Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä erimerkkisten autojen vioista/ongelmista.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huupi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 1192
    • Tyrnävä

    #76
    Originally posted by huupi View Post
    Ongelmana on 225tkm ajetun Nissan Almeran 1.8 -03 posketon moottoriöljyn kulutus, luokkaa 1l/100km. Ei vuoda ulospäin, savuttaa kitkerää sinistä, käynnistyy helposti ja käy mielestäni sievästi ja kulkeekin niin kuin tuollaisen kotteron olettaa kulkevan. Pari kertaa syttynyt moottorin vikavalo, joka Torque:lla luettuna tulee nokka-akselin asentotunnistimesta, jonka saa myös kuitattua pois. Tulppien rei'istä katsoessa näkee jokaisen männän päällä kiiltelevän öljyn ja jokainen tulppa on paksun karstan peitossa.

    Näissä 1.8 koneissa on ilmeisen yleistä jakoketjun venyminen. Epäilys on, että se aiheuttaisi nuo nokanasentoherjat. Mutta ei kai se selitä tuota älytöntä öljyn syöntiä? Puristuspaineiden mittaus on agendassa, mutta jotenkin tuo kaikkia sylintereitä koskeva öljyisyys mietityttää.

    Kullan arvoisia vinkkejä ja hyviä arvauksia otetaan vastaan. 😊
    Originally posted by huupi View Post
    Kyllä tässä on jo ollut mietinnässä vaihtokone ja perusteellinen remontti. Vaihtokoneissa, ja varsinkin näköjään tässä mallissa, on se ainainen ongelma, että mistä tietää senkään olevan kunnossa. Varaosahausta löytyi 2, joista toinen savuttaa. Ebay:stä löytyy näihin jostain kumman syystä paljon mm. täydellisiä jakopään huoltosettejä sekä tiiviste- ja männänrengassarjoja suhteellisen edukkaasti, alta 500€. Epäselvyyttä itselle on tuonut mikä uudemman ja vanhemman moottorin (QG18) ero on, koska nuo jakopäänkitit sopivat järkiään vain vanhempiin moottoreihin. Tällä haavaa olen uskossa, että tässä uudemmassa on muuttuva imuventtiilien ajoitus (VCT), kun taas vanhassa ei ole. Enemmän tietävät korjatkoon.

    Tämä keissi näyttäisi saaneen toistaiseksi onnellisen lopun. Autoon tehtiin omin voimin koneremontti, jossa sylinterit hoonattiin, laitettiin ensimmäisen ylikoon männänrenkaat (+0.25), vaihdettiin kiertokangen laakerit, puhdistettiin joka helevetin kolo ja pinta paksusta karstasta, vaihdettiin kaikki tiivisteet sekä jakopään kaikki hilppeet. Nyt auto ei savuta käytännössä ollenkaan, ainakaan sinistä, ja vika herjat ovat poissa. Tosin testimetrejä on vielä sen verran vähän, että katsellaan rauhassa öljyn kulutusta.

    Syynä öljynsyöntiongelmiin lienee ollut väljähköt ja aavistuksen soikeat sylinterit sekä kuluneet männänrenkaat. Kuitenkin mittausarvot olivat vielä jonkun ameriikan workshop-manuaalin mukaan toleranssien sisällä. Jotta soikeutta saatiin pois, piti hoonikivillä hioa sen verran paljon, että standardikokoiset männänrenkaat jäivät lyhyeksi. Näinpä hommattiin Datsuni-marmorilta lievästi ylikokoiset renkaat, joiden katkosvälys sattui juuri sopivasti kohdalleen renkaita lyhentämättä. Detailina mainittakoon, että noita renkaita oli viimeksi myyty kolme vuotta sitten paikallisesta puljusta. Ei vissiin ole bestsellereitä.

    Jakopään osat olivat päällisin puolin hyvän näköisiä, mutta ilmeisesti kiristin ei toimi tietyn "rajan" saavutettuaan oikein. Tämä kone oli tosiaan muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella, joten jakopään setti oli erilainen eli kalliimpi normaaliin verrattuna. Kustannuksia koko huvista tuli noin 650 euroa, joten tällä hetkellä pidän remonttia kannattavana.
    I01 i3s 94

    Comment

    • Slazha
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2284
      • Joensuu/Syvyys

      #77
      Originally posted by Janza182 View Post
      Millasia kokemuksia laatikosta eli touranista?

      Koirankopiksi moista tuo toinen miettii.. 1.4tsi ehkäpä ja facelift manuaalina.

      Ois kivasti muunneltavuutta tiloissa ja kulutuskin ok jos joutuu töitten perässä autoa käyttää.
      Unohda TSI moottorit, ainakin alkupään. Muuten ihan ok auto. Toisilla ollut ongelmia DSG:n kanssa ja joissain on ollut kaksoimassavauhtipyörä ongelmia
      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
      E36 318is class II, e30 turpo

      Comment

      • Homer
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 3653
        • Springfield-Jyväskylä

        #78
        Originally posted by Janza182 View Post
        Millasia kokemuksia laatikosta eli touranista?

        Koirankopiksi moista tuo toinen miettii.. 1.4tsi ehkäpä ja facelift manuaalina.

        Ois kivasti muunneltavuutta tiloissa ja kulutuskin ok jos joutuu töitten perässä autoa käyttää.
        Originally posted by Slazha View Post
        Unohda TSI moottorit, ainakin alkupään. Muuten ihan ok auto. Toisilla ollut ongelmia DSG:n kanssa ja joissain on ollut kaksoimassavauhtipyörä ongelmia
        Luulisi että ihmiset jo alkaisivat tietää noista,ja osaisivat pysyä erossa.Siis tarkoitan yleisesti. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1431405638040.html
        Last edited by Homer; 12-05-2015, 15:29.

        Comment

        • mikkis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1901
          • Vantaa

          #79
          Mersun automaattilaatikko toimii mielestäni jotenkin oudosti verrattuna saman vuotisen -04 bemarin laatikkoon, onko sitten ominaisuus vai vika :think

          Elikkä kun laitat D-n päälle niin auto ei liikahda vaan vasta kun painaa kaasua reippaasti sitten liikahtaa sama juttu R päälle niin ei liiku taaksepäin kun vasta kaasulla..mielestäni pitäs kuitenkin liikkua ihan jarrua käyttämällä tyhjäkäynnilläkin.

          jotenkin muutenkin todella hitaan ja alkeellisen tuntuinen laatikko En tiedä auttaisiko öljynvaihto kun edellisestä vaihdosta ei mitään tietoa, no eipä ole mun autoni mutta olisi kiva kuulla kokemuksia muilta.

          Comment

          • Chailou
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2009
            • 370
            • Hki

            #80
            Originally posted by mikkis View Post
            Mersun automaattilaatikko toimii mielestäni jotenkin oudosti verrattuna saman vuotisen -04 bemarin laatikkoon, onko sitten ominaisuus vai vika :think

            Elikkä kun laitat D-n päälle niin auto ei liikahda vaan vasta kun painaa kaasua reippaasti sitten liikahtaa sama juttu R päälle niin ei liiku taaksepäin kun vasta kaasulla..mielestäni pitäs kuitenkin liikkua ihan jarrua käyttämällä tyhjäkäynnilläkin.

            jotenkin muutenkin todella hitaan ja alkeellisen tuntuinen laatikko En tiedä auttaisiko öljynvaihto kun edellisestä vaihdosta ei mitään tietoa, no eipä ole mun autoni mutta olisi kiva kuulla kokemuksia muilta.
            Muuttuuko toiminta jos vaihtaa vaihteiston modea C -> S ?

            Kannattaa myös jarrut herkistellä / putsata, voi sen verran jumittaa ettei jaksa ryömittää ilman kaasua.

            Comment

            • mikkis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1901
              • Vantaa

              #81
              Originally posted by Chailou View Post
              Muuttuuko toiminta jos vaihtaa vaihteiston modea C -> S ?

              Kannattaa myös jarrut herkistellä / putsata, voi sen verran jumittaa ettei jaksa ryömittää ilman kaasua.
              Ei muutu kyllä..no ehkä hiukan herkemmäksi. Mutta oudolta tuo kyllä silti tuntuu.

              Jarruissa ei tuossa kyllä mielestäni mitään jumeja ole, kuumenisihan ne levytkin sitten ja täristäisi ym ajossa.

              Onko nyt vaan niin että bmw osaa tehdä niin paljon nopeamman ja paremman automaattiaskin että tuo mesen laatikko tuntuu oudolta
              Last edited by mikkis; 06-06-2015, 19:59.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #82
                Onko jollain kokemusta Ford C maxin eteen alatukivarren takinmaisen puslan vaihdosta? Eli, saako vaihdettua ihan kaksi pulttia auki --> vanha pois ja uusi tilalle?
                Tuossa pusla:


                Tuossa koko tukivarsi:
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Gustaff
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 132

                  #83
                  On aika tautisesti kiinni tukivarressa, ei saa vaihdettua helposti.

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #84
                    Originally posted by Gustaff View Post
                    On aika tautisesti kiinni tukivarressa, ei saa vaihdettua helposti.
                    Ok. Tuohon päähän saisi vaikka 3-jalkaisen ulosvetäjän, mutta auttaako sekään?

                    Vanhat puslat ovat aivan helvetin löysät ja kummallakin puolella on puslassa lovi yläpuolella jotka ei ilmeisesti kuulu olla siellä?
                    Last edited by janke; 10-07-2015, 04:48.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • smpovers
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2372
                      • Tammela

                      #85
                      Talvella vaihdoin vastaavanlaisen osan Puntoon. Ei varmasti ole mikään oikea tapa, mutta rälläkällä halkaisin vanhan osan ja uuden löin moskalla sisään. Tiukka kyllä oli..
                      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                      BMW 330d touring e46 -05
                      Ford Cortina Mk2 1600 -70
                      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #86
                        Kysytääs täältä jos joku tietäis kertoa traktorin valoista. Eli kaverin massikassa on H4-polttimoilla olevat lisävalot ja ne on entinen omistaja kytkenyt joskus ja huomasin että virta on ryöstetty ajovaloista releelle ja toinen näistä johdoista oli poikki. Liitin johdon yhteen ja vaihdoin näihin lisävaloihin uudet polttimot ja koitin testata niin ajovaloissa sekä lisävaloissa palaa pitkät ja lyhyet valot yhtäaikaa:think Muutenkin valoteho hävisi jonnekkin kun ajovalot ja lisävalot paloivat kun olisi vain parkkipolttimot käytössä.

                        Mitenkähän noi on oikein kytketty?
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Muurahainen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #87
                          Originally posted by janke View Post
                          Kysytääs täältä jos joku tietäis kertoa traktorin valoista. Eli kaverin massikassa on H4-polttimoilla olevat lisävalot ja ne on entinen omistaja kytkenyt joskus ja huomasin että virta on ryöstetty ajovaloista releelle ja toinen näistä johdoista oli poikki. Liitin johdon yhteen ja vaihdoin näihin lisävaloihin uudet polttimot ja koitin testata niin ajovaloissa sekä lisävaloissa palaa pitkät ja lyhyet valot yhtäaikaa:think Muutenkin valoteho hävisi jonnekkin kun ajovalot ja lisävalot paloivat kun olisi vain parkkipolttimot käytössä.

                          Mitenkähän noi on oikein kytketty?
                          Tuo että on kytketty releellä on ihan oikein.

                          H4:ssä on yhteinen maa olikohan nyt takaa katsottuna vasen. Jos kytket virran kulkemaan molempien lankojen läpi putkeen niin palaa puolella teholla.

                          Eikä ole pitkäikäinen polttimo jos molemmat langat palavat samaan aikaan. Ei ole tarkoitettu siten.
                          Last edited by Muurahainen; 14-09-2015, 09:56.

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            #88
                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Tuo että on kytketty releellä on ihan oikein.

                            H4:ssä on yhteinen maa olikohan nyt takaa katsottuna vasen. Jos kytket virran kulkemaan molempien lankojen läpi putkeen niin palaa puolella teholla.

                            Eikä ole pitkäikäinen polttimo jos molemmat langat palavat samaan aikaan. Ei ole tarkoitettu siten.
                            Joo ei ole tarkoituskaan kytkeä niin, että palavat kaikki langat yht.aikaa. Voisko sielä nyt jokin vetää maihin vai voisko olla että näiden lisävalojen polttimoiden liittimet ovat väärinpäin? Koska ne sai laitettua kumminpäin vain ja laitoin ne niin kun ne olivatkin ennestään:think

                            En nyt löytänyt kuvaa vastaavanlaisista liittimistä, mutta näissä kyseisissä liittimissä on sähköjohdot kyljissä, joten on mahdollista kytkeä väärin.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Muurahainen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #89
                              Originally posted by janke View Post
                              Joo ei ole tarkoituskaan kytkeä niin, että palavat kaikki langat yht.aikaa. Voisko sielä nyt jokin vetää maihin vai voisko olla että näiden lisävalojen polttimoiden liittimet ovat väärinpäin? Koska ne sai laitettua kumminpäin vain ja laitoin ne niin kun ne olivatkin ennestään:think

                              En nyt löytänyt kuvaa vastaavanlaisista liittimistä, mutta näissä kyseisissä liittimissä on sähköjohdot kyljissä, joten on mahdollista kytkeä väärin.
                              H4 liittinhän on tämän mallinen:


                              Tuon liitintä siis ei oikein voi laittaa väärinpäin. Se on kyllä ihan eriasia miten johdot ovat järjestelty.

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                #90
                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                H4 liittinhän on tämän mallinen:


                                Tuon liitintä siis ei oikein voi laittaa väärinpäin. Se on kyllä ihan eriasia miten johdot ovat järjestelty.
                                Sen traktorin lisävaloissa ei ole tuon kuvan mukaiset liittimet vaan sellaset missä johdot ovat liittumen sivulla eli liittimestä näkee läpi eli lampun voi laittaa liittimen molemmilta puolilta. En ole ennen tollasia liittimiä nähnyt.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎