E30 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3427
    • Kotka

    #76
    Oletteko päivittäneet E30 ilmastoinnin lauhdutinta putkimallisesta rinnakkaisvirtausmalliseen? Pitäisi ilmeisesti olla jäähdytysteholtaan vähän parempi ja toimia paremmin R134a:n kanssa. Jenkeistä löytyy malleja aika hyvin, mutta Euroopasta kehnommin.

    Jenkeistä


    APDIn kuvassa on putkimallin lauhdutin, mutta tilattuna pitäisi kaiketi tulla rinnakkainen.

    Ebay -hakutuloksia haulla BMW E30 kondensatoren Euroopasta:




    Mikään ei taida passata E30:iin.
    Last edited by Skarpa; 01-12-2016, 11:11.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3427
      • Kotka

      #77
      Originally posted by jr66 View Post
      Nyt oli toki puhe M20 koneesta. Ja kysyjälle vastaten: 316i jäähdytin jää todennäköisesti pieneksi. Suosittelen panemaan sinne E30 M20 romut niiltä osin kuin E34 osat eivät käy. Ei tarvii myöhemmin miettiä, että mistähän mikäkin oli. Viskosta en osaa suoraan sanoa, käykö. Selviää, kun vertaa bmw fansista varaosanumeroita, tai kokeilee paikalleen.
      Last edited by Skarpa; 01-12-2016, 16:00.
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16611
        • Asikkala

        #78
        Originally posted by jr66 View Post
        Originally posted by Skarpa View Post
        Nyt oli toki puhe M20 koneesta. Ja kysyjälle vastaten. 316 jäähdytin jää todennäköisesti pieneksi. Suosittelen panemaan sinne E30 M20 romut niiltä osin kuin E34 osat eivät käy. Ei tarvii myöhemmin miettiä, että mistähän mikäkin oli. Viskosta en osaa suoraan sanoa, käykö. Selviää, kun vertaa bmw fansista varaosanumeroita, tai kokeilee paikalleen.
        No nii, niinhän olikin Perkele.

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          #79
          Originally posted by petrolhead View Post
          Viimeksi merkkiliike möi liian ohuet.
          tarkoitat varmaankin noita 17,12mm O-renkaita?, tuli nimittäin tänään asennettua uudet paikoilleen eikä tee enää ikinä mieli tehdä sitä uudestaan.



          btw. tarkoituksena olisi vielä asentaa kiertovesipumppu kun hönkii aika heikosti lämmintä tyhjäkäynnillä (älkää kysykö että miksi avossa tarvitsee tuollaista), ohjauksen ajattelin ottaa sulkuventtiililtä releelle mutta toimiiko venttiili samalla lailla kuin e34:ssä, jännitteettömänä kiinni ja jännitteellisenä auki?
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • Daa Daa
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 909
            • Jyväskylä

            #80
            Mitä kaikkea informaatiota 4hp22eh laatikon ohjainlaitteen ja dme:n välillä kulkee?

            Ilmeisesti ainakin kaasunasento, kierrostieto ja kuorimitus (tämä taitaa olla sama tieto jolla kulutusmittari toimii)

            Ajatukset pyörinyt moottorinohjauksen päivittämisessä..

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #81
              Originally posted by Axum View Post
              tarkoitat varmaankin noita 17,12mm O-renkaita?, tuli nimittäin tänään asennettua uudet paikoilleen eikä tee enää ikinä mieli tehdä sitä uudestaan.

              Joo. Toi linkki osoittaa eri näkösen kennon kuvaan kuin mitä mulla on mutta sama homma. Kaiketi vesilähdöt on tarkoitettu asennettavaksi kenno irroitettuna
              btw. tarkoituksena olisi vielä asentaa kiertovesipumppu kun hönkii aika heikosti lämmintä tyhjäkäynnillä (älkää kysykö että miksi avossa tarvitsee tuollaista), ohjauksen ajattelin ottaa sulkuventtiililtä releelle mutta toimiiko venttiili samalla lailla kuin e34:ssä, jännitteettömänä kiinni ja jännitteellisenä auki?
              Joku voi muistaa suoraankin mitenpäin toimii, mutta eikö toi selviä varmimmin kokeilemalla miten päin vesiventtiilin ohjaus on?
              Kyllä kai avoautossa tarvii jos jotain niin ENEMMÄN lämmitystä kuin kovakattosessa.
              Saattaa selvitä virtapiirikaavioistakin missä tilassa se on jännitteettömänä. Komponentit kuvataan virtapiirikaaviossa ei-ohjatussa tilassa.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #82
                E30:ssä(kin) vesiventtiili on auki jännitteettömänä. Ne joissa on alunperin kiertovesipumppu, ohjaus sille tulee lämmönsäätimeltä ja vedenlämpöanturilta.
                Yksi vaihtoehto on käyttää magneettivetoista pumppua joka saa pyöriä aina virrat päällä. Näin on esim. E39:ssä tehty.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Axum
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 4416
                  • Kuopio

                  #83
                  Mitä tuli nopeasti katsottua niin vesiventtiili oli kiinni jännitteettömänä ja näin oli myös ex-e34:ssä. , joten helppo ottaa releelle virrat sulkuventtiililtä.

                  Kennon vesilähdöt kuuluu irrottaa kenno paikoillaan, paluupuolen putki aukaisaan konehuoneen puolelta.
                  - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                  - E39 528ia
                  - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                  - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                  Puretaan 520ia -97
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #84
                    Melkeinpä voisin lyödä vetoa että molemmissa ne ovat auki ilman jännitettä:think
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • vipu
                      Newbiemmer
                      • May 2014
                      • 27
                      • Tampere

                      #85
                      Originally posted by jr66 View Post
                      No nii, niinhän olikin Perkele.
                      Joo nyt löytyikin m20 koneeseen kaikki tarvittava.
                      Sellainen tuli vielä mieleen että sen m20 mukana tuli getrag220, mutta lukemani perusteella nyt kiinni oleva 240 kävisi myös. Ilmeisesti laatikon kiinnikeitä joutusi muokkaamaan, onko jollain ollut tuommoinen työ edessä? Eli en mistään ole saanut selville mikä tulee ongelmaksi ettei istuisi. Kohtahan tuo kyllä selviääkin kun kokeilee...

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16611
                        • Asikkala

                        #86
                        Originally posted by vipu View Post
                        Joo nyt löytyikin m20 koneeseen kaikki tarvittava.
                        Sellainen tuli vielä mieleen että sen m20 mukana tuli getrag220, mutta lukemani perusteella nyt kiinni oleva 240 kävisi myös. Ilmeisesti laatikon kiinnikeitä joutusi muokkaamaan, onko jollain ollut tuommoinen työ edessä? Eli en mistään ole saanut selville mikä tulee ongelmaksi ettei istuisi. Kohtahan tuo kyllä selviääkin kun kokeilee...
                        No esim. m20b23 oli 240 lootalla 8/84 asti ja sen jälkeen oli 260, en tiedä kiinnikkeiden eroja vai olisko bolt-on :think

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #87
                          Originally posted by Axum View Post

                          Kennon vesilähdöt kuuluu irrottaa kenno paikoillaan, paluupuolen putki aukaisaan konehuoneen puolelta.
                          OK, sulla on sitten eri mallinen kuin mun tötterössä. Kun kasasin autoa ni hommasin kiltisti uuden kennon. Ei ollu tarvikkeena niin pimeen kallis ettei olis voinu. Yks asia vähemmän mikä voi keskeyttää matkan jonnekin korpeen. En muista merkkiä enää, oli joko Behr tai Nissens. Motonetistä ostin.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Jarsse
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1520
                            • Kymenlaakso

                            #88
                            muistanko ihan väärin vai joutuiko kardaanin vaihtamaan tai puolet siitä,kun vaihtaa m40:iin 240 getragin tilalle 250 getragin? joskus aikanaan tehnyt tuon ja en nyt kuollakseni muista mitä sillon jumppasin.:think
                            E91 325xi vm07
                            E60 530xd vm06 stage X

                            Comment

                            • jesee
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2013
                              • 47
                              • Jämsä

                              #89
                              e30 alusta

                              käykö E36 säädettävän alustasarjan takapään korkeudensäätö kamppeet E30 suoraan? en löytänyt mistään myynnistä pelkkiä säätö muttereita kolmekymppiseen.

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                #90
                                Originally posted by jesee View Post
                                käykö E36 säädettävän alustasarjan takapään korkeudensäätö kamppeet E30 suoraan? en löytänyt mistään myynnistä pelkkiä säätö muttereita kolmekymppiseen.
                                Periaatteessa käy mutta tuskin käytät. Ne e36n jouset on sellaisenaan aika hyvän mittaiset.

                                Niitä pelkkiä säätömuttereita saa esim completokselta. Olisikohan ollut kw merkkiset.
                                En tiedä paljonko nyt maksaa mutta joskus oli 40e
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X