Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden kiillotus..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwph
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 350
    • Lappeenranta

    Originally posted by M-T2 View Post
    Maalinpoistoaineella lakka pois. Vanne sorviin ja siitä 600-800-1000 vesihionta. Huopalaikalla autosolin levitys, sitten rättilaikalla myllytys ja välillä puhdistus spreillä liat pois ja sama toisto toisen kerran(useampi toisto niin sen kiiltävämpi). Ja tämmöinen tuli. Vielä kun goldin pyöräyttää pintaan, keskiöt maalaa ja uudet kromipultit kehille niin eiköhän se minulle riitä( Tai voishan nuo ihan peilille laittaa)
    Lähtökohta melkein yhtäpaha kun itellä omissa oli vielä lisäks syviä kanttari jälkiä
    BMW E61 530i M-Sport -05

    BMW E38 740i -98 EX
    BMW E53 X5 4.4 -00 EX
    BMW E36 cabrio -94 EX
    BMW E39 528i touring -97 EX
    BMW E38 728i -97 EX
    BMW E30 323tic -84 EX
    BMW E39 540i 6-gang touring -98 EX
    BMW E34 535i -88 EX
    BMW E34 520i 2.3l -90 EX
    +n.10muuta BMW:tä

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      Pikku projekti..ei itselle mutta foorumilaiselle kuitenkin..

      Melko karmivassa kunnossa olevat BBS (olikohan RC:t) 18" koossa. Vanteet purettiin ensin ja sitten lakat pois nitromorssilla, sen jälkeen vaan hiontaa ja ihan käsin suoritettuna. Aloittelin 120 -> 180 -> 400 -> 800 -> ja viimeiseksi 1000..vielä pitäisi jatkaa hiukan hienommalla mutta saa tän illan osalta olla.

      Ensimmäisessä kuvassa lähtökohta ja toisessa ensimmäisen hionnan jälkeen.
      Attached Files
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • erkki
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 352
        • Pori

        Originally posted by nut View Post
        Suosittelen noita samppa316:n linkkaamia kiillotusvahatankoja, helppo käyttää kun tuohon vähän lumppulaikkaa hinkkaa ja eikun menoksi. Esimerkkikuva jäljestä:



        Muistaakseni 1200lla paperilla hiottu ennen laikkaa.
        Vastaavat vanteet kiillotusprojektina kanssa. Miten sait maalit pois, nitromors ei tunnu tehoavan pohjamaaliin ollenkaan.

        Comment

        • Zmuli
          BTCF Member
          • Apr 2008
          • 1048
          • Pori

          Juzbelle kiitos vanteiden kiillotuksesta..

          lähtökohta:


          ja kiillottelun jälkeen
          -Pori Connection-

          Comment

          • Tentse
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 248
            • Pirkanmaa

            Originally posted by erkki View Post
            Vastaavat vanteet kiillotusprojektina kanssa. Miten sait maalit pois, nitromors ei tunnu tehoavan pohjamaaliin ollenkaan.

            Veikkaan että samanlainen pinnote lakan alla kuin omissa M3 vanteissani joten hiento hommaks meni itelellä kun nitromors ei tehonnut.

            Comment

            • Mosse525iA
              Newbiemmer
              • Mar 2009
              • 2
              • Helsinki

              Kiinnostaisko ketään ottaa pientä vanteiden kiilotusprojektia?

              Olis linkin mukaiset uudet vanteet joista pitäisi kiillottaa peiliksi huuli+puolien pääliosa eli kaikki "harmaa" mitä kuvas näkyy. Mielellään pääkaupunkiseudulta. 041-4947334 [email protected]

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17500
                • Turku

                Originally posted by Mosse525iA View Post
                Olis linkin mukaiset uudet vanteet joista pitäisi kiillottaa peiliksi huuli+puolien pääliosa eli kaikki "harmaa" mitä kuvas näkyy. Mielellään pääkaupunkiseudulta.


                Tuollaiset saisit halvemmalla
                Last edited by Laku; 23-04-2009, 18:42.
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Mosse525iA
                  Newbiemmer
                  • Mar 2009
                  • 2
                  • Helsinki

                  Originally posted by Laku View Post

                  Ovat niin pienet ettei sellasii alle viitti laittaa... Ja kyseiset vanteet löytyy jo ni ei viitti toisia ostaa.

                  Comment

                  • Mr_Doctor
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 226
                    • Parolannummi

                    Ajattelin viikonloppuna alottaa omien borbetti A:n huulien kiillottamisen. Oon täysin newbie tässä hommassa joten täytyy muutama tarkentava kysymys kysästä:

                    -Eli jos alottaa hiomisen esim. 120 -> 180 -> 400 tms. niin mistä tietää millon hiomapaperi pitää vaihtaa eri karkeuteen (eli vaikkapa 180:stä nelisataseen)?

                    -Hoidetaanko tuo hiomapaperilla hiominen täysin käsin vai voiko käyttää esim. porakoneeseen käyvää hiomalaikkaa?

                    -Käytetäänkö vesihiomapaperia vai tavallista hiomapaperia?

                    Juu aika tyhmiä kysymyksiä mutta ku ei tosiaan oo ite päässy koskaan näkemään ku tommosta hommaa tehään paikan päällä

                    Comment

                    • arpuC
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 1377

                      Originally posted by Mr_Doctor View Post
                      Ajattelin viikonloppuna alottaa omien borbetti A:n huulien kiillottamisen. Oon täysin newbie tässä hommassa joten täytyy muutama tarkentava kysymys kysästä:

                      -Eli jos alottaa hiomisen esim. 120 -> 180 -> 400 tms. niin mistä tietää millon hiomapaperi pitää vaihtaa eri karkeuteen (eli vaikkapa 180:stä nelisataseen)?

                      -Hoidetaanko tuo hiomapaperilla hiominen täysin käsin vai voiko käyttää esim. porakoneeseen käyvää hiomalaikkaa?

                      -Käytetäänkö vesihiomapaperia vai tavallista hiomapaperia?

                      Juu aika tyhmiä kysymyksiä mutta ku ei tosiaan oo ite päässy koskaan näkemään ku tommosta hommaa tehään paikan päällä
                      Silloin vaihdetaan paperia, kun edellisen karkeuden naarmut ovat kadoksissa. Kyllä sen silmällä sitten huomaa, kun hiot P80 paperilla pinnan "tasaiseksi", niin koska siirrytään vaikka P120. Tässä on se hyvä puoli, että et saa pintaa pilalle jos siirryt liian aikaisin seuraavaan, vaan se on sitten lopputuloksesta pois eli naarmuja jää näkyviin ja kiilto ei ole paras mahdollinen.

                      Käsin tai laikkaa... Riippuu työstettävästä pinnasta. Prätkän runko on helppo vetää laikalla, mutta vittumaisempi vanne täytyy melkeinpä vetää käsin. Bilhelvetestä löytyy sopivan pieni porakoneeseen liitettäviä lamellilaikkoja jolla saa näppärästi suurimmat hiottua... Itse vetäisin tuollaisilla lamelleilla muistaakseni P320 asti ja 400-600-800-1000 vedin puhtaasti käsin. Loppusilauksena jynssätään bilteman kiillotustahnalla ja laikalla.

                      Nimimerkillä en koskaan kiillota valettuja alumiinisia vanteita, jotka ovat maalinpoiston jälkeen pinnaltaan, kuin edam-juusto
                      Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                      En löydä enää sun luo
                      Teitkö sä tän tahallaan?
                      Nyt kaikki palaa.

                      Comment

                      • grandpa-look
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 531
                        • Vaasa/Seinäjoki

                        Originally posted by Mr_Doctor View Post
                        Ajattelin viikonloppuna alottaa omien borbetti A:n huulien kiillottamisen. Oon täysin newbie tässä hommassa joten täytyy muutama tarkentava kysymys kysästä:

                        -Eli jos alottaa hiomisen esim. 120 -> 180 -> 400 tms. niin mistä tietää millon hiomapaperi pitää vaihtaa eri karkeuteen (eli vaikkapa 180:stä nelisataseen)?

                        -Hoidetaanko tuo hiomapaperilla hiominen täysin käsin vai voiko käyttää esim. porakoneeseen käyvää hiomalaikkaa?

                        -Käytetäänkö vesihiomapaperia vai tavallista hiomapaperia?

                        Juu aika tyhmiä kysymyksiä mutta ku ei tosiaan oo ite päässy koskaan näkemään ku tommosta hommaa tehään paikan päällä
                        Ite oon kiillotellu (pariinkin otteeseen ) kyseiset vanteet.. Tosiaan jos ovat vielä ns. tehtaan jäljiltä niin huulessa on sellainen pieniä uria täynnä oleva pinta koneistuksen jäljiltä. Ne tosiaan joutuu ensin hinkkaamaan pois, jos meinaa kunnon kiiltoa saada.
                        Itse lähtisin 240-320-400-600-800-1000-1200-2000 ja kaikki hionnat vesissä. Urakkaa voi helpottaa ennen hiomisen alottamisesta maalinpoistoaineella, esim, Nitromors jota saa isommista marketeista ja rautakaupoista
                        Konetta en itse käyttänyt hionnassa, jos näin meinaat niin tarkkana sen laikan suunnan suhteen ja sama pitää muistaa käsin hioessa, että _kaikki_ hiontaliikkeet ovat samansuuntaisia. Yhdestäkin hazardista poikittaisvedosta tulee näkyvät naarmut jotka joudut sitten taas hinkkaamaan näkymättömiin.
                        Kun olet tyytyväinen hienoimman hiomapaperin jälkeen, siirrytään kiillotustahnaan esim. autosol tai autoglymin vastaava. Tämän kanssa painitaan vielä muutaman tunnin per vanne niin jo rupeaa näyttämään hyvältä.. Tässä vaiheessa ei pakollista mutta suositeltavaa käyttää esim. porakoneeseen kiinnitettävää kiillotuslaikkaa (pienet kierrokset, ettei tahna pala vanteen pintaan kiinni)

                        Tosta vanteen laadusta/valusta vielä, että jonkun verran omissa vanteissa oli myös huokosta ja ajan myötä hapettuneisuutta. Menee ne jäljet aika syvälle, mutta kun teet hionnan perusteellisesti niin eivät nämäkään haittaa Helpoin tie olisi jos vanteet saisi kiinni sorviin (tietty ilman kumeja) ja siinä kiillottelisi huulet. Isot pojat puhu että toteutus onnistuu myös ns. köyhänmiehen sorvilla.. eli auton perä ilmaan, tyhjäkäynnille ja jokin sopiva vaihde päälle Tämä tietysti edellyttää että kumit ja venttiilit ovat pois. En suosittele kellekkään, mutta näin siis itse tein ensimmäiset kiillotukset (kaikki sormet tallessa) Hyvä siitä tulee, mutta aikaa ja vaivaa se vaatii


                        Nyt: E39 530d 2002 m-sport
                        ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

                        Comment

                        • Mr_Doctor
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 226
                          • Parolannummi

                          Kiitoksia arpuC ja grandpa-look neuvoista! Täytyypä tänään lähteä tarvikkeita ostamaan ja kattelemaan mitä saa aikaseksi

                          Comment

                          • Mr_Doctor
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 226
                            • Parolannummi

                            ........

                            Comment

                            • x-men
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 162
                              • .....

                              Tässä olis muutama kuva oman kiillotustyön tuloksesta.. lakat oli jo valmiiks pois ja vanteet kauttaaltaan todella hapettuneet. 1200vp-->2000vp-->autosolin ja autoglymin tahnaa rättilaikalla.




                              Last edited by x-men; 08-05-2009, 20:40.
                              E34 535 -91

                              ex.
                              E28 520 -84

                              Comment

                              • @Biimer
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 504
                                • Oulu

                                Originally posted by x-men View Post
                                Tässä olis muutama kuva oman kiillotustyön tuloksesta.. lakat oli jo valmiiks pois ja vanteet kauttaaltaan todella hapettuneet. 1200vp-->2000vp-->autosolin ja autoglymin tahnaa rättilaikalla.

                                Helvetin hyvää työtä Hyvin kiiltää vanteet ja auto

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎