Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Itsekin lämmittäisin lämpöpumpulla, mutta vain silloin jos kyse on todellakin auton säilytykseen tarkoitetusta tallista, ei verstaasta. Lämpöpumpun ongelma kun on se, että se kerää kaiken pölyn ja paskan itseensä, jos siellä tallissa tehdään jotain likaista hommaa, kuten rälläköintiä tai muuta vastaavaa pölyistä hommaa. Pumpun voi toki sammuttaa tuollaisten töiden ajaksi, mutta silloin talli olisi aina putsattava hyvin homman jälkeen, muuten se pöly jää sinne pyörimään, joka sitten hiljalleen kertyy sinne pumpun sisäyksikköön.

    Yksi keino lämmittää tallia on myös PÖ-lämmitin, jolloin jäätymisen riskiä ei ole, mutta lämmönlähde on olemassa, kun sitä tarvitsee. Jatkuvaan lämmitykseen niistä ei kuitenkaan ole, joten jos ideana on jatkuva tallin lämmittäminen, on sähkölämmitys paljon fiksumpi vaihtoehto.

    Sähkölämmityksessäkin on vaihtoehtoja, joko normaalit patterit taikka sähköinen lattialämmitys. Nykyisillä sähkön hinnoilla vain tulee jokseenkin arvokkaaksi, jos lämmitettävä tila on kovin suuri. Tällöin myös tallin tulee olla hyvin eristetty, jos on tarkoitus ylläpitää jotain tiettyä lämpötilaa tallissa.

    Yksi keino on sitten vesikiertoinen lattialämmitys ja sen voimanlähteeksi käyvät useatkin eri vaihtoehdot aina polttopuusta sähköön, mutta sen rakentaminen on arvokkaampaa ja jos tallia ei ole tarkoitus lämmittää jatkuvasti, on veteen lisättävä pakkasnestettä.

    Lämmityskeinona olen ajan saatossa nähnyt myös käytettävän takkaa tai jopa vanhaa kiuasta, mutta nämä vaativat hormin ja niiden paikka on siksi kiinteä, eivätkä ole ideaalinen ratkaisu pieneen talliin.

    Viimeinen ratkaisu ja se halvin niistä on tietenkin sitten kylmä talli, eli tallissa on jotakuinkin aina sama lämpötila kuin ulkonakin. Käytännössä kuitenkin, jos edes jonkinlaiset seinät tallissa on ja ylimääräistä vetoa ei ole missään, niin lämpötila pysyttelee ilman lämmitystäkin useimmiten 5-10C ulkoilmaa lämpöisempänä.
    Last edited by Ramzez; 03-02-2011, 22:59.

    Comment

    • pablo
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 732
      • Pirkanmaa

      Originally posted by HC91 View Post
      ei sähkönkulutuksesta ja pumpun lämpökertoimesta olisi mitään dataa jaettavaksi?
      Eipä ole vielä kerrottavaa, kun viime kuun alussa taloon muutettiin. Tosin talossakin on 2* pumppuja ja laskuun ei varmaankaan mitään erittelyä tallista tule:think

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by pablo View Post
        Eipä ole vielä kerrottavaa, kun viime kuun alussa taloon muutettiin. Tosin talossakin on 2* pumppuja ja laskuun ei varmaankaan mitään erittelyä tallista tule:think
        Ilmalämpöpumpun hyötysuhdekin vaihtelee, joten se sähkölaskun suuruuskin tuppaa vaihtelemaan. Muistaakseni ainakin Mitsubishin lämpöpumppujen paras hyötysuhde on +7C:ssa. Nyt kun on ollut paljon kylmiä pakkasjaksoja, niin silloin tuollainen lämpöpumppu alkaa menettämään tehoaan. Esim. yli 20C pakkasissa, alkaa sieltä pumpusta tulla lähinnä lehmän henkäystä. Tällöin myös pumput käyvät taukoamatta, tuottamatta silti kovinkaan paljoa lämpöä. Siinä kohtaa alkaa olla jo fiksua vaihtaa sähköpattereihin. Muutoin nuo lämpöpumput ovat ihan fiksu keksintö ja ne kyllä säästävät rahaakin, jos niitä käyttää fiksusti. Esim. kesällä niiden käyttäminen jäähdytystarkoituksessa ei ole kauhean suositeltavaa, kun eivät ole suunniteltuja toimimaan siten. Ne kyllä toimivat, mutta hyötysuhde ei ole kovin hyvä, ainakaan näissä pikkuisenkin vanhemmissa vehkeissä. Uusista en mene sanomaan.

        Comment

        • pablo
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 732
          • Pirkanmaa

          Noh pian se sähkölaskun suuruus luulis selviävän. Sähköpatterit meillä on talossa ulkoeteistä lukuunottamatta kiinni ja varaavaa takkaa ollaan lämmitetty lähes joka päivä. Rupeaa vähä lipsuu aiheesta

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by Ramzez View Post
            Ilmalämpöpumpun hyötysuhdekin vaihtelee, joten se sähkölaskun suuruuskin tuppaa vaihtelemaan. Muistaakseni ainakin Mitsubishin lämpöpumppujen paras hyötysuhde on +7C:ssa. Nyt kun on ollut paljon kylmiä pakkasjaksoja, niin silloin tuollainen lämpöpumppu alkaa menettämään tehoaan. Esim. yli 20C pakkasissa, alkaa sieltä pumpusta tulla lähinnä lehmän henkäystä. Tällöin myös pumput käyvät taukoamatta, tuottamatta silti kovinkaan paljoa lämpöä. Siinä kohtaa alkaa olla jo fiksua vaihtaa sähköpattereihin. Muutoin nuo lämpöpumput ovat ihan fiksu keksintö ja ne kyllä säästävät rahaakin, jos niitä käyttää fiksusti. Esim. kesällä niiden käyttäminen jäähdytystarkoituksessa ei ole kauhean suositeltavaa, kun eivät ole suunniteltuja toimimaan siten. Ne kyllä toimivat, mutta hyötysuhde ei ole kovin hyvä, ainakaan näissä pikkuisenkin vanhemmissa vehkeissä. Uusista en mene sanomaan.

            lisäksi lämpöpumppu sulattaa itseään jatkuvasti sähkövastuksilla. mahtaakohan tuota olla ollenkaan huomioitu hyötysuhteessa?
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by bemu2000 View Post
              lisäksi lämpöpumppu sulattaa itseään jatkuvasti sähkövastuksilla. mahtaakohan tuota olla ollenkaan huomioitu hyötysuhteessa?
              En tiedä, onko huomioitu, mutta sen kyllä tiedän, että jos ulkoyksikkö on lähelläkään maata, niin saat käydä muutaman kerran talvessa hakkaamassa ne jääpatsaat sieltä pumpun alta pois, ettei se vesi ala kertyä sinne yksikön sisään. Ei kauhea vaiva, mutta yksi ominaisuus noissa pumpuissa, jotka teettävät työtä.

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                Originally posted by Ramzez View Post
                Esim. kesällä niiden käyttäminen jäähdytystarkoituksessa ei ole kauhean suositeltavaa, kun eivät ole suunniteltuja toimimaan siten. Ne kyllä toimivat, mutta hyötysuhde ei ole kovin hyvä, ainakaan näissä pikkuisenkin vanhemmissa vehkeissä. Uusista en mene sanomaan.

                Voidaanko edes puhu hyötysuhteesta jos sisätiloja jäähdytetään? :think Eikös silloin käytännössä kaikki energia mene "ulkoilman lämmittämiseen" ja sisätiloja lämmitettäessä toisinpäin? Ei itsellä ainakaan ole ollut pumpunkäytössä mitään moitittavaa käytti sitten jäähdyttämiseen tai lämmittämiseen. Nyt on tosin ollu pari sellaista talvea että eipä juuri ole pumpusta ollu hyötyä.

                Ja tuohon autotallin lämmittämiseen, niin ite olen ylläpitänyt plussan puolella sähköllä, ja jos tarvitsee jotain mennä roppaamaan käyn puoltatuntia ennen nappaan tämmöisen tulille. Samalla kaasupullolla on viimekesänä suht ahkeraan grillailtu ja muutaman kerran lämmitetty autotalli, ja vielä tuntuisi tavaraa olevan kun tyhjään pulloon vertaa.
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Bemu500 View Post
                  Voidaanko edes puhu hyötysuhteesta jos sisätiloja jäähdytetään? :think Eikös silloin käytännössä kaikki energia mene "ulkoilman lämmittämiseen" ja sisätiloja lämmitettäessä toisinpäin? Ei itsellä ainakaan ole ollut pumpunkäytössä mitään moitittavaa käytti sitten jäähdyttämiseen tai lämmittämiseen. Nyt on tosin ollu pari sellaista talvea että eipä juuri ole pumpusta ollu hyötyä.
                  Muistaakseni jostain uutisesta luin, että nämä lämpöpumput eivät ole yhtä tehokkaita jäähdyttämistarkoituksessa, kuin päinvastoin. Syy on juuri se, että ne on tarkoitettu lämmittämiseen, ei jäähdyttämiseen. Vannomaan en kuitenkaan ala, että jos jollakin on parempaa tietoutta aiheesta, niin jakakoon tietonsa täällä.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    En tiedä, onko huomioitu, mutta sen kyllä tiedän, että jos ulkoyksikkö on lähelläkään maata, niin saat käydä muutaman kerran talvessa hakkaamassa ne jääpatsaat sieltä pumpun alta pois, ettei se vesi ala kertyä sinne yksikön sisään. Ei kauhea vaiva, mutta yksi ominaisuus noissa pumpuissa, jotka teettävät työtä.

                    ai muutaman pari kertaa viikossa saa tyhjentää 10 litran ämpärin, kun täyttyy. pakko siihen on ämpäri alle laittaa, ettei kaikki vedet valu sokkelin juureen. viime talvena oli pumppu väliaikaisesti lastauslavojen päällä, niin monta kertaa oli jääpuikko tukkinut poistoaukon ja olihan sitä jäätä melkoinen vuori siinä alla.
                    Last edited by bemu2000; 03-02-2011, 23:33.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Bemu500
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2005
                      • 2992
                      • INvaLA

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Muistaakseni jostain uutisesta luin, että nämä lämpöpumput eivät ole yhtä tehokkaita jäähdyttämistarkoituksessa, kuin päinvastoin. Syy on juuri se, että ne on tarkoitettu lämmittämiseen, ei jäähdyttämiseen. Vannomaan en kuitenkaan ala, että jos jollakin on parempaa tietoutta aiheesta, niin jakakoon tietonsa täällä.
                      Joo en tiedä, mutta toki voisin kuvitella kun ulkoyksikköhän on aina huomattavasti isompi että toisinpäin toimii paremmin. Itellä kuitenkin jäähdytyskäytössä toiminut loistavasti(120 neliöinen talo jäähtyy n. 20 asteeseen vaikka pihalla yli 30c), ja papereiden mukaan vie vähemmän sähköä täydellä teholla jäähdytettäessä, kuin täydellä teholla lämmitettäessä. Tosin sillä erolla että jäähdytyksessä kaikki sähkö menee harakoille, mutta lämmitettäessähän saadaa se lämpö talteen mikä käytännössä kesäisin jäähdytettäessä puhalletaan pihalle.
                      -Official member of BTCF-Sauna team-


                      e91 325i -06

                      Comment

                      • viktor
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1272
                        • ...

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Muistaakseni jostain uutisesta luin, että nämä lämpöpumput eivät ole yhtä tehokkaita jäähdyttämistarkoituksessa, kuin päinvastoin. Syy on juuri se, että ne on tarkoitettu lämmittämiseen, ei jäähdyttämiseen. Vannomaan en kuitenkaan ala, että jos jollakin on parempaa tietoutta aiheesta, niin jakakoon tietonsa täällä.
                        Jännä olisi, kun tuo lämmityskäyttöhän niissä lähinnä on kylkiäisenä. Alunperin nuo on kehitetty juurikin viilennykseen.. Omassa pumpussa on parempi hyötysuhde viilennykseen. Nyt hommasin yläkertaan halvahkon ultimaten laitteen, saa nähdä onko siitä mihinkään. Panasonicista vain hyvää sanottavaa, vaikka ulkona on pahimmillaan ollut se -30. Takka plus tuo, eikä tarvitse enää sähköpatteria kuin pakkasen tunkiessa sisään kelin lämmetessä.
                        ///M5
                        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                        Comment

                        • okko
                          BTCF Honorary Member
                          • Apr 2005
                          • 1763
                          • Honkajoki

                          Originally posted by viktor View Post
                          Jännä olisi, kun tuo lämmityskäyttöhän niissä lähinnä on kylkiäisenä. Alunperin nuo on kehitetty juurikin viilennykseen..
                          Se on tämä nykyinen markkinamiesten keksimä nimi mikä hämää kuluttajaa. "Ilmalämpöpumppu" on käytännössä samanlainen kylmäkone, joka löytyy vaikkapa pakastimesta. Oikein käytettynä saa säästöä, mutta enpä kyllä talliin laittaisi. Toinen termi mikä mielestäni johtaa vielä enemmän harhaan on "maalämpö", mielestäni pitäisi puhua maalauhteesta, mutta se ei olisi sitten niin myyvä...
                          Jatkuvasti lämmitettävään talliin laittaisin vesiputket lattiaan. Ei loppuviimeksi mikään kallis, kun levittää putken itse ja teettää kytkennät putkarilla. Vettä sitten lämmittäisin öljypolttimella, joita saa ostettua pilkkahintaan, kun niitä vaihdellaan taloissa esim. tuohon niin muodikkaaseen maalämpöön.
                          Lämmönsäädöllä saa pidettyä ylläpidon ja nopeasti nostettua työskentelylämpöön.
                          Toinen vaihtoehto olisi lämmityskaapeli lattiaan, ja vielä joku puhallin kiinteänä seinään. Termostaatilla saa todella tarkan lämmönsäädön, joten ei varmasti tunnu paljoakaan pussissa pienen tallin ylläpitolämpö.

                          Itsellä on tällä hetkellä kylmä talli ja sen eristämistä olen suunitellut jo tovin. Sinne laitan lämmönlähteeksi omatekoisen uunin, jolla saan lämpöiseksi aina tarvittaessa. Jatkuvalämmitteistä en ole tuosta edes harkinnut.

                          Kannattaa miettiä kahteenkin kertaan tuota hallin korkeutta. 3,5m tasakerta ei vielä paljoa nosta kustannuksia, mutta antaa vapaat kädet tulevaisuudessa esim. nosturin asentamiseen Mielestäni 2,5m on ehdoton, minimi.
                          Omassa tallissa on kiinteät ajosillat n. 50cm lattiasta joille auto ajetaan. On muuten yllättävän kätevä ratkaisu, kun auton alle pääsee suoraan ilman tunkkaamista. Vaatii toki hieman erikoisen rakenteen, jotta saa kynnyksen noin korkealle ja ulos pitää tehdä kunnon luiska. Meillä tuo talli tehtiin vanhaan latoon ja tuo ratkaisu syntyi oikeastaan vahingossa. Nykyään alkaa nosturit oleen niin edullisia, että uuden tallin rakentaisin heti nosturia ajatellen.
                          When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                          Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Esim. yli 20C pakkasissa, alkaa sieltä pumpusta tulla lähinnä lehmän henkäystä.
                            No toi nyt on ainakin täyttä paskaa. Kyllä meillä pukkaa -30C pakkasissakin Mitsubishi sisään ihan kuumaa ilmaa, hyötysuhdehan tosin silloin on mitä on.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3449
                              • Janakkala

                              Yhdytään tähän. Meillä käytössä myös kaksi pumppua toinen on LG "design" malli sellaisella hienommalla sisäyksiköllä, ja toinen on Mitsubishi. Mitsu asennettiin nyt syksyllä ja LG on hönkinyt jo toista talvea ja eipä ole vielä sellaista pakkasta tullut vaikka keli on käynyt jopa -30*C että olisi kummastakaan pumpusta tehot loppuneet, tosin hyötysuhteeseen en ota kantaa voipi olla että menee 1/1 eli sen minkä kuluttaa sähköä niin tuottaa saman lämpöä ihan niin kuin normaali lämpöpatterikin.
                              Tosin kannattaa kyllä kaksi kertaa harkita pistääkö pumppua talliin missä tehdään hionta ym pölyisiä töitä, kerää meinaan suodattimet tukkoon hyvinkin nopeasti. Meillä on molemmat pumput siis asuintiloissa.
                              -Yksi järkevä lämmitysmuoto talliin voisi olla myös pelletti lämmitin, sellainen perinteisen saunan kiukaan näköinen pönttö. Tosin vaatiihan se hormin ulos sekä verkkovirran mutta ei kai ne ylivoimaisia ole toteuttaa. Tosin kyllähän nekin maksavat abaut 2k€ paikkeilla mutta ovat melko huolettomia käyttää ja saa lämpöä nopeasti kun napista kytkee laitteen päälle, kun toimivat puhallus periaatteella ja onhan noissa ajastimet eli voi ajastaa vaikka niin, että hönkii aamulla päivällä ja illalla vaikka tunnin ajan. Voihan tuollaisen lisäksi laittaa vaikka perus sähköpatterin tai kaksi lisäksi tarpeen mukaan, riippuen tallin koosta. Itse ainakin kallistuisin tuohon suuntaan / miettisin tuotakin vaihtoehtoa.

                              Originally posted by makkis View Post
                              No toi nyt on ainakin täyttä paskaa. Kyllä meillä pukkaa -30C pakkasissakin Mitsubishi sisään ihan kuumaa ilmaa, hyötysuhdehan tosin silloin on mitä on.
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              • kansipahvi
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2008
                                • 92
                                • Porvoo

                                Lämmöntuotosta/lämmönjaosta tallissa.

                                Itse päädyin kunnollisiin eristeisiin (lattia yht.200mm styrox, seinä 200mm villa, yläpohja 400mm puhallusvilla) ja lattialämmitykseen sähkökaapelein toteutettuna.

                                Sähkölattialämmityksen etuja, joiden perusteella itse päädyin k.o ratkaisuun.

                                + edullinen/helppo asentaa lattiavalun yhteydessä (alhaiset perustamiskustannukset)
                                + hyvä hyötysuhde verrattuna patterilämmitykseen (matala pintalämpö)
                                + ei vedon tunnetta
                                + ei jäätymisen aiheuttamaa vaurioriskiä
                                + laatta varaa lämpöä
                                + kokolailla saman hintainen kuin patterein toteutettuna
                                + suojassa vaurioilta
                                + ei muodosta estettä, koko lattia/seinäpinta käytettävissä.
                                + tarkkaan säädettävissä termostaatein.
                                + vähän osia, pieni ylläpito/huollontarve (vertaa esim puulämmitys)
                                + ei hormin tarvetta + läpivientiä yläpohjasta tai palo-osastointia


                                Täytyy kyllä myöntää, että mieli tekisi laittaa lisäksi ilmalämpöpumppu tuon lattialämmityksen kaveriksi. Ei tehontarpeen vaan sähkön hinnan vuoksi. Hyötysuhde olisi kolmin-nelinkertainen verrattuna suoraan sähkölämmitykseen. Ja mikäs olisi tissutellessa bisseä kesäisin viileässä tallissa "autonlaiton" yhteydessä. Nyt voi tissutella viileässä tallissa talvisin . Edellä tosin jo mainittukin, että vasta sitten kun tallissa ei tehdä pölysiä hommia.


                                Summasummarum:

                                Mikäli lämmitettäviä kuutioita on rakennuksessa paljon (suuri tehontarve) kannattaa valita lämmönlähteeksi perustamiskuluiltaan kalliimpi ja käytössä edullisempi ratkaisu.

                                Jos taas lämmitettäviä kuutioita on vähän (pieni tehontarve) kannattaa valita perustamiskuluiltaan halvempi ja käytössä kalliimpi ratkaisu.

                                Riittävät eristeet, oikea lämmönjako sekä ilmanvaihdon järkevä toteutus säästävät energiaa nyt ja tulevaisuudessa, lisäksi rakennus pysyy kunnossa.

                                K.P

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎