Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miku
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 2624
    • Kajaani

    Originally posted by Iemel View Post
    Olen ollut siinä käsityksessä että iskaritornien eläminen pystysuunnassa on ollut se ongelma.
    Itse vahvikehitsasin kaikki nykyiset saumat, sekä tein vahvikeputken a-pilarin juuresta iskaritornin kylkeen (hyvin pitkälle petrolheadilta apinoitu idea )
    Noista cabrio-vahvikkeista ei liene mainittavaa hyötyä koska torni varmaan elää sen minkä se runkoaisakin elää.
    Runkoaisojen kolmiovahvikkeista en osaa sanoa.

    Varmaan joku joka on ajanut enemmän osaa sanoa mistä on hyötyä ja mistä ei
    Originally posted by petrolhead View Post
    Iskarikoteloon kohdistuvat pystysuuntaiset voimat, hetkelliset maksimit varsinkin, on monta kertaa suuremmat kuin sivusuunnassa. Toinen syy joka mulla on olettaa että pystysuuntainen tuki vois olla hyödyksi, on se millä lailla ne akkuhyllyn/sulakerasian kohdat on ruostuneet. Monesta kun on putsannu sen ruostetyömaan esiin ni vaurio näyttää väsymismurtumalta. Eli niinkuin sitä olis nitkutettu ylös alas. E34:ssa ja esim E36ssa on sivuaisan/A-pilarin välillä sellanen viistotuki rakenne. Kolmekympissä ei. E30 cabriosta löytyy lisävahvike "sivuaisan" alapuolelta. Voisko sellasesta ottaa virikkeitä.
    Jos vehje on kovin matala, jos etupyörä ei ole vakiota edempänä, jos maksimi kääntökulma on kovin suuri, jos on isot pyörät.. niin pyöräkotelon ylä/takaosassa ei ole välttämättä liikoja tiloja vahvikkeille.
    Jep. Putsailinkin tossa jo saumamassat niin vahvikehitsailen ainakin iskaritornit ja runkoaisat. Oisko kummallakaan kuvaa tuosta tuesta jos apinois siitä?
    TEAM "Peli Menetetty"
    Nyt:
    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
    E30 320i 2d m20b27 tic project
    E38 728ia
    E46 316i sedan
    Ex:
    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3408
      • Kotka

      Originally posted by Miku View Post
      Jep. Putsailinkin tossa jo saumamassat niin vahvikehitsailen ainakin iskaritornit ja runkoaisat. Oisko kummallakaan kuvaa tuosta tuesta jos apinois siitä?
      Petrolin puolesta poimin sen kuvakansiosta:


      Vastaava rakenne E36:ssa:
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        No hyh hyh minkä näkönen. Tuossa kun oli puhetta ettei Miku halua turhaa painoa autoon, niin mä laskeskelin että mun tötterössä on yhteensä viitisen kiloa ylimääräistä rautaa vaihvikkeissa. Tarkkasilmänen näkee kuvasta reiän johon helmavahvikeputki päättyy etupyörän takana. "Ei se ainakaa löysemmäksi muutu!"
        Toki kun olis häkki niin ei tarttis tollasten kanssa leikkiä. Ite en halunnu häkkiä koska autossa on kolmipistevyöt ja ajellaan ilman kypärääkin. En haluu että jossain harmittomassa kolarissa lyön pään kaariputkeen ja kallo halki.
        Last edited by petrolhead; 08-04-2018, 21:38.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Iemel
          BTCF Member
          • Oct 2007
          • 1654
          • Muhos



          Tuossa oma versio, putki tulee kummallakin puolen konehuoneen puolelle iskaritornin kylkeen.
          Tuotakin putkea on saanut jälkikäteen leipoa uuteen uskoon että tuonne kaareen mahtuu myös rengas
          Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
          Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
          Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
          Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
          Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3408
            • Kotka

            Originally posted by Iemel View Post
            Tuossa oma versio, putki tulee kummallakin puolen konehuoneen puolelle iskaritornin kylkeen.
            Tuotakin putkea on saanut jälkikäteen leipoa uuteen uskoon että tuonne kaareen mahtuu myös rengas
            Hyvän näkönen ratkasu. Näyttää teknisesti lujalta ja toimivalta. Aattelin, että nää putket voisin toteuttaa itsellekin. Oisko kuvaa vielä konehuoneen puolelta?
            Last edited by Skarpa; 09-04-2018, 08:53.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Iemel
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1654
              • Muhos

              Originally posted by Skarpa View Post
              Hyvän näkönen ratkasu. Näyttää teknisesti lukjalta ja toimivalta. Aattelin, että nää putket voisin toteuttaa itsellekin. Oisko kuvaa vielä konehuoneen puolelta?


              Tuossa on vänkärin puolelta, oli kori auki enemmän tuosta niin onnistui paremmin. Eli eivät ole ihan symmetriset kummaltakin puolen ja sekös miestä harmittaa.
              Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
              Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
              Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
              Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
              Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Niissä on kyllä melkonen leipominen. Minullakin lopputulos oli "tämmönen tästä nyt sitten tuli" ja EI ole samanlaiset keskenään.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3408
                  • Kotka

                  Itse ajattelin tehdä ensiyrittämällä täydelliset
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by Skarpa View Post
                    Itse ajattelin tehdä ensiyrittämällä täydelliset
                    Mä kyllä oletin heti kun kommentoit noita, että teet melko hyvät vahvikputket ja ajatuksella, jos teet. Nyt jos olis sama homma työnalla niin alottasin mallaamisen kahdessa pätkässä olevalla putkella.
                    Vaikka se ei olis visuaalisesti ihan 100/100 niin jäykistäähän se piruna, varsinkin jos on hitsattuna kaikkiin rakenteisiin joihin on kontaktissa.
                    Last edited by petrolhead; 10-04-2018, 18:36.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Iemel
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1654
                      • Muhos

                      Ei muakaan epäsymmetrisyys häiritsisi jos jäisi tuonne pyöränkoteloon piiloon, mutta kun se hyppää aina itselle silmään kun aukasee konepellin ja voi perk* että se risoo

                      Skarpan yksilöitä odotellessa, epäilemättä tulee hienommat kuin itsellä.
                      Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                      Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                      Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                      Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                      Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                      Comment

                      • Miku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 2624
                        • Kajaani

                        Tuommoinen petrol mallin tuki ois varmasti jees mutta en tiedä miten sinne tulee tilaa kyseiselle tuelle jäämään. Vannekoko tulee olemaan 16-17" ja korkeus kohtuu matala mutta kuitenkin vielä ajettava sekä pyörien kääntyvyys tulee kasvamaan ainakin jonkinverran.

                        Pitipä ihan kaivella kuvia oman avon alkutaipaleelta että näki sitä rakennetta hieman. Laitan tähänkin kuvat 2d(valkoinen) ja cabrio(violetti ) pyöräkoteloista jos joku muukin haluaa rakennetta katsoa.

                        2d:n kuvaan tein noi pari punasta viivaa mihin kohti ajattelin jonkinlaista vahviketta tehdä jostakin putkesta tai paksummasta pellistä kanttaamalla jonkinlaista koteloa. Mietteitä?

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Toki kun olis häkki niin ei tarttis tollasten kanssa leikkiä. Ite en halunnu häkkiä koska autossa on kolmipistevyöt ja ajellaan ilman kypärääkin. En haluu että jossain harmittomassa kolarissa lyön pään kaariputkeen ja kallo halki.
                        Tästäpä syystä ei itsellekään ole ainakaan täyshäkki suunnitelmissa. Ja toki tuleehan siitä hieman painoakin
                        Last edited by Miku; 27-12-2020, 22:32.
                        TEAM "Peli Menetetty"
                        Nyt:
                        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                        E30 320i 2d m20b27 tic project
                        E38 728ia
                        E46 316i sedan
                        Ex:
                        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by Miku View Post
                          Tuommoinen petrol mallin tuki ois varmasti jees mutta en tiedä miten sinne tulee tilaa kyseiselle tuelle jäämään. Vannekoko tulee olemaan 16-17" ja korkeus kohtuu matala mutta kuitenkin vielä ajettava sekä pyörien kääntyvyys tulee kasvamaan ainakin jonkinverran.

                          Pitipä ihan kaivella kuvia oman avon alkutaipaleelta että näki sitä rakennetta hieman. Laitan tähänkin kuvat 2d(valkoinen) ja cabrio(violetti ) pyöräkoteloista jos joku muukin haluaa rakennetta katsoa.

                          2d:n kuvaan tein noi pari punasta viivaa mihin kohti ajattelin jonkinlaista vahviketta tehdä jostakin putkesta tai paksummasta pellistä kanttaamalla jonkinlaista koteloa. Mietteitä?



                          Tästäpä syystä ei itsellekään ole ainakaan täyshäkki suunnitelmissa. Ja toki tuleehan siitä hieman painoakin
                          Saahan sinne sen putken niin ettei se vie tilaa renkailta.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Tilan määrää hahmotellessa kokosin eturipustuksen ja tolpan ilman jousta ja tietenkin oikean kokoinen pyörä aiotulla ET:llä. Sit kääntää maks sisäänjoustossa fillaria lock to lock. Jos ei just oo olemassa niitä tulevia vanteita ja kumeja niin saahan siitä 185/65 R14:stakin mallia kun vähän laskee.
                            Fillariahan voi siirtää sen pari senttiä eteenpäin niin saa lisätilaa vähän. Ja kaikkea muuta hyvää ajettavuuteen.
                            Last edited by petrolhead; 10-04-2018, 22:40.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by Miku View Post
                              2d:n kuvaan tein noi pari punasta viivaa mihin kohti ajattelin jonkinlaista vahviketta tehdä jostakin putkesta tai paksummasta pellistä kanttaamalla jonkinlaista koteloa. Mietteitä?
                              Jos sen voi toteuttaa yhdestä palasta niin aina parempi. Pyöreä teräsputki on aika jäykkä rakenne painoonsa nähden. Mulla oli aatoksena putkessa se että kun se on ylöspäin ja sisäänpäin viisto niin se pystyy toimimaan sekä sivuttais-että pystysuuntasten voimien tukena. Sitten mun tekele menee ton rintapellin kulman läpi ja on hitsattu tietenkin kiinni siihenkin. Tämä lyhentää taivutetun putken jänneväliä. Vahvikkeen ei ole pakko tulla konehuoneen puolelle. Iskaritornin ylin osa jatkuu vaakatasoisena jonkinmatkaa erisuuntiin joten kiinnityskohdalle on vaihtoehtoja.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Mohko
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2008
                                • 164
                                • Rauma

                                Osaako joku viisas kertoa, onko etulamppujen halkaisijoissa eroa?

                                Ja toinen, Realoem näyttä neljää eri numeroa lamppujen kromikehyksille, onko oikeasti niin paljon eroja vai meneekö ne ristiin?

                                Pitää kysyä näin, kun auto on toisella paikkakunnalla tallissa.
                                F15 X5 40e -17
                                G30 530e -20
                                Honda CBR XX


                                EX:
                                E38 730
                                E34 525
                                E36 325
                                Honda CBR 1000F
                                206 GTI
                                E60 lci 530D 08
                                F20 114i Msport
                                E30 320i Cabrio 90 old school
                                F30 330e M-Sport -17

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎