Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    Originally posted by jouni.325 View Post
    Mimmonen työkalu pitää olla että silmälaakerin saa vaihdettua?
    Kytkyttimen silmälaakerista kyse vissiin?

    Semmoinen vetovasara, jossa on koukku päässä, sen voi tehdä vaikka e30 takakelkan pultista smirgelillä, tosin vähän pidempi ois parempi.

    Sitten pultin päälle sopiva paino, koukuksi hiottu pää laakerin taakse ja paukutetaan sillä painolla ja välillä käännetään koukku erikohtaan että tulee suorassa.

    Yksi korjausopas käski laittaa vaseliinia täyteen koko laakerin kolon ja naputtaa tiukan tapin laakerin reiästä, että vaseliini työöntäisi laakerin pois, itse en tällä konstilla onnistunut.

    Kerran irroitin sen niin, että ruuvasin kiila-ankkurin laakeriin ja siitä vedin vetovasaralla sekin onnistui, muttei ekalla yrittämällä.
    Olli.

    Comment

    • jesper.e
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 222
      • Rovaniemi

      Kuuluuko vm. 86 320i:ssä olla lamba? Mulla roikkuu konehuoneessa piuha, jossa on kierrettävä suoja päässä. Näyttää jotakuinkin tältä:

      Ihmetyttää vaan kun ei antureille oo mitään paikkaa, ja tosiaan roikkuu ihan irrallaan siellä. Millasia oireita aiheuttaa jos ei oo kytkettynä? Löytyykö tuolta vastaavan näköstä piuhaa, jonka vois sekottaa keskenään ton lamdan piuhan kanssa?
      e30 m20b27 stroker & e34 525i
      Entiset: e46 318i, e30 320i cabrio, e30 316 "rustyshark"'e30 316i-89, e36 316i-91, e30 316-87, e30 325i-88, e30 316-88 "rustyshark", e30 m10b20 tic-84, e30 316-87, e34 525i M-tech-91,
      e30 320i-86, e30 318i-88

      Comment

      • tobezki
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 98
        • Rauma

        Onkohan kukaa foorumilla laittanut e30 koriin e36 318is tekniikkaa? Onkohan isokin projekti? Johdot varmaa yks vittumainen, koneen kiinnikkeet ei taida iso homma olla. Entäs vaihteisto?

        Vai onko helpompaa/halvempaa vaan tyytyä 320-325 tekniikkaan?
        E30 Touring M50B25+ZF
        E114 1600-2 1969
        Colorado 5.3 ZQ8
        K1500 5.7 4WD

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          Originally posted by jesper.e View Post
          Kuuluuko vm. 86 320i:ssä olla lamba? Mulla roikkuu konehuoneessa piuha, jossa on kierrettävä suoja päässä. Näyttää jotakuinkin tältä:

          Ihmetyttää vaan kun ei antureille oo mitään paikkaa, ja tosiaan roikkuu ihan irrallaan siellä. Millasia oireita aiheuttaa jos ei oo kytkettynä? Löytyykö tuolta vastaavan näköstä piuhaa, jonka vois sekottaa keskenään ton lamdan piuhan kanssa?
          Ei kuulu olla, '86 320i oli vielä l-jetronicilla joissa ei ole lambdasäätöä.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            Originally posted by JJT View Post
            Ei kuulu olla, '86 320i oli vielä l-jetronicilla joissa ei ole lambdasäätöä.
            Myös L-jetronicissa voi olla lambdasäätö, jopa K-jetronicissa. Sillä näitäkin on saanut katalysaattorilla varustettuina. Mutta molemmissa tapauksissa se on kylläkin harvinaista.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • ZoMbiE
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2583
              • Lohja, Virkkala

              Originally posted by jouni.325 View Post
              Mimmonen työkalu pitää olla että silmälaakerin saa vaihdettua?
              Mä oon ite tehny pultista ja muttereist ja prikoist semmosen tapin, että toinen mutteri on sie takana, ja toinen siin ulkopuolella. Sitte työntää jonku pienen ruuvarin tjsp, siihen reikään lisäks, niin et se pultti ei pääse tulee ulos siitä enää. Sitten siihe pulttiin, joka on siis oltava ainaki jonku mittanen, niin siihen kiinni joku kappale johon voit lyödä.

              Kotitekoinen vetovasara. Eli tällä tekniikalla naputtelemalla oon kahdesta eri autosta kaivanut sen pois.

              Tajusitko?

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                Originally posted by T3 View Post
                Myös L-jetronicissa voi olla lambdasäätö, jopa K-jetronicissa. Sillä näitäkin on saanut katalysaattorilla varustettuina. Mutta molemmissa tapauksissa se on kylläkin harvinaista.
                Tiesin että k-jettiä on ollut lambdalla (ke-jet) mutta en tiennyt että l-jetronicissakin voi olla. No aina oppii jotain.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  Originally posted by JJT View Post
                  Tiesin että k-jettiä on ollut lambdalla (ke-jet) mutta en tiennyt että l-jetronicissakin voi olla. No aina oppii jotain.
                  Ainakin ameriikanihmevaltoihn on viety katillista m10 koneista 318i mallia.

                  Varmaan muuallekkin.

                  Tässä moottorissa on myös tyhjäkäyntimoottori, eikä bi-metalliluisti.
                  Olli.

                  Comment

                  • jouni.325
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 2860

                    Kiitokset roclalle ja zombielle=) kokeilimisen arvoisia juttuja=D
                    Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                    Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                    https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                    Myös projekti kertomus fasessa

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      Originally posted by Rocla View Post
                      Ainakin ameriikanihmevaltoihn on viety katillista m10 koneista 318i mallia.

                      Varmaan muuallekkin.

                      Tässä moottorissa on myös tyhjäkäyntimoottori, eikä bi-metalliluisti.
                      Kyllä. Suomeenkin on tullut ja esim. ensimmäiset 318i-KAT-mallit esiteltiin jo v.1984 M10-moottorilla ja L-jetronicilla. Tuollainen 318i-KAT L-jetillä ja M10:llä olis itelläkin tarkoitus hakea huomenna pihaan. Jopa tyyppikilvessä lukee 318iK
                      Näiden lisäksi olen henkilökohtaisesti vaihtanut ainakin kahteen peltipuskuriseen E30 320i-Kat autoon nokkahihnan ja molemmat todellakin olivat L-jetillä.
                      Kaiken huippuna, purkasin kerran yhden E21 318i:n jossa oli lambda ja katalysaattori, tehdasasenteisina, tosin K-jet lykkäsi bensaa palotilohin
                      Noh, eihän näitä toki ihan jokapäivä vastaan tule, mutta kyllä näitä on.
                      Last edited by T3; 16-04-2010, 23:38.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • tobezki
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 98
                        • Rauma

                        Onko jotain käytännön vinkkejä sanoa m40 koneen öljypohjan tiivisteen vaihdosta ja tehtävänä saada siitä pitävä?

                        Edit. Prkl, siellähän oli öljypohjassa kauhee halkeema.

                        OSTETAAN M40 KONEEN ÖLJYPOHJA
                        Last edited by tobezki; 17-04-2010, 14:57.
                        E30 Touring M50B25+ZF
                        E114 1600-2 1969
                        Colorado 5.3 ZQ8
                        K1500 5.7 4WD

                        Comment

                        • Viirus
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 135
                          • Finland

                          Originally posted by jouni.325 View Post
                          Mimmonen työkalu pitää olla että silmälaakerin saa vaihdettua?
                          Tälläisella otetaan töissä neulalaakereita irti

                          Kun pulttia kiristää nuo kuvassa näkyvät leuat leviää ja tarttuu laakeriin tiukasti kiinni. Sitten kierteeseen kiinni liukuvasara niin on irroitus sen jälkeen heleppoo...
                          Ei oo pemaria enää...

                          Comment

                          • illu^^
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 1703
                            • Kajaani

                            Originally posted by tobezki View Post
                            Onko jotain käytännön vinkkejä sanoa m40 koneen öljypohjan tiivisteen vaihdosta ja tehtävänä saada siitä pitävä?

                            Edit. Prkl, siellähän oli öljypohjassa kauhee halkeema.

                            OSTETAAN M40 KONEEN ÖLJYPOHJA
                            Käy kl varaosilta hakemassa, tingittynä satkun reissu tiivisteineen ja on varmasti ehjä..

                            Comment

                            • illu^^
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 1703
                              • Kajaani

                              Originally posted by tobezki View Post
                              Onkohan kukaa foorumilla laittanut e30 koriin e36 318is tekniikkaa? Onkohan isokin projekti? Johdot varmaa yks vittumainen, koneen kiinnikkeet ei taida iso homma olla. Entäs vaihteisto?

                              Vai onko helpompaa/halvempaa vaan tyytyä 320-325 tekniikkaan?
                              Mulla on semmoinen tossa pihassa, ei ainakaan silmämääräisesti eroa juuri alkuperäis koneisesta.. Tosin ollut alunperinkin e30 318is johon vaihdettu e36 318is kone..

                              Comment

                              • wsq´_
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 458
                                • Lohja

                                Kellään kokemuksia tosta Jomin -60/55mm madaltavasta alustasarjasta? Olis tarkotus tilata sellanen lähiaikoina.

                                Etupyöränlaakeri pitäs vaihtaa. Onko minkälainen homma? Tarviiko jotain erikoistyökaluja?
                                e36 m60

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎