Originally posted by huupi
View Post
Originally posted by huupi
View Post
Tämä keissi näyttäisi saaneen toistaiseksi onnellisen lopun. Autoon tehtiin omin voimin koneremontti, jossa sylinterit hoonattiin, laitettiin ensimmäisen ylikoon männänrenkaat (+0.25), vaihdettiin kiertokangen laakerit, puhdistettiin joka helevetin kolo ja pinta paksusta karstasta, vaihdettiin kaikki tiivisteet sekä jakopään kaikki hilppeet. Nyt auto ei savuta käytännössä ollenkaan, ainakaan sinistä, ja vika herjat ovat poissa. Tosin testimetrejä on vielä sen verran vähän, että katsellaan rauhassa öljyn kulutusta.
Syynä öljynsyöntiongelmiin lienee ollut väljähköt ja aavistuksen soikeat sylinterit sekä kuluneet männänrenkaat. Kuitenkin mittausarvot olivat vielä jonkun ameriikan workshop-manuaalin mukaan toleranssien sisällä. Jotta soikeutta saatiin pois, piti hoonikivillä hioa sen verran paljon, että standardikokoiset männänrenkaat jäivät lyhyeksi. Näinpä hommattiin Datsuni-marmorilta lievästi ylikokoiset renkaat, joiden katkosvälys sattui juuri sopivasti kohdalleen renkaita lyhentämättä. Detailina mainittakoon, että noita renkaita oli viimeksi myyty kolme vuotta sitten paikallisesta puljusta. Ei vissiin ole bestsellereitä.

Jakopään osat olivat päällisin puolin hyvän näköisiä, mutta ilmeisesti kiristin ei toimi tietyn "rajan" saavutettuaan oikein. Tämä kone oli tosiaan muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella, joten jakopään setti oli erilainen eli kalliimpi normaaliin verrattuna. Kustannuksia koko huvista tuli noin 650 euroa, joten tällä hetkellä pidän remonttia kannattavana.

Comment