Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden kiillotus..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elevator67
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1338
    • Jyväskylä

    Originally posted by peltone View Post
    Ihan vaan teoreettinen kysymys: Kun ihmiset aina mainitsee hirveän työn noissa kiillotuksissa niin,
    eikö niitä vanteita voi vaikka kiillottaa niin että auto on takaa ilmassa, kaveri kyydissä painamassa kaasua ja ite on niitten hiomapapereitten ja tahnojen kanssa paikallaa.
    Nosturilla missä on "tunkki" taikka muutamalla tunkilla. Toinen tyhmä idea jos on rengaskone vaikka käytössä...

    Minä mistään mitään tiedä mutta tulihan mieleen :think Vai onko tässä asiassa turha etsiä oikotietä onneen?
    Pitäneekin huomenna töissä laittaa jokin vehe nosturille ja testata.. Onneks on vakuutukset kunnossa jos eli menee vituilleen.. Rengas koneeseen ei saa hivin kiinni jos on kumi kunnolla päällä.. Ellei ole pienempi kumi kuin vanne
    sigpicvanteiden kiilloitusta, maalien poistoa yms. Privalla tavoittaa

    Comment

    • maik
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 262
      • Helsinki

      Originally posted by JonasG View Post
      Saako sillä autosolilla PEILI pinnan aikaiseksi jos pohjat on kunnossa? Käsittääkseni tuo autosol on ihan yleiskamaa kuitenkin.
      No mä sain tällästä jälkeä esikiillotusvahalla + autosol



      Eli aika peiliä


      Comment

      • walde
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 947
        • Melkein Espoo

        Tota autoglymiä (metal polish) tilasin näytekappaleen joskus ja yllätyin tosiian kun vertasin autosoliin (jota saa esim. shelliltä)
        Tommoseen kiillotusurakkaan suosittelen autosolia, glymi vaikuttais lähinnä sellaiselta viimeistely/pinttyneen lian poistokamalta.
        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

        Comment

        • JonasG
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 2160
          • Porvoo/Helsinki

          Originally posted by maik View Post
          No mä sain tällästä jälkeä esikiillotusvahalla + autosol



          Eli aika peiliä
          Tuollainen pinta kelpais. Mulla on vaan vähän eri lähtökohdat kun kiillotan vanteet jotka on tehtaalla maalatut hopeiksi + lakka. Pitää testata tota autosolia jos se siitä lähtis kiiltämään, kiitoksia.

          Comment

          • JonasG
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 2160
            • Porvoo/Helsinki

            Originally posted by maik View Post
            No mä sain tällästä jälkeä esikiillotusvahalla + autosol



            Eli aika peiliä
            Kiillottelitko muuten käsin vai koneella autosolilla?

            Comment

            • Stone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 4073
              • Helsinki

              Autosol on hiovampaa ja AG:llä saa kiiltävämmän lopputuloksen.
              Autosolia kannattaa joka tapauksessa käyttää ensin ja arvioida sitten haluaako vielä jatkaa astetta hienompaan, jota AG:n aine siis mielestäni on.

              Teollisuudessa käytetään suurimmaksi osaksi noita kiinteitä tahnoja joita esim. Palojoki myy, mutta ne toimii oikeastaan vain silloin kun kiillotettavat kappaleet on yksinkertaisen muotoisia ja kiillotus laikka "kiinteä" ja halkaisijaltaan suuri esim. 30cm. Jos kappale on raskas ja käsikoneella tehdään kiillotus ei kiinteää tahnaa saa riittävästi sulatettua laikkaan, koska laikka on liian pieni ja kone tehoton jne...

              Palojoelta saa todella monipuolisia hiontaan ja kiillotukseen tarvittavia laikkoja, kannattaa ehdottomasti käydä tutkailemassa valikoimaa nimittäin helpottaa hommaa todella paljon jos on oikeat välineet käytössä!
              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
              VW Pornstarter (työjuhta)
              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
              Finnmaster T8







              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

              Comment

              • Tuiske
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1441
                • Lempäälä

                Ite oon aikasemmin kiilotellu ihan perus menetelmällä eli vesissä hioen 240....1000 tai 1200, joskus jopa 2000 saakka jonka jälkeen rättilaikalla kiillotus viimestelyyn tarkoitetun kiillotusvahatangon kanssa. Tuo vahatanko tukkii rättilaikka vähemmän kuin autosol tai ag metalpolish.

                Nyt kuitenkin löysin uuden vehkeen tohon esikiillotusvaiheeseen. Hiomiseen riittää 240 tai 400 paperille saakka jonka jälkeen loppu esikiillotus sisal-laikalla ja karkeemmalla hiomavahatangolla. Eli käytännössä säästää melko monta hiomapaperivaihetta. Sisal-laikan jälkeen vaan loppukiillotus normaaliin tapaan rättilaikalla ja viimestelyvahatangolla. Tuo sisal laikka on aika kova eli kovin monimutkaisiin pinnanmuotoihin se ei sovi mutta esim vanteiden kehille oikein mainio.

                Nuo vahatangot kyllä "sulaa" todella hienosti ihan porakoneenkin laikkoihin.. niin sisal-laikkaan kuin rättilaikkaankin.
                Last edited by Tuiske; 02-09-2009, 22:02.
                Corvette C4 LT4 TURBO
                Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                Comment

                • JonasG
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 2160
                  • Porvoo/Helsinki

                  Originally posted by Stone View Post
                  Autosol on hiovampaa ja AG:llä saa kiiltävämmän lopputuloksen.
                  Autosolia kannattaa joka tapauksessa käyttää ensin ja arvioida sitten haluaako vielä jatkaa astetta hienompaan, jota AG:n aine siis mielestäni on.

                  Teollisuudessa käytetään suurimmaksi osaksi noita kiinteitä tahnoja joita esim. Palojoki myy, mutta ne toimii oikeastaan vain silloin kun kiillotettavat kappaleet on yksinkertaisen muotoisia ja kiillotus laikka "kiinteä" ja halkaisijaltaan suuri esim. 30cm. Jos kappale on raskas ja käsikoneella tehdään kiillotus ei kiinteää tahnaa saa riittävästi sulatettua laikkaan, koska laikka on liian pieni ja kone tehoton jne...

                  Palojoelta saa todella monipuolisia hiontaan ja kiillotukseen tarvittavia laikkoja, kannattaa ehdottomasti käydä tutkailemassa valikoimaa nimittäin helpottaa hommaa todella paljon jos on oikeat välineet käytössä!
                  Täytyypi kokeilla tuossa järjestyksessä huomenna. Kävin tänään Palojoella tutkailemassa ja mukaan tarttui muutama rättilaikka ja vahaa, ihan siedettävää jälkeä sai mutta tuo peili tosiaan uupuu osittain. Mites Stone kannattaako autosolia ja glymiä hinkata käsin vai lumpulla? Palaako helposti kiinni jos vetäsee lumpulla?

                  Comment

                  • JonasG
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 2160
                    • Porvoo/Helsinki

                    Originally posted by Tuiske View Post
                    Ite oon aikasemmin kiilotellu ihan perus menetelmällä eli vesissä hioen 240....1000 tai 1200, joskus jopa 2000 saakka jonka jälkeen rättilaikalla kiillotus viimestelyyn tarkoitetun kiillotusvahatangon kanssa. Tuo vahatanko tukkii rättilaikka vähemmän kuin autosol tai ag metalpolish.

                    Nyt kuitenkin löysin uuden vehkeen tohon esikiillotusvaiheeseen. Hiomiseen riittää 240 tai 400 paperille saakka jonka jälkeen loppu esikiillotus sisal-laikalla ja karkeemmalla hiomavahatangolla. Eli käytännössä säästää melko monta hiomapaperivaihetta. Sisal-laikan jälkeen vaan loppukiillotus normaaliin tapaan rättilaikalla ja viimestelyvahatangolla. Tuo sisal laikka on aika kova eli kovin monimutkaisiin pinnanmuotoihin se ei sovi mutta esim vanteiden kehille oikein mainio.

                    Nuo vahatangot kyllä "sulaa" todella hienosti ihan porakoneenkin laikkoihin.. niin sisal-laikkaan kuin rättilaikkaankin.

                    Mistä noita sisal laikkoja saa? :think Motonet?

                    Comment

                    • Tuiske
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1441
                      • Lempäälä

                      Originally posted by JonasG View Post
                      Mistä noita sisal laikkoja saa? :think Motonet?
                      Jep, Motonetista hain ite. Palojoen tavaraa näytti olevan myös jonkinverran tarjolla Motonetissa.
                      Corvette C4 LT4 TURBO
                      Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                      Comment

                      • JonasG
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 2160
                        • Porvoo/Helsinki

                        Originally posted by Tuiske View Post
                        Jep, Motonetista hain ite. Palojoen tavaraa näytti olevan myös jonkinverran tarjolla Motonetissa.
                        Täytyy käydä huomenna tutkimassa, kiitoksia.

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4073
                          • Helsinki

                          Originally posted by JonasG View Post
                          Mites Stone kannattaako autosolia ja glymiä hinkata käsin vai lumpulla? Palaako helposti kiinni jos vetäsee lumpulla?
                          Ehdottomasti lumpulla jos vain mahdollista..
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • JonasG
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 2160
                            • Porvoo/Helsinki

                            Originally posted by Stone View Post
                            Ehdottomasti lumpulla jos vain mahdollista..
                            Ok, täytyy lähteä tästä tallille lumputtelemaan.

                            Comment

                            • jouni.325
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 2860

                              Jos pinnan hioo riittävän sileäksi niin käsinki menee autoglymin metal polishia käyttäen
                              Itse olen aina hienu 800 asti kuivana 1000-3000 vesi hiontaa
                              Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                              Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                              https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                              Myös projekti kertomus fasessa

                              Comment

                              • Hautalintu
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2008
                                • 699
                                • Ulvila

                                Originally posted by Rockwell View Post
                                Itse en ainakaan saanut hiottua vannetta kunnolla kun perä oli ylhäällä. Ilman lukkoperää rengas ei jaksanut kunnolla pyöriä kun vähänkään enemmän käytti painetta hiomiseen.

                                Paremmin lähti ihan normaalilla tavalla käsin hiomalla.
                                kävikö mielessä kokeilla et toinen pyörä ilmaan ja toinen lattialla? jaksaa pyöri hyvin vaikka kuinka painaa. lukottoman hyvä puoli. testi mielessä kokeilin tuossa joku aika sitten oman kolmekympin alla näin hioa maaleja veks peltivanteesta, hyvin läks. voimahan pyrkii välittymään ilman lukkoa sille pyörälle millä on vähiten pitoa/vastusta..
                                sigpic

                                "Ilo ilman E30 on teeskentelyä"
                                "I'dont drive fast, I just fly low"
                                "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät pahentaisi."
                                ❒Single ✔Taken ❒Forever alone

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎