Itsekin lämmittäisin lämpöpumpulla, mutta vain silloin jos kyse on todellakin auton säilytykseen tarkoitetusta tallista, ei verstaasta. Lämpöpumpun ongelma kun on se, että se kerää kaiken pölyn ja paskan itseensä, jos siellä tallissa tehdään jotain likaista hommaa, kuten rälläköintiä tai muuta vastaavaa pölyistä hommaa. Pumpun voi toki sammuttaa tuollaisten töiden ajaksi, mutta silloin talli olisi aina putsattava hyvin homman jälkeen, muuten se pöly jää sinne pyörimään, joka sitten hiljalleen kertyy sinne pumpun sisäyksikköön.
Yksi keino lämmittää tallia on myös PÖ-lämmitin, jolloin jäätymisen riskiä ei ole, mutta lämmönlähde on olemassa, kun sitä tarvitsee. Jatkuvaan lämmitykseen niistä ei kuitenkaan ole, joten jos ideana on jatkuva tallin lämmittäminen, on sähkölämmitys paljon fiksumpi vaihtoehto.
Sähkölämmityksessäkin on vaihtoehtoja, joko normaalit patterit taikka sähköinen lattialämmitys. Nykyisillä sähkön hinnoilla vain tulee jokseenkin arvokkaaksi, jos lämmitettävä tila on kovin suuri. Tällöin myös tallin tulee olla hyvin eristetty, jos on tarkoitus ylläpitää jotain tiettyä lämpötilaa tallissa.
Yksi keino on sitten vesikiertoinen lattialämmitys ja sen voimanlähteeksi käyvät useatkin eri vaihtoehdot aina polttopuusta sähköön, mutta sen rakentaminen on arvokkaampaa ja jos tallia ei ole tarkoitus lämmittää jatkuvasti, on veteen lisättävä pakkasnestettä.
Lämmityskeinona olen ajan saatossa nähnyt myös käytettävän takkaa tai jopa vanhaa kiuasta, mutta nämä vaativat hormin ja niiden paikka on siksi kiinteä, eivätkä ole ideaalinen ratkaisu pieneen talliin.
Viimeinen ratkaisu ja se halvin niistä on tietenkin sitten kylmä talli, eli tallissa on jotakuinkin aina sama lämpötila kuin ulkonakin. Käytännössä kuitenkin, jos edes jonkinlaiset seinät tallissa on ja ylimääräistä vetoa ei ole missään, niin lämpötila pysyttelee ilman lämmitystäkin useimmiten 5-10C ulkoilmaa lämpöisempänä.
Yksi keino lämmittää tallia on myös PÖ-lämmitin, jolloin jäätymisen riskiä ei ole, mutta lämmönlähde on olemassa, kun sitä tarvitsee. Jatkuvaan lämmitykseen niistä ei kuitenkaan ole, joten jos ideana on jatkuva tallin lämmittäminen, on sähkölämmitys paljon fiksumpi vaihtoehto.
Sähkölämmityksessäkin on vaihtoehtoja, joko normaalit patterit taikka sähköinen lattialämmitys. Nykyisillä sähkön hinnoilla vain tulee jokseenkin arvokkaaksi, jos lämmitettävä tila on kovin suuri. Tällöin myös tallin tulee olla hyvin eristetty, jos on tarkoitus ylläpitää jotain tiettyä lämpötilaa tallissa.
Yksi keino on sitten vesikiertoinen lattialämmitys ja sen voimanlähteeksi käyvät useatkin eri vaihtoehdot aina polttopuusta sähköön, mutta sen rakentaminen on arvokkaampaa ja jos tallia ei ole tarkoitus lämmittää jatkuvasti, on veteen lisättävä pakkasnestettä.
Lämmityskeinona olen ajan saatossa nähnyt myös käytettävän takkaa tai jopa vanhaa kiuasta, mutta nämä vaativat hormin ja niiden paikka on siksi kiinteä, eivätkä ole ideaalinen ratkaisu pieneen talliin.
Viimeinen ratkaisu ja se halvin niistä on tietenkin sitten kylmä talli, eli tallissa on jotakuinkin aina sama lämpötila kuin ulkonakin. Käytännössä kuitenkin, jos edes jonkinlaiset seinät tallissa on ja ylimääräistä vetoa ei ole missään, niin lämpötila pysyttelee ilman lämmitystäkin useimmiten 5-10C ulkoilmaa lämpöisempänä.
Comment