mainoksia. Suosittelen aerodynamiikassa BMW:n mainosten sijaan esim Joseph Katzin "Race Car Aerodynamics: Designing for Speed". Jouduin itse opiskelemaan tuon teoksen ennen kuin sain tolkkua rata-auton siipi- ja venturisäätöihin, mutta se auttoi ja autosta tuli kelpo formula.

                          Venturi voi toimia vain jos sille syötetään tarpeeksi ilmaa etupuolelta, sen nopeus kiihtyy äärimmilleen keskikohdalla ja sekaan ei pääse merkittävästi ilmaa sivulta. Mikään näistä ehdoista ei toteudu M6:sen kohdalla. Takapuskurin aukko voi päästää äänenvaimentimen lämmittämää ilmaa pois puskurin takaa mutta muuhun siitä ei ole (jos ei oteta huomioon reilua lisää ulkonäössä). Aukossa oleva "siipi" saa pienen osan auton jättöilmasta nousemaan ylöspäin, joka tekee kontin taakse turbulenssia ja saa siten yläpuolisen virtauksen jättöpinnalle virtuaalisesti lisää pituutta, eli ilmanvastus voi pienentyä.

                          Maaefektiä M6:ssa ei ole ollenkaan.

                          M6:ssa on vain noste, joka kasvaa vauhdin myötä.

                          Aiheeseen liittyen pari kuvaa Assenista siitä pukeilla "dynottavasta" Astonista ja vielä enemmän aiheeseen liittyen pari kuvaa Bemareista, E90 v8:lla ja 1-sarjan laitos samalla koneella!
                          Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 20:56.
                          ---

                          Comment

                          • jva
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1419

                            Originally posted by Italowestern View Post
                            Sun täytyy vaan ihan ehdottomasti käydä myös tyyppäämässä tuo DB Ysi. Mä en voi käsittää, miten joku voisi olla otettu pelkästään vaan jostain saksan ihmeistä ja Ferrarista.
                            Saksanihmeissä on "sitä jotakin" ja Ferrarissa "sitä jotakin" on niin paljon että sillä saa puutteitakin anteeksi...ja esim Brittituotteista "se jokin" taas huutaa poissaolollaan

                            Mutta ei se Ferrarikaan "saksanihmeitä" silti voita mun arvoasteikossa..

                            Comment

                            • jva
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 1419

                              Originally posted by Italowestern View Post
                              Jos ihan rehellisiä ollaan, niin BMW M6 luo aivan loistavan teho/laatumielikuvan, mutta mitään ainakaan yhtä valtavaa fiilistä se ei tarjoa kuitenkaan, jos vertaa harvinaisempiiin merkkeihin, kuten Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Maserati, Lamborghini jne.
                              Niin tähän piti vielä sanoa se että taitaa olla vähän niin että se minkä on saanut hankittua alkaa väkisinkin jossain vaiheessa tuntumaan tutulta ja sen myötä ruoho alkaa vihertää aidan toisella puolella..Eikä sitten enää näe metsää puilta sen oman ajokin suhteen :think

                              Comment

                              • Italowestern
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 507
                                • Vantaa

                                Eeen myönnä mittää..

                                Originally posted by jva View Post
                                Niin tähän piti vielä sanoa se että taitaa olla vähän niin että se minkä on saanut hankittua alkaa väkisinkin jossain vaiheessa tuntumaan tutulta ja sen myötä ruoho alkaa vihertää aidan toisella puolella..Eikä sitten enää näe metsää puilta sen oman ajokin suhteen :think
                                Jaa no, ei nyt ihan noinkaan tässä tapauksessa. Harvinaisuus yhdistettynä hienoon tuotteeseen tekee siitä aina toki himoittavamman. No, sitähän M6 on autona, mutta ei merkkinä. Lisäksi minusta M6:ssa on melkeinpä liikaakin kaikkea "hienoa" tekniikkaa. Siinä vaiheessa kun joku vertaa Maseratin Coupé-mallia johonkin vanhaan Relluun, niin aika kauas heittää.

                                Ja silti, Renault Alpine kannattaisi tuon merkin valikoimassa olla nytkin. Miksi osallistua F1-sarjaan, jos ei meinaa tarjota kansalle mitään vastinetta merkin menestykselle. Kauheaa rahan haaskausta sanon minä.

                                Kuten joskus olen todennut, pitäisi olla valittavissa Ämmässäkin se vaihtoehto, että auto antaa kaikkensa ilman rajoituksia suoraan virta-avaimesta kääntämällä. Ei tuota ämmää jaksa joka kerta napeista ohjelmoida, kun lähtee liikkeelle. Voi kuulostaa laiskalta kuskilta, mutta niin se vaan on, että joku ihme vastustus tulee noille ylimääräisille säädöillekin.

                                Tapille sanoisin, että kilpa-autoilun mittakaavassa nuo venturit ja diffuusorit saa epärealistisia piirteitä. Tokihan M6 ei ole maaefektiauto ja venturiakin saa siitä etsiä suurennuslasilla, mutta se kuitenkin löytyy pienessä mittakaavassa.

                                En oikein ymmärrä miksi koetat perustella muuta. Venturin yleisin sovellushan on imusarjassa ja diffuusorin taas pakoventtiilin takana, mutta kyllä nuo pienetkin hienosäädöt jotain tekee M6:n takapuskurissa.

                                Katkaistu perähän on jo sellaisenaan virtuaalinen pitkä perä, jonka takia lähes jokaisessa urheiluautossa on sellainen ja luukun päällä olevaa spoileria voi korvata perän alla olevalla rakenteella.

                                Mitä mieltä mahdat olla Viperin vastaavasta virityksestä?:think
                                sigpic
                                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                                Comment

                                Working...
                                X