Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    Originally posted by petrolhead View Post
    Hmm , tutkitaan. Kun ottaa silmän käteen ja selaa korjausohjetta niin olihan se siellä. Korvauskaasutin (kuulemma paljon yksinkertaisempi ja toimivampi) ei ole tässä "OEMtuning rojektissa" oikein vaihtoehto.
    Niin, kiinnijäämisen riski on pieni, Weber naamioituu harjaantumattomien silmien alla täydellisesti sinne putsarin alle.

    Mutta siinäpä mukava askare, kukaan muu sitä ei ole saanut +15v käytettynä toimimaan täydellisesti, niin laita sinä
    Olli.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Rocla View Post
      Niin, kiinnijäämisen riski on pieni, Weber naamioituu harjaantumattomien silmien alla täydellisesti sinne putsarin alle.

      Mutta siinäpä mukava askare, kukaan muu sitä ei ole saanut +15v käytettynä toimimaan täydellisesti, niin laita sinä
      Mut minä tiedän että se on siellä niin menee yöunet. Meinasin ainakin koittaa perehtyä korjausohjeen ja päästömittarin avulla ton sielunelämään. No , eipä tuo nyt pahasti vielä takkua..
      tuningboy92 laittas vaan ljettihilut kiinni ja 5 v lootan
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • metake
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 331
        • Janakkala

        Nyt kaivattais tietoa, tai ainakin hyviä vinkkejä..

        E30 325 iX:stä (1990, Motronic, katalysaattori) on voima hukassa. Käy hyvin, ei nyi, ei pätki, siis toimii ihan kuten pitääkin, mutta ei kulje kuten pitäis. Moottori herää vasta noin 5000 rpm kierroksilla, eikä silloinkaan kuten pitäisi, maantiellä satasen vauhdissa 5. vaihteella hyytyy ylämäkeen niin että pitää vaihtaa 4:lle. Ja siis aikaisemmin on kulkenut ihan eri tapaan.

        Muuten vakio, mutta säädettävä bensanpaineen säädin + M50B25:n suuttimet.

        - bensapumppu vaihdettu
        - kaasuläppäanturi mitattu, toimii
        - venttiilit säädetty ja tarkastettu nokka-akselin kunto, kaikki ok
        - bensanpainetta säädetty, ei vaikutusta
        - ilmanputsari vaihdettu, ei kokeiltu sen jälkeen, ei ollut kuitenkaan erikoisen likainen
        - huohotin letku uusittu ja muut letkut tarkastettu, luulisin että ok..

        Outo lisä tuohon vikaan on, että kulutusmittari näyttää aivan liian pieniä arvoja. Maantiellä n. 6 l / 100 km ja 5:lla kiihdyttäessä kaasupohjassa ei missään vaiheessa yli 15 l / 100 km.

        - polttoaineen suodatin? Ei tunnu todennäköiseltä koska toimii täyskaasulla samalla tavalla kuin alemmilla kierroksilla, vai pudottaako likainen suodatin merkittävästi bensanpainetta? Ja mikä sen nyt yht'äkkiä olisi tukkinut?
        - ilmamäärämittari? Mun kokemusten mukaan noista kuolee jokin alue, ei niin että vaikuttais koko kierroslueelle? Kellään kokemuksia?
        - lämpötila-anturi? Voiko tämä aiheuttaa sen että bensanmäärää vähennettäisiin jos tulkitaan ilma liian kuumaksi? Oire on mielestäni pahempi mitä kuumempi ilma on, voi olla kyllä luuloakin, mutta kylmänä heti käynnistyksen jälkeen auto toimii paremmin.
        - bensanpaineen säädin? Jos säädin on rikki eikä paine nouse tarpeeksi? Bensanpainetta ei ole mitattu.
        - katalysaattori tukossa? Voiko se edes mennä tukkoon, siis onko kellään mennyt?
        - lambda? Täyskaasulla se ei käsittääkseni säädä mitään ja muutenkin taitaa säätö olla enempi hienosäätöä?
        - muu vika? Hyviä ehdotuksia kaivataan..

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          Originally posted by metake View Post
          Nyt kaivattais tietoa, tai ainakin hyviä vinkkejä..

          E30 325 iX:stä (1990, Motronic, katalysaattori) on voima hukassa. Käy hyvin, ei nyi, ei pätki, siis toimii ihan kuten pitääkin, mutta ei kulje kuten pitäis. Moottori herää vasta noin 5000 rpm kierroksilla, eikä silloinkaan kuten pitäisi, maantiellä satasen vauhdissa 5. vaihteella hyytyy ylämäkeen niin että pitää vaihtaa 4:lle. Ja siis aikaisemmin on kulkenut ihan eri tapaan.

          Muuten vakio, mutta säädettävä bensanpaineen säädin + M50B25:n suuttimet.

          - bensapumppu vaihdettu
          - kaasuläppäanturi mitattu, toimii
          - venttiilit säädetty ja tarkastettu nokka-akselin kunto, kaikki ok
          - bensanpainetta säädetty, ei vaikutusta
          - ilmanputsari vaihdettu, ei kokeiltu sen jälkeen, ei ollut kuitenkaan erikoisen likainen
          - huohotin letku uusittu ja muut letkut tarkastettu, luulisin että ok..

          Outo lisä tuohon vikaan on, että kulutusmittari näyttää aivan liian pieniä arvoja. Maantiellä n. 6 l / 100 km ja 5:lla kiihdyttäessä kaasupohjassa ei missään vaiheessa yli 15 l / 100 km.

          - polttoaineen suodatin? Ei tunnu todennäköiseltä koska toimii täyskaasulla samalla tavalla kuin alemmilla kierroksilla, vai pudottaako likainen suodatin merkittävästi bensanpainetta? Ja mikä sen nyt yht'äkkiä olisi tukkinut?
          - ilmamäärämittari? Mun kokemusten mukaan noista kuolee jokin alue, ei niin että vaikuttais koko kierroslueelle? Kellään kokemuksia?
          - lämpötila-anturi? Voiko tämä aiheuttaa sen että bensanmäärää vähennettäisiin jos tulkitaan ilma liian kuumaksi? Oire on mielestäni pahempi mitä kuumempi ilma on, voi olla kyllä luuloakin, mutta kylmänä heti käynnistyksen jälkeen auto toimii paremmin.
          - bensanpaineen säädin? Jos säädin on rikki eikä paine nouse tarpeeksi? Bensanpainetta ei ole mitattu.
          - katalysaattori tukossa? Voiko se edes mennä tukkoon, siis onko kellään mennyt?
          - lambda? Täyskaasulla se ei käsittääkseni säädä mitään ja muutenkin taitaa säätö olla enempi hienosäätöä?
          - muu vika? Hyviä ehdotuksia kaivataan..
          Puristuspaineet mitattu?
          Kokeiltu toisella boksilla?
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • [pmp]
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 650
            • Vantaa

            Onkohan toi 325:n bensapumpun sähköliitin vaihdettavissa? Auton pahin vihollinen, eli sen edellinen omistaja, on vaihtanut autoon bensapumpun ja korjannut tuon 2 napaisen liittimen jollain liimalla, tämä sitten aiheuttaa sitä ettei liittimet pysy kunnolla kiinni ja välillä virrat pumpusta häviävät joka voi aiheuttaa joskus ikävän tilanteen esim ohituksessa
            F31 335dx m-sport
            Ex F10 535d m-sport
            Ex E30 325i
            Ex E36 325td
            Ex E30 320i

            Comment

            • Dew
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2009
              • 272
              • Jyväskylä

              Originally posted by [pmp] View Post
              Onkohan toi 325:n bensapumpun sähköliitin vaihdettavissa? Auton pahin vihollinen, eli sen edellinen omistaja, on vaihtanut autoon bensapumpun ja korjannut tuon 2 napaisen liittimen jollain liimalla, tämä sitten aiheuttaa sitä ettei liittimet pysy kunnolla kiinni ja välillä virrat pumpusta häviävät joka voi aiheuttaa joskus ikävän tilanteen esim ohituksessa
              Itsellä oli sama homma 320i:n pumpussa. Juotin johdot sitten suoraan kiinni.
              BMW 325i Cabriolet -90

              Comment

              • peltone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 8091
                • Willähde

                Originally posted by T3 View Post
                Kuskinpuolen A-pilarin suojan allahan ne kulkevat. Mahdollisen kattoantennin johto on yleensä kulkenut apukuskinpuolella.
                Tääänkjuu.
                E30 316 -87
                E91 325i -06
                E61 530d -06
                F10 520d -14
                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                Comment

                • metake
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 331
                  • Janakkala

                  Originally posted by JJT View Post
                  Originally posted by metake View Post
                  Nyt kaivattais tietoa, tai ainakin hyviä vinkkejä..

                  E30 325 iX:stä (1990, Motronic, katalysaattori) on voima hukassa. Käy hyvin, ei nyi, ei pätki, siis toimii ihan kuten pitääkin, mutta ei kulje kuten pitäis. Moottori herää vasta noin 5000 rpm kierroksilla, eikä silloinkaan kuten pitäisi, maantiellä satas...

                  Puristuspaineet mitattu?
                  Kokeiltu toisella boksilla?
                  Puristuspaineita ei ole mitattu. Auto ei kuitenkaan syö öljyä, eikä pidä ylimääräisiä mekaanisia ääniä, ei savuta, ei mitään sellaista, joten en usko että sellaisesta viasta olisi kyse mikä olis vienyt puristuspaineet.

                  Toisella boxillakaan en ole kokeillut. Onko kellään kokemusta viasta joka aiheuttaisi yleisen voimattomuuden koko kierroslueelle ja vika olisi ollut boxissa?

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    Originally posted by metake View Post
                    Puristuspaineita ei ole mitattu. Auto ei kuitenkaan syö öljyä, eikä pidä ylimääräisiä mekaanisia ääniä, ei savuta, ei mitään sellaista, joten en usko että sellaisesta viasta olisi kyse mikä olis vienyt puristuspaineet.

                    Toisella boxillakaan en ole kokeillut. Onko kellään kokemusta viasta joka aiheuttaisi yleisen voimattomuuden koko kierroslueelle ja vika olisi ollut boxissa?
                    JJooo, kokeileppas varmasti ehjällä imm:llä, eilen olin lukevinani että olit jo kokeillu
                    Tuo kulutusmittarin vähäinen näyttämä vois viitata siihen tai boksiin.
                    Imuvuodotko on pois suljettu?
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • [pmp]
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 650
                      • Vantaa

                      Originally posted by Dew View Post
                      Itsellä oli sama homma 320i:n pumpussa. Juotin johdot sitten suoraan kiinni.
                      Joo näin ajattelin itsekin toimia, se piuhan ympärillä oleva eriste on tosi kovaa, pitää ottaa kunnon puukko:think
                      F31 335dx m-sport
                      Ex F10 535d m-sport
                      Ex E30 325i
                      Ex E36 325td
                      Ex E30 320i

                      Comment

                      • demo187
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 120
                        • Rauma

                        Tietääkö kukaan mitä kaikkea eroa on isojen etutolppien abs-mallisten ja absittomien välillä? Entä pystyykö absittomiin tehä näitä abs-mallisen kiinnikkeitä ja miten?

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          Originally posted by demo187 View Post
                          Tietääkö kukaan mitä kaikkea eroa on isojen etutolppien abs-mallisten ja absittomien välillä? Entä pystyykö absittomiin tehä näitä abs-mallisen kiinnikkeitä ja miten?
                          Absittomista puuttuu (ainakin useimmista) anturin reikä ja napa on erilainen, hammaskehä puuttuu.
                          Muistaakseni pystyy tekemään tuon anturin kolon ja kiinnitysruuvin kierrereiän, valussa on valmis paikka.

                          Ehkä kuitenkin järkevintä hommata abs tolpat?
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • demo187
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 120
                            • Rauma

                            Originally posted by JJT View Post
                            Absittomista puuttuu (ainakin useimmista) anturin reikä ja napa on erilainen, hammaskehä puuttuu.
                            Muistaakseni pystyy tekemään tuon anturin kolon ja kiinnitysruuvin kierrereiän, valussa on valmis paikka.

                            Ehkä kuitenkin järkevintä hommata abs tolpat?
                            Meikällä on "coiloverit" hitsattun noihin absittomiin kiinni ja tarvis noi absi-hilppeet iskeä samaan syssyyn. Navan erilaisuudesta olinkin jo selvillä, mutta just tota anturijuttua oon pohtinu. Jos jollaki on jotain kuvaa joka selventäis niin auttais kummasti.

                            Comment

                            • KuuKi
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1055
                              • Lahti

                              Originally posted by demo187 View Post
                              Meikällä on "coiloverit" hitsattun noihin absittomiin kiinni ja tarvis noi absi-hilppeet iskeä samaan syssyyn. Navan erilaisuudesta olinkin jo selvillä, mutta just tota anturijuttua oon pohtinu. Jos jollaki on jotain kuvaa joka selventäis niin auttais kummasti.
                              Jos keneltäkään ei tähän hätään löydy, ni voin huomenna ottaa hallilla kuvan molemmista, kun on absilliset irrallaan ja absittomat (vielä) kiinni autossa.
                              KuukiFix palvelee...
                              sigpic
                              NYT: A1 8X, T3, 190e
                              EX: S5 8T coupe, S4 B5 avant, S3 8L, E46 330dA Touring, E36 318tds Compact airride, E36 325i coupe, E36 320iA coupe, E30 320i & 316

                              Comment

                              • metake
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 331
                                • Janakkala

                                Originally posted by metake View Post
                                Nyt kaivattais tietoa, tai ainakin hyviä vinkkejä..

                                E30 325 iX:stä (1990, Motronic, katalysaattori) on voima hukassa. Käy hyvin, ei nyi, ei pätki, siis toimii ihan kuten pitääkin, mutta ei kulje kuten pitäis. Moottori herää vasta noin 5000 rpm kierroksilla, eikä silloinkaan kuten pitäisi, maantiellä satas...
                                Itse itselleni vastaten...

                                Alkoi vika löytymään ja kyse oli niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin vääristä säädöistä. Bensanpaine oli jostain syystä päässyt karkaamaan liian korkeaksi ja vika johtui siitä. Edelleenkään mulla ei ole bensanpaineen mittaria (iso virhe tuollaisessa autossa, nyt hankintalistalla), joten en tiedä kuinka suuri paine oli, mutta liian suuri. Bensanpainetta laskettiin "reilusti" ja nyt auto käy ja kulkee taas kuten ennenkin, ja kulutus mittarikin näyttää totuudenmukaisempia lukemia.

                                En tuolle keksinyt muuta selitystä kuin se, että bensanpaineen ollessa liian suuri menee seos rikkaalle ja lambda korjaa tämän lyhentämällä ruiskutusaikaa. Jolloin taas bensasumun muodostuminen menee ihan päin honkia liian suuren paineen ja liian lyhyen suuttimien avautumisajan yhteisvaikutuksesta.

                                Pitää vielä koettaa säätää (ja ajaa) ilman lambdaa, koska ilmeisesti tuo lambda säätääkin enemmän kuin uskoin, ja nyt en saa seosta niin rikkaalle kuin haluaisin, eli suurimman tehon alueelle, mutta se on taas toinen juttu..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎