Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by jens View Post
    Pitäisi vaihtaa vasen etulokasuoja. Onko noilla tarvike lokarilla suurta väliä minkä ostaa, vai onko jonkun valmistajan lokarit parempia kuin toisen?
    On niillä eroa. Mutta hyvä istuvuus on yllättävän vaativa homma vaikka kävisit hakemassa orkkiksen tiskiltä.
    Ja toki etu- ja takaovi pitää olla vimosenpäälle säädössän ennenkuin alkaa lokaria passaamaan.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Mohko
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 164
      • Rauma

      Tere.

      Jakopää rempassa törmäsin tälläiseen, vanha hihna joko asetettu väärin tai venynyt?

      Ei kai muuta kuin pistää uuden hihnan jako kohdalleen paikalleen ja kovaa ajoa?



      https://photos.app.goo.gl/Trm8rXmX2UoPaE502
      F15 X5 40e -17
      G30 530e -20
      Honda CBR XX


      EX:
      E38 730
      E34 525
      E36 325
      Honda CBR 1000F
      206 GTI
      E60 lci 530D 08
      F20 114i Msport
      E30 320i Cabrio 90 old school
      F30 330e M-Sport -17

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16494
        • Asikkala

        Originally posted by Mohko View Post
        Tere.

        Jakopää rempassa törmäsin tälläiseen, vanha hihna joko asetettu väärin tai venynyt?

        Ei kai muuta kuin pistää uuden hihnan jako kohdalleen paikalleen ja kovaa ajoa?



        https://photos.app.goo.gl/Trm8rXmX2UoPaE502
        Alle puoli hammasta pielessä, ei merkitse mitään. Tämähän on siis m20 kone, jos haluat pilkulleen merkkiin niin hanki säädettävä nokkapyörä.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Mohko View Post
          Tere.

          Jakopää rempassa törmäsin tälläiseen, vanha hihna joko asetettu väärin tai venynyt?

          Ei kai muuta kuin pistää uuden hihnan jako kohdalleen paikalleen ja kovaa ajoa?



          https://photos.app.goo.gl/Trm8rXmX2UoPaE502
          Tuossa kuvassahan nokka on edellä/aikaisella. Tässä kohtaa kun ei ole kuvaa kampurasta merkissään jää arvailuksi onko se 100 varmasti samaan aikaan @ YKK. Yhtäkaikki ketjun/hihnan venyminen tai kuluminen myöhäistäisi nokkaa eikä saisi tuota kuvattua tilannetta aikaan.
          Mitä jr66 totesi on totta. Noin pieni virhe ilman säädettävää nokkapyörää on se mitä se on. Toki jos sinne hommaisi säädettävän niin ei siitäkään saa hyötyä irti ilman että sitten kellottaa alakerrasta ja yläkerrasta ihan todelliset YKK:t satkulleen tietoon ja tekee merkit niille.
          Jos nokka sattuu karvan aikaselle ajoituksesta niin se ei mitään haittaa. Imuvena menee vähä aikasemmin vaan kiinni joten todellinen puristuspaine todnäk. nousee.
          Last edited by petrolhead; 13-05-2018, 12:25.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Mohko
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 164
            • Rauma

            Originally posted by petrolhead View Post
            Tuossa kuvassahan nokka on edellä/aikaisella. Tässä kohtaa kun ei ole kuvaa kampurasta merkissään jää arvailuksi onko se 100 varmasti samaan aikaan @ YKK. Yhtäkaikki ketjun/hihnan venyminen tai kuluminen myöhäistäisi nokkaa eikä saisi tuota kuvattua tilannetta aikaan.
            Mitä jr66 totesi on totta. Noin pieni virhe ilman säädettävää nokkapyörää on se mitä se on. Toki jos sinne hommaisi säädettävän niin ei siitäkään saa hyötyä irti ilman että sitten kellottaa alakerrasta ja yläkerrasta ihan todelliset YKK:t satkulleen tietoon ja tekee merkit niille.
            Jos nokka sattuu karvan aikaselle ajoituksesta niin se ei mitään haittaa. Imuvena menee vähä aikasemmin vaan kiinni joten todellinen puristuspaine todnäk. nousee.
            Alapään laitoin merkkiin ja tuon huomasin silloin, pari kertaa kierräytin vielä uudestaan ja ei muuttunut tilanne. Ehkä tuo vanha hihna on venynyt kun on vaihdettu 8vuotta sitten (15tkm), tai asennettu vähän väärin.

            Eipä tuossa varmaan mitääm muuta kuin yrittää uudella hihnalla saada oikein ajoitettua ja lähteä ajeleen.
            F15 X5 40e -17
            G30 530e -20
            Honda CBR XX


            EX:
            E38 730
            E34 525
            E36 325
            Honda CBR 1000F
            206 GTI
            E60 lci 530D 08
            F20 114i Msport
            E30 320i Cabrio 90 old school
            F30 330e M-Sport -17

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16494
              • Asikkala

              Originally posted by Mohko View Post
              Alapään laitoin merkkiin ja tuon huomasin silloin, pari kertaa kierräytin vielä uudestaan ja ei muuttunut tilanne. Ehkä tuo vanha hihna on venynyt kun on vaihdettu 8vuotta sitten (15tkm), tai asennettu vähän väärin.

              Eipä tuossa varmaan mitääm muuta kuin yrittää uudella hihnalla saada oikein ajoitettua ja lähteä ajeleen.
              Ei tuossa mitään ole väärin, ei vakiopalikoilla voi tuolle vajaan puolen hampaan heitolle mitään. Hihna kiinni ja ajoa.

              Comment

              • MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6217
                • Helsinki

                Eikö tuossa jakohihna jutussa ollut niin, että 128-hampaisen pysty laittaa 127-hampaisen tilalle, niin se taisi muuttua siis hihna:think, mutta ei ollut mitään vakavaa. Kun esim motonet:issa myydään 127-hampainen 128-hampaisen tilalle.
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                Comment

                • magilainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1023
                  • Iisalmi

                  Originally posted by MikeDry View Post
                  Eikö tuossa jakohihna jutussa ollut niin, että 128-hampaisen pysty laittaa 127-hampaisen tilalle, niin se taisi muuttua siis hihna:think, mutta ei ollut mitään vakavaa. Kun esim motonet:issa myydään 127-hampainen 128-hampaisen tilalle.
                  Kiinnostaisi myös onko nuille erihampaisille remmeille olemassa montaa eri pyörävariaatiota? Itsellä kasa alapyöriä mutten niistä eroa löytänyt, mutta säädettävällä nokkapyörällä toinen remmi ei pohjaa kunnolla toisella remmillä.
                  Bmw e91 330xd -06 msport
                  Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                  Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                  Freude am Fahren

                  Comment

                  • Peksu_M20
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 2122
                    • Lahti

                    Niitä on oikeestaan vaan kahta eri hihnaa. Uudempi pyöreä hampainen ja vanhempi neliöhampainen. Jos ostat koko jakohihna paketin niin ei tarvi miettiä sen enempää onko 127 vai 128 hammasta. Vanhemmassa hihnassa tais olla paljon vähempi hampaita.

                    Edit: mullakin oli noita säädettäviä nokkapyöriä jotka oli jotain kiinamalleja ja heitti puolella hampaalla. Heitin roskiin moiset halpa tuotanto kamat.
                    Last edited by Peksu_M20; 16-05-2018, 07:48.
                    Mahtiala kustom - No connection
                    Bmw E21 320A -81 "330i"
                    Bmw e30 318is

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      Kirjoittanut tämän saman foorumille ainakin 5 kertaa, mutta kerrataanpa vielä:

                      Vuonna 1977, kun M60-moottori esiteltiin (koodi muutettiin myöhemmin M20:ksi), oli vain yksi hihna, 110-hampainen (Neliskanttinen hammas) ja tällä kiristin Z-127. Vuonna 1980 hihna muuttui 127-hampaiseksi. (Pyöreäolkainen hammas)ja kiristin Z-127. Joskus vuonna 1986 hihnaa pidennettiin yhden hampaan verran 128-hampaiseksi ja kiristinrullan halkaisija kasvoi. Samalla myös tuon vanhan profiilin hihna muutettiin 111-hampaiseksi ja tähän käytettäväksi myös tuo uudempi kiristinrulla. Myöhemmin (87-88) tehdas kuitenkin palasi 127-hampaiseen hihnaan ja pienempään rullaan. Sama koski myös vanhan profiilin hihnaa. Minulla on jossain arkistoissani oikein tehtaan huoltotiedote, jossa lukee kutakuinkin näin: "128-hampainen jakohihna voidaan korvata 127-hampaisella ja tälle sopivalla kiristimellä"

                      Jostain syystä tarvikevalmistajien katalogit tuntevat ja tyrkyttävät edelleen myös noita 111, tai 128-hamapaisia hihnoja ja niiden kiristinrullia. Sama koskee myös tarvikeliikkeiden myyjiä. Ennenmuinoin sai oikein tosissaan väittää myyjälle, että anna nyt vaan se 127-hampainen hihna ja tälle kiristin. Myyjä väitti kivenkovaa, että sun autoon kuuluu 128-hampainen hihna

                      Hammaspyörien profiili ratkaisee hihnan mallin. Neliskanttisella hihnalla pitää tietysti olla tälle sopivat hammaspyörät kampiakselilla, apuakselilla (pyörittää jakajaa) ja nokka-akselilla. Pyöreäolkaisella tietysti sama juttu. Hammaspyöriä ei voi sekoittaa keskenään. Hammaspyörien hammasluku ei muutu, vaikka hihnan pituus muuttuisikin yhdellä hampaalla. Vain kiristimen halkaisija muuttuu, jos tulee yksi hammas lisää hihnaan.

                      Mutta, kuten sanottu, nuo 111- ja 128-hampaiset ja suuremmalla kiristimellä olevat voi unohtaa.

                      110- ja 127-hampainen hihna ovat siis yhtä pitkiä. Toisessa on vaan hampaita harvemmassa ja profiili on erilainen. Molemmissa sama Z-127 kiristin. Sama juttu 111- ja 128-hampaisen hihnan kanssa.
                      Last edited by T3; 16-05-2018, 09:02.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • Mohko
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2008
                        • 164
                        • Rauma

                        Hihna paikalla ja kelpasi katsurillekkin loppupeleissä.

                        127hampainen, oli vielä stanssattu kiristäjään lukemakin, niin ei voi sekoittaa mitenkään. Kai.

                        Kivaahan tuo 64euroa maksaa katsastuksista 2000km välein...
                        F15 X5 40e -17
                        G30 530e -20
                        Honda CBR XX


                        EX:
                        E38 730
                        E34 525
                        E36 325
                        Honda CBR 1000F
                        206 GTI
                        E60 lci 530D 08
                        F20 114i Msport
                        E30 320i Cabrio 90 old school
                        F30 330e M-Sport -17

                        Comment

                        • miikuski
                          Newbiemmer
                          • May 2007
                          • 14
                          • Kuopio

                          e34 Getrag 260 e30 koriin ?

                          Eli m20 525 e34 korista getrag 260 olis tarkoitus saaha m20 e30 koriin.

                          Isolla kardaanin laipalla on tuo vaihteisto niin käykö tuohon jostain laatikosta pieni laippa ?

                          Jos löytyy uudemman mallin vaihdevivustoa, kardaanin etupätkää tai kokonaista käypästä settiä niin laita viestiä. Autossa nyt getrag 240 vanhalla vivustolla.

                          Comment

                          • EmH
                            BTCF Member
                            • Jul 2008
                            • 1543
                            • Pohjois-Savo

                            Originally posted by miikuski View Post
                            Eli m20 525 e34 korista getrag 260 olis tarkoitus saaha m20 e30 koriin.

                            Isolla kardaanin laipalla on tuo vaihteisto niin käykö tuohon jostain laatikosta pieni laippa ?

                            Jos löytyy uudemman mallin vaihdevivustoa, kardaanin etupätkää tai kokonaista käypästä settiä niin laita viestiä. Autossa nyt getrag 240 vanhalla vivustolla.
                            E30:n 260 getragista käy laippa. Joskus koitin sellasta itekki metsästää käytettynä, en löytäny. Ostin sitte uuden, tais maksaa jotai 150e.
                            E30 M50 Turbo
                            E39 lightweight jäärata
                            Mitsubishi Lancer Evo VII
                            Nissan Skyline R32 gts-t
                            Subaru Impreza n/a
                            Originally posted by mikkod
                            Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

                            Comment

                            • HC-Tuning
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 267
                              • Itärajalla

                              Kuinka herkästi leimasetä pompauttaa kun ilmeisesti etupäässä alatukivarren takahela hieman löysä ja antaa hieman periksi kun rengasta heiluttelee. Raidetangon päät oli mielestäni kunnossa ja tuonne suunnille välyksen olin paikantavani kun yksin heiluttelin auto tunkilla. Samanlailla molemmin puolin välystä.

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                Originally posted by HC-Tuning View Post
                                Kuinka herkästi leimasetä pompauttaa kun ilmeisesti etupäässä alatukivarren takahela hieman löysä ja antaa hieman periksi kun rengasta heiluttelee. Raidetangon päät oli mielestäni kunnossa ja tuonne suunnille välyksen olin paikantavani kun yksin heiluttelin auto tunkilla. Samanlailla molemmin puolin välystä.
                                Mitä täsä ny haetaan? Leimaa korjaamatta autoa. Jos tietää että se pusla on paska ni eikö sen ny vaan voi vaihtaa?

                                Ja ettei menisi silleen että kysymykseen vastataan kysymyksellä niin vastataan että se ihan riippuu katsastajasta. Kun on vai olemassa sellaisia ihmisiä jotka tekevät työnsä hyvin ja oikein ja sit sellaisia joita ei kiinnosta pätkän vertaa vaikka tekevät työnsä huonosti.
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎