Originally posted by Miku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 nopea ohjaus
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Onko kellään muulla ongelmia e36 hammastangon kanssa madalletussa kolmekympissä, että hammastanko ottaa maahan kiinni välillä?
Spacerit on hammastangon kiinnityksessä alapuolella.
Ei kai auta kun väkertää pohjapanssari.Harrasteet sun muut projut: 1989 E34 ///M5 Turbo, 1994 E34 touring 35d+8hp
Käyttis: Nissan ///Minterstar
Mainitsemisen arvoiset ex rotiskot: 1991 E30 Touring M50B28 707hv/877nm, 1989 E30 2D Sedan M20B27 Sakhir Orange, 1991 E34 Sedan 535i M Technic
Comment
-
-
Originally posted by numberi View PostOnko kellään muulla ongelmia e36 hammastangon kanssa madalletussa kolmekympissä, että hammastanko ottaa maahan kiinni välillä?
Spacerit on hammastangon kiinnityksessä alapuolella.
Ei kai auta kun väkertää pohjapanssari.sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by Tuukkaw View PostMitenkä toi e36 hammastanko oikea oppisesti asennetaan kolmekymppiin? Mulla toi ohjaus ei ihan parhaasta päästä ole niin sais sen ainakin varmasti oikein. Etupäässä tossa on e36 m3 3.2 tukivarret, olka-akselit ja epäkeskopuslat.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostEsim: Pistä laseri vaikka napaan osottaan johonkin seinään, jousi pois ja siinä ajokorkeuden tuntumassa liikuttele napaa ylös alas. Oikea kohta ohjausvaihteelle on silloin, kun se laserin piste seinällä ei liiku sivuttais suunnassa vaika napa liikkuu ylös alas.
Mulla on kahet eri reijät apurungossa ja sitten ne holkit jommalla kummalla puolen hammastankoa.
Kokeilenko vaan eri yhdistelmillä tuota laaseri hommaa mitä neuvoit ja pulttaan sen sitten siihen kiinni missä napa pysyy paikallaan sivusuunnassa kun liikutan sitä ylös ja alas?61 Ford
79 HD
Comment
-
-
Originally posted by Tuukkaw View PostMulla on kahet eri reijät apurungossa ja sitten ne holkit jommalla kummalla puolen hammastankoa.
Kokeilenko vaan eri yhdistelmillä tuota laaseri hommaa mitä neuvoit ja pulttaan sen sitten siihen kiinni missä napa pysyy paikallaan sivusuunnassa kun liikutan sitä ylös ja alas?
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Tuossa kohtaa videota on aika hyvin havaoinnollistettu mitä pazi ajoi takaa.
Erona vain että videolla muutetaan raidetangon pään paikkaa, vakio e30 tapauksessa muutetaan ohjausvaihteen sijaintia ylös / alas laittamalla kiinnityspisteisiin prikkoja joko ylös tai alas, mutta vaikutus sama.
Tuolla haetaan siis sitä että joustoliikkeen aikana auto ei ala ohjamaan itsestään = on ihan kauhea ajaa etenkin luistoissa.Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
Comment
-
-
Kommentoin hieman viiveellä tuohon bumpsteer-juttuun. Olen tehnyt tuon mittauksen, melko työläs homma. Hammastanko pitäis olla lukittuna hyvin tarkkaan keskitettyyn asentoonsa joka mittauksessa, muuten siihen tulee virhettä niin paljon että tuloksista ei ota tolkkua.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostKommentoin hieman viiveellä tuohon bumpsteer-juttuun. Olen tehnyt tuon mittauksen, melko työläs homma. Hammastanko pitäis olla lukittuna hyvin tarkkaan keskitettyyn asentoonsa joka mittauksessa, muuten siihen tulee virhettä niin paljon että tuloksista ei ota tolkkua.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostNo voisitko antaa vielä vinkkiä tangon lukitsemiseen? Lisäksi kun tarkkana kerran ollaan, niin mihin pisteeseen olet tangon keskittynyt ja millä tarkkuudella? Riittääkö rullamitta? Ovatko mittaukset olleet luotettavia ja helposti toistettavia? Onko etuakseli myös keskitetty koriin?
Pyöritin kulmamitan kanssa hammastangon ääriasennosta toiseen ja määritin siten keskiasennon johon lukitsin. Asensin lukitun tangon apurunkoon ja mittasin ovatko raidetangon sisäpään nivelet symmetrisessä asemassa tukivarren sisäniveliin. Joo, olisi pitänyt katsoa onko se symmetrisesti alapallo->tukivarren takapää-linjaan mutta luotin siinä korin suoruuteen. No, joka tapauksessa vingutin kiinnitysreikiä 1,5mm (?) ovaaliksi että sain hammastangon keskelle. Tosta mä sitten lähin mittailemaan. EN ole tarkastanut että etukelkka on varmasti korin tai taka-akselin suhteen kohdallaan. Jos sitä joutuisi liikuttamaan niin ohjaus ja tukivarsi siirtyisi samaa tahtia joten virhettä tuskin syntyy paljon. Joo, tuennan yläpääkin vaikuttaa siihen pisteeseen johon ohjaus pitäis keskittää. Mutta toisaalta sitä siirrellään aina kun camberia säädetään muutenkin.
Unohtui sellainen mainita että mä säädin aurauksen niin lähelle nollaa kuin tallivälineillä saa, joka mittauskerralla.
Huolellisesti jos toimii niin kyllä siinä sen verran selkeitä mittaeroja saa että pääsee jyvälle missä mennään. Mun romuilla kaikkein neutraalein lopputulos oli kun prikkoja on sekä tangon yllä että alla. Panin sellasen jutun merkille että raidetangon sisäpään tuominen ulospäin prikoilla vaikuttaa suht vähän mihinkään. Kokeilin koska E36:n hammastanko on mun mielestä lyhyempi kuin E30:n joten luulin pituuseron sotkevan asiat.Last edited by petrolhead; 25-06-2018, 12:37.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
En mä tiedä tarviiko sen nyt abosluuttisen keskellä olla, että näkee kääntyileekö renkaat joustossa. Mitä itse hain tuota kohdalleen, niin taakse ylös oli oikea paikka e36 ohjausvaihteelle. Ero bumbsteerissä oli todella iso verrattuna esim. taakse ja alas kohtaan.
Saattashan tuon saada vielä tarkemminkin kohdalleen, mutta tuommoinen tarkkuus näyttää riittävän että ajettavuudesta saa hyvän. Tuossa ala-asennossa bumbsteeriä oli niin paljon että ajettavuus varsinkin perä irti oli aika villi
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostEn mä tiedä tarviiko sen nyt abosluuttisen keskellä olla, että näkee kääntyileekö renkaat joustossa. Mitä itse hain tuota kohdalleen, niin taakse ylös oli oikea paikka e36 ohjausvaihteelle. Ero bumbsteerissä oli todella iso verrattuna esim. taakse ja alas kohtaan.
Saattashan tuon saada vielä tarkemminkin kohdalleen, mutta tuommoinen tarkkuus näyttää riittävän että ajettavuudesta saa hyvän. Tuossa ala-asennossa bumbsteeriä oli niin paljon että ajettavuus varsinkin perä irti oli aika villi
Joka tapauksessa kun ohjausvaihde vaihdetaan autoon niin on ihan perushomma asentaa se keskitettynä ja keskelle tuennan suhteen. Joten sen tein.Last edited by petrolhead; 25-06-2018, 12:45.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Comment