Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miku
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 2624
    • Kajaani

    Originally posted by Skarpa View Post
    Riippuu aikapalon siitä, mitä korissa on kiinni. Ittellä on moottoripukeista tehty ja jouduin nostamaan runkoaisat jonkun verran nivelpisteen yläpuolelle, että korin sai riittävän ylös. Korissa on ovet mutta ei muita luukkuja. Akselistot paikallaan ok, mutta ilman niitä aika pahasti epäbalanssissa. On vähän työläs kääntää puolelta toiselle ja meinaa kipata turhan innokkaasti, kun saa yli tasapainopisteen. Ennen kuin panen korin seuraavan kerran pukkeihin, korotan niitä sen verran, että saan passata nivelen korkeuden tasapainon mukaan. Tekisin nivelpisteen korkeudesta säädettävän. Esim. tähän tapaan, mut enemmän reikiä.
    Tuossa ylempänä jo mainitsin että kori puretaan aika hylsyksi niin sen mukaan. Voihan siihenkin toki tehdä säätöjä jos ei nyt ihan varmuutta tule.

    Originally posted by jr66 View Post
    Tyhjä preface-kori painaa 198 kg http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...body_skeleton/ joten kaksi moottoripukkia ja varsinkin niiden pyörät kantaa painon loistavasti mutta onko tallin lattia tarpeeksi tasainen/sileä jotta ne pukin pienet rautapyörät liikkuu yhden miehen voimin ? Motonet-linkin pyörien kantavuus on 120 kg/kpl joten riittää mutta tarviiko niitä ?

    Nii prkl, pukissa ainakin toisessa päässä pitää olla kääntyvät pyörät joten se siitä...


    E30 kun katsoo sivulta ja kuvittelee siitä luukut ja lasit pois niin runkoaisojen yläpuolella saattaa olla enemmän painoa kuin alap. :think
    Teen ihan putkesta itse mutta rakenteeltaan noita moottoripukkeja muistutttavia. Luultavasti kaikki rattaat tulee kääntyviä niin on helpoin pyöritellä ahtaammassakin paikassa jos tarve vaatii.
    TEAM "Peli Menetetty"
    Nyt:
    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
    E30 320i 2d m20b27 tic project
    E38 728ia
    E46 316i sedan
    Ex:
    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      Se mun grilli on hitsattu kahen tuuman putkista mitä sattu löytymään. Ei oo ny mittoja antaa sen kummemmin. Oli tarkoitus, mikäli vielä laitan siihen seuraavan raadon niin ostan neljä semmosta peräkärryn aisapyörää. Kestävät 150 kiloa kipale ja kaikki renkaat kääntyisi ja niissä olisi veivattava korkeus säätö.

      Last edited by GOOFY; 11-03-2018, 22:39.
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3408
        • Kotka

        Suunnittelin itse joskus tällaista koripukkia, jossa olisi monta näppärää ominaisuutta verrattuna nykyiseen moottoripukeista tehtyyn. Sitten totesin, että käytän aikani mieluummin korin rassaamiseen kuin hienon koripukin viilaamiseen. Piirustuksia ja ideoita saa käyttää vapaasti. Ajatuksena oli, että korin saa poimittua kyytiin taljoilla nostamalla ja sen saa lukittua erilaisiin asentoihin. Jos nyt tekisin tuota, niin hylkäisin varmaan auton alla olevan yhdyspalkin ja panisin sen sijaan kumpaankin päätyyn pyörät.

        Punaiset palkit ovat 60x60x3 neliöputkipalkkia. Ohuempi harmaa on 50x50x4 ja paksummat harmaat 70x70x3. Pienenä kysymysmerkkinä tuossa on se, liukuvatko nostokelkat ok pystyputkessa, vai alkavatko kanittaa.

        Kaikki piirustukset PDF:nä ja DWG:nä täällä:
        Store photos and docs online. Access them from any PC, Mac or phone. Create and work together on Word, Excel or PowerPoint documents.
        Last edited by Skarpa; 12-03-2018, 08:29.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          Tuo alla oleva yhdyspalkkihan estäisi nitkahduksia vaikka ulos kuskattaessa. Muuten ei varmaan ole tarpeellinen.

          Eikös se ole ihan sama nostaako autoa että saa grilliin kiini vai nostaako grilliä auton kans että saa oikealle korkeudelle mikäli muuten ei tarvi korkeuteen säätöä. Säätöönhän voisi laittaa laakeroinnin niin liikkuisi kevyemmin.

          Kerran kävi mielessä että mitäpä jos grilli olisi kiinni katossa. Alas jäis enemmän tilaa.

          Ja grillistä kannattaa tehdä hieman jämerämpi että siihen kestää laittaa rullaavan korin. Kaikki pohjassa oleva on huomattavasti helpompi purkaa kun auto on kyljellään ja asentaa myös takaisin.
          Last edited by GOOFY; 12-03-2018, 12:12.
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3408
            • Kotka

            Originally posted by GOOFY View Post
            Tuo alla oleva yhdyspalkkihan estäisi nitkahduksia vaikka ulos kuskattaessa. Muuten ei varmaan ole tarpeellinen.

            Eikös se ole ihan sama nostaako autoa että saa grilliin kiini vai nostaako grilliä auton kans että saa oikealle korkeudelle mikäli muuten ei tarvi korkeuteen säätöä. Säätöönhän voisi laittaa laakeroinnin niin liikkuisi kevyemmin.

            Kerran kävi mielessä että mitäpä jos grilli olisi kiinni katossa. Alas jäis enemmän tilaa.

            Ja grillistä kannattaa tehdä hieman jämerämpi että siihen kestää laittaa rullaavan korin. Kaikki pohjassa oleva on huomattavasti helpompi purkaa kun auto on kyljellään ja asentaa myös takaisin.
            Periaatteessahan se on sama, nosteleeko pukkia ja koria, vai pelkkää koria. Tosin koria tarvii nostaa kiinnitysvaiheessa jonkun verran, että sen saa sille korkeudelle, että mahtuu pyörähtämään. Tossa taljahommassa mulla oli syynä se, että käytössä olevan tallin kattoon ei saa riittävän tukevia kiinnityksiä korin nosteluun ja silloin ei ollut tunkkia, jolla olis yhdellä nostolla saanut korin riittävän korkealle. Moottorinostimellahan koria voi nostella, mutta moottorinostimen ja koripukin jalat on monesti hölmösti ristissä auton alla.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11131
              • Oulu

              Mul on tommonen kötöstys joka on tehty mistä vaan löytyneestä rautaromusta. Tuossahan on samoja hienouksia mitä Skarpan suunnitelmassa, mutta tehty vähän krouvimmin, niin ei oo menny turhaan aikaan tuon tekoon:


              Pitkät palkit sujahtaa tonne etupään sisään ja lukitaan pultilla. Voi siis työntää takapään auton alle ja sit tökätä etupään paikalleen ja lukita sopivalle pituudelle. Sitten pultataan korin kiinnikkeet runkopalkkien päähän ja tommosilla vinsseillä saa korin nostettua ylös. Auton saa siis grilliin yksinäänkin hyvin helposti. Koko hässäkkä liikkuu pyörillä paikasta toiseen.


              Ja jo huomaatte, niin mulla pyörintäakseli on n. 5-10cm runkopalkkien yläpuolella. Tuollain pyöri helposti ympäri. Niin luukkujen kannssa kuin ilman. Ja pysyy myös oikeinpäin itekseen, eikä tarvi pelätä että keinahtaa ympäri kun yksin pyörittelee.
              Last edited by Pazi88; 12-03-2018, 13:12.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Ite olen joutunut siirtelemään koria monesti ja siinä toi ala yhdysputki on kyllä käytännössä pakollinen.
                Ja jos meinaa hiekkapihalla liikutella, kannattaa pyöräkoko valita sen mukaan.

                Tilasin oman grillin aineet valmiiksi sahattuna, ainut mitä piti tehdä oli hitsaaminen. Sahaamisen kustannus oli niin pieni ettei sillä erotuksella huvittanut kotona rälläköidä.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • kiraffi
                  BTCF Member
                  • Sep 2004
                  • 427
                  • Shangri'la / SYSMÄ

                  Mulla ol aikanaan näinkin simppeli viritys
                  Tuommoin tyhjä koppa pyörii vallan kivuttomasti yksinään vaikka sen laittaakin kiinni suoraan aisojen nenistä.

                  Pyöriin kannattaa kiinnittää huomiota, ulkona jos meinaa liikuttaa niin noilla pienillä kalustepyörillä ei tie tietenkään yhtään mitään,
                  mutta muuten mahdollisimman kovat koska jos pitkään seisoo paikallaan niin menee herkäst lättänäks ja sitten ei ainakaan liiku :p

                  Päädyt yhdistävä välituki on ihan must. Tekee sen sitten metallista tai vaikka lankusta niinku mulla oli, muuten saattaa koko viritelmä lässähtää ja romahtaa niskaan.



                  Ajossa: Citroën Jumper h1l2
                  Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

                  Ex:
                  1x F30
                  1x E60
                  5x E36
                  1x E34
                  1x E46
                  2x E30
                  2x Toyota
                  1x Ford
                  1x Honda

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Ne pyöräthän voisi olla helposti irroitettavat niin eivät painuisi läjään ja isot ilmapyörät jo joustaakin aika paljon niin grillistä tulee vakaampi kun eivät pääse nitkuttamaan grilliä edestakas.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • andhu
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 535
                      • vihti

                      Onko fakta tietoa 325 Ate takajarrusatuloiden männän halkaisiajasta? Autodoc tarjoaa 33/35/38??
                      E30 316 Turbo

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        Originally posted by andhu View Post
                        Onko fakta tietoa 325 Ate takajarrusatuloiden männän halkaisiajasta? Autodoc tarjoaa 33/35/38??
                        33

                        Farkku, neliveto ja diesel sedanin lisäksi niin kaikki koot saattaa olla oikein mutta takaveto sedan varmaankin kyseessä ?
                        Last edited by jr66; 12-03-2018, 23:46.

                        Comment

                        • Miku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 2624
                          • Kajaani

                          Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja kuvista korigrilli asiassa

                          Olisiko joku pystynyt vielä mittaamaan millä korkeudella runkoaisojen päät pitäisi olla maasta että kori mahtuisi pyörimään ympäri?

                          Mietin ensin että teen korkeussäädön mutta en tiedä tarvitsenko sitä oikein mihinkään ja olisi helppo tehdä jälestä päinkin niin voi olla että sitä ei tule ainakaan alkuun tehtyä.
                          TEAM "Peli Menetetty"
                          Nyt:
                          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                          E30 320i 2d m20b27 tic project
                          E38 728ia
                          E46 316i sedan
                          Ex:
                          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                          Comment

                          • pazq
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 3167
                            • 47200

                            Originally posted by kiraffi View Post
                            Mulla ol aikanaan näinkin simppeli viritys
                            Tuommoin tyhjä koppa pyörii vallan kivuttomasti yksinään vaikka sen laittaakin kiinni suoraan aisojen nenistä.

                            Pyöriin kannattaa kiinnittää huomiota, ulkona jos meinaa liikuttaa niin noilla pienillä kalustepyörillä ei tie tietenkään yhtään mitään,
                            mutta muuten mahdollisimman kovat koska jos pitkään seisoo paikallaan niin menee herkäst lättänäks ja sitten ei ainakaan liiku :p

                            Päädyt yhdistävä välituki on ihan must. Tekee sen sitten metallista tai vaikka lankusta niinku mulla oli, muuten saattaa koko viritelmä lässähtää ja romahtaa niskaan.



                            Ja minä kävin tän sulta hakemassa pois ja sit tarttu jotain romuakin mukaan samalla. Sittemmin tein uuden grillin missä toimii nosto vaijeritaljoilla ja onnistuu yksin koko homma helposti

                            Comment

                            • pazq
                              BTCF Member
                              • Jan 2008
                              • 3167
                              • 47200

                              Originally posted by Miku View Post
                              Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja kuvista korigrilli asiassa

                              Olisiko joku pystynyt vielä mittaamaan millä korkeudella runkoaisojen päät pitäisi olla maasta että kori mahtuisi pyörimään ympäri?

                              Mietin ensin että teen korkeussäädön mutta en tiedä tarvitsenko sitä oikein mihinkään ja olisi helppo tehdä jälestä päinkin niin voi olla että sitä ei tule ainakaan alkuun tehtyä.
                              Ota mitta noin 5cm aisojen päältä keskeltä katon kulmaan. Siihen vähän varoja kaveriksi niin jo pyörii. Veikkaisin että 1-1.2m piisannee kiinnityksestä maahan

                              Comment

                              • kiraffi
                                BTCF Member
                                • Sep 2004
                                • 427
                                • Shangri'la / SYSMÄ

                                Originally posted by pazq View Post
                                Ja minä kävin tän sulta hakemassa pois ja sit tarttu jotain romuakin mukaan samalla. Sittemmin tein uuden grillin missä toimii nosto vaijeritaljoilla ja onnistuu yksin koko homma helposti
                                Juu, se oli semmonen vaihe itellä kun hävitin aivan kaiken BMW:hen liittyvän pois ja uskottelin etten enää ikinä kajoa mihinkään autoharrastukseen ..Noh onneks en lyöny vetoa aiheesta

                                Tuolla pienessä matalassa luolassani oli helppo nostaa ylös pukkiin, kun katossa on koukut mihkä sai taljat. Muilla on sitten tullu nähtyä mm moottori nostinta käytettävän. Ei kauheita tuo tyhjä hylsy paina.
                                Ajossa: Citroën Jumper h1l2
                                Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

                                Ex:
                                1x F30
                                1x E60
                                5x E36
                                1x E34
                                1x E46
                                2x E30
                                2x Toyota
                                1x Ford
                                1x Honda

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎