Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7410
    • Oulu

    Toivottavasti ketään ei haittaa jos laitan tähän pienen koeajoraportin eiliseltä. Eihän tämä nyt aivan E39:n korvaaja ole, mutta kävin heittää lyhyen koeajon Hyundai Genesis Coupé:lla, jonka varmasti 303 hv takaveto-coupé:na voisi olettaa joitain bemaristejakin kiinnostavan. Moottorina tässä siis on 3.8-litran V6.



    Muotoilu on ehkä vähän tylsä, mutta ei kuitenkaan ruma. Auto oli pienempi kuin olin olettanut, ei varmaankaan paljoa 3-sarjan Coupéa isompi. Kuvassa on vakiona olevat 19" vanteet kesärenkain. En muista tarkkoja rengaskokoja, mutta aitoon takavetotyyliin takarenkaat oli leveämmät kuin eturenkaat ja takavanteet oli pienemmällä ET:llä (vaikka sitä ei kuvasta huomaakaan). Madallus varmasti parantaisi ulkonäköä selvästi.

    Ennakko-odotuksia ei oikein ollut ja heti alkuun on pakko sanoa että yllätyin positiivisesti. Ulkolämpötila oli nollassa ja vähemmän liikennöidyt tiet hyvin jäisiä. Isommilla teillä oli ajourat sulan näköisiä, mutta osin märkiä ja osin jäisiä silti. Moottoritielle en ruuhkan ja rajallisen ajan takia edes yrittänyt ajaa joten arviot melutasosta maantienopeuksissa ja ajomukavuudesta yleensäkin jäivät tekemättä. Jäisen ja märän asfaltin vaihtelu yhdistettynä tarjolla olleisiin tehoihin ja 245/40R18 Hakkapeliitta R -kitkarenkaisiin takana teki menosta melko mielenkiintoista. 1-3 vaihteilla perän sai aina irti vaikka alla oli muka asfalttia. Enimmän aikaa ajoin vaihteiston manuaalipuolella ja ajonvakautus pois päältä. Tällöin meno oli todellakin hauskaa, nopealla ohjauksella luistot sai korjailtua ja auto tuntui pysyvän hyvin näpeissä. En tietenkään liikenteessä kokeillut oikeasti mitään isompia luistoja, vaan lähinnä pientä ja varoivaista testailua. Välillä ois toki kaivannut lukkoperää hillitsemään yksipyöräsutimista.



    Kuten kuvasta näkyy moottoria ei oltu peitetty muoveilla oikeastaan ollenkaan. Tämä varmasti vaikuttaa osaltaan mekaanisten äänien kuulumiseen. Käytännössä nuo äänet jäivät kuitenkin yleensä pakomurinoiden alle kuulumattomiin.

    Vaihteiston automaattiasennossa voimasta tuntui välillä häviävän yli puolet, vaikka luistonesto reagoi osittain liian hitaasti. Edes pitävän näköinen asfaltti ei aina auttanut. Kun jäällä painoi vähänkään kaasua automaattiasennossa kuului BÖÖÖÖÖ-viuuuuuu kun ensin moottori heräsi ja sitten alkoi hillitön sutiminen johon luistoesto puuttui turhan pitkällä viiveellä. Sopivaa pientä kaasua oli näin tottumattoman vaikea hakea ja takajarrut tuntuivat kuumentuvan hajusta päätellen.

    Manuaalipuolella ajaminen tuntui jotenkin paljon helpommalta mulle, mutta ei silloinkaan sopivan kaasun hakeminen pidon säilyttämiseksi helppoa ollut. Eniten hämmästytti miten nopeasti rattiläpysköistä sai vaihdettua vaihteita, sekä ylös että alas vaihdot tuntuivat tapahtuvan mukavan selkeästi. Monella perinteisellä automaatilla olen todennut manuaalipuolen turhaksi jo lyhyellä koeajolla, mutta tässä tykkäsin siitä miten se toimi. ZF:n 6-vaihteinen automaatti voi tietysti toimia Hyundaissakin hyvin. Moottorijarrutukset oli tehokkaita ja takapyörät sai hetkeksi luistoon kun heitti kakkosta 60-70 km/h kaasu ylhäällä. Automaatti ei tuntunut antavan minkäänlaista välikaasua alas vaihdoissa. Myös isolla vaihteella vedättäminen onnistui, vaikka sitä en kunnolla voinut testata. Sen mitä testasin vaihde pysyi vakiona, eikä kaasupolkimessa tuntunut mitään kickdown-nappia ollenkaan. Jos kuutosella vaihteli kaasua pohjaan-ylös-pohjaan-tyyliin 50-60 km/h nopeudessa huomasi miten momentinmuunnin antoi vähän luistoa, mutta silti pikkuvaihteilla ei kuminauhamaisuus mitenkään häirinnyt.



    Sisustasta sen verran, että istuin oli mulle aika sopiva, vaikka istuinosan pituussäätö puuttuikin. Penkki oli keskiosalta reikänahkaa ja sähkösäädöillä. Rajallisesta pidosta johtuen sivutukea ei tullut kunnolla testattua. Myös ratti istui käteen hyvin ja sen sai säädettyä hyvin matalalle. Muilta osin sisusta jätti aika kylmäksi, keskikonsoli on tavallisen tylsä ja muovinen. Keskikonsolin yläosan mustavalkoinen LCD-näyttö (radiolle kai lähinnä) oli jotenkin vanhahtava, vaikka autossa olikin vakiona tulevat Infinity:n hifit. Vaihdekeppi Lexus/MB-tyylisine kulisseineen oli vähän kuin jostain muusta autosta.



    Tavaratila on matala ja hankala lastata koska auto ei ulkonäöstään huolimatta ole liftback. Lattian alla oli iso, mutta kapea alikokoinen vararengas, eikä senkään poistamisella paljoa lisätilaa irtoa. Pohjan verhoilu tuntui melko heppoiselta jos E39:n tavaratilan pohjaan vertaa.



    Tässä kuvassa näkyy lähinnä möreistä pakoäänistä vastaava poikittainen takapönttö, sekä myös jäähdysrivoin varustettu perä. Pakoääntä tosiaan riitti ja se tuntui kuuluvan sisään erinomaisesti. Aluksi tämä voi olla kiva, kuten nyt lyhyellä koeajolla, mutta omassa autossa alkais ehkä häiritä jossain vaiheessa pahastikin. Pelkässä kaupunkikäytössä ei ehkä niin iso haitta.



    Tästä kuvasta näkee ehkä vähän miten tuo takajousitus on toteutettu. Siitäpä en osaa sanoa sen enempää, mutta ehkä kuva kertoo joillekin enemmän. Jotenkin olen näkevinäni tuossa E39-tyylisen erillisen apurungon isoilla kumipuslilla.




    Kaikenkaikkiaan autosta jäi positiivinen kuva. Onko tästä sitten BMW 3-sarjan coupén kilpailijaksi, kokonaisuutta ajatellen tuskin, mutta varmasti ajamisen iloa on silti harvinaisen paljon tarjolla tähän hintaan. Jos yrittää tätä johonkin verrata niin tilat, automaatti ja äänimaailma tekee sen että mun aiemmin ajamista autoista tämä muistuttaa eniten ehkä Jaguar XK 4.2:sta. Ei huonosti Huyndailta.

    Kuvat otettu Nokia N8:lla jos se jotakuta kiinnostaa.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 18-03-2011, 13:17.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Tästä kuvasta näkee ehkä vähän miten tuo takajousitus on toteutettu.
      Kiitokset raportista. Jotenkin tuo alusta näyttää siltä, että se on vuoden kuluttua täysin ruosteessa...

      Onko sielläpäin 3-sarjaa aktiiviohjauksella? Kiinnostaisi kuulla kommentit siitäkin. Ja myös 320dX/325iX, nehän pitäisi olla sielläpäin tänään ja huomenna.
      E39 528iA

      Comment

      • rizzo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2007
        • 5418
        • Oulu

        Saisi kokonaisen threadin perustaa eri autojen "arvosteluille" Mielellään lueskelee tuommoisia, vaikka ei ko. autoa ei olisi koskaan ostamassakaan.

        Comment

        • MFY
          Bimmer Rookie
          • Jun 2008
          • 27

          Originally posted by TJJ View Post
          Kiitokset raportista. Jotenkin tuo alusta näyttää siltä, että se on vuoden kuluttua täysin ruosteessa...

          Onko sielläpäin 3-sarjaa aktiiviohjauksella? Kiinnostaisi kuulla kommentit siitäkin. Ja myös 320dX/325iX, nehän pitäisi olla sielläpäin tänään ja huomenna.
          Oulussa kaikki on jo eellä.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7410
            • Oulu

            Originally posted by TJJ View Post
            Onko sielläpäin 3-sarjaa aktiiviohjauksella?
            Ei mitään tietoa.

            Originally posted by TJJ View Post
            Ja myös 320dX/325iX, nehän pitäisi olla sielläpäin tänään ja huomenna.
            Joo, huomenna aamusta pitäis käydä kattoon kun lupasivat lumisadettakin sopivasti.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Ääh, tänään jo uusia X:iä kokeileen.

              Mistä vuosimallista alkaen 3:sta on alkanut saamaan aktiiviohjauksella?

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by teropa View Post
                Mistä vuosimallista alkaen 3:sta on alkanut saamaan aktiiviohjauksella?
                Sen on saanut E9x sarjan alusta lähtien eli 2005.
                E39 528iA

                Comment

                • jupasa
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 98
                  • Turku

                  Originally posted by jupasa View Post
                  Ite ajattelin vihdoin vaihtaa auton, ja ostaa uuden Jetan (1.6 TDI DSG) On tullut nyt 7 vuotta ja 120 tkm ajettua 525iA touringilla (E39), jonka ostin aikoinaan ihan uutena. Eli ajattelin tällä kertaa tehdä tämmöisen järkivalinnan Saas nähdä miltä se pappa-vw näiden BMW-vuosien jälkeen tuntuu. Ja mitä lupaavat omasta vaihdossa...
                  No tuli nyt sitten E39 myytyä Hinta oli 14.000 eli varmaan ihan suht kohdallaan. Löytyi nettiauton kautta nopeasti yksityinen ostaja. Nyt eikun miettimään mitä tilalle... Tällä hetkellä mielessä väikkyy Golf Variant
                  ex BMW 525iA touring -04 (E39)

                  Comment

                  • Tomppa80
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 2088
                    • Raahe

                    Originally posted by jupasa View Post
                    No tuli nyt sitten E39 myytyä Hinta oli 14.000 eli varmaan ihan suht kohdallaan. Löytyi nettiauton kautta nopeasti yksityinen ostaja. Nyt eikun miettimään mitä tilalle... Tällä hetkellä mielessä väikkyy Golf Variant
                    Sait hyvän hinnan autostasi
                    Mercedes Benz E -07
                    BMW 523i -96
                    Volvo v70t5 -99
                    Harley Davidson Electra Glide -00
                    Solifer SM -75

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      Alkuperäiseen topikin aiheeseen palatakseni, niin kannattaa harkita e39:n jälkeen myös e65:ttä. Itsekin 5 kpl viissatasia kokeiltuani voin lämpimästi suositella seiskaa.

                      Tuli hommattua individual seiska hyvillä vermeillä (mm. Adaptive drive) ja kyllä matkanteko maistuu ihan eri tavalla. Hankalahan se on parkkeerata, mutta sou not :-)
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7410
                        • Oulu

                        Originally posted by TJJ View Post
                        325i taas oli enemmän kierroskone jossa ei oikein mitään tuntunut tapahtuvan.
                        Näinhän se sitten oli kun itsekin tuota ajoin. Yläkierroksilla vetoja löytyi ihan OK, mutta ala- ja keskikierroksilla meno oli kieltämättä vähän vaisua varsinkin D-asennossa. Manuaalipuolella kiihdyttelin myös kakkosella ja kolmosella, eikä se nyt ihan niin huonolta tuntunut, mutta vasta lähempänä 5000 rpm tuntui että meno alkaa maistua eikä mitään selkeää tehoaluetta koneesta löytynyt. Toki näissä koeajoissa on yleensä teho-odotukset vähän yläkanttiin ainakin itsellä. Eli jos ois manuaalilaatikko niin ehkä tuolla nyt ajelis, mutta kun sitten ottaa huomioon sen hirveän jyrinän mikä tuntui tulevan lähinnä eturenkaista (Hakkapeliitta 7 nastat) ihan ajonopeudesta huolimatta niin eihän tuo niin unelma-autolta enää tuntunutkaan.

                        Neliveto kyllä toimi loistavasti sen vähän mitä sitä liukkaissa kohdissa testailin. Ja penkit sekä ajo-asento oli oli hyviä jos vertaa X3:een mitä myös ajoin. X3:ssa istuinten etureuna painoi polvitaipeeseen vaikka kuinka yritti säädellä asentoa. En tiedä mitä sitten tein väärin, ei ole vastaavaa ongelmaa yleensä ollut. Kiihtyvyydestä huolimatta X3 ei herättänyt mitään innostusta.

                        Ohjauksesta en uskalla sanoa kummankaan kohdalla mitään. E92 ratti oli vähän siinä ylipaksun rajalla taas.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Yläkierroksilla vetoja löytyi ihan OK, mutta ala- ja keskikierroksilla meno oli kieltämättä vähän vaisua varsinkin D-asennossa.
                          .
                          Näinhän nykyisissä laakean tehon omaavissa koneissa tuntuu. Sinänsä erikoista että nykyään jo "tahmeaa" voi käyttää sellaisen auton kohdalla, joka menee sataseen 7:n pintaan, mutta tosiaan erityisen nopealta tuo ei tunnu. Sama myös vaikka nykyisen 550i:n kanssa. Alle viiden sekunnin menee sataseen, mutta ei tuo repivältä tunnu. Enemmän vauhdin tuntua (siis repivyyttä) on vaikka e36 328:ssa.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Vanquish View Post
                            Näinhän nykyisissä laakean tehon omaavissa koneissa tuntuu. Sinänsä erikoista että nykyään jo "tahmeaa" voi käyttää sellaisen auton kohdalla, joka menee sataseen 7:n pintaan, mutta tosiaan erityisen nopealta tuo ei tunnu. Sama myös vaikka nykyisen 550i:n kanssa. Alle viiden sekunnin menee sataseen, mutta ei tuo repivältä tunnu. Enemmän vauhdin tuntua (siis repivyyttä) on vaikka e36 328:ssa.
                            Se että sitä repivyyttä ei tunnu, on laatua.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Näinhän se sitten oli kun itsekin tuota ajoin. Yläkierroksilla vetoja löytyi ihan OK, mutta ala- ja keskikierroksilla meno oli kieltämättä vähän vaisua varsinkin D-asennossa. Manuaalipuolella kiihdyttelin myös kakkosella ja kolmosella, eikä se nyt ihan niin huonolta tuntunut, mutta vasta lähempänä 5000 rpm tuntui että meno alkaa maistua eikä mitään selkeää tehoaluetta koneesta löytynyt.
                              Olisit kokeillut vielä sen 320d:n, minusta sen moottori tuntui paljon paremmalta tuossa suhteessa. Pitäisi kai kokeilla uudestaan ja varmistaa ettei tuo ollut tilapäinen mielenhäiriö...

                              mutta kun sitten ottaa huomioon sen hirveän jyrinän mikä tuntui tulevan lähinnä eturenkaista (Hakkapeliitta 7 nastat) ihan ajonopeudesta huolimatta niin eihän tuo niin unelma-autolta enää tuntunutkaan.
                              Silloin kun ajoin, oli tiellä paljon sohjoa, joten se taisi pehmentää jyrinää. E92 ei kuitenkaan ollut noista äänekkäin. Tuntuma (myös X6:ssa) oli kyllä hiukan sellainen, että 18-19" kesärenkaat ja karkea asfaltti niin meteli on melkoinen. Melu taitaa olla koriin johtuvaa, joten vaimentaminenkaan ei sitä kunnolla poista.

                              Ohjauksesta en uskalla sanoa kummankaan kohdalla mitään. E92 ratti oli vähän siinä ylipaksun rajalla taas.
                              Minä en kokenut ratteja paksuiksi vaan E39:n ratti tuntui liian ohuelta noiden jälkeen.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7410
                                • Oulu

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Olisit kokeillut vielä sen 320d:n, minusta sen moottori tuntui paljon paremmalta tuossa suhteessa. Pitäisi kai kokeilla uudestaan ja varmistaa ettei tuo ollut tilapäinen mielenhäiriö...
                                Oishan se tietysti pitänyt ajaa. Mutta kyllähän se 320d varmaan toimii ton automaatin kanssa hyvin yhteen, enkä epäile yhtään ettei tuntuisi osakaasulla tai keskikierroksilla pirteämmältä kuin toi 325iA. Hyvinhän toimi jo edellinen 130kW versiokin. Omalta osalta sellainen ei kuitenkaan ole vaihtoehto kun haluan manuaalin ja sen kanssa ei diesel tuota mulle iloa.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎