Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 nopea ohjaus

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    Siinä se taas tuli kerran sanottua. E30 M3 tehtiin voitamaan kilpailuja, E36 M3 tehtiin amerikkalaisten ämmien kauppakassiksi.

    E30:n sopii myös E46 hammastanko samalla vaivalla, kuin E36 tankokin.


    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3413
      • UKI, Suomen New York

      E30 nopea ohjaus

      Omaan projektiin ostin ebaysta Z3 1.9 ohjausvaihteen. 130eur kotiin toimitettuna. Raidetankojen päistä piti ottaa sentti-pari pois ja toinen ohjaustehostimen letku meni uusiksi. Muuten sopi suoraan paikoilleen.
      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • MiikaS
        Newbiemmer
        • Sep 2007
        • 6
        • Kuopio

        Originally posted by Balle View Post
        Omaan projektiin ostin ebaysta Z3 1.9 ohjausvaihteen. 130eur kotiin toimitettuna. Raidetankojen päistä piti ottaa sentti-pari pois ja toinen ohjaustehostimen letku meni uusiksi. Muuten sopi suoraan paikoilleen.
        Sama täällä. Löysin Ebaystä ohjausakselin nivelten (2x E28 tai E34) väliin tehdyn sovitinakselin, jolla sai säädettyä ohjausakselin pituuden kohdalleen. Raidetankoja en lyhentänyt. Käytin Z3:n raidetangon päät. Auto on arkikäytössä ja ohjaus ei ole liian nopea, vaan oikein hyvä.

        Ainoa miinuspuoli on se, että renkaat eivät käänny yhtä paljon kuin vakio tangolla. Leveissä luisuissa ohjaus tökkää tappiin liian nopeasti. Pitää tutkia, että olisiko asialle tehtävissä jotain. Mikä lie tökkää ensimmäisenä...?
        ------------
        E30 M52B28
        E46 330D Touring

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          Originally posted by MiikaS View Post
          Sama täällä. Löysin Ebaystä ohjausakselin nivelten (2x E28 tai E34) väliin tehdyn sovitinakselin, jolla sai säädettyä ohjausakselin pituuden kohdalleen. Raidetankoja en lyhentänyt. Käytin Z3:n raidetangon päät. Auto on arkikäytössä ja ohjaus ei ole liian nopea, vaan oikein hyvä.

          Ainoa miinuspuoli on se, että renkaat eivät käänny yhtä paljon kuin vakio tangolla. Leveissä luisuissa ohjaus tökkää tappiin liian nopeasti. Pitää tutkia, että olisiko asialle tehtävissä jotain. Mikä lie tökkää ensimmäisenä...?
          on sille tehtävissä kun laittaa holkin sinne sisemmänraidetangon ja ohjaustangon väliin
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            Originally posted by Tonton View Post
            on sille tehtävissä kun laittaa holkin sinne sisemmänraidetangon ja ohjaustangon väliin
            Minkä pituisen sinne "uskaltaa" laittaa??
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              Originally posted by Dunky View Post
              Minkä pituisen sinne "uskaltaa" laittaa??
              muistaakseni 3-4mm
              mutta ehkä parempi kun etsit aiheesta lisää esim r3vlimited:stä
              tai ihan googlella
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • micke_
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1154
                • Lojo

                Originally posted by Dunky View Post
                Minkä pituisen sinne "uskaltaa" laittaa??
                4mm
                E24 ///M635CSI
                E61 520d LCI
                Ex: E30 1006hv/1161nm
                ig: m1ckee_

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  Originally posted by micke_ View Post
                  4mm
                  Thanks molemmille
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • DerMeister
                    BTCF Member
                    • Nov 2007
                    • 485
                    • Seinäjoki

                    Tuli laitettua e30:n tehostetun hammastangon tilalle e36:n tanko ja nyt on aivan ultrakevyt ohjaus. Näpäyttää kerran sormella rattiin niin ratti rullaa aivan päästä päähän. Eli pyörii kuin olisi pyörät ilmassa.. Missähän mahtaa olla vika??
                    Pumppu on sama kuin ennen, joka on toiminut moitteettomasti tähän asti ja hammastankoon vaihdettiin uudet öljyputket ennen asennusta mitkä on siinä päällä.. Aurauskulmissa varmasti vähän heittoa mutta silmämääräisesti on suorassa.
                    F11 535d xDrive Individual Twilight purple
                    IG: f11twilight_purple

                    Comment

                    • DerMeister
                      BTCF Member
                      • Nov 2007
                      • 485
                      • Seinäjoki

                      Onko hammastangossa mitään hajoavaa osaa mikä voisi aiheuttaa ylläolevan ongelman? Vai onko pumppu ainut vaihtoehto? Pumppu oli kumminkin täysin ehjä ennen hammastangon vaihtoa ja tankokin myytiin mulle "varmasti ehjänä" luotettavalta foorumilaiselta..
                      F11 535d xDrive Individual Twilight purple
                      IG: f11twilight_purple

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by DerMeister View Post
                        Onko hammastangossa mitään hajoavaa osaa mikä voisi aiheuttaa ylläolevan ongelman? Vai onko pumppu ainut vaihtoehto? Pumppu oli kumminkin täysin ehjä ennen hammastangon vaihtoa ja tankokin myytiin mulle "varmasti ehjänä" luotettavalta foorumilaiselta..
                        Eli siinä ei niinkun tehostus lopu vaikka ei tule ohjausmomenttia (=kun lakkaat vääntämästä rattia). Eikö tommonen toimi niin että kun rattiakseliin tulee kiertovoima, niin se ohjaa venttiiliä joka säätää kumpaan suuntaan tehostus syntyy. Ohjausvoiman loppuessa venttiilit palaa alkuasentoon. Pumppuhan vaan tekee tyhmänä painetta koko ajan.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • andhu
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 535
                          • vihti

                          Epäilen että ongelma on vaan järjestelmän ilmauksessa, eli nyt vaan säiliön korkki auki ja veivaamaan rattia laidasta laitaan niinkauan kun ohjaus normalisoituu. Toki nestepintaa kannattaa tarkistella välillä.
                          E30 316 Turbo

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Liittyen jannmannin postaamaan tietopakettiin: Tehostamaton E30 ohjausvaihde on tasajakoinen 35mm/rev. -Noin niinkun vertailukohdaksi. Mitattu '84:sta jossa pyöreällä hammastangolla oleva ohjausvaihde.
                            Last edited by petrolhead; 07-07-2013, 00:07.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              -Onko kukaan mitannut onko E36:sten ohjausvaihteessa hammastanko lyhyempi vai pidempi kuin E30:ssä?
                              -Miten hyvin ohjausvaihde sattuu keskelle? Siis, onko pinjoniakseli sivusuunnassa kuinka kohdallaan rattiakseliin, ja osuuko ohjausvaihde symmetrisesti E30 apurunkoon? Eli kun ohjaus on keskitettynä niin hammastangon päät on keskenään samassa asemassa ripustuksiin?
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • SanMiguel
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 1035
                                • Kirkkonummi

                                DerMeister tossa kyseli tehostimenpumppuun liittyviä juttuja niin kysäsempäs nyt sitten itsekkin täältä kautta pumppu ongelmista vaikka ei suoranaisesti liitykkään nopeaan ohjaukseen.

                                Elikkäs kysymys kuuluu että kuuluuko tehostimen pumpussa olla tietty välitys verrattaen hammastangon välitykseen?

                                Itsellä on siis autossa e30 vakio hammastanko ja tekniikanvaihdoksen myötä koneessa oleviin vakio kiinnikkeisiin sopiva e23 tehostimen pumppu. Pumpussa on peltinen lätkä, missä on taas jossain kohdassa stanssattuna 2,84 ja mietiskelin että voiko tuo lukema olla jollain tavalla välitykseen liittyvä? E30 vakio hammastangossahan tuo välitys on aika liki 4 kierrosta laidasta laitaan (muistaakseni) Ja nyt tullaankin sitten siihen ongelma kohtaan elikkäs tehostin alkaa toimia vasta 1500-2000rpm kohdalla.. Tyhjäkäynnillä ei tehosta ollenkaan ja rundia kun antaa niin menee tietyn pisteen jälkeen laakista kevyeksi.

                                Onkos siis pumpussa vikaa vai eikö pumppu vaan ole sopiva hammastangon kanssa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎