Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 nopea ohjaus

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11159
    • Oulu

    Originally posted by petrolhead View Post
    En minäkään tiedä miten absoluuttisen keskellä romujen tarvii olla. Mutta sen tiedän miltä tuntuu ajaa autolla jossa ohjauskulmat esim. on säädetty sivussa olevan ohjauksen suhteen. Silloin apparikin sanoo että "tää kääntyy erilailla oikealle ja vasemmalle".
    No joo perus pyöräkulmat pitää kyllä säätää sit tarkkaan. Ja tosiaan ite pitää tarkistaa että ohjausvaihde on varmasti keskellä, kun ratti on suorassa. Ei ne ikinää sitä tarkista/korjaa jos vie auton kulmien säätöön. Senkun vaan lukitsevat ratin suoraan ja pyörittelevät sen jälkeen raidetangoista renkaat osottamaan oikeeseen suuntaan.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Joo mut kyllä se melko varmasti tulee tossa bump steerin mittauksessakin vastaan jos sulla on kovin kaukana "keskeltä" se raidepää. Tai ainakaan kuskinpuolelta mitattu ei pidä kovin paikkaansa apparin puolella. Jos toinen tanko on lyhyempi ja jyrkemmässä kulmassa.
      E30 ei ole niin hyvä ajaa vakiona, etten tekis jokaista parannusta mitä voin ilmaiseksi tehdä, ja mielellään mahdollisimman tarkasti. Sitte toinen juttu mun autossa, on melko pirun pehmeät jouset verrattuna siihen mitä ihmisillä yleensä on. Joten mulla on enemmän bump ja droop matka niin toi bump/rollsteer saattaa vaikuttaakin enemmän asioihin. Kolmannekseen mun kokemuksen mukaan ohjauskulmien säätö on tosi paljon huolellisuutta ja tarkkuutta vaativaa hommaa kunnon laitteillakin. Tallissa se menee ihan turaamiseksi joten koitan tehdä kieli keskellä suuta.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Miku
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 2624
        • Kajaani

        Mistä e46 mallista se hammastanko kannattaa ottaa? Tuntuu löytyvän vähän eri tietoa niiden nopeuksista.

        Tuossa olisi -99 316i 1.9 e46 mallista tanko tarjolla. Paljnko semmoinen liikkuu mm/Kierros? Mikä se kuuluista violettikilpinen e46 tanko on ja paljonko sillä liikettä/kierros?

        e36 z3 mallissa ois vissiin nopein helposti sovellettavissa oleva vaan ei ebaystä löytyny minun keksimillä hakusanoilla minun mielestä kohtuulliseen hintaan.
        Last edited by Miku; 16-09-2018, 18:26.
        TEAM "Peli Menetetty"
        Nyt:
        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
        E30 320i 2d m20b27 tic project
        E38 728ia
        E46 316i sedan
        Ex:
        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11159
          • Oulu

          Normi e46:ssa taitaa olla saman nopeuksinen mitä e36:ssa. Ainakaan meidän yksilössä ei huomattu eroa. E46 ZHP mallissa on käsittääkseni ainakin nopeampi, mut ne joutuu uittaan rapakon takaa.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • andhu
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 535
            • vihti

            Mulla on E46 320D muistaakseni ja se pyörii 3kr laidasta laitaan. Jossain oli taulukko noista hammastankojen nopeuksista muttei nyt osunut silmään, violettikilpisessä oli vissiin 2,5 kr laidasta laitaan.
            E30 316 Turbo

            Comment

            • anteroro
              BTCF Member
              • Jan 2009
              • 434
              • oulu

              Originally posted by Miku View Post
              Mistä e46 mallista se hammastanko kannattaa ottaa? Tuntuu löytyvän vähän eri tietoa niiden nopeuksista.

              Tuossa olisi -99 316i 1.9 e46 mallista tanko tarjolla. Paljnko semmoinen liikkuu mm/Kierros? Mikä se kuuluista violettikilpinen e46 tanko on ja paljonko sillä liikettä/kierros?

              e36 z3 mallissa ois vissiin nopein helposti sovellettavissa oleva vaan ei ebaystä löytyny minun keksimillä hakusanoilla minun mielestä kohtuulliseen hintaan.
              Ne Z3 tangot on aivan sikahintasia, kun niitä itsekkin aikanaan kattelin.
              Violetilla lätkällä oleva on se "nopein" noista e46 hammastangoista, mulla on semmonen ja oon ollu tyytyväinen. Näitä on clubsporteissa ja ainakin compacteissa (en oo varma onko kaikissa vompateissa, mutta semmosesta tuo minun on)
              edit. ja 50mm/per kierros liikkuu.


              tuoltapa noita voi kattella.
              Last edited by anteroro; 16-09-2018, 21:31.
              E30 325 M-tech II DCT
              9.97s/238kmh

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3409
                • Kotka

                Unohtakaa noi "montako kierrosta laidasta laitaan" -mitat. mm/kierros on oikea yksikkö. Esim. E36 M3 3,0 hammastanko menee laidasta laitaan nopeammin kuin perus E36, mutta ohjaus on progressiivinen ja keskialueella hitaampi kuin perus E36. Vastaavasti E36 M3 3.2 tangossa on sama välitys kuin useimmissa E36:issa, mutta iskunpituutta on rajoitettu holkeilla erilaisen ohjausgeometrian takia, jolloin kierrokset laidasta laitaan eivät kerro mitään. Iskunpituuksissa saattaa muutenkin olla eroja.

                Jottei postauksen arvo jäisi nollaksi, on tässä vähän välityksiä:

                Car-----------mm/ per. turn--------BMW Part #
                E30------------36.5 mm------------32 13 1 092 335
                E30 M3---------38 mm--------------32 13 2 225 556
                E36 M3 '95------39 mm (keskialueella)--------------32 13 2 227 191
                E36-------------45.5 mm------------32 13 1 096 280
                E36 M3 96+------45.5 mm-----------32 13 1 096 280
                E36 Z3 M---------45.5 mm-----------32 13 1 096 280
                E85 Z4 M----------51 mm------------32 13 7 836 844
                E36 Z3 non-M------53.5 mm----------32 13 1 095 575
                Last edited by Skarpa; 16-09-2018, 21:27.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • KondomDuck
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2008
                  • 1007
                  • Kirkkonummi

                  Mitä raidetangonpäitä suositellaan käytettäväksi z3 hammastangon kanssa? :think

                  Comment

                  • Miku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 2624
                    • Kajaani

                    Vähän kiireellinen kysymys kun tilaus oisi kohta lähössä ja tulis samaan pakettiin niin mitkä raidetangot e30:ppiin e46 clubsport hammastangolla? Unohtu tallilla tsekata asia
                    TEAM "Peli Menetetty"
                    Nyt:
                    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                    E30 320i 2d m20b27 tic project
                    E38 728ia
                    E46 316i sedan
                    Ex:
                    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                    Comment

                    • anteroro
                      BTCF Member
                      • Jan 2009
                      • 434
                      • oulu

                      Originally posted by Miku View Post
                      Vähän kiireellinen kysymys kun tilaus oisi kohta lähössä ja tulis samaan pakettiin niin mitkä raidetangot e30:ppiin e46 clubsport hammastangolla? Unohtu tallilla tsekata asia
                      Minä laitoin E36 tangot.
                      E30 325 M-tech II DCT
                      9.97s/238kmh

                      Comment

                      • Miku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 2624
                        • Kajaani

                        Originally posted by anteroro View Post
                        Minä laitoin E36 tangot.
                        Juu eli vissiin e30 tangot pitäisi sillon myös sopia. Kiitoksia
                        TEAM "Peli Menetetty"
                        Nyt:
                        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                        E30 320i 2d m20b27 tic project
                        E38 728ia
                        E46 316i sedan
                        Ex:
                        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11159
                          • Oulu

                          Juu sopii kyllä. Mutta!

                          Huomaatteko e46 ja e36 hammastankojen välillä eroa:


                          e46 hammastangosta puuttuu tuo muovinen putki, joka päästää ilman liikkumaan raidetangon suojakumien välillä kun rattia kääntelee. e46 tangossa tätä ei ole, koska ilman liikkuminen tapahtuu itse hammastangon sisällä. Tästä syystä e46 sisemmissä raidetangonpäissä on urat mitä pitkin ilma pääsee sinne putken sisälle:


                          e36/e30 sisemmän raidetangon pää on tasainen koska ilma menee tuon muoviputken kautta puolelta toiselle:


                          Eli e36/e36 sisemmillä raidetangonpäillä on riski että suojakumit pullahtaa pois paikaltaan kun rattia kääntelee nopeaa. Tai ainakin suojakumit menee ruttuun/pullistelee turhaan käännellessä. Toki tämän voi ratkaista tekemällä pienet reijät suojakumeihin, että ne hengittä ulkoilmaan.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Miku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 2624
                            • Kajaani

                            Hyvä huomio pitää tehdä joko reiät niihin tangoissa oleviin kumeihin johon haitarikumit kiinnittyy, tai tehdä tollaset urat e30 päihin tai katsoa saisko tohon tankoon tehtyä letkulähdöt jotka putkella yhdistäisi.
                            TEAM "Peli Menetetty"
                            Nyt:
                            E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                            E30 320i 2d m20b27 tic project
                            E38 728ia
                            E46 316i sedan
                            Ex:
                            3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                            Comment

                            • mr.b
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 169
                              • pietarsaari

                              Laitoin omaan e36, e46 hammastangon ja samalla uudet raidetangon päät kokonaisuudessaan ja niissä uusissa febin palikoissa oli ne urat vaikka olivat e36seen tarkoitettuja.
                              BMW 320iA Touring -95
                              Porsche 944 -86
                              Buell xb9r -03
                              Marin san rafael ~89
                              Jalat -70

                              Comment

                              • Miku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 2624
                                • Kajaani

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Juu sopii kyllä. Mutta!

                                Huomaatteko e46 ja e36 hammastankojen välillä eroa:


                                e46 hammastangosta puuttuu tuo muovinen putki, joka päästää ilman liikkumaan raidetangon suojakumien välillä kun rattia kääntelee. e46 tangossa tätä ei ole, koska ilman liikkuminen tapahtuu itse hammastangon sisällä. Tästä syystä e46 sisemmissä raidetangonpäissä on urat mitä pitkin ilma pääsee sinne putken sisälle:


                                e36/e30 sisemmän raidetangon pää on tasainen koska ilma menee tuon muoviputken kautta puolelta toiselle:


                                Eli e36/e36 sisemmillä raidetangonpäillä on riski että suojakumit pullahtaa pois paikaltaan kun rattia kääntelee nopeaa. Tai ainakin suojakumit menee ruttuun/pullistelee turhaan käännellessä. Toki tämän voi ratkaista tekemällä pienet reijät suojakumeihin, että ne hengittä ulkoilmaan.
                                uudet e30 febin raidetangot tuli ja niissä oli kyllä nuo urat joten ei ongelmaa tämän suhteen. Ei toki varmasti kaikissa merkeissä ole mutta noissa sattu sopivasti oleen.
                                TEAM "Peli Menetetty"
                                Nyt:
                                E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                                E30 320i 2d m20b27 tic project
                                E38 728ia
                                E46 316i sedan
                                Ex:
                                3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎