Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    Originally posted by Jondezi View Post
    sitten 316i->325i leimalle, tarviiko muuta ?

    -51mm etutolpat, abs paikoilla
    -etuvakaaja
    -takavakaaja
    -taka tukivarret levyineen helyineen abs paikoilla
    -vetarit (käykö 325sen vetarit 316sen vakioperään?)
    -pääsylinteri?
    -rele, boksi hydrauliyksikkö, sähkösarja ja pyörien anturit
    -325sen jarruputket ?

    Onko tässä hommassa mitään huomioitavaa, onko sähköjen kytkeminen helppo ? käykö 316i:n käsijarruvaijeri jne ?
    Pääsylinteri pitää toki vaihtaa jos tarkkoja ollaan. Taakse kun laittaa levykynkät niin kannattaa laittaa siihen tarkoitetut jarruputket koska ovat vähän erimuotoiset. Käsijarruvaijeri on levyjarrumallissa päästä erilainen, siinä on jarrun puoleisessa päässä reikä jonka läpi tulee tappi. Vetarit pitäisi käydä ristiin kaikissa E30 malleissa. Huomaa että vetarit pitää olla sitten ABS-malliset koska hammaskehä on siinä vetarin päässä.
    E39 ja E91

    Comment

    • Bansku
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2011
      • 1493
      • Savo

      Nyt ei swapata e30:iin mutta aihetta sivuten menee kysymys.
      Noissa swappaus ohjeissa kun mainitaan että ton m50 koneen siinä liittimessä, x20, sanotaan että pin 13 on bensapumpun releen johto, mitä tähän siis tarkalleen ottaen pitää kytkeä? Olin siinä uskossa että tämä vedetään bensapumpulle, mutta ei sittenkään, pumppu ei pyörinytkään, muuta johdot on oikein kun suoralla virralla saa pumpun pyörimään ja auton käyntiin, eli tartteeko toi piuha siis +12v kun virrat laittaa päälle? Jos tarvitsee niin mihinkäs napaan sitten se pumpulle menevä piuha tulee? Vai tarvitseeko sitten joku muu piuha kys. Liittimestä sen +12v että tohon pin 13:sta tulee se pumpulle menevä käsky?
      Johtosarja ja moottori e34 -91 mittatikullisen automaatin, ja m50b25nv jos näillä tiedoilla merkitystä.
      E. Liittimestä X20 pin nro. 13 todellakin pitää näköjään kaavioiden mukaan mennä bensapumpulle, eli jotain tietoa myt bensapumpun releeltä puuttuu, mutta mitä? Kone kun kuitenkin lähtee pyörimään kun antaa pumpulle suoraan virtaa ja vielä pari viikkoa takaperin kone oli johtosarjoineen kaikkineen kiinni elintenluovuttaja autossa ja pelasi kuten pitääkin
      Last edited by Bansku; 05-08-2015, 23:38.

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        Originally posted by Bansku View Post
        Nyt ei swapata e30:iin mutta aihetta sivuten menee kysymys.
        Noissa swappaus ohjeissa kun mainitaan että ton m50 koneen siinä liittimessä, x20, sanotaan että pin 13 on bensapumpun releen johto, mitä tähän siis tarkalleen ottaen pitää kytkeä? Olin siinä uskossa että tämä vedetään bensapumpulle, mutta ei sittenkään, pumppu ei pyörinytkään, muuta johdot on oikein kun suoralla virralla saa pumpun pyörimään ja auton käyntiin, eli tartteeko toi piuha siis +12v kun virrat laittaa päälle? Jos tarvitsee niin mihinkäs napaan sitten se pumpulle menevä piuha tulee? Vai tarvitseeko sitten joku muu piuha kys. Liittimestä sen +12v että tohon pin 13:sta tulee se pumpulle menevä käsky?
        Johtosarja ja moottori e34 -91 mittatikullisen automaatin, ja m50b25nv jos näillä tiedoilla merkitystä.
        E. Liittimestä X20 pin nro. 13 todellakin pitää näköjään kaavioiden mukaan mennä bensapumpulle, eli jotain tietoa myt bensapumpun releeltä puuttuu, mutta mitä? Kone kun kuitenkin lähtee pyörimään kun antaa pumpulle suoraan virtaa ja vielä pari viikkoa takaperin kone oli johtosarjoineen kaikkineen kiinni elintenluovuttaja autossa ja pelasi kuten pitääkin
        Se on bensapumpun releen heräte, menee toiselle vaaleanvihreälle releelle...
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Bansku
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2011
          • 1493
          • Savo

          Mille toiselle vihreelle releelle? Ei ei ole kuin ne kolme relettä siellä dme:en vieressä, valkoinen ja 2 ruskeaa/oranssia
          E. Ja tosiaan sähkökaavioiden mukaan toi pin 13 pitäs mennä sulakkeen kautta pumpulle.
          Last edited by Bansku; 06-08-2015, 09:12.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11120
            • Oulu

            Se kyllä pitäs pelata, kun piuhan vetää liittimeltä pumpulle. Yleismittari kouraan ja kahlaamaan johtosarjaa läpi, että missä vika. Tarkastat vaikka eka, että tuleehan bensapumpun releelle virrat ja maat kuten sähkökaaviossa lukee. Bensapumpun rele on siis yksi niistä kolmesta, jotka löytyy moottorin johtosarjasta.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Bansku
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2011
              • 1493
              • Savo

              Toi relehän saa virran samasta piuhasta mistä dme:kin, tai samaa reittiä menevät, muut releetkin saavat virtansa kuten pitää, käsky bp-releelle tulee suoraan dme:ltä, ja yksi releen nastoista, 87, lähtee pumpulle. Eli jos 4 napanen rele kyseessä, kuten kaaviotkin sanoo niin yksi piuha selvittämättä tai itse rele paska. Pitää taas tutkia kuhan saa vapaa-aikaa ja auton työnnettyä halliin.
              Eli 30 tulee se jatkuva virta, 87 lähtee pumpulle, 86:lle pitäisi tulla virta dme releeltä ja 85 pitäisi tulla käsky dme control unitilta = moottorinohjausboksi? Jotain hämärää tässä nyt jumalauta on. Ja tosiaan kaavion mukaan toi bensapumpun releen nastaan 30 tuleva karva tulee tuolta liittimestä x20 pinnistä 21 jonka tosiaan kytkin ja on ainut johto tuolta liittimestä kytkettävien johtojen seasta johon pitää tulla +12v jännite kun virrat laittaa päälle ja muut releet rokkaa mitä ilmeisemmin. Eikös se valkoinen ole se moottorinohjauksen rele, eli mikäs se toinen oranssi rele on? Hiukset halkee saatana

              Comment

              • TeemuM
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 233
                • Turku

                Eikös se valkoinen ole se moottorinohjauksen rele, eli mikäs se toinen oranssi rele on?
                Lambdan lämmityksen rele.

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  Originally posted by Bansku View Post
                  Toi relehän saa virran samasta piuhasta mistä dme:kin, tai samaa reittiä menevät, muut releetkin saavat virtansa kuten pitää, käsky bp-releelle tulee suoraan dme:ltä, ja yksi releen nastoista, 87, lähtee pumpulle. Eli jos 4 napanen rele kyseessä, kuten kaaviotkin sanoo niin yksi piuha selvittämättä tai itse rele paska. Pitää taas tutkia kuhan saa vapaa-aikaa ja auton työnnettyä halliin.
                  Eli 30 tulee se jatkuva virta, 87 lähtee pumpulle, 86:lle pitäisi tulla virta dme releeltä ja 85 pitäisi tulla käsky dme control unitilta = moottorinohjausboksi? Jotain hämärää tässä nyt jumalauta on. Ja tosiaan kaavion mukaan toi bensapumpun releen nastaan 30 tuleva karva tulee tuolta liittimestä x20 pinnistä 21 jonka tosiaan kytkin ja on ainut johto tuolta liittimestä kytkettävien johtojen seasta johon pitää tulla +12v jännite kun virrat laittaa päälle ja muut releet rokkaa mitä ilmeisemmin. Eikös se valkoinen ole se moottorinohjauksen rele, eli mikäs se toinen oranssi rele on? Hiukset halkee saatana
                  Rele kuikkaan ja hyppylanka pinnien 30-87 väliin.
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • Bansku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2011
                    • 1493
                    • Savo

                    Juu rele oli paska, nyt rokkaa

                    Comment

                    • ///saMi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1198
                      • 52300

                      Vähän kytkin/vauhtipyörä asiaa M50B25 moottorista..

                      Olen laittamassa m20b20 vauhtipyörää, sacsh -618 asetelmaa m50b25 moottoriin ja tartteis tietää mitä kytkinlevyä käyttäisin? Ja mitä painelaakeria? m50b25 orkkis, e21 323 (mikä vm.?) vai jokin muu? Mitään keskityshelaa tai silmälaakeria tuohon pakettiin ei vissiin kuulu?
                      Last edited by ///saMi; 18-08-2015, 10:41.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11120
                        • Oulu

                        Originally posted by ///saMi View Post
                        Vähän kytkin/vauhtipyörä asiaa M50B25 moottorista..

                        Olen laittamassa m20b20 vauhtipyörää, sacsh -618 asetelmaa m50b25 moottoriin ja tartteis tietää mitä painelaakeria käytän? m50b25 orkkis, e21 323 (mikä vm.?) vai jokin muu? Mitään keskityshelaa tai silmälaakeria tuohon pakettiin ei vissiin kuulu?
                        e21 323 laakeri nyt ainakin. tuo m20 vauhtipyörä on liian matala m50 koneeseen, niin voi vaatia vielä kytkinhaarukan muokkausta tuolla e21 painelaakerillakin. sre asetelman mukana ei tule muuta kuin itse asetelma.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • ///saMi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1198
                          • 52300

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          e21 323 laakeri nyt ainakin. tuo m20 vauhtipyörä on liian matala m50 koneeseen, niin voi vaatia vielä kytkinhaarukan muokkausta tuolla e21 painelaakerillakin. sre asetelman mukana ei tule muuta kuin itse asetelma.
                          Ok, eli kytkinhaarukkaa joutuu todennäköisesti pidentämään? kytkinlevy nyt voinee olla vaikka m20b25 mallista?

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            Perkele ku ei löydy haulla. E30 mittarissa ei taida olla tuota uudempien ns. puskuria tuossa lämpömittarissa? Pazi oli tainnu jossain kertoa paljon on m52 lämmöt kun on esim keskiviivasta seuraavassa lämmöt jne?

                            edit.

                            Joo eli enkkufoorumeilta tämmöstä ;
                            1/4 = 70c, 1/2 = 85c, 3/4 = 100c

                            Pitänee hommata vähän jotain tehokkaampaa propellia, tietenkään eihän se tuossa sadassa asteessa keitä mutta silti. Nostaa siis kaupungissa M52 koneinen tuohon 3/4 tuon mittarin.
                            Last edited by jukkae; 18-08-2015, 21:01.

                            Comment

                            • tmpzk
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 361
                              • Espoo

                              Moro! Tarttis kiirellisest pikku jeesin. ABS miten kytketään? Mittaristossa palaa kaikki valot, kellään hajuja mikä tähän kytkentä vaikuttaa. E30 325, E36 m50b25 tu kone ja e34 m50b25tu johtosarja
                              -E90 335i 2008

                              Comment

                              • Miksu8600
                                Newbiemmer
                                • Apr 2015
                                • 18
                                • Savo

                                löytyyköhän jostain marketista M50B20 moottorii sopivan lyhyttä moniurahihnaa mikä ei kiertäis sieltä ohjaustehostimen pumpun kautta?

                                Tai löytyykö joltain sopivaa mittaa muistista jos jätän sen pumpun pois käytöstä
                                Last edited by Miksu8600; 10-09-2015, 06:58.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎