Announcement

Collapse
No announcement yet.

M135i / M235i -kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4llu-
    BTCF Member
    • Jul 2010
    • 1058
    • Esbo

    Originally posted by msalojaa View Post
    En ihan allekirjoittaisi tätä. Mulla oli hetken N55:ssa kiinni tää ja ongelmat poistui palauttamalla vakio intake. Ei ollut mitään öljyjä MAF.ssa.
    Tuntuu olevan tosi autokohtaista tuo, joillain tulee ongelmia joillain ei. Tosiaan oma N55 toimi BMS Intakella todella hyvin..
    Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
    Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
    Suzuki GSX-R 1000 -07

    Ex. M140i -17
    Ex. 430D -14
    Ex. F20 M135i -15

    Comment

    • Jussi140i
      BTCF Member
      • Mar 2019
      • 59
      • Uusimaa

      [QUOTE=4llu-;4181247]Mulla on ihan vakio intake. N55 mulla oli BMS intake eikä ollut kyllä moitittavaa siinä. Mutta tuo B58 billet intake ei ihan parhaalta ratkaisulta vaikuta.. Esimerkiksi Pure turbosin testiautossa Pure 800 ahtimella penkitetty 670whp vakio intakella, joten se pitäisi olla jo vakiona aivan riittävä. Itsellä ollut suunnitelmissa MST Intake koska siinä tuo lämpökotelo on aivan huippu (https://www.mst-performance.com/products/bw-b5801) Mutta vähän kahden vaiheilla että laitanko ollenkaan kerta vakiokin riittää hyvin, ne imuäänet on toki kivat

      Ahaa, toi pistää miettimään... :think MST-performancen versio näyttää kuvien perusteella pätevältä. Mutta eihän näiden toimivuudesta tiedä faktoja muutakuin käytännössä kokeilemalla. Se mikä on pistänyt silmään näissä Tuunauksissa on se tosiasia, että myös autot ovat aina yksilöitä. Saattaa olla yllättäviäkin eroja. . :think

      N55 on toki eri kone ja ilmanotto erilainen/ eri paikassa. Mutta kyllä noi negatiiviset käyttäjäkokemukset herättää epäilyjä sen sopivuudesta myös B58:ssa
      Ex: M140i xDrive /17

      Comment

      • 4llu-
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 1058
        • Esbo

        [QUOTE=Jussi140i;4181282]
        Originally posted by 4llu- View Post
        Mulla on ihan vakio intake. N55 mulla oli BMS intake eikä ollut kyllä moitittavaa siinä. Mutta tuo B58 billet intake ei ihan parhaalta ratkaisulta vaikuta.. Esimerkiksi Pure turbosin testiautossa Pure 800 ahtimella penkitetty 670whp vakio intakella, joten se pitäisi olla jo vakiona aivan riittävä. Itsellä ollut suunnitelmissa MST Intake koska siinä tuo lämpökotelo on aivan huippu (https://www.mst-performance.com/products/bw-b5801) Mutta vähän kahden vaiheilla että laitanko ollenkaan kerta vakiokin riittää hyvin, ne imuäänet on toki kivat

        Ahaa, toi pistää miettimään... :think MST-performancen versio näyttää kuvien perusteella pätevältä. Mutta eihän näiden toimivuudesta tiedä faktoja muutakuin käytännössä kokeilemalla. Se mikä on pistänyt silmään näissä Tuunauksissa on se tosiasia, että myös autot ovat aina yksilöitä. Saattaa olla yllättäviäkin eroja. . :think

        N55 on toki eri kone ja ilmanotto erilainen/ eri paikassa. Mutta kyllä noi negatiiviset käyttäjäkokemukset herättää epäilyjä sen sopivuudesta myös B58:ssa
        Näin se on, helpoimmalla pääsee kun laittaa vaan vakio koteloon paneelifilsun
        Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
        Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
        Suzuki GSX-R 1000 -07

        Ex. M140i -17
        Ex. 430D -14
        Ex. F20 M135i -15

        Comment

        • JHe
          BTCF Member
          • Oct 2016
          • 184
          • Vantaa

          Originally posted by msalojaa View Post
          En ihan allekirjoittaisi tätä. Mulla oli hetken N55:ssa kiinni tää ja ongelmat poistui palauttamalla vakio intake. Ei ollut mitään öljyjä MAF.ssa.

          Sama täällä. Useampaan kertaan todettuna.
          E46 M3

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5403
            • S:t Karins

            Syy BMS:n ongelmiin N55:ssa on MAF:n kohta intakessa. Se tulee olla suorassa osassa putkea jotta virtaus on mahdollisimman stabiili. BMS:n mallissa MAF on mutkakohdassa. BMS:n intake toimii moitteetta JB4:n kanssa koska tällöin MAF ei ole käytössä ohjaamassa ecua vaan mennään nakutuksen tunnistuksella +kartoilla.
            B58:ssa ei näyttäisi ym ongelmaa olevan.
            Se että Pure on penkittänyt 670 hv vakioilmanotolla ei vielä kerro mitään sinänsä intaken hyödystä. Jos olisivat tuon vedon jälkeen vaihtaneet intaken ja dynottaneet uudestaan intakella niin mahdollinen hyöty olisi paljastunut.
            Fakta on se ettei tuo intake ole se ihan ensimmäinen vaihtokohde tehon kasvattamisessa tosiaan.
            Toisaalta jos ne viimeisimmät hv:t haluaa ulos "tappiin virityksessä" niin vähän hyötyä tuolla saa. Vuosi aikaa keväällä oltiin penkkipäivillä kahdella identtisella autolla ja identtisillä vireillä/polttoaineella. Ainoa ero oli että minulla oli intake. Autot penkitettiin peräkkäin ja tulokset oli 425 ja 445 hv.
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • Jussi140i
              BTCF Member
              • Mar 2019
              • 59
              • Uusimaa

              Originally posted by Tommix View Post
              Syy BMS:n ongelmiin N55:ssa on MAF:n kohta intakessa. Se tulee olla suorassa osassa putkea jotta virtaus on mahdollisimman stabiili. BMS:n mallissa MAF on mutkakohdassa. BMS:n intake toimii moitteetta JB4:n kanssa koska tällöin MAF ei ole käytössä ohjaamassa ecua vaan mennään nakutuksen tunnistuksella +kartoilla.
              B58:ssa ei näyttäisi ym ongelmaa olevan.
              Se että Pure on penkittänyt 670 hv vakioilmanotolla ei vielä kerro mitään sinänsä intaken hyödystä. Jos olisivat tuon vedon jälkeen vaihtaneet intaken ja dynottaneet uudestaan intakella niin mahdollinen hyöty olisi paljastunut.
              Fakta on se ettei tuo intake ole se ihan ensimmäinen vaihtokohde tehon kasvattamisessa tosiaan.
              Toisaalta jos ne viimeisimmät hv:t haluaa ulos "tappiin virityksessä" niin vähän hyötyä tuolla saa. Vuosi aikaa keväällä oltiin penkkipäivillä kahdella identtisella autolla ja identtisillä vireillä/polttoaineella. Ainoa ero oli että minulla oli intake. Autot penkitettiin peräkkäin ja tulokset oli 425 ja 445 hv.

              Kiitos Tommix vastauksesta. Joo on B58:ssa ainakin pieni suora kohta juuri anturin kohdalla.

              Eli sinulla oli Intake ja tulos oli 20hv enemmän. Se on jo merkittävä ero :think
              Mikä Intake sun autossa on - onko se siis kuitenkin BMS vai joku muu ??
              Ex: M140i xDrive /17

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5403
                • S:t Karins

                Originally posted by Jussi140i View Post
                Kiitos Tommix vastauksesta. Joo on B58:ssa ainakin pieni suora kohta juuri anturin kohdalla.

                Eli sinulla oli Intake ja tulos oli 20hv enemmän. Se on jo merkittävä ero :think
                Mikä Intake sun autossa on - onko se siis kuitenkin BMS vai joku muu ??
                Penkissä minulla oli Injen
                Built to fit the 2016-2018 BMW M2 L6-3.0L(t) F87 and more, no tune required! Boasting real, Dyno Proven Gains of up to 13 HP and 11 lb-ft of torque! The short ram design will fit directly into even the tightest of engine bays while improving performance.
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • tommi69
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 419
                  • Helsinki

                  Originally posted by Jussi140i View Post
                  Kiitos Tommix vastauksesta. Joo on B58:ssa ainakin pieni suora kohta juuri anturin kohdalla.

                  Eli sinulla oli Intake ja tulos oli 20hv enemmän. Se on jo merkittävä ero :think
                  Mikä Intake sun autossa on - onko se siis kuitenkin BMS vai joku muu ??
                  Mulla on toi BMS ja jb4 ja hyvin pelittää
                  M140 xDrive v.2017
                  Kawasaki zH2 v.2020

                  Comment

                  • like_a_glove
                    Newbiemmer
                    • Jun 2017
                    • 21
                    • Vantaa

                    Varsinkin N55:en kanssa on maailmalla väläytelty että MAF vaatisi vähintäänkin uudelleen kalibroinnin, ellei jopa kokonaan uudeellen skaalauksen, kun intake muutetaan.

                    Heti kun joku virtauksessa muuttuu, niin jotain MAFf:lle ois hyvä tehdä. Näistä muutoksista nyt helpoimmin huomattavissa on putken koko, muoto vaikuttaa myös. Näillä intake kokeiluilla on aina mahdollisuus siihen että moottorinohjaus luulee saavansa vähemmän ilmaa mitä se todellisuudessa saa. Tämä sitten saattaa johtaa, liian laihaan seokseen ja moottorin sulamiseen.

                    Oma kokemus on BMS intakesta JB4:sen kanssa. 4K rpm kohdalta hävisi sellainen kuollut kohta kaasusta. Imuäänet todella rasittavat. Kun otin intaken pois jokusen viikon käytön jälkeen, oli auto hetken todella sekaisin. Tyhjäkäynti 2-3k rpm humpaten. Kaasuun jos koski niin sammui. Tätä kesti jokunen minuutti. Ei vakuuttanut, ei ole tulossa takaisin.

                    B58:in sielunelämään en pysty kantaa ottamaan.
                    Last edited by like_a_glove; 25-02-2020, 16:44.
                    F22 M240i -16

                    Ex.F20 M135i -13
                    Ex.E91 335d -07

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5403
                      • S:t Karins

                      Originally posted by like_a_glove View Post
                      Varsinkin N55:en kanssa on maailmalla väläytelty että MAF vaatisi vähintäänkin uudelleen kalibroinnin, ellei jopa kokonaan uudellen skaalauksen, kun intake muutetaan.

                      Heti kun joku virtauksessa muuttuu, niin jotain MAFf:lle ois hyvä tehdä. Näistä muutoksista nyt helpoimmin huomattavissa on putken koko, muoto vaikuttaa myös. Näillä intake kokeiluilla on aina mahdollisuus siihen että moottorinohjaus luulee saavansa vähemmän ilmaa mitä se todellisuudessa saa. Tämä sitten saattaa johtaa, liian laihaan seokseen ja moottorin sulamiseen.

                      Oma kokemus on BMS intakesta JB4:sen kanssa. 4K rpm kohdalta hävisi sellainen kuollut kohta kaasusta. Imuäänet todella rasittavat. Kun otin intaken pois jokusen viikon käytön jälkeen, oli auto hetken todella sekaisin. Tyhjäkäynti 2-3k rpm humpaten. Kaasuun jos koski niin sammui. Tätä kesti jokunen minutti. Ei vakuuttanut, ei ole tulossa takaisin.

                      B58:in sielunelämään en pysty kantaa ottamaan.
                      Totta turiset, ja MAF:n adaptaatioiden nollaus kestaa esim. MHD:llä 5 sek, eli helppo homma jopa tehdä.
                      Itse nollaan aina adaptaatiot kun vaihdan vakion/Injen:n paikoilleen
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • Jussi140i
                        BTCF Member
                        • Mar 2019
                        • 59
                        • Uusimaa

                        Originally posted by like_a_glove View Post
                        Varsinkin N55:en kanssa on maailmalla väläytelty että MAF vaatisi vähintäänkin uudelleen kalibroinnin, ellei jopa kokonaan uudeellen skaalauksen, kun intake muutetaan.

                        Heti kun joku virtauksessa muuttuu, niin jotain MAFf:lle ois hyvä tehdä. Näistä muutoksista nyt helpoimmin huomattavissa on putken koko, muoto vaikuttaa myös. Näillä intake kokeiluilla on aina mahdollisuus siihen että moottorinohjaus luulee saavansa vähemmän ilmaa mitä se todellisuudessa saa. Tämä sitten saattaa johtaa, liian laihaan seokseen ja moottorin sulamiseen.

                        Oma kokemus on BMS intakesta JB4:sen kanssa. 4K rpm kohdalta hävisi sellainen kuollut kohta kaasusta. Imuäänet todella rasittavat. Kun otin intaken pois jokusen viikon käytön jälkeen, oli auto hetken todella sekaisin. Tyhjäkäynti 2-3k rpm humpaten. Kaasuun jos koski niin sammui. Tätä kesti jokunen minuutti. Ei vakuuttanut, ei ole tulossa takaisin.

                        B58:in sielunelämään en pysty kantaa ottamaan.

                        Tietysti samat lainalaisuudet koskevat kaikkia moottoreita, joten B58:ssa on varmasti myös riskit olemassa. Itse olen laittamassa Mosselmann:in ohjelmaa autoon enkä Jb4:sta, joten softan sisällä voi olla eroa joka vaikuttaa tohon MAF anturin älyyn. Ainakin sinne menee tieto siitä, että mulla olisi BMS:n Intake autossa + se Wagnerin Downpipe, ennenkuin tekevät autolle Stage 3 ohjelman.
                        Vai onko se MAF:n softa/äly aina erillään, eikä sitä huomioida silloin, kun näitä viritys softia tehdään ??
                        Varmaankin pitää ihan erikseen tätä kysyä Mosselmann:ilta
                        Ex: M140i xDrive /17

                        Comment

                        • zimmardi
                          Newbiemmer
                          • May 2017
                          • 15
                          • Forssa

                          Originally posted by 4llu- View Post
                          Hyvät ja laadukkaat osat olet laittamassa Katsastukseen liittyen, ei tarvitse huolestua, alle 10v vanhoista bensa autoista ei oteta enää katsastuksessa päästöjä ollenkaan. Ex. M135i:n kävin katsastamassa heti lakimuutoksen jälkeen katittomalla putkella

                          Lainaus trafilta:

                          "Uudessa mittamenettelyssä bensiinikäyttöisille ajoneuvoille, joiden käyttöönottopäivästä on katsastuspäivänä alle 10 vuotta, tehdään pelkkä OBD-mittaus. OBD-mittauksessa tarkastetaan merkkivalon toiminta, luetaan vikakoodit ja readinesskoodin avulla mitä valvottavia osajärjestelmiä ajoneuvossa on ja onko osajärjestelmätestit suoritettu vai ei."

                          Muuhun liittyen, itselle tulee huomenna uudet kesävanteet ykköseen. Eteen 8,5" et35 ja taakse 9,5" et 45, tulee hyvä fitment
                          Kuinka nuo vanteet mahtuvat alle? Mikä rengastus ja raapiiko kaaria? Pystykkö laittaa kuvia lopputuloksesta?

                          Comment

                          • 4llu-
                            BTCF Member
                            • Jul 2010
                            • 1058
                            • Esbo

                            Originally posted by zimmardi View Post
                            Kuinka nuo vanteet mahtuvat alle? Mikä rengastus ja raapiiko kaaria? Pystykkö laittaa kuvia lopputuloksesta?
                            Ei raavi kaariin ainakaan vakio korkeudella riippuu tietty aivan rengastuksesta, tuollaiselle setille hyvä olisi esim 225/35 & 255/30. Tuolla takavanteiden ET:llä vain tulee vanteesta riippuen puolat todella lähelle satulaa joten niiden kanssa kannattaa olla tarkkana.. Kuvia tulee tuonne mun showroom topicciin heti kun saan laskettua autoa metrillä alaspäin, ei tuosta vakio hirvitornista kehtaa kuvia ottaa
                            Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                            Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                            Suzuki GSX-R 1000 -07

                            Ex. M140i -17
                            Ex. 430D -14
                            Ex. F20 M135i -15

                            Comment

                            • Jussi140i
                              BTCF Member
                              • Mar 2019
                              • 59
                              • Uusimaa

                              M140i Sport+ ja DSC off ym.

                              Nyt kun olen ajanut +2 vuotta M140i:llä ja sen perusteella havainnut, että kun ajan Sport+ moodilla ja yritän lisätä siihen DSC Off tilan (eli kaikki pois ), se ei onnistu. Auto selkeästi putoaa Comfort moodiin . Auton Dynamiikka (kaasun vaste ym.) muuttuu todella haastavaksi kovaan ajoon. Onko se todella niin , että Sport+ moodilla ei saa otettua ajonvakautusta ja luistonestoa kokonaan pois ? Vaan auto siirtyy tällöin myös Comfort moodiin ?? Luin että ainakin M135i:n käyttäjät ovat raportoinet sen olevan niin :think.
                              Ex: M140i xDrive /17

                              Comment

                              • msalojaa
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2018
                                • 364
                                • Helsinki

                                Originally posted by Jussi140i View Post
                                Nyt kun olen ajanut +2 vuotta M140i:llä ja sen perusteella havainnut, että kun ajan Sport+ moodilla ja yritän lisätä siihen DSC Off tilan (eli kaikki pois ), se ei onnistu. Auto selkeästi putoaa Comfort moodiin . Auton Dynamiikka (kaasun vaste ym.) muuttuu todella haastavaksi kovaan ajoon. Onko se todella niin , että Sport+ moodilla ei saa otettua ajonvakautusta ja luistonestoa kokonaan pois ? Vaan auto siirtyy tällöin myös Comfort moodiin ?? Luin että ainakin M135i:n käyttäjät ovat raportoinet sen olevan niin :think.
                                Noi on kaikki omia tilojaan Eco Pro, Comfort, Traction, Sport, Sport+, DCS OFF. Ja oliko nyt Sport ja Eco Pro joita pystyi vielä säätämään siitä keskinäytön kautta. En tiedä kuinka hyvin tämä taulukko pätee ihan uusimpiin autoihin, mutta ainakin omaani on suht tarkka: https://www.babybmw.net/viewtopic.ph...70384#p1170384.

                                Mä itse asiassa en tykkää yhtään siitä Sport/Sport+ kaasunvasteesta ja oon säätänyt Sportin niin ettei se vaihda sitä, pelkästään jäykistää alustan ja ohjauksen.
                                G29 Z4
                                Ex: F21 M135i xDrive, E89 Z4, F56 Cooper S, E92 320d, E90 318d, ...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎