Originally posted by Osku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autotallin rakentamisesta
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by *Kaide View PostMuistaakseni pari vuotta sitten sellainen iso musta kaivo oli 450€ nurkilla.
Putket ei montaa euroa maksa....
Tuolla hinnalla tuota kaivoa nyt vielä voisi harkita. Tosin se pitäisi peittää aluksi, ettei kaikki pikkuosat putoile sinne .
Ja lämmitysmuodoksi mitä ilmeisimmin myös talliin tulee kaukolämpö.Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Originally posted by O.K. View Post
Tuolla hinnalla tuota kaivoa nyt vielä voisi harkita. Tosin se pitäisi peittää aluksi, ettei kaikki pikkuosat putoile sinne .
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostMuista sitten, että vaikka se pysyy päällä -25c paikkeille, teho ei tuossa kohtaa ole enää kummoinen.
Mutta onhan se keväällä/syksyllä edullisempaa kuin suorasähkö
Ja kevät-talven aikoihin kun pakkanen keikkaa tuolla -10 päivisin ja aurinkokin jo hieman lämmittää niin auringonpuoleisella seinällä tuo Vilppi tuottaa melko hyvin sitä "ilmasta lämpöö" :think
Lupaavat mitä lupaavat mutta noita lämpöpumppufoorumeja selanneena ja taustatutkimusta tehneenä tämä hyötysuhteen romahtaminen on jo tiedossa.
Tosin tuo lattialaatta varaa melko paljon lämpöä itteensä jos ajattelee että pakkanen kiristyy vaikka viikoksi niin silti ei ihan päivässä kahdessa pääse kylmäksi talli. Eipä täällä kuitenkaan ole vuodessa kuin maks 30 päivää noin kylmää
Ja varalämmönlähteeksi oon meinannut tommosta kaksitoimivaraajaa tuohon lämmityksen paluukiertoon.. sen 3kW:n vastuksella pitäis saada pysymään sisälämpötila +15:ssa jos ei vastuksen teho+Vilppi riitä niin vastus pitää ainakin kiertoveden plussan puolella.
Kesäaikaan tuo varaaja taas käyttäisi lämmityskierron kierukkaa käyttöveden esilämmityksessä saunalle,tosin tähän pitäisi tehdä joku lattiakierron ohitus että saisi tuon Vilpin menoveden lämpötilaa nostettua yli +45:een.. Lattiaa en ajatellut kesäaikaan lämmittää ainakaan tallin puolella.
Tuohon lattialämpökiertoon kun riittää +35asteinen vesi vaikka pakkasta olis -30 niin vilppi on ehkä kustannustehokkain ratkaisu tähän hätään,ja kun lämmitysputkisto on tehty niin lämmönlähteen voi vaihtaa tulevaisuudessa mihin vaan.
Ultimatemarket myy tota 5kW Vilppiä sisäyksiköineen tällä hetkellä 1400€ ja siihen päälle 600metriä lattia letkua +8piirinen jakotukki.. silti pysytään kokonaiskustannuksissa hintaluokassa alle 2K€ :think
Sisäyksikössä on itsessään kiertovesipumppu ja lämpötilan säätö(menovesi tai sisälämpötila),tohon vaan puskurivaraajaksi joku vanha 70-100litr LVV niin pitäis olla koko järjestelmä siinä.. tietty sulkuja,täytöt,P-säiliö yms mutta niitä saan duunista huokeasti
Jos haluaa ostaa merkkivehkeen niin hinta pelkälle ulkoyksikölle on kovempi kun tuo ultimaten paketti.. Jäspin hydroboxi tohon ulkoyksikön päälle semmonen 500€.. silti pitäisi olla ulkoyksikön kompuran ohjaus/sulatusohjaukset jnejne. Joku Ouman tjms ohjaamassa menoveden lämpötilaa..
Ja hinta karkaa taivaisiin tässä vaiheessa.
Sähkölattialämmityskaapelikaan kun ei ihan ilmainen ole tommoseen 60-70 neliöiseen rakennukseen saati sitten se energiankulutus.
Tuo rakennuksen koon mukaan laskettu suuripiirteinen energian tarve on.. 20W?/m3 autotallina normaalilla eristysvahvuudella(150mm seinissä,yläpohja 40cm puhallusvillaa lattia 150mm styroksi) joku joka enempi tajuaa niin voi laskea uudestaan jos on omassa kaavassa vika,tuo lämmitystehontarve saattaa olla pahasti ylä/alakantissa.
N.70m2(taitaa tulla todellisuudessa alle 65m2) ja huonekorkeus 2,6m tekee tilavuudeksi, 182m3 ja tuo kerrotaan tolla 20W/m3 tekee 3640W eli 3,6kW.. Tiedä sitten riittääkö tossa 5kW pumpussa paukut lämmitykseen. niin että huonelämpötila pidetään yli + 18asteisena
Joka tapauksessa oli se lämmitysmuoto mikä tahansa niin ilmasiksi ei lämpeä kun oma paska
EDIT: Ja on noita kaivoja halvempiakin kun tuo isolla teräskannella oleva.. yksi malli jota duunissa kattelin on jotain 115€ luokkaa.. Se ei vaan ihan jokaiselle tarkastajalle kelpaa..Last edited by Osku; 11-02-2012, 14:28.E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Nyt tuli ongelma vastaan autotallin kanssa,löytyisiköhän täältä joku ratkaisu.
Eli vihdoin unelmien täyttymys koitti tuossa jouluna ja sain omakotitalon kylkeen siistin 4m korkean tallin.Ja unelmien täyttymystä piti jatkaa niin että pinta-asennettava nosturi oli hommattu jo aiemmin.Tallin lattiana piti olla 10cm:n betonilaatta ja tämän alla vesikiertoisen lämmityksen putket. Putkien paikat oli tiedossa joten tämä ei ongelma nosturin pulttaukselle. MUTTA...kiinnityspulteille reikiä poratessa paljastui karmea totuus-laatan paksuus onkin vain n.5-6cm ja ohuimmillaan vain käsittämättömät 3,5cm.
Nyt on sitten päät puhki mietitty miten saisi paksuutta lisää nosturin alle. Jonkinnäköistä teräsjalustaa on pyöritelty mielessä mutta ongelmaksi muodostuu sellaisen vaatimat kiinnitykset ympäristöön esim.seiniin jotta saa tarpeeksi tukevan. Uusipa hulluna ideana tuli mieleen että jo jyrsisi vähän laatan pintaa ja poraisi reilusti reikiä "rauta-ankkureille" ja valaisi vanhan laatan päälle korokeluiskat betoniin. Pieni nosto ei haittaa koska nosturissa on pitkät rampit. Mutta muuttaako tuo käytännössä kuitenkaan mitenkään sitä kuormitusjakaumaa koska nosturin kiilapultti tarttuu kuitenkin siihen 3,5cmn pohjalaattaa?
Koko lattian aukipiikkaus tai korotus muutenkaan ei nyt tule mitenkään kyseeseen. Lattialta löytyy myös kaivo mikä myös rajoittaa hieman ratkaisuja..
Comment
-
-
Kukas lattian teki ? onko toi juuri valmistunut talli ?E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by Kiree äMMä View PostNyt tuli ongelma vastaan autotallin kanssa,löytyisiköhän täältä joku ratkaisu.
Eli vihdoin unelmien täyttymys koitti tuossa jouluna ja sain omakotitalon kylkeen siistin 4m korkean tallin.Ja unelmien täyttymystä piti jatkaa niin että pinta-asennettava nosturi oli hommattu jo aiemmin.Tallin lattiana piti olla 10cm:n betonilaatta ja tämän alla vesikiertoisen lämmityksen putket. Putkien paikat oli tiedossa joten tämä ei ongelma nosturin pulttaukselle. MUTTA...kiinnityspulteille reikiä poratessa paljastui karmea totuus-laatan paksuus onkin vain n.5-6cm ja ohuimmillaan vain käsittämättömät 3,5cm.
Nyt on sitten päät puhki mietitty miten saisi paksuutta lisää nosturin alle. Jonkinnäköistä teräsjalustaa on pyöritelty mielessä mutta ongelmaksi muodostuu sellaisen vaatimat kiinnitykset ympäristöön esim.seiniin jotta saa tarpeeksi tukevan. Uusipa hulluna ideana tuli mieleen että jo jyrsisi vähän laatan pintaa ja poraisi reilusti reikiä "rauta-ankkureille" ja valaisi vanhan laatan päälle korokeluiskat betoniin. Pieni nosto ei haittaa koska nosturissa on pitkät rampit. Mutta muuttaako tuo käytännössä kuitenkaan mitenkään sitä kuormitusjakaumaa koska nosturin kiilapultti tarttuu kuitenkin siihen 3,5cmn pohjalaattaa?
Koko lattian aukipiikkaus tai korotus muutenkaan ei nyt tule mitenkään kyseeseen. Lattialta löytyy myös kaivo mikä myös rajoittaa hieman ratkaisuja..
välttämättä se 3,5cm betoni jossa on lämmitysputki ja rauta alapinnassa tule silti silläkääm kestämään(ainevahvuus nafti 20mm siinä kohtaa)
riippuu tilasta ja mutta jos on mahdollista uusia pelkkä tallin osuus niin ei kai ton lattian piikkaus tule kuitenkaan ihan mahdottomasti maksamaan kun miettii miltä siinä voi säästyä
vai mitä tarkoitat sillä ettei se tule kysymykseensigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by Tonton View Post
... lattian piikkaus tule kuitenkaan ihan mahdottomasti maksamaan kun miettii miltä siinä voi säästyä vai mitä tarkoitat sillä ettei se tule kysymykseen
Lattialämmitys rikkoontuu piikatessa melkein 100% varmuudella.
Suosiolla vanhan laatan puhdistus + primerointi ja päälle paksumpi laatta kunnollisella verkotuksella, jos vain ovet/kynnykset antaa myöden nostolle, helpoin ja toimivin ratkaisu.Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
-
Originally posted by Taky View PostLattialämmitys rikkoontuu piikatessa melkein 100% varmuudella.
Suosiolla vanhan laatan puhdistus + primerointi ja päälle paksumpi laatta kunnollisella verkotuksella, jos vain ovet/kynnykset antaa myöden nostolle, helpoin ja toimivin ratkaisu.
ei se muoviputken metrihinta nyt niin mahdoton ole.
jakotukilta uudet putket
ja miten vanhat ne jo on, olisiko ne jo muutenkin järkevä uusia
työtähän on tietenkin enemmän ja riippuu täysin tilasta jos samassa kierrossa on muitakin huoneita niin sittenhän se ei ole järkevää
edit luin muutoinkin väärin tuossahan lukee että ne on tuon lattia alla ei lattiamassassaLast edited by Tonton; 19-02-2012, 19:10.sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Mutta mutta...jos tuohon vetää 10cm kuraa päälle niin ei varmaan lämpö oikein riitä kun ne putket jää aika syvälle. Koko lattiaa en viitsi lähteä tekemään-lattiakaivo pitäisi tehdä täysin uusiksi kallistuksineen,samoin ovelle luiska ja sitten menee koko tallin edusta uusiksi.
Mutta miltä kuulostais jos jyrsisi vaikka 800x2000mm alueelta pinnan vähän rouhemmaksi ja alempaan laattaan tekis jonkun näköiset rauta-ankkurit joihin kiinnitäisi suht tiheää verkkoa pari kolme senttiä irti alemman laatan pinnasta ja sitten primerin päälle valaisi vaikkapa 10cm uutta kakkua päälle? Se mikä mietityttää on se,että saako tuommoisen laatanpalan tarttumaan tarpeeksi alla olevan laattaan esim em.keinoin? Primeri + kunnon raudoitus? Niin ja talli ei ole uusi mutta ei montaa vuotta vanhakaan. Jonkun näköisellä patenttiratkaisulla tuo nosturi pitäisi saada asennettua,isompaan remonttiin en tuon vuoksi lähde.
Comment
-
-
Originally posted by Kiree äMMä View PostNyt tuli ongelma vastaan autotallin kanssa,löytyisiköhän täältä joku ratkaisu.
Eli vihdoin unelmien täyttymys koitti tuossa jouluna ja sain omakotitalon kylkeen siistin 4m korkean tallin.Ja unelmien täyttymystä piti jatkaa niin että pinta-asennettava nosturi oli hommattu jo aiemmin.Tallin lattiana piti olla 10cm:n betonilaatta ja tämän alla vesikiertoisen lämmityksen putket. Putkien paikat oli tiedossa joten tämä ei ongelma nosturin pulttaukselle. MUTTA...kiinnityspulteille reikiä poratessa paljastui karmea totuus-laatan paksuus onkin vain n.5-6cm ja ohuimmillaan vain käsittämättömät 3,5cm.
Nyt on sitten päät puhki mietitty miten saisi paksuutta lisää nosturin alle. Jonkinnäköistä teräsjalustaa on pyöritelty mielessä mutta ongelmaksi muodostuu sellaisen vaatimat kiinnitykset ympäristöön esim.seiniin jotta saa tarpeeksi tukevan. Uusipa hulluna ideana tuli mieleen että jo jyrsisi vähän laatan pintaa ja poraisi reilusti reikiä "rauta-ankkureille" ja valaisi vanhan laatan päälle korokeluiskat betoniin. Pieni nosto ei haittaa koska nosturissa on pitkät rampit. Mutta muuttaako tuo käytännössä kuitenkaan mitenkään sitä kuormitusjakaumaa koska nosturin kiilapultti tarttuu kuitenkin siihen 3,5cmn pohjalaattaa?
Koko lattian aukipiikkaus tai korotus muutenkaan ei nyt tule mitenkään kyseeseen. Lattialta löytyy myös kaivo mikä myös rajoittaa hieman ratkaisuja..
Originally posted by Tonton View Postesim 4m x 5m x 20mm teräslevy nosturin alle painoa jakamaanLast edited by van cleef; 19-02-2012, 19:54....
Comment
-
-
Originally posted by van cleef View PostTohon levyyn tarviii jo pari kaveria kantamaan.
mä en nyt laskenu muuta kun että on varmasti riittäväsigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Pinta-asennettava nosturi kuulostaa saksinosturilta? Tuossahan paine jakautuu jo muutenkin aika isolle alueelle 8 pisteeseen, niin ei tarvi perus henkilöauton nostamiseen kovin vahvaa lattiaa, kun ei nosturinpalojen kulmaa kohti tule isoa kuormaa.
esim. 200x250cm 2cm vahva teräslevy painaa jo itsessään n.800kg, niin huono siihen on sellaistakaan alkaa laittaa. Sama juttu isolla betoni kakulla. Ehkä joku 5mm nosturin kokoinen lisälevy nosturin alla voisi vähän jakaa pistekuormaa.
Comment
-
-
Tosiaan mietin että jos ois kuitenkin tuon vanhan laatan päälle valanut uudet kakut ikään kuin korokkeiksi nosturielementtien alle. Tässä olisi sekin etu että saisi aivan suoran alustan molemmille elementeille ilman kummempaa taiteilua. Nyt nimittäin joutuu joka tapauksessa laittamaan lattaa yksiin nurkkiin kiinnityspisteisiin kaivon vaatiman kallistuksen vuoksi. Mutta onko tääläl ketään betoniasiantuntijaa,joka osaisi sanoa että onko tuo vanhan laatan päälle valu ihan hullu/mahdoton ajatus? Ja miten jos ei ole,niin miten se tartunta noiden laatojen välillä onnistuu?
Comment
-
-
Originally posted by Kiree äMMä View PostTosiaan mietin että jos ois kuitenkin tuon vanhan laatan päälle valanut uudet kakut ikään kuin korokkeiksi nosturielementtien alle. Tässä olisi sekin etu että saisi aivan suoran alustan molemmille elementeille ilman kummempaa taiteilua. Nyt nimittäin joutuu joka tapauksessa laittamaan lattaa yksiin nurkkiin kiinnityspisteisiin kaivon vaatiman kallistuksen vuoksi. Mutta onko tääläl ketään betoniasiantuntijaa,joka osaisi sanoa että onko tuo vanhan laatan päälle valu ihan hullu/mahdoton ajatus? Ja miten jos ei ole,niin miten se tartunta noiden laatojen välillä onnistuu?
Siis tuohan on ihan typerä ajatus, jos kyseessä saksinosturi. siinä tulee vaan sen kakun verran enemmän kuormitusta lattiaan, vai mistä nosturista nyt oli kyse?
Jos kyseessäsaksinosturi, niin tasoituslaastilla vaan lattia tasaiseksi elementtien alta, eikä mitään "latta" viritelmiä millä saa nosturin rungon taatusti vääntymään.
Comment
-
Comment