Originally posted by M-T2
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vanteiden kiillotus..
Collapse
X
-
BMW E61 530i M-Sport -05
BMW E38 740i -98 EX
BMW E53 X5 4.4 -00 EX
BMW E36 cabrio -94 EX
BMW E39 528i touring -97 EX
BMW E38 728i -97 EX
BMW E30 323tic -84 EX
BMW E39 540i 6-gang touring -98 EX
BMW E34 535i -88 EX
BMW E34 520i 2.3l -90 EX
+n.10muuta BMW:tä
-
-
Pikku projekti..ei itselle mutta foorumilaiselle kuitenkin..
Melko karmivassa kunnossa olevat BBS (olikohan RC:t) 18" koossa. Vanteet purettiin ensin ja sitten lakat pois nitromorssilla, sen jälkeen vaan hiontaa ja ihan käsin suoritettuna. Aloittelin 120 -> 180 -> 400 -> 800 -> ja viimeiseksi 1000..vielä pitäisi jatkaa hiukan hienommalla mutta saa tän illan osalta olla.
Ensimmäisessä kuvassa lähtökohta ja toisessa ensimmäisen hionnan jälkeen.Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
-
Originally posted by nut View PostSuosittelen noita samppa316:n linkkaamia kiillotusvahatankoja, helppo käyttää kun tuohon vähän lumppulaikkaa hinkkaa ja eikun menoksi. Esimerkkikuva jäljestä:
Muistaakseni 1200lla paperilla hiottu ennen laikkaa.
Comment
-
-
Originally posted by erkki View PostVastaavat vanteet kiillotusprojektina kanssa. Miten sait maalit pois, nitromors ei tunnu tehoavan pohjamaaliin ollenkaan.
Veikkaan että samanlainen pinnote lakan alla kuin omissa M3 vanteissani joten hiento hommaks meni itelellä kun nitromors ei tehonnut.
Comment
-
-
Kiinnostaisko ketään ottaa pientä vanteiden kiilotusprojektia?
Olis linkin mukaiset uudet vanteet joista pitäisi kiillottaa peiliksi huuli+puolien pääliosa eli kaikki "harmaa" mitä kuvas näkyy. Mielellään pääkaupunkiseudulta. 041-4947334 [email protected]
Comment
-
-
Originally posted by Mosse525iA View PostOlis linkin mukaiset uudet vanteet joista pitäisi kiillottaa peiliksi huuli+puolien pääliosa eli kaikki "harmaa" mitä kuvas näkyy. Mielellään pääkaupunkiseudulta.
Tuollaiset saisit halvemmallaLast edited by Laku; 23-04-2009, 18:42.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View Post
Ovat niin pienet ettei sellasii alle viitti laittaa... Ja kyseiset vanteet löytyy jo ni ei viitti toisia ostaa.
Comment
-
-
Ajattelin viikonloppuna alottaa omien borbetti A:n huulien kiillottamisen. Oon täysin newbie tässä hommassa joten täytyy muutama tarkentava kysymys kysästä:
-Eli jos alottaa hiomisen esim. 120 -> 180 -> 400 tms. niin mistä tietää millon hiomapaperi pitää vaihtaa eri karkeuteen (eli vaikkapa 180:stä nelisataseen)?
-Hoidetaanko tuo hiomapaperilla hiominen täysin käsin vai voiko käyttää esim. porakoneeseen käyvää hiomalaikkaa?
-Käytetäänkö vesihiomapaperia vai tavallista hiomapaperia?
Juu aika tyhmiä kysymyksiä mutta ku ei tosiaan oo ite päässy koskaan näkemään ku tommosta hommaa tehään paikan päällä
Comment
-
-
Originally posted by Mr_Doctor View PostAjattelin viikonloppuna alottaa omien borbetti A:n huulien kiillottamisen. Oon täysin newbie tässä hommassa joten täytyy muutama tarkentava kysymys kysästä:
-Eli jos alottaa hiomisen esim. 120 -> 180 -> 400 tms. niin mistä tietää millon hiomapaperi pitää vaihtaa eri karkeuteen (eli vaikkapa 180:stä nelisataseen)?
-Hoidetaanko tuo hiomapaperilla hiominen täysin käsin vai voiko käyttää esim. porakoneeseen käyvää hiomalaikkaa?
-Käytetäänkö vesihiomapaperia vai tavallista hiomapaperia?
Juu aika tyhmiä kysymyksiä mutta ku ei tosiaan oo ite päässy koskaan näkemään ku tommosta hommaa tehään paikan päällä
Käsin tai laikkaa... Riippuu työstettävästä pinnasta. Prätkän runko on helppo vetää laikalla, mutta vittumaisempi vanne täytyy melkeinpä vetää käsin. Bilhelvetestä löytyy sopivan pieni porakoneeseen liitettäviä lamellilaikkoja jolla saa näppärästi suurimmat hiottua... Itse vetäisin tuollaisilla lamelleilla muistaakseni P320 asti ja 400-600-800-1000 vedin puhtaasti käsin. Loppusilauksena jynssätään bilteman kiillotustahnalla ja laikalla.
Nimimerkillä en koskaan kiillota valettuja alumiinisia vanteita, jotka ovat maalinpoiston jälkeen pinnaltaan, kuin edam-juustoMiks sä sytytit Bemarin palaa?
En löydä enää sun luo
Teitkö sä tän tahallaan?
Nyt kaikki palaa.
Comment
-
-
Originally posted by Mr_Doctor View PostAjattelin viikonloppuna alottaa omien borbetti A:n huulien kiillottamisen. Oon täysin newbie tässä hommassa joten täytyy muutama tarkentava kysymys kysästä:
-Eli jos alottaa hiomisen esim. 120 -> 180 -> 400 tms. niin mistä tietää millon hiomapaperi pitää vaihtaa eri karkeuteen (eli vaikkapa 180:stä nelisataseen)?
-Hoidetaanko tuo hiomapaperilla hiominen täysin käsin vai voiko käyttää esim. porakoneeseen käyvää hiomalaikkaa?
-Käytetäänkö vesihiomapaperia vai tavallista hiomapaperia?
Juu aika tyhmiä kysymyksiä mutta ku ei tosiaan oo ite päässy koskaan näkemään ku tommosta hommaa tehään paikan päällä
Itse lähtisin 240-320-400-600-800-1000-1200-2000 ja kaikki hionnat vesissä. Urakkaa voi helpottaa ennen hiomisen alottamisesta maalinpoistoaineella, esim, Nitromors jota saa isommista marketeista ja rautakaupoista
Konetta en itse käyttänyt hionnassa, jos näin meinaat niin tarkkana sen laikan suunnan suhteen ja sama pitää muistaa käsin hioessa, että _kaikki_ hiontaliikkeet ovat samansuuntaisia. Yhdestäkin hazardista poikittaisvedosta tulee näkyvät naarmut jotka joudut sitten taas hinkkaamaan näkymättömiin.
Kun olet tyytyväinen hienoimman hiomapaperin jälkeen, siirrytään kiillotustahnaan esim. autosol tai autoglymin vastaava. Tämän kanssa painitaan vielä muutaman tunnin per vanne niin jo rupeaa näyttämään hyvältä.. Tässä vaiheessa ei pakollista mutta suositeltavaa käyttää esim. porakoneeseen kiinnitettävää kiillotuslaikkaa (pienet kierrokset, ettei tahna pala vanteen pintaan kiinni)
Tosta vanteen laadusta/valusta vielä, että jonkun verran omissa vanteissa oli myös huokosta ja ajan myötä hapettuneisuutta. Menee ne jäljet aika syvälle, mutta kun teet hionnan perusteellisesti niin eivät nämäkään haittaa Helpoin tie olisi jos vanteet saisi kiinni sorviin (tietty ilman kumeja) ja siinä kiillottelisi huulet. Isot pojat puhu että toteutus onnistuu myös ns. köyhänmiehen sorvilla.. eli auton perä ilmaan, tyhjäkäynnille ja jokin sopiva vaihde päälle Tämä tietysti edellyttää että kumit ja venttiilit ovat pois. En suosittele kellekkään, mutta näin siis itse tein ensimmäiset kiillotukset (kaikki sormet tallessa) Hyvä siitä tulee, mutta aikaa ja vaivaa se vaatii
Nyt: E39 530d 2002 m-sport
ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316
Comment
-
Comment