Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 nopea ohjaus

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jauhaja
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 95
    • Kotka

    Originally posted by Miku View Post
    Pitää vielä mallailla nyt kun kone on paikallaan mutta äkkiseltään katsottuna tekemätön paikka. Jos ei mahdu niin pitää kokeilla ilman jos ei tuu vastaan että ongelmia olisi ollut muilla.
    En tiedä tekeekö jäähdytys putkella mitään, mutta itse ratkaisin asian tylysti vetämällä putken poikki ja laittamalla hydrauliletkua väliin, näin sain siirrettyä koko hässäkkää sen verran että mahtui järkevästi olemaan. Ja pitkällä letkullahan sen siirtää minne tahtoo.
    E30 m20b25

    Comment

    • numberi
      BTCF Member
      • Apr 2013
      • 89
      • Hamina

      Onko kellään muulla ongelmia e36 hammastangon kanssa madalletussa kolmekympissä, että hammastanko ottaa maahan kiinni välillä?

      Spacerit on hammastangon kiinnityksessä alapuolella.
      Ei kai auta kun väkertää pohjapanssari.
      Harrasteet sun muut projut: 1989 E34 ///M5 Turbo, 1994 E34 touring 35d+8hp
      Käyttis: Nissan ///Minterstar
      Mainitsemisen arvoiset ex rotiskot: 1991 E30 Touring M50B28 707hv/877nm, 1989 E30 2D Sedan M20B27 Sakhir Orange, 1991 E34 Sedan 535i M Technic

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        Originally posted by numberi View Post
        Onko kellään muulla ongelmia e36 hammastangon kanssa madalletussa kolmekympissä, että hammastanko ottaa maahan kiinni välillä?

        Spacerit on hammastangon kiinnityksessä alapuolella.
        Ei kai auta kun väkertää pohjapanssari.
        oli joo mutta sitten ymmärsin nostaa autoa.
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Maikkeli
          BTCF Member
          • Aug 2010
          • 1301
          • Nousiainen

          Oli joo kans mutta nostin myös autoa. Oli niin jäätävä ajaa muutenkin sillä korkeudella kun ei tiennyt mihin auto lähtee.
          Last edited by Maikkeli; 18-05-2016, 12:17.
          E30 316 M42TBO -87
          BMW 1502 Turbo -77

          ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

          Comment

          • Tuukkaw
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2015
            • 745
            • Tre

            Mitenkä toi e36 hammastanko oikea oppisesti asennetaan kolmekymppiin? Mulla toi ohjaus ei ihan parhaasta päästä ole niin sais sen ainakin varmasti oikein. Etupäässä tossa on e36 m3 3.2 tukivarret, olka-akselit ja epäkeskopuslat.
            61 Ford
            79 HD

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11131
              • Oulu

              Originally posted by Tuukkaw View Post
              Mitenkä toi e36 hammastanko oikea oppisesti asennetaan kolmekymppiin? Mulla toi ohjaus ei ihan parhaasta päästä ole niin sais sen ainakin varmasti oikein. Etupäässä tossa on e36 m3 3.2 tukivarret, olka-akselit ja epäkeskopuslat.
              Esim: Pistä laseri vaikka napaan osottaan johonkin seinään, jousi pois ja siinä ajokorkeuden tuntumassa liikuttele napaa ylös alas. Oikea kohta ohjausvaihteelle on silloin, kun se laserin piste seinällä ei liiku sivuttais suunnassa vaika napa liikkuu ylös alas.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Tuukkaw
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 745
                • Tre

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Esim: Pistä laseri vaikka napaan osottaan johonkin seinään, jousi pois ja siinä ajokorkeuden tuntumassa liikuttele napaa ylös alas. Oikea kohta ohjausvaihteelle on silloin, kun se laserin piste seinällä ei liiku sivuttais suunnassa vaika napa liikkuu ylös alas.
                Anteeksi yksinkertaisuuteni, mutta en nyt täysin ymmärtänyt mitä koitit neuvoa. Miten nään sillä navan liikuttelulla miten se hammastangon asennan

                Mulla on kahet eri reijät apurungossa ja sitten ne holkit jommalla kummalla puolen hammastankoa.
                Kokeilenko vaan eri yhdistelmillä tuota laaseri hommaa mitä neuvoit ja pulttaan sen sitten siihen kiinni missä napa pysyy paikallaan sivusuunnassa kun liikutan sitä ylös ja alas?
                61 Ford
                79 HD

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11131
                  • Oulu

                  Originally posted by Tuukkaw View Post
                  Mulla on kahet eri reijät apurungossa ja sitten ne holkit jommalla kummalla puolen hammastankoa.
                  Kokeilenko vaan eri yhdistelmillä tuota laaseri hommaa mitä neuvoit ja pulttaan sen sitten siihen kiinni missä napa pysyy paikallaan sivusuunnassa kun liikutan sitä ylös ja alas?
                  Kyllä. Silloin kun napa ei kääntyile jouston aikana, niin bumbsteer on nollassa. En tiedä saako sitä täysin nollaan, mutta mitä vähemmän, sitä parempi.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Iemel
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1654
                    • Muhos



                    Tuossa kohtaa videota on aika hyvin havaoinnollistettu mitä pazi ajoi takaa.
                    Erona vain että videolla muutetaan raidetangon pään paikkaa, vakio e30 tapauksessa muutetaan ohjausvaihteen sijaintia ylös / alas laittamalla kiinnityspisteisiin prikkoja joko ylös tai alas, mutta vaikutus sama.

                    Tuolla haetaan siis sitä että joustoliikkeen aikana auto ei ala ohjamaan itsestään = on ihan kauhea ajaa etenkin luistoissa.
                    Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                    Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                    Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                    Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                    Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                    Comment

                    • Tuukkaw
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 745
                      • Tre

                      Eiköhän näillä ohjeilla saada se kohilleen. Kiitoksia
                      61 Ford
                      79 HD

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Kommentoin hieman viiveellä tuohon bumpsteer-juttuun. Olen tehnyt tuon mittauksen, melko työläs homma. Hammastanko pitäis olla lukittuna hyvin tarkkaan keskitettyyn asentoonsa joka mittauksessa, muuten siihen tulee virhettä niin paljon että tuloksista ei ota tolkkua.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2560
                          • .

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Kommentoin hieman viiveellä tuohon bumpsteer-juttuun. Olen tehnyt tuon mittauksen, melko työläs homma. Hammastanko pitäis olla lukittuna hyvin tarkkaan keskitettyyn asentoonsa joka mittauksessa, muuten siihen tulee virhettä niin paljon että tuloksista ei ota tolkkua.
                          No voisitko antaa vielä vinkkiä tangon lukitsemiseen? Lisäksi kun tarkkana kerran ollaan, niin mihin pisteeseen olet tangon keskittynyt ja millä tarkkuudella? Riittääkö rullamitta? Ovatko mittaukset olleet luotettavia ja helposti toistettavia? Onko etuakseli myös keskitetty koriin?
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Freak View Post
                            No voisitko antaa vielä vinkkiä tangon lukitsemiseen? Lisäksi kun tarkkana kerran ollaan, niin mihin pisteeseen olet tangon keskittynyt ja millä tarkkuudella? Riittääkö rullamitta? Ovatko mittaukset olleet luotettavia ja helposti toistettavia? Onko etuakseli myös keskitetty koriin?
                            Mun keino ei ehkä toimi muille. Valmistin E36:n ohjaukseen tehostajan banjopultin sisään sopivan mittaisen teräväkärkisen pultin. Kiristäessä se lukitsee pinjoniakselin. Mulla kun ei oo tehostusta niin ei vähääkään väliä että akselinkylkeen tulee jälkiä. Jotkut hammastangot tulee uutena niin että ite hammastanko on terävällä ruuvilla lukittuna keskelle.
                            Pyöritin kulmamitan kanssa hammastangon ääriasennosta toiseen ja määritin siten keskiasennon johon lukitsin. Asensin lukitun tangon apurunkoon ja mittasin ovatko raidetangon sisäpään nivelet symmetrisessä asemassa tukivarren sisäniveliin. Joo, olisi pitänyt katsoa onko se symmetrisesti alapallo->tukivarren takapää-linjaan mutta luotin siinä korin suoruuteen. No, joka tapauksessa vingutin kiinnitysreikiä 1,5mm (?) ovaaliksi että sain hammastangon keskelle. Tosta mä sitten lähin mittailemaan. EN ole tarkastanut että etukelkka on varmasti korin tai taka-akselin suhteen kohdallaan. Jos sitä joutuisi liikuttamaan niin ohjaus ja tukivarsi siirtyisi samaa tahtia joten virhettä tuskin syntyy paljon. Joo, tuennan yläpääkin vaikuttaa siihen pisteeseen johon ohjaus pitäis keskittää. Mutta toisaalta sitä siirrellään aina kun camberia säädetään muutenkin.
                            Unohtui sellainen mainita että mä säädin aurauksen niin lähelle nollaa kuin tallivälineillä saa, joka mittauskerralla.
                            Huolellisesti jos toimii niin kyllä siinä sen verran selkeitä mittaeroja saa että pääsee jyvälle missä mennään. Mun romuilla kaikkein neutraalein lopputulos oli kun prikkoja on sekä tangon yllä että alla. Panin sellasen jutun merkille että raidetangon sisäpään tuominen ulospäin prikoilla vaikuttaa suht vähän mihinkään. Kokeilin koska E36:n hammastanko on mun mielestä lyhyempi kuin E30:n joten luulin pituuseron sotkevan asiat.
                            Last edited by petrolhead; 25-06-2018, 12:37.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11131
                              • Oulu

                              En mä tiedä tarviiko sen nyt abosluuttisen keskellä olla, että näkee kääntyileekö renkaat joustossa. Mitä itse hain tuota kohdalleen, niin taakse ylös oli oikea paikka e36 ohjausvaihteelle. Ero bumbsteerissä oli todella iso verrattuna esim. taakse ja alas kohtaan.



                              Saattashan tuon saada vielä tarkemminkin kohdalleen, mutta tuommoinen tarkkuus näyttää riittävän että ajettavuudesta saa hyvän. Tuossa ala-asennossa bumbsteeriä oli niin paljon että ajettavuus varsinkin perä irti oli aika villi

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                En mä tiedä tarviiko sen nyt abosluuttisen keskellä olla, että näkee kääntyileekö renkaat joustossa. Mitä itse hain tuota kohdalleen, niin taakse ylös oli oikea paikka e36 ohjausvaihteelle. Ero bumbsteerissä oli todella iso verrattuna esim. taakse ja alas kohtaan.



                                Saattashan tuon saada vielä tarkemminkin kohdalleen, mutta tuommoinen tarkkuus näyttää riittävän että ajettavuudesta saa hyvän. Tuossa ala-asennossa bumbsteeriä oli niin paljon että ajettavuus varsinkin perä irti oli aika villi
                                En minäkään tiedä miten absoluuttisen keskellä romujen tarvii olla, en oo jaksanut laskea moista. Mutta sen tiedän miltä tuntuu ajaa autolla jossa ohjauskulmat esim. on säädetty sivussa olevan ohjauksen suhteen. Silloin apparikin sanoo että "tää kääntyy erilailla oikealle ja vasemmalle". Ihan keskitetyillä romuilla voit ainakin luottaa siihen että sun saama tulos on samalainen myös sillä toisella puolella autoa.
                                Joka tapauksessa kun ohjausvaihde vaihdetaan autoon niin on ihan perushomma asentaa se keskitettynä ja keskelle tuennan suhteen. Joten sen tein.
                                Last edited by petrolhead; 25-06-2018, 12:45.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎