Originally posted by ZNI
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW alkaa valmistamaan etuvetoja
Collapse
X
-
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
-
-
Originally posted by Ileee View PostKuinkahan monen muun mielipide taipuisi kun tajuaisivat kuinka paljon kivempia takavetoiset on ajaa.
Comment
-
-
Kolme vuotta sitten kun sen aivopierun sain, että Saabin menin seitsemän omistamani bemarin jälkeen ostamaan, niin ajoin heti ensimmäisenä kunnon lumipyrypäivänä Saabin perse edellä penkkaan, lähti niin sanotusti totaalisesti käsistä. Kyllä ne etuvetoautot vasta vekkuleita hallittavia liukkaalla onkin. Ajat mutkaan, huomaat että on ehkä liikaa vauhtia, hölläät kaasua ja perä lähtee alta. Ainut millä sen oikaisee on antaa lisää kaasua. Jo tuo yhdistelmä kuulostaa järjettömältä ja hengenvaaralliselta Saab vielä pitäisi olla etuvetoautojen aatelia :think
Joku sanoi tuolla aikaisemmin että suurin osa autoilijoista ostaa auton jolla pääsee paikasta A paikkaan B, ja sen takia ne ei välitä ajaako etu- vai takavedolla. Mun käsittääkseni ne ei ole silloin myöskään BMW:n potenttialisia asiakkaita, joten kenelle BMW tekee etuvetoisen auton?
Täysin turha juttu toi etuveto BMW.
Ainut syy minkä takia taas bemarin tämän kolmevuotisen Saab & Fiat seikkailun jälkeen ostin on takaveto ja syy siihen minkä takia merkki on BMW on rahapulaLast edited by theelekrep; 02-03-2011, 23:25.e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster
Comment
-
-
Originally posted by r.w. View PostVaikka useamman viestin edestä olen etuvetoa puolustellutkin, niin tuntuu ihan käsittämättömältä, että etuveto on aina se, mitä markkinoidaan turvallisena vaihtoehtona kaikille huonoille ja pelokkaille kuljettajille, vaikka takaveto on hallittavuudeltaan jos nyt ei välttämättä helpompi, niin ainakin huomattavasti intuitiivisempi.
Kyse on miun ymmärryksen mukaan siitä, mihin on tottunut, etu- vai takavetoon. Kieltämättä itsellä ei ole ollenkaan kokemuksia alle 10-vuotiaan takavetoisen ajokäyttäytymisessä tiukissa tilanteissa, joten en osaa uudemmista autoista sanoa ovatko aivan uudet takavedot miten paljon uusia etuvetoja loogisempia ajokäyttäytymiseltään. Puhun edelleen niistä autoista, joista on eniten kokemusta, eli 80-luvun vehkeistä.
Originally posted by r.w. View PostEn tiedä herätteleekö se selän takana salakavalasti irtoava perä kenties jotain primitiivisiä pelkotiloja sekä avuttomuuden tunteita ja kokevatko ihmiset siten levollisempana tapana mennä ihan vain reilusti keula edellä metsään. Hartialukko, absien rutinaa ja pofff. Tuntuu kyllä oudolta, henk. koht. ei ratissa ole mitään niin kamalaa tunnetta, kuin täysin voimattomana katsella sen loputtoman sekunnin ajan kohtaloaan silmiin, pulkkana metsään puskevassa autossa matkustaen.
Tuskin kukaan ajattelee etuvedon ostaessaan haluavansa ennemmin ajaa penkkaan keula kuin perä edellä, eiköhän vaakakupissa paina ihan muut syyt kun se etuveto siihen pihaan hankitaan.
Originally posted by r.w. View PostEtuvetoa on kuitenkin minusta reilusti vaikeampi hallita ääritilanteessa, tai ainakin se on huomattavasti kognitiivisempi prosessi, jonka lisäksi etenkin "perustauno" hankkiutuu siihen ääritilanteeseen huomattavasti helpommin etuvetoisen kuin takavetoisen ratissa.E39 528i ///M-sport
E30 "316"
E38 740iA
E34 M5
ex.
E34 525iA touring
E34 525i
E30 316
Originally posted by beemerssanoo nainen joka ajaa e30:llä
Comment
-
-
Originally posted by theelekrep View PostKolme vuotta sitten kun sen aivopierun sain, että Saabin menin seitsemän omistamani bemarin jälkeen ostamaan, niin ajoin heti ensimmäisenä kunnon lumipyrypäivänä Saabin perse edellä penkkaan, lähti niin sanotusti totaalisesti käsistä. Kyllä ne etuvetoautot vasta vekkuleita hallittavia liukkaalla onkin. Ajat mutkaan, huomaat että on ehkä liikaa vauhtia, hölläät kaasua ja perä lähtee alta. Ainut millä sen oikaisee on antaa lisää kaasua. Jo tuo yhdistelmä kuulostaa järjettömältä ja hengenvaaralliselta Saab vielä pitäisi olla etuvetoautojen aatelia :think
Originally posted by theelekrep View PostJoku sanoi tuolla aikaisemmin että suurin osa autoilijoista ostaa auton jolla pääsee paikasta A paikkaan B, ja sen takia ne ei välitä ajaako etu- vai takavedolla. Mun käsittääkseni ne ei ole silloin myöskään BMW:n potenttialisia asiakkaita, joten kenelle BMW tekee etuvetoisen auton?
Täysin turha juttu toi etuveto BMW.
Minä tuosta A paikkaan B kulkemisesta mainitsin ja tosiaan sellaiselle, joka ei autoilusta välitä, on ainakin minun mielestäni BMW ehkä hiukan huono valinta. Tuollaiselle jantterille kun yleensä auton mahdollisimman halpa ylläpito on kaiken A ja O ja jos sitä kaipaa, on syytä katsoa joitakin japsimerkkejä tai VAG konsernin halvempia malleja. Kaikki nuo tuppaavat tietenkin sitten olemaan etuvetoisia, joten usean ihmisen mielipide etuvedon ylivertaisuudesta saattaa johtua juuri siitä, kun he eivät ole koskaan takavetoisella ajaneet ja uskovat kauhupuheet takavedon arvaamattomasta käyttäytymisestä.Last edited by Ramzez; 02-03-2011, 23:36.
Comment
-
-
Originally posted by r.w. View PostVaikka useamman viestin edestä olen etuvetoa puolustellutkin, niin tuntuu ihan käsittämättömältä, että etuveto on aina se, mitä markkinoidaan turvallisena vaihtoehtona kaikille huonoille ja pelokkaille kuljettajille, vaikka takaveto on hallittavuudeltaan jos nyt ei välttämättä helpompi, niin ainakin huomattavasti intuitiivisempi. En tiedä herätteleekö se selän takana salakavalasti irtoava perä kenties jotain primitiivisiä pelkotiloja sekä avuttomuuden tunteita ja kokevatko ihmiset siten levollisempana tapana mennä ihan vain reilusti keula edellä metsään. Hartialukko, absien rutinaa ja pofff. Tuntuu kyllä oudolta, henk. koht. ei ratissa ole mitään niin kamalaa tunnetta, kuin täysin voimattomana katsella sen loputtoman sekunnin ajan kohtaloaan silmiin, pulkkana metsään puskevassa autossa matkustaen. Etuvetoa on kuitenkin minusta reilusti vaikeampi hallita ääritilanteessa, tai ainakin se on huomattavasti kognitiivisempi prosessi, jonka lisäksi etenkin "perustauno" hankkiutuu siihen ääritilanteeseen huomattavasti helpommin etuvetoisen kuin takavetoisen ratissa.
Muutenkin.. Perus-ajettavuuteen vaikuttaa jossain "alle 200hp" luokassa ihan yhtä paljon alustageometria , alustan viritys , kulmat , painojakauma , kuin vetotapakin. Voihan perusbemari tuntua mukama yliohjaavalta talvella mutta kun samalla autolla ajaa kesällä täyden kierroksen motarin ramppia niin huomaa että keula edellä se poistuu tieltä jos poistuu.
Etuvetoa kun perustellaan tuotantosyillä niin mun mielestä ne ei ole kovin painavia syitä. Esim tilantarve , etuvetomalleissa on useimmiten sama pohjalevy kuin vastaavassa nelivedossa. Sitten puhutaan että taka-akselisto on halvempi tehdä , mutta unohdetaan mainita että pikkukinnerin yhdysputkiakseli vai mikä sen nimi on , on myöskin paska. Esim Golfin ajettavuus parani ihan toiseen luokkaan kun takana siirryttiin monivarsituentaan (mk. IV vs mk. V)
Joku "huonompi kiihtyvyys koska on kardaani" on musta joutava juttu myös. Onhan niissä autoissa vauhtipyöräkin kaikissa , jolla "säädetään" koneen herkkyyttä.
Kaksivetoisista jos puhutaan niin ei takavedolla ole välttämättä yhtään sen huonompi etenemiskyky talvikelissä kuin etuvedollakaan. Ja jos etenemiskykyä haluaa niin laittaa lukon. Se ei tosin etuvetoon onnistukaan ihan yhtä ongelmitta.Last edited by petrolhead; 03-03-2011, 00:24.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
hyvää vänköötä
mutta kolme faktaa.
1. takaveto, hyvä ajaa.
2. etuveto, kamala ajaa.
3. neliveto, vetotapa jossa etu- ja takavedon huonot puolet yhdistyy.
F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostSaman saa aikaan, kun takavetoisella polkaisee liikaa kaasua, eikä osaa korjata aiheuttamaansa perän karkaamista. Se on niin siitä kiinni, millä on tottunut ajamaan ja miten ajaa.
Mulla on yksi tuttava kuollut etuvetoautolla liikenneonnettomuudessa juuri niin että mutkan takaa tuli kuorma-auto ja säikähti, nosti jalan nopeasti kaasulta, auto lähti luisuun ja veti suoraan kylki edellä kuorma-auton keulaan.e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster
Comment
-
-
Originally posted by ZNI View PostMuista, että tää (boldattu) on sinun oma mielipiteesi, ei ehkä sen perustaunon, joka ostaa auton voidaakseen siirtyä paikasta A paikkaan B
Kyse on miun ymmärryksen mukaan siitä, mihin on tottunut, etu- vai takavetoon. Kieltämättä itsellä ei ole ollenkaan kokemuksia alle 10-vuotiaan takavetoisen ajokäyttäytymisessä tiukissa tilanteissa, joten en osaa uudemmista autoista sanoa ovatko aivan uudet takavedot miten paljon uusia etuvetoja loogisempia ajokäyttäytymiseltään. Puhun edelleen niistä autoista, joista on eniten kokemusta, eli 80-luvun vehkeistä.
Kun etuveto lähtee, ei meidän emännällä ainakaan tulisi mieleenkään vaikka ohjata luiston suuntaan, annostella jarrua ja kaasua yhtäaikaisesti samalla ohjaten, tai vaikka irroittaa toinen käsi ratista ja vetää käkkäristä, mitä nyt tilanne ikinä vaatiikin. Se on joko jalka kaasulta ja spinnaus tai jalka jarrulle ja hartialukko.
Lukoton E30 nyt on aivan kammottava ripulikiikku ihan kenen käsissä tahansa. Eikä sillä, esim. petroolin kiroama E46 ja E39 ovat minusta molemmat nimen omaan paskan luistonestonsa vuoksi varsin järkkkyjä ajettavia.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Takavetoisessa autossa pelkää matkustaja, etuvetoisessa kuski
Kieltämättä takavetoinen on paljon loogisempi: kaasun nosto ongelmatilanteessa auttaa. Toki moottorin reagointi kaasuun pitää olla melko herkkää, ts ei mitään kahden sekunnin turboviiveitä, ettei spinnaa kiihdytyksessä. Etuvetoisella pitää olla kanttia runtata kaasu pohjaan kun perä pyrkii edelle, mikä on aikalailla vastaan kaikkia selkäytimestä tunkevia refleksejä.
Comment
-
-
Isä ajoi Carinan joskus 90-luvulla perä edellä tolppaan kun alamäen mutkassa lähti perä alta. Jos ois joku tullu vastaan niin siihen ois varmasti törmännyt myös. Ja tuolla autolla en ihmettele että näin kävi, nimenomana kaasun löysääminen tiukkenevassa kaarteessa alamäessä on se tilanne missä paino siirtyy eteen ja perä on todella kevyt. Talvikelissä jähmeähköllä ohjaustehostimella ja tunnottomalla ohjauksella reilumpien luistojen korjaus ei tuolla autolla ollut mitenkään helppoa, varsinkin jos on etuvedolla tottunut siihen että perä ei karkaile. Oikein käytettynä tuo Carina oli kyllä helppo käänneltävä liikenneympyröissä ja risteyksissä tuon saman yliohjaustaipumuksen vuoksi. Haluttessa sen sai spinnaamaan kuivalla asfaltilla motarin rampilla jos löysäsi kaasun pienellä vaihteella kiihdytyksen jälkeen (piti sitäkin tietysti joskus kokeilla, ei nyt onneksi spinnannut oikeati kun osasin vähän varautua että näin voi käydä).
Originally posted by petrolhead View PostVoihan perusbemari tuntua mukama yliohjaavalta talvella mutta kun samalla autolla ajaa kesällä täyden kierroksen motarin ramppia niin huomaa että keula edellä se poistuu tieltä jos poistuu.
Saksassa vuokralla ollut E91 320dA kyllä oli aliohjaava mutkissa.Last edited by Petri.Kekkonen; 03-03-2011, 10:52.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostIsä ajoi Carinan joskus 90-luvulla perä edellä tolppaan kun alamäen mutkassa lähti perä alta. Jos ois joku tullu vastaan niin siihen ois varmasti törmännyt myös. Ja tuolla autolla en ihmettele että näin kävi, nimenomana kaasun löysääminen tiukkenevassa kaarteessa alamäessä on se tilanne missä paino siirtyy eteen ja perä on todella kevyt. Talvikelissä jähmeähköllä ohjaustehostimella ja tunnottomalla ohjauksella reilumpien luistojen korjaus ei tuolla autolla ollut mitenkään helppoa, varsinkin jos on etuvedolla tottunut siihen että perä ei karkaile. Oikein käytettynä tuo Carina oli kyllä helppo käänneltävä liikenneympyröissä ja risteyksissä tuon saman yliohjaustaipumuksen vuoksi. Haluttessa sen sai spinnaamaan kuivalla asfaltilla motarin rampilla jos löysäsi kaasun pienellä vaihteella kiihdytyksen jälkeen (piti sitäkin tietysti joskus kokeilla, ei nyt onneksi spinnannut oikeati kun osasin vähän varautua että näin voi käydä).
Ite en ole kyllä omalla autolla tuota aliohjautumista tuossa tilanteessa havainnut. Liekö sitten renkaista vai mistä kiinni. Hyvin tasapainoisesti tuntuu menevän ja pienelläkin kaasun käytöllä saa aikaan pientä yliohjaamista. Isompaan perän irrotteluun ei sitten tehot kuivalla asfaltilla tietenkään riitä jos ei jo vaudin puolesta mennä ihan pidon rajoilla. Sateella yliohjautuvuus on ollut mulla liiankin herkässä usein.
Saksassa vuokralla ollut E91 320dA kyllä oli aliohjaava mutkissa.
Toki auto voi peruskäyttäytymiseltään puskea kuin potkukelkka , mutta kuskin ajotyyli on tehdä vaikkapa takavedolla terävää moottorijarrutusta mutkaan mennessä. No astuuhan se perä sivulle , ja sitten kuski sanoo että yliohjaa. Se on vähä miten kukakin ajaa ja käsittää tämän termin sisällön.
-tuleepa muuten tarinaa2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostTuollaiselle jantterille kun yleensä auton mahdollisimman halpa ylläpito on kaiken A ja O ja jos sitä kaipaa, on syytä katsoa joitakin japsimerkkejä tai VAG konsernin halvempia malleja.
Jaappanilaisissa tuo ylläpito on usein kohtuuhintaista jos mitään erikoisempaa osaa ei hajoa, pääsääntöisesti japanialaisiin tuo kaikki erikoisempi on hinnoiteltu tähtitieteellisesti.
Comment
-
Comment