Originally posted by teropa
View Post
Asiaan..
E39 on varmasti ollut ensiesittelynsä aikoihin melko ylivoimainen auto luokassaan ja monelta osin aikaansa edellä. Tämän jälkeen muut merkit ovat saaneet etumatkaa kiinni. Tosin BMW:n kohdalta voisi sanoa, niin kuin joku mainitsikin - hyväähän on vaikea parantaa? Täytyy tottakai muistaa, että tänä päivänä monet vaatimukset ovat muuttuneet se vaikuttaa myös BMW:n kohdalla moneen ratkaisuun, niin tekniikan kuin ulko & sisämateriaalien valintaankin. Tekniikka on kehittynyt vuosien varrella ja niin direktiivien kuin asiakkaiden vaatimukset koventuneet - siinä onkin haastetta saada onnistunut taikka kaikkia miellyttävä tuote markkinoille? Silloin 15v sitten, kun e39 esiteltiin, oli materiaalien valinta huomattavasti vapaampaa ja näin ollen sen mainitsemasi laadukkaan auton tekeminen varmasti helpompaa kuin nykyisin. Se, miksi tänä päivänä asiat on näin, ei ole varmasti BMW:stä kiinni taikka muutenkaan autotehtaiden mieltymyksien mukainen. Ymmärrän, jos esim e39:sit pystyttiin aikoinaan tekemään "ratakisko" materiaaleja käyttäen lähes ikiliikkujaksi. Sinunkin autolla on ajettu "vasta" reilu 100tkm. Tästä päästäänkin kysymykseen, miksi sitten olet vaihtamassa mielestäsi laadullisesti paljon huonompaan autoon ja vieläpä valmis maksamaan väliin? Niinpä.
Topickia lukiessa jäi yksi asia selkeästi mieleen. Vaikka pari sivua sitten kehuskelit "kuinka ei ollut rahasti kiinni" kun vaihdoit mainitsemasi karvalakki e60:sen täysvarusteltuun e39:n, niin ensimmäisillä sivuilla kuitenkin manailit sitä kuinka kalliita täysvarustellut e60:set ovat. Muutaman muunkin kommenteista ilmenee myös sama, että "väliraha" luetaankin e60:sen yhdeksi suurimmista "vioista"!
Ymmärrän sen, että autot maksavat siellä Suomessa huomattavasti enemmän kuin täällä Saksassa. Senpä suhteen minulle tuo hinta käsitys on jäänyt hieman vieraaksi "viaksi" e60:sien kohdalla. Maksoinhan tuosta suht hyvin varustellusta 80tkm ajetusta '06 530i:stä vain muutaman tonnin enemmän kuin mitä sinulla on pyynti e39:stäsi Suomessa. Syy miksi "mielipiteeni on niin vankka", johtuu siitä että olen yksinkertaisesti aivan helvetin tyytyväinen tuohon E61:seen. On tullut ajettua mm. uusia & uudehkoja A6:sia sun muita ja Bemari oli kyllä ehdottomasti eniten vastinetta rahoille. Eikä ainoastaan ajofiiliksen pohjalta, vaan myöskin ihan käytännön tiloiltaan tuo E61 on mielestäni aivan loistavasti suuniteltu, silloin kun pitää hieman enemmän tavaraa ottaa kyytiin.
Olet jo ehkä huomannutkin, miten suuri vaikutus lisävarusteilla onkaan siihen miltä joku auto tuntuu. Olen aivan varma, että itsekin ajelisin mielummin täysvarustellulla, vähän ajetulla ja isokoneisella e39:llä, kuin säkkikangassisustaisella hinnat alkaen -mallisella e60:llä. Varusteet tekevät auton!
E39 vs e60 erot perus autoina (ilman minkäänlaisia herkkuja) on varmasti suht pieni. Ei siitä syystä, että e60 olisi jotenkin huono auto (niin kuin tälläkin foorumilla monen kyseisiä autoja omistamattoman teksteistä on saanut päätellä), vaan johtuu ainoastaan siitä että e39 oli aikoinaan erittäin onnistunut ja aikaansa edellä. Aivan varmasti vieläkin ehjä e39 hakkaa mennen tullen kaikennäköiset KIAt sun muut. Edelleenkin, miksi muuttaa väkisin hyvää, jos/kun se on todettu toimivaksi? Se perus autosta.. Täytyy kuitenkin muistaa, että myös varustepuolella on kehitytty. E60 pro navi on 100 kertaa parempi käyttää kuin e39:sin pro navi. Aktiiviohjaus, iDrive, hifit, DD, HUD, comfort penkit.. listaa voi jatkaa niin kauan kuin ruutuja oli mahdollista rastia.
Näin ollen niille, ketkä metsästävät vaikkapa e39:sinsä seuraajaksi e60/61:stä, neuvoisin kiinnittämään enemmän painoarvoa varusteisiin, kuin moottorin kokoon. Eihän tuo 530 pärjää mitenkään M3:seni suorituskyvylle, mutta kertaakaan ei ole silti tullut tilannetta, missä lisätehoja olisi jäänyt kaipaamaan. Mitä se sitten olisikaan Suomessa, jossa on max 120km/h nopeusrajoitus ja sekin vain lyhyen ajan vuodesta.
Comment