Originally posted by petrolhead
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 nopea ohjaus
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
-
-
Joo mut kyllä se melko varmasti tulee tossa bump steerin mittauksessakin vastaan jos sulla on kovin kaukana "keskeltä" se raidepää. Tai ainakaan kuskinpuolelta mitattu ei pidä kovin paikkaansa apparin puolella. Jos toinen tanko on lyhyempi ja jyrkemmässä kulmassa.
E30 ei ole niin hyvä ajaa vakiona, etten tekis jokaista parannusta mitä voin ilmaiseksi tehdä, ja mielellään mahdollisimman tarkasti. Sitte toinen juttu mun autossa, on melko pirun pehmeät jouset verrattuna siihen mitä ihmisillä yleensä on. Joten mulla on enemmän bump ja droop matka niin toi bump/rollsteer saattaa vaikuttaakin enemmän asioihin. Kolmannekseen mun kokemuksen mukaan ohjauskulmien säätö on tosi paljon huolellisuutta ja tarkkuutta vaativaa hommaa kunnon laitteillakin. Tallissa se menee ihan turaamiseksi joten koitan tehdä kieli keskellä suuta.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Mistä e46 mallista se hammastanko kannattaa ottaa? Tuntuu löytyvän vähän eri tietoa niiden nopeuksista.
Tuossa olisi -99 316i 1.9 e46 mallista tanko tarjolla. Paljnko semmoinen liikkuu mm/Kierros? Mikä se kuuluista violettikilpinen e46 tanko on ja paljonko sillä liikettä/kierros?
e36 z3 mallissa ois vissiin nopein helposti sovellettavissa oleva vaan ei ebaystä löytyny minun keksimillä hakusanoilla minun mielestä kohtuulliseen hintaan.Last edited by Miku; 16-09-2018, 18:26.TEAM "Peli Menetetty"
Nyt:
E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
E30 320i 2d m20b27 tic project
E38 728ia
E46 316i sedan
Ex:
3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
Comment
-
-
Normi e46:ssa taitaa olla saman nopeuksinen mitä e36:ssa. Ainakaan meidän yksilössä ei huomattu eroa. E46 ZHP mallissa on käsittääkseni ainakin nopeampi, mut ne joutuu uittaan rapakon takaa.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Miku View PostMistä e46 mallista se hammastanko kannattaa ottaa? Tuntuu löytyvän vähän eri tietoa niiden nopeuksista.
Tuossa olisi -99 316i 1.9 e46 mallista tanko tarjolla. Paljnko semmoinen liikkuu mm/Kierros? Mikä se kuuluista violettikilpinen e46 tanko on ja paljonko sillä liikettä/kierros?
e36 z3 mallissa ois vissiin nopein helposti sovellettavissa oleva vaan ei ebaystä löytyny minun keksimillä hakusanoilla minun mielestä kohtuulliseen hintaan.
Violetilla lätkällä oleva on se "nopein" noista e46 hammastangoista, mulla on semmonen ja oon ollu tyytyväinen. Näitä on clubsporteissa ja ainakin compacteissa (en oo varma onko kaikissa vompateissa, mutta semmosesta tuo minun on)
edit. ja 50mm/per kierros liikkuu.
tuoltapa noita voi kattella.Last edited by anteroro; 16-09-2018, 21:31.E30 325 M-tech II DCT
9.97s/238kmh
Comment
-
-
Unohtakaa noi "montako kierrosta laidasta laitaan" -mitat. mm/kierros on oikea yksikkö. Esim. E36 M3 3,0 hammastanko menee laidasta laitaan nopeammin kuin perus E36, mutta ohjaus on progressiivinen ja keskialueella hitaampi kuin perus E36. Vastaavasti E36 M3 3.2 tangossa on sama välitys kuin useimmissa E36:issa, mutta iskunpituutta on rajoitettu holkeilla erilaisen ohjausgeometrian takia, jolloin kierrokset laidasta laitaan eivät kerro mitään. Iskunpituuksissa saattaa muutenkin olla eroja.
Jottei postauksen arvo jäisi nollaksi, on tässä vähän välityksiä:
Car-----------mm/ per. turn--------BMW Part #
E30------------36.5 mm------------32 13 1 092 335
E30 M3---------38 mm--------------32 13 2 225 556
E36 M3 '95------39 mm (keskialueella)--------------32 13 2 227 191
E36-------------45.5 mm------------32 13 1 096 280
E36 M3 96+------45.5 mm-----------32 13 1 096 280
E36 Z3 M---------45.5 mm-----------32 13 1 096 280
E85 Z4 M----------51 mm------------32 13 7 836 844
E36 Z3 non-M------53.5 mm----------32 13 1 095 575Last edited by Skarpa; 16-09-2018, 21:27.
Comment
-
-
Vähän kiireellinen kysymys kun tilaus oisi kohta lähössä ja tulis samaan pakettiin niin mitkä raidetangot e30:ppiin e46 clubsport hammastangolla? Unohtu tallilla tsekata asiaTEAM "Peli Menetetty"
Nyt:
E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
E30 320i 2d m20b27 tic project
E38 728ia
E46 316i sedan
Ex:
3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
Comment
-
-
Juu sopii kyllä. Mutta!
Huomaatteko e46 ja e36 hammastankojen välillä eroa:
e46 hammastangosta puuttuu tuo muovinen putki, joka päästää ilman liikkumaan raidetangon suojakumien välillä kun rattia kääntelee. e46 tangossa tätä ei ole, koska ilman liikkuminen tapahtuu itse hammastangon sisällä. Tästä syystä e46 sisemmissä raidetangonpäissä on urat mitä pitkin ilma pääsee sinne putken sisälle:
e36/e30 sisemmän raidetangon pää on tasainen koska ilma menee tuon muoviputken kautta puolelta toiselle:
Eli e36/e36 sisemmillä raidetangonpäillä on riski että suojakumit pullahtaa pois paikaltaan kun rattia kääntelee nopeaa. Tai ainakin suojakumit menee ruttuun/pullistelee turhaan käännellessä. Toki tämän voi ratkaista tekemällä pienet reijät suojakumeihin, että ne hengittä ulkoilmaan.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Hyvä huomiopitää tehdä joko reiät niihin tangoissa oleviin kumeihin johon haitarikumit kiinnittyy, tai tehdä tollaset urat e30 päihin tai katsoa saisko tohon tankoon tehtyä letkulähdöt jotka putkella yhdistäisi.
TEAM "Peli Menetetty"
Nyt:
E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
E30 320i 2d m20b27 tic project
E38 728ia
E46 316i sedan
Ex:
3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostJuu sopii kyllä. Mutta!
Huomaatteko e46 ja e36 hammastankojen välillä eroa:
e46 hammastangosta puuttuu tuo muovinen putki, joka päästää ilman liikkumaan raidetangon suojakumien välillä kun rattia kääntelee. e46 tangossa tätä ei ole, koska ilman liikkuminen tapahtuu itse hammastangon sisällä. Tästä syystä e46 sisemmissä raidetangonpäissä on urat mitä pitkin ilma pääsee sinne putken sisälle:
e36/e30 sisemmän raidetangon pää on tasainen koska ilma menee tuon muoviputken kautta puolelta toiselle:
Eli e36/e36 sisemmillä raidetangonpäillä on riski että suojakumit pullahtaa pois paikaltaan kun rattia kääntelee nopeaa. Tai ainakin suojakumit menee ruttuun/pullistelee turhaan käännellessä. Toki tämän voi ratkaista tekemällä pienet reijät suojakumeihin, että ne hengittä ulkoilmaan.TEAM "Peli Menetetty"
Nyt:
E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
E30 320i 2d m20b27 tic project
E38 728ia
E46 316i sedan
Ex:
3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
Comment
-
Comment