Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7409
    • Oulu

    Originally posted by TJJ View Post
    Tuossa on tietty se juttu, että ovien tiivisteet ovat noissa E39:eissä kuluneet (vai onko niitä uusittu?)
    Mä oon uusinut vain sisemmät karmin puoleiset tiivisteet. Eli ei ole varmasti priimaa mun auton tiivistys. Sateella kuuluu veden ääniä aika selvästi läpi ja eilen oli osin märkä, osin hiukan jäätynyt tie.

    Originally posted by TJJ View Post
    Onko taulukossa virhe vai miten selittyy se, että E90 on hiljaisempi 80km/h nopeudessa kuin 60km/h?
    Ei ole virhe vaan näin se mitattiin. Tuo on siis kännykkäsoftan tulos. Taustalla tuossa voi olla ainakin osaltaan tien pinnan karkeuden muutos (eri nopeudet piti mitata eri tien pätkillä, mutta mitattiin aina samoissa paikoissa eri autoilla).

    Kaikenkaikkiaan toistettavien eli luotettavien mittausten tekeminen liikenteessä ei ole helppoa. Mutta monet kerrat myös varmisteltiin tuloksia uusintamittauksin ja samoihin lukuihin päädyttin.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2093
      • *

      Originally posted by TJJ View Post
      Teidän olisi pitänyt saada vielä joku muu auto tuohon testiin, vaikka VW Golf tai Ford Focus ja myös 7-sarjan BMW.

      Tuossa on tietty se juttu, että ovien tiivisteet ovat noissa E39:eissä kuluneet (vai onko niitä uusittu?) kun taas E90:ssä ne ovat vasta muutaman vuoden vanhat. Joten koko totuus E39 vs. E90 melusta ei ole tuossa.

      Onko taulukossa virhe vai miten selittyy se, että E90 on hiljaisempi 80km/h nopeudessa kuin 60km/h?
      Ja toki onhan vaikuttavia tekijöitä paljon muitakin, jos johonkin autoon on vaihdettu vaikka jotkin jämäkämmät puslat, käytetty rengasmerkki ja koko yms. Siten kaikki muovit E39:n pohjassa pitää olla ehjät, ja jos tuulilasi vaihdettu onko kunnolla asennettu ja paljon muitakin tekijöitä. En sano että nämä olisi testiautoissa pielessä, kunhan heittelen että vaikuttavia seikkoja on niin paljon.

      Mutta aika yllättäviä lukemia kyllä. Onko nuo mitatut äänentaajuusalueet sellaisia että ihmiskorva ne erottaa selkeästi?
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Juu järjettömältä tuntuvat erot johtuvat siitä, että nuo tienpintojen erot eri nopeuksilla mitatuissa kohdissa poikkesivat merkittävästi toisistaan.

        60km/h tehtiin yhdessä paikassa
        80km/h toisessa paikassa
        100km/h ja 120km/h kolmannessa paikassa

        Liikenteen melu pyrittiin minimoimaan, eli ajettiin aina "tyhjät" osuudet. Ja uusinnat jos epäilytti yhtään.

        Se, mitä tuosta kannattaa nyt kattoa on autojen erot eri nopeuksissa keskenään. Melut eri nopeuksien välillä eivät ole täysin vertailukelpoisia tienpintojen eron vuoksi. Käytännön pakosta, kun ei ole omaa "standardiasfalttista" testirataa.

        Voi olla, että E90 melu kasvaa nastoilla. Minä voin tehdä vaikka Clavun kanssa pikaisen uusintamittauksen kunhan saan KW22 alle. Mutta yhtä kaikki: E90 ei ole mikään helvetillinen melukippo. Eiköhän se tässä tullut nyt aika selvästi esille. (ettei nuo mun kommentit itsekoetusta hiljaisuudesta mennytkään pelkästään "alkuhuuman" piikkiin )

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Masatus
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 867
          • Haukipudas

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Tässäpä eilisten Clavun ja teropan kanssa tehtyjen melumittausten tulokset taulukkona:
          Itse kokeeseen tai tuloksiin ottamatta kantaa, sanon vaan että juuri tälläistä harrasteneisuutta täällä kaivataan, hienoa että porukkaa kehtaa tehdä tämmösiä testejä ja vielä kirjoitella tuloksista foorumille.

          Vielä yksi pikku juttu, eli pitääkö paikkansa että esim. Z4:seen on saanut neljää eri ääneneristys "tasoa"? Näin ainakin minusta eräs Z4:sia kasaava työntekijä sanoi jenkkilässä kuvatussa tehtaassa.
          Löytypähän se videokin eli tuossa 33.00 alkaen kaveri puhuu 3-4 erilaisesta äänieristyksestä. Miten lie muissa malleissa?

          Comment

          • Smistik
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1130
            • Kanta-Häme



            Oliko tämä jo tässä ketjussa?
            ex E91 320d käsiaskilla
            ex E46 330dat
            japski
            ranu

            ex E30 316i 4d

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7409
              • Oulu

              Originally posted by Driver22 View Post
              Ja toki onhan vaikuttavia tekijöitä paljon muitakin, jos johonkin autoon on vaihdettu vaikka jotkin jämäkämmät puslat, käytetty rengasmerkki ja koko yms. Siten kaikki muovit E39:n pohjassa pitää olla ehjät, ja jos tuulilasi vaihdettu onko kunnolla asennettu ja paljon muitakin tekijöitä. En sano että nämä olisi testiautoissa pielessä, kunhan heittelen että vaikuttavia seikkoja on niin paljon.
              Mun autossa on puslat ja alusta muutenkin vakiokamaa kaikilta osin, tosin kulunutta sellaista enimmäkseen. Tuulilasi on tietysti vaihdettu ja moottorin taempi pohjamuovi puuttuu (jos siellä sellainen on ollut joskus). Eli pielessä voi olla mikä vain, tai kaikki yhdessä.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Mun autossa on puslat ja alusta muutenkin vakiokamaa kaikilta osin, tosin kulunutta sellaista enimmäkseen. Tuulilasi on tietysti vaihdettu ja moottorin taempi pohjamuovi puuttuu (jos siellä sellainen on ollut joskus). Eli pielessä voi olla mikä vain, tai kaikki yhdessä.
                Clavurionin autossa puolestaan on koko alusta uutta. Renkaatkin taitaa olla melkein uudet. Ja tuskin on muutenkaan ihan epätimmeimmästä päästä oleva E39...

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Ajoiko Petri ja Clavu tuolla Teron autolla? Millaisia fiiliksiä siitä tuli vs. E39? Lähinnä tuntuma tiehen, ohjaus (nopeus, keskialueen tuntuma ja aktiiviohjauksen kokonaisvaikutus) ja ajoasento. Teillä ei taida kummallakaan olla E39:ssä Servotronicia? Vaikka eipä se noihin asioihin juuri vaikuta.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9147
                    • Oulu

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Ajoiko Petri ja Clavu tuolla Teron autolla? Millaisia fiiliksiä siitä tuli vs. E39? Lähinnä tuntuma tiehen, ohjaus (nopeus, keskialueen tuntuma ja aktiiviohjauksen kokonaisvaikutus) ja ajoasento. Teillä ei taida kummallakaan olla E39:ssä Servotronicia? Vaikka eipä se noihin asioihin juuri vaikuta.
                    Ajoin tuota pikaisesti tuoreeltaan. Keli oli todella liukas ja alla nuo kitkat, joten ei siitä saanut mitään järkevää käsitystä vielä muodostettua. Pitää varmaan kokeilla paremmissa olosuhteissa uudelleen, jos Tero suo.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7409
                      • Oulu

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Ajoiko Petri ja Clavu tuolla Teron autolla? Millaisia fiiliksiä siitä tuli vs. E39? Lähinnä tuntuma tiehen, ohjaus (nopeus, keskialueen tuntuma ja aktiiviohjauksen kokonaisvaikutus) ja ajoasento. Teillä ei taida kummallakaan olla E39:ssä Servotronicia? Vaikka eipä se noihin asioihin juuri vaikuta.
                      En ajanut kun kerkesi vetää tien jäähän paikoin jo mittausten aikana ja oisin kuitenkin vain mummoillut kaikki mutkat saksankitkoilla. Toivottavasti joskus paremmissa olosuhteissa onnistuis.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        3-sarjan hiljaisuuteen saa hiukan erilaisen näkökulman kun lukee tuon linkin Tuulilasin jutun (alunperin ruotsalaisen Vi Bilägaren testi) siitä mitä 3-sarjalle (touring) tapahtuu karkealla asfaltilla. TM testissä 1/2009 taas valitetaan edestä kuuluvista tuulen suhinoista (muuten hiljaisessa autossa). Noista tuulen suhinoista on ainakin tuolla toisella BMW-palstalla valiteltu, tiedä sitten onko se ominaisuus vai vika vain joissain malleissa. C-sarjan Mersu oli muuten TM:n testissä kuulon perusteella hiljaisin, 3-sarja mittarin.


                        Ota noista sitten selvä, Peltor lienee ainoa varmasti hiljainen ratkaisu...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Tänään juuri ajoin 1988 740 Volvolla, alla oli pinnoitetut yli 10v vanhat nastarenkaat. Yllätävän hiljainen on.

                          E90 vaimenee varmasti, kun vaihtaa 17 tuumaiset 16 tuumaisiin. EDIT: Meneekö 330i e90:seen 16 tuumainen?
                          Last edited by Bmw Master; 01-12-2011, 20:07.

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Originally posted by TJJ View Post
                            3-sarjan hiljaisuuteen saa hiukan erilaisen näkökulman kun lukee tuon linkin Tuulilasin jutun (alunperin ruotsalaisen Vi Bilägaren testi) siitä mitä 3-sarjalle (touring) tapahtuu karkealla asfaltilla. TM testissä 1/2009 taas valitetaan edestä kuuluvista tuulen suhinoista (muuten hiljaisessa autossa). Noista tuulen suhinoista on ainakin tuolla toisella BMW-palstalla valiteltu, tiedä sitten onko se ominaisuus vai vika vain joissain malleissa. C-sarjan Mersu oli muuten TM:n testissä kuulon perusteella hiljaisin, 3-sarja mittarin.


                            Ota noista sitten selvä, Peltor lienee ainoa varmasti hiljainen ratkaisu...
                            En tiiä mitä sinä näiden meluasioiden kanssa taikinoit ja kaivamalla kaivat tietoa siitä, miten hirveä mekkala E90:ssä on. Tuossa on nyt ainakin yhdestä E90:stä ihan mustaa valkosella ja kolmen E39 omistajan (minä ex) konsensus, että auto (ainakin tuo yksilö) on hiljainen. En tunnista mitään suhinoita ainakaan omassa autossa. Voi olla, että on sitten olemassa jotain kombinaatioita (varuste, rengas, tienpinta, moottori, keli) ym joissa siitä paljastuu jonkinlainen helvetinkone melun suhteen, mutta minään pikkuautomaisena melukippona ainakaan sedan E90:stä ei kannata pitää. Voi olla, että vuosimallien välillä, moottorivaihtoehtojen välillä, korimallien välillä jne on eroja myös. Huom, että mun autossa on kaadettavat takapenkit ja vielä se penteleen lasikattoluukkukin, eikä se silti ole äänekäs.

                            edit: suurin osa koeajoautoista, joita olen aiemmin E9x:stä ajanut, on ollut E91:iä ja dieselkoneisia. Liekkö tuolla vaikutusta siihen, että olen pitänyt noita meluisampina kuin E39:iä. Toisaalta yhden tutun juurikin E91 320d ei tuntunut minusta meluisalta sekään, kun taas toinen vastaava tuntui. Laatuvaihteluita?

                            Tero
                            Last edited by teropa; 01-12-2011, 20:29.
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Tänään juuri ajoin 1988 740 Volvolla, alla oli pinnoitetut yli 10v vanhat nastarenkaat. Yllätävän hiljainen on.

                              E90 vaimenee varmasti, kun vaihtaa 17 tuumaiset 16 tuumaisiin. EDIT: Meneekö 330i e90:seen 16 tuumainen?
                              Mun autossa on kesä ja talvirenkaat 17" vanteilla. Myös tulevat nastat menee niille. Ei ainakaan melunvaimennuksen takia musta ole mitään tarvetta 16":aan.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                Originally posted by teropa View Post
                                En tiiä mitä sinä näiden meluasioiden kanssa taikinoit ja kaivamalla kaivat tietoa siitä, miten hirveä mekkala E90:ssä on.

                                olemassa jotain kombinaatioita (varuste, rengas, tienpinta, moottori, keli) ym joissa siitä paljastuu jonkinlainen helvetinkone melun suhteen, mutta minään pikkuautomaisena melukippona ainakaan sedan E90:stä ei kannata pitää. Voi olla, että vuosimallien välillä, moottorivaihtoehtojen välillä, korimallien välillä
                                Aikoinan oli alkupään E90 (joku bensa) lainassa Laakkoselta. Jotenkin jäi vähän meluisa muistikuva siitä. Nyt 2008 E91 (320d, 16" runflatit), joka siis periaatteessa meluisampi tuo takakontin takia. Silti en pidä sitä mitenkään meluisana. Verrattuna E60, paha sanoa, koska siinä oli 18" runflatit (takana 275 leveät).
                                Fiilis, että kovemmissa nopeuksissa (siis Saksassa), joku perusjumina tulee esille, jota E60:ssa ei ole. Muuten suurin piirtein sama.
                                Edelleen: renkaat ovat hyvin ratkaisevia melun suhteen. Jo leveiden renkaiden kuluminen tekee niistä huomattavasti meluisampia.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎