Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K2Ri
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1829
    • London, UK & Germany

    Originally posted by teropa View Post
    Sulla tuntuu olevan niin vankka mielipide asiasta, että tavallaan nostat itsesi muiden ja aiheen yläpuolelle, ja leimaat keskustelun sen perusteella paskanjauhannaksi. Hyvä ok, hyvin se sinäkin vedät .

    Tero
    Ei, ei ja ei. Tulipa nyt luettua vielä kertaalleen koko viestiketju läpi, kaikkine 20 sivun mittaisine "onko kuvassa näkyvä ruostetta vai ei?" kommentteineen päivineen.
    Asiaan..

    E39 on varmasti ollut ensiesittelynsä aikoihin melko ylivoimainen auto luokassaan ja monelta osin aikaansa edellä. Tämän jälkeen muut merkit ovat saaneet etumatkaa kiinni. Tosin BMW:n kohdalta voisi sanoa, niin kuin joku mainitsikin - hyväähän on vaikea parantaa? Täytyy tottakai muistaa, että tänä päivänä monet vaatimukset ovat muuttuneet se vaikuttaa myös BMW:n kohdalla moneen ratkaisuun, niin tekniikan kuin ulko & sisämateriaalien valintaankin. Tekniikka on kehittynyt vuosien varrella ja niin direktiivien kuin asiakkaiden vaatimukset koventuneet - siinä onkin haastetta saada onnistunut taikka kaikkia miellyttävä tuote markkinoille? Silloin 15v sitten, kun e39 esiteltiin, oli materiaalien valinta huomattavasti vapaampaa ja näin ollen sen mainitsemasi laadukkaan auton tekeminen varmasti helpompaa kuin nykyisin. Se, miksi tänä päivänä asiat on näin, ei ole varmasti BMW:stä kiinni taikka muutenkaan autotehtaiden mieltymyksien mukainen. Ymmärrän, jos esim e39:sit pystyttiin aikoinaan tekemään "ratakisko" materiaaleja käyttäen lähes ikiliikkujaksi. Sinunkin autolla on ajettu "vasta" reilu 100tkm. Tästä päästäänkin kysymykseen, miksi sitten olet vaihtamassa mielestäsi laadullisesti paljon huonompaan autoon ja vieläpä valmis maksamaan väliin? Niinpä.

    Topickia lukiessa jäi yksi asia selkeästi mieleen. Vaikka pari sivua sitten kehuskelit "kuinka ei ollut rahasti kiinni" kun vaihdoit mainitsemasi karvalakki e60:sen täysvarusteltuun e39:n, niin ensimmäisillä sivuilla kuitenkin manailit sitä kuinka kalliita täysvarustellut e60:set ovat. Muutaman muunkin kommenteista ilmenee myös sama, että "väliraha" luetaankin e60:sen yhdeksi suurimmista "vioista"!

    Ymmärrän sen, että autot maksavat siellä Suomessa huomattavasti enemmän kuin täällä Saksassa. Senpä suhteen minulle tuo hinta käsitys on jäänyt hieman vieraaksi "viaksi" e60:sien kohdalla. Maksoinhan tuosta suht hyvin varustellusta 80tkm ajetusta '06 530i:stä vain muutaman tonnin enemmän kuin mitä sinulla on pyynti e39:stäsi Suomessa. Syy miksi "mielipiteeni on niin vankka", johtuu siitä että olen yksinkertaisesti aivan helvetin tyytyväinen tuohon E61:seen. On tullut ajettua mm. uusia & uudehkoja A6:sia sun muita ja Bemari oli kyllä ehdottomasti eniten vastinetta rahoille. Eikä ainoastaan ajofiiliksen pohjalta, vaan myöskin ihan käytännön tiloiltaan tuo E61 on mielestäni aivan loistavasti suuniteltu, silloin kun pitää hieman enemmän tavaraa ottaa kyytiin.

    Olet jo ehkä huomannutkin, miten suuri vaikutus lisävarusteilla onkaan siihen miltä joku auto tuntuu. Olen aivan varma, että itsekin ajelisin mielummin täysvarustellulla, vähän ajetulla ja isokoneisella e39:llä, kuin säkkikangassisustaisella hinnat alkaen -mallisella e60:llä. Varusteet tekevät auton!

    E39 vs e60 erot perus autoina (ilman minkäänlaisia herkkuja) on varmasti suht pieni. Ei siitä syystä, että e60 olisi jotenkin huono auto (niin kuin tälläkin foorumilla monen kyseisiä autoja omistamattoman teksteistä on saanut päätellä), vaan johtuu ainoastaan siitä että e39 oli aikoinaan erittäin onnistunut ja aikaansa edellä. Aivan varmasti vieläkin ehjä e39 hakkaa mennen tullen kaikennäköiset KIAt sun muut. Edelleenkin, miksi muuttaa väkisin hyvää, jos/kun se on todettu toimivaksi? Se perus autosta.. Täytyy kuitenkin muistaa, että myös varustepuolella on kehitytty. E60 pro navi on 100 kertaa parempi käyttää kuin e39:sin pro navi. Aktiiviohjaus, iDrive, hifit, DD, HUD, comfort penkit.. listaa voi jatkaa niin kauan kuin ruutuja oli mahdollista rastia.

    Näin ollen niille, ketkä metsästävät vaikkapa e39:sinsä seuraajaksi e60/61:stä, neuvoisin kiinnittämään enemmän painoarvoa varusteisiin, kuin moottorin kokoon. Eihän tuo 530 pärjää mitenkään M3:seni suorituskyvylle, mutta kertaakaan ei ole silti tullut tilannetta, missä lisätehoja olisi jäänyt kaipaamaan. Mitä se sitten olisikaan Suomessa, jossa on max 120km/h nopeusrajoitus ja sekin vain lyhyen ajan vuodesta.
    sigpic
    BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

    Comment

    • K2Ri
      BTCF Member
      • Oct 2007
      • 1829
      • London, UK & Germany

      Originally posted by K2Ri View Post
      [IMO]E60/61 on kyllä jo nyt aivan helvetin vanhan ja kökkösen näkönen, kun on nähnyt noita F10/11:sia liikenteessä.
      [/IMO]
      Originally posted by peto2 View Post
      no kyllä se e60 on ulkonäöltään aika nintendo kun verrataan e39, e60 ja f10. sori nyt vaan.. sisältäkin tulee joku honda ensimmäisenä mieleen :think
      Ei tarvi anteeksi pyydellä.
      E39:siä nyt en ottanut edes puheeksi. No, ehkä se on Suomen autokannassa vielä uuden näköinen?

      Taitaa tuo F10:kin muistuttaa sisältä ihan yhtä paljon Hondaa? (Vai muistuttaako Honda BMW:tä?)


      Vertauksena E60

      E: Ei näköjään näy kuva, linkkinä: http://www.bmwpic.com/bmw/car/pictur...0/04/1-800.jpg

      PS: Älä ota sitä vakavasti
      Last edited by K2Ri; 16-02-2011, 11:48.
      sigpic
      BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

      Comment

      • tuumas
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2564
        • Lapland, Finland

        Kiitos K2ri kun kiteytit myös minun ajatukset sanoiksi

        ps. ei saa postata nuita F10 kuvia, HALUANHALUANHALUAN!

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by K2Ri View Post
          Ymmärrän sen, että autot maksavat siellä Suomessa huomattavasti enemmän kuin täällä Saksassa. Senpä suhteen minulle tuo hinta käsitys on jäänyt hieman vieraaksi "viaksi" e60:sien kohdalla.
          Tuskin siellä ymmärrät ihan kaikkia nyansseja jotka vaikuttaa E39:n vaihdossa ainakin minulla. Huomattavasti korkeamman osto-/vaihtohinnan lisäksi täällä tökkii muutkin asiat ja laittaa miettimään jonkun halvan ritsan ostamista tai sen mainion E39:n säilyttämistä "ikuisesti". Esim. paskat tiet, nopeusrajoitukset, viherpiiperrys, pitkä talvi, kallis bensa, muiden autoista piittaamattomat kanssa-autoilijat. Edelleen siis odottelen autokuumeen paluuta jolloin nuo kaikki järkiseikat tietysti unohtuu...
          E39 528iA

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by K2Ri View Post
            No, ehkä se on Suomen autokannassa vielä uuden näköinen?
            Tämä on totta. Saksassa kun kiertää merkkiliikkeen vaihtoautohallin ja palaa Suomeen niin meinaa itku tulla. Ei jestas mitä miinoja (mm. oma auto) tuolla liikenteessä

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 998
              • 29100/310053

              Originally posted by K2Ri View Post
              hyväähän on vaikea parantaa?

              tänä päivänä monet vaatimukset ovat muuttuneet

              Tekniikka on kehittynyt vuosien varrella

              Varusteet tekevät auton!

              enemmän painoarvoa varusteisiin, kuin moottorin kokoon.
              BMW:n tai minkä tahansa auton ostamisesta tulee perfektionismiin taipuvaiselle ihmiselle varmasti "sietämätön vaikeus"-projekti, mikäli ei ole käsitystä mitä on varsinaisesti hakemassa.

              E39:n jälkeenkin on oltava elämää ja itse lähestyn kysymystä näkökulmasta mitä arvostaa ja mikä olisi "riittävän hyvä?"

              *turvallisuus
              esim. Facelift E39 med 8*airbag => tuskin on pullonkaula kolaritilanteessa (vaikka kori kestäisi, niin sisäelimet ei?). Jalankulkijoilla ei nyt niin ole väliä - ei ole tapana ajaa ihmisten päälle. DSC nyt löytyykin suuremmasta osasta 2000-luvun bemareita.

              *tilat
              automatkailua perheen kanssa, E90 on siinä kintaalla riittääkö. E39 farkun kontti verhon kanssa on matalahko, E60 sedan riittäisi. Toisaaltaan kun on tasonsäätöön tottunut ja hävettää ajaa perä lintassa -> E61.

              *luotettavuus
              18-24tkm/v => bensa+manuaaliloota, nukkuu yöt paremmin. Dieselillä hymyilyttää tankatessa? :think

              *ulkönäkö
              E39 prefacelift sumusilmä optik med pårkkanat och 15" fälgar
              E39 facelift (M-sport), E6x
              E6x LCI ja E9x

              *ajettavuus
              mikä tahansa moderni BMW saadaan menemään kivasti sopivilla alustapalikoilla, kunnon renkailla ja kulmien säädöllä. Talvella etenemiskyky kaipaa kyllä näillä kulmin 4-vetoa, pitävämpään vuodenaikaan >120kW riittää liikenteen rytmissä pysymiseen, satunnaiseen kisailuun ja riskiohituksiin >170kW. Ajotyylin voi aina sopeuttaa tehoreservejä vastaavaksi.

              *(lisä)varustelu (MF-ratti, vakkari, xenon kait nyt kuuluu jo perusvarusteluun...)
              pitää olla: muistipenkit sport oder komfort, koukku, navi, hifit.
              mielellään myös webasto, aurinkoverhot ja persegrillit taakse!
              active streering, dynamic drive, hud yms. - mukavia lisiä, mutteivät auton vaihto-/ostoperusteita.

              *mukavuus
              sisämelun määrä ja sävy, E39 tuplalaseilla on palkintokorokkeelle edelleen. E91 panoraamaluukulla suoja auki taasen

              *kustannukset
              polttoainekulujen kasvu nyt on ainakin varmaa, samoin suuret päästöt omaavien autojen kovempi rankominen jatkossa. Tämähän näkyy jo hyvin kun katsoo E6x:ien käyttövoiman jakaumaa. Ikääntyvän auton korjauskulut nyt voivat olla tuurista ja ajotavasta riippuen mitä vain. Autoon sitoutettavan pääoman suuruuden mielekkyys taas riippuu ihan siitä montako vuotta on aikomus sillä kitkuttaa.

              ...eli jos ei halua autojen lukumäärää lisätä niin vaikkapa
              1. E6x 530(x)i LCI
              2. E53 3.0d(A) facelift
              3. E91 325(x)d/i

              Jos taas jättää E39:n kakkosautoksi ja kesämatkailuun, niin työmatka-ajoon joku 2-litranen diesel säästöpossu:
              1. E46 320(c)d
              2. E46 320td vompatti
              Last edited by HC91; 16-02-2011, 13:09. Reason: typotpottpyot
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • -KK-
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 265

                Taas oma mielipide kun tuli viikonloppuna E61 535d :llä matkusteltua vaihteeksi. Oman E39 540iA :n valitsin aikoja sitten pääasiassa ajovakauden ja turvallisuuden takia. Maantiellä vakaa ajaa + DSC jne. Sitten ne 10 airbagia ynnämuut on bonusta. Edelleen tuo on hyvä käyttis ja sen takia sillä pitäisi vielä varmaan viitisen vuotta ajella.

                Mutta on se 535d makea peli, täytyy taas kerran sanoa. Plussia löytyy paljon. Maantiellä oli riittävän äänetön ja moottoriäänetkin alkoi kuulua vasta kun voimaa otetaan peliin reilummin ja sitä voimaa riittää kyllä . Minua ei äänet häirinnyt yhtään. Pimeällä myös Xenonit ja vakiot lisäpitkät halogeenit oli mukavan tehokkaat sellaisenaan. Adaptiivisista valoista ei ollut mahdottomasti hyötyä mutkatielläkään pitkät päällä kun ne on vaan lähivaloille ilmeisesti. Huippua normikäytössä verrattuna E39 :iin oli niinkin simppeli asian kuin radion kanavavalinnat. Tosi näppärä.

                Ainoana miinuksena E61 :stä jäi edelleen lukkoperän puute kun suti peräkärryn kanssa mökin pihassa liukkaassa mäessä. Tosin ois pitäny olla ne kitkarenkaat kun niillä ei jonkun tuttavan tuttava ole ikinä jäänyt jumiin, vai miten se oli

                Siinä yleisimmät asiat meikäläisen normikäytön näkökulmasta.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by -KK- View Post
                  Huippua normikäytössä verrattuna E39 :iin oli niinkin simppeli asian kuin radion kanavavalinnat. Tosi näppärä.
                  Mikä niissä oli huippua/näppärää vs. E39? Oliko tuo LCI/facelift-versio? Miten minä muistelen, että radiokanavien vaihtoa on nimenomaan haukuttu E60:ssä.
                  (minulla siis ei ole mitään mielipidettä asiaan, kyselen vaan)
                  E39 528iA

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Mikä niissä oli huippua/näppärää vs. E39? Oliko tuo LCI/facelift-versio? Miten minä muistelen, että radiokanavien vaihtoa on nimenomaan haukuttu E60:ssä.
                    (minulla siis ei ole mitään mielipidettä asiaan, kyselen vaan)
                    E61 :ssä on se kunnon keskinäyttö, missä näkyy kerralla melkein kaikki kuuluvat kanavat nimellä ja kanavan vaihto on pylpyrästä tosi nopeaa ja vaivatonta. Päivittää noita alueella olevia kanavia siis jatkuvasti. Mukavaa kun näkee vaihtoehdot yhdellä silmäyksellä. Muuten en logiikasta osaa paljoa kehua tai haukkua. Oiskohan tää ollu about 2005 preLCI tai joku.

                    E39 :ssähän on ne 6*2 muistipaikkaa ja reissussa saa arpoa mitä sieltä kuuluu tai kuuluuko mitään. Lisäksi jos E39 :ssä laittaa vaikkapa muistipaikan 3 ja kuuluvuus on huono, että hukkaa tuon, niin seuraavan kerran vaikkapa oikealle napittaessa ratista hyppääkin muistipaikalle 1. Yritä siinä sitten kanavia vaihtaa kun hyppii.

                    Täsmennetään vielä, että puhuin omasta E39 :stä.
                    Last edited by -KK-; 16-02-2011, 18:07. Reason: Lisäys

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by -KK- View Post
                      E61 :ssä on se kunnon keskinäyttö, missä näkyy kerralla melkein kaikki kuuluvat kanavat nimellä ja kanavan vaihto on pylpyrästä tosi nopeaa ja vaivatonta. Päivittää noita alueella olevia kanavia siis jatkuvasti. Mukavaa kun näkee vaihtoehdot yhdellä silmäyksellä. Muuten en logiikasta osaa paljoa kehua tai haukkua. Oiskohan tää ollu about 2005 preLCI tai joku.

                      E39 :ssähän on ne 6*2 muistipaikkaa ja reissussa saa arpoa mitä sieltä kuuluu tai kuuluuko mitään. Lisäksi jos E39 :ssä laittaa vaikkapa muistipaikan 3 ja kuuluvuus on huono, että hukkaa tuon, niin seuraavan kerran vaikkapa oikealle napittaessa ratista hyppääkin muistipaikalle 1. Yritä siinä sitten kanavia vaihtaa kun hyppii.
                      E39:n radiossahan on kaksi tilaa, toisessa näkyy näytöllä kaikkien sillä paikkakunnalla kuuluvien asemien nimet ja voit selata niiden välillä tai sitten voit selata niiden 6 muistipaikan välillä. Sinun kokemus on kai E39:n business-radiosta jossa ei ole kahta viritintä eikä se hae uusia kanavia taustalla toisen virittimen avulla.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • -KK-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 265

                        Originally posted by TJJ View Post
                        E39:n radiossahan on kaksi tilaa, toisessa näkyy näytöllä kaikkien sillä paikkakunnalla kuuluvien asemien nimet ja voit selata niiden välillä tai sitten voit selata niiden 6 muistipaikan välillä. Sinun kokemus on kai E39:n business-radiosta jossa ei ole kahta viritintä eikä se hae uusia kanavia taustalla toisen virittimen avulla.
                        Jep, tuli verrattua omaan, jossa ei ollut tuota hienompaa systeemiä. Mutta tuo on kyllä hyvä keksintö.

                        Comment

                        • ttw
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1016
                          • Vantaa

                          E65 Seiska alle vaan, siinä on auton makua jo .
                          Ja E91 335d/i M-Sporttina ja kaikilla kilkkeillä on kans ihan jees.
                          728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
                          Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
                          MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19175
                            • -

                            Originally posted by Vanquish View Post
                            Eikös juhis kaupitellut omaansa 530i tähän hintaan jo muutama vuosi sitten? Eli hinnat pysyneet jopa paikallaan!?
                            Juu omani myin muistaakseni n. 200tkm ajettuna kesällä 2009 ja toteutunut myyntihinta taisi olla juurikin sitä luokkaa, kuin muistelet. Auto oli ikäisekseen ihan asiallisessa kunnossa. Pitkään sitä sai silti myydä ja hintaa täytyi pudottaa reilusti. Mun auto oli muuten automaattivaihteinen.

                            Huvittavaa tässä on myös se, että nyt kuin olisi saman ikäinen ja saman värinen, mutta vähemmän ajettu E39 M5 Facelift myynnissä, mutta ei meinaa ostajia olla ihan jonoksi asti, vaikke hinnankaan pitäisi olla pahasti pielessä. Kai senkin kanssa käy niin, että parin vuoden päästä ovatkin harvinaisia ja mistään ei löydy sopivaa.

                            Eipä siinä, samasta ilmiöstä on kyllä valitettavasti kokemusta useammankin auton kohdalla.
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Originally posted by ttw View Post
                              E65 Seiska alle vaan, siinä on auton makua jo .
                              Ja E91 335d/i M-Sporttina ja kaikilla kilkkeillä on kans ihan jees.
                              Ööööö Siis kaksi autoa?
                              Mitenkään muuten en tuota tekstiä oikein ymmärrä kun nuo eivät oikein mitenkään voi olla toisilleen vaihtoehtoja.

                              E65 käytettävyydeltään ja jo perusvarustukseltaan 'ihana' auto ja herkuilla täydellinen matkakumppani, miksei kaupunkikumppanikin.
                              E91 taasen meluava ja karvalakki (varsinkin E65:seen verrattuna) jopa "täysvarusteltuna" mutta näppärä/suorituskykyinen ja sopivan kokoinen.

                              EDIT: Tässäpä kiteytinkin miksi tätä threadia seuraan ja miksi siihen kommentoin. Skannaan E39:lle seuraajaa joka yhdistäisi E92 ja E65 hyvät puolet.
                              ---

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1961
                                • Hki

                                Originally posted by -Tapi View Post
                                EDIT: Tässäpä kiteytinkin miksi tätä threadia seuraan ja miksi siihen kommentoin. Skannaan E39:lle seuraajaa joka yhdistäisi E92 ja E65 hyvät puolet.
                                XF jagge

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎