Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #46
    Originally posted by Neppo View Post
    Ehdottaisin sellaista ratkaisua, että käyttäisit ns. vaihtavaa relettä - eikä yksinkertaisempaa kytkevää relettä.

    Laittaisi oletuksena menemään releen "läpi" lämpötila-anturin ohjaaman singaalin puhaltimelle. Eli silloin puhallin toimii kun anturi johtaa. Releen vaihtavaan nastaan voi laittaa sitten napin/kytkimen jos haluaa Pakko -toiminnon puhaltimelle. Silloin puhaltimen saa myös toimimaan kun itse haluaa, muuten se olisi anturiohjattu. Olisi myös varatoiminto jos vaikka anturi menisi rikkikin.

    Releen ohjaukseen varmaan käy molemmat kytkimet. Olikohan tuo takalasin lämppärin kytkin harvemmalla nastalla, eli virhekytkennän mahdollisuus pienempi
    Joko käsitin ihan väärin tai sitten tuo kytkentä on mahdoton, ainakin oletuksella, että on 5 napainen vaihtava rele.

    Paljon helpompi kytkentä samaan asiaan on mielestäni ihan normaali 4 napainen kytkevä rele.

    Sekä anturi että katkaisin maadoittamaan toista ohjausnapaa, molemmat tietysti omilla johdoillaan.

    Tällä kytkennällä flekti toimii jos

    A: anturi kyktee
    B: katkaisin kytkee
    c: molemmat kytkevät
    Olli.

    Comment

    • duuk
      Moderator
      • Dec 2006
      • 10494
      • Saaressa

      #47
      Menet biltemaan ja ostat sieltä 30a releen, sitten relepohjan (osta se kalliimpi jossa on myös ruuvin paikka) kunnon johtoa (ite laitoin 4m2 johtoa) sitte ostat sulakepohjan sieltä myös (voi hätätapauksessa tehdä myös kahdesta abiko liittimestä) ja sitte 30a sulake.

      Ei sitte muuta ku kytkentöjä tekemään. Helponta laittaa se rele siihen missä halpamalleissa on akku, koska siitä tulipellistä saa 12V ja iskaritolpasta maadoituksen ja lyhyt matka vetää sitte flektille ne johdot. Laita suoraan anturin kautta menemään koska ei sellaista nappulan painelua kukaan jaksa.

      duke's garage:
      Suzuki R50
      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
      S38 S54 S62

      instagram: _duuk

      Comment

      • Neppo
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 721
        • Laihia

        #48
        Originally posted by Rocla View Post
        Joko käsitin ihan väärin tai sitten tuo kytkentä on mahdoton, ainakin oletuksella, että on 5 napainen vaihtava rele.

        Paljon helpompi kytkentä samaan asiaan on mielestäni ihan normaali 4 napainen kytkevä rele.

        Sekä anturi että katkaisin maadoittamaan toista ohjausnapaa, molemmat tietysti omilla johdoillaan.

        Tällä kytkennällä flekti toimii jos

        A: anturi kyktee
        B: katkaisin kytkee
        c: molemmat kytkevät
        Onnistuuhan se noinkin 4-napaisella. Itseasiassa yksinkertaisempikin, mutta toimisi myös 5 -napaisella.

        Ajattelin sen niin, että puhaltimelle menis kokoajan 12V ja releen 30 ois menny myös puhaltimelle ( maa). Sitten 87A ois menny anturille ja 85 ja 86:lla ois käämin ohjaus sisäkytkimellä ja sitten niiden ohjaama 87 menis kans maahan. Eli siis hieman eritavalla kytkettynä tuokin 5-nap toimis. Olettaisin, että yleensä suorakytkentä 30-87A ei mene rikki releen rikkoutuessa, vaan joku 85-86-87 piiristä. Siksi ehdotin tuota vaihtavaa relettä varsinkin sähköflektille.

        Comment

        • beemers
          BTCF Member
          • Oct 2005
          • 5136
          • Oulunsalo/Oulu

          #49
          Joo mie sain jo privaan ohjeet ja osa listan mitkä kaikki saa biltemasta tuon flektin tekemiseen. Kiitos neuvoista Sitten ois toinen kysymys liittyen nopeusmittariin. Tuossa ku on pari kertaa tullu ajettua puuhakilvillä motarilla nii tuli navilla hoksattua että nopeus mittari näyttää 20km/h liian vähän niin mistäs tuota rupeis tutkiin? Alla on e30 omat peltivanteet oikean kokoisilla renkailla ja paikallaan on 3.64 välitteinen typ188 perä. Onko noita nopeusantureita erillaisia? Ainaki 2 erillaisella liittimellä löytyy.

          E36Ticompact -95 HELLROT
          -: orava : connection-

          EX:E30///M3 replica Tic
          EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

          Comment

          • mulletti
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2587
            • Jyväskylä - Bra | bar base beach

            #50
            Mistä se johtuu kun tuulee niin puut heiluu?
            E28 - E30

            HUNAJATA HUNAJATA

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #51
              Originally posted by beemers View Post
              Sitten ois toinen kysymys liittyen nopeusmittariin. Tuossa ku on pari kertaa tullu ajettua puuhakilvillä motarilla nii tuli navilla hoksattua että nopeus mittari näyttää 20km/h liian vähän niin mistäs tuota rupeis tutkiin?
              Onko Motometerin mittari? Jos on, niin todennäköisesti se on jo joskus ollut auki ja joku on ihan vahingossa pyöräyttänyt mittarin kalibrointiruuvia ja näyttö on sitten mitä sattuu.

              Luepas tämä sama topikki postauksesta #21 eteenpäin. Löytyy ohjeet kalibrointiin, sekä Motometerin, että VDO:n mittarille.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Soiled
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3217
                • Mystinen Kuopio

                #52
                vm.-85 M10 pohjainen E30. Mistä löytyy kierroslukumittarin piuha? Onko se noissa mittariston johtosarjoissa jo valmiina joka vehkeessä vai pitääkö sinne vetää oma piuha sen jälkeen, kun on laittanut 6-koneisen mittariston paikoilleen? Ei ole nyt kaavioita edessä niin ei pääse tarkastelemaan. Ja tosiaan suorasytty vehje kyseessä niin moottorinohjausboksilta syötetään infoa mittaristolle.
                Mystinen.Fi @ FB
                IG @tarmohanninen
                http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  #53
                  Originally posted by mulletti View Post
                  Mistä se johtuu kun tuulee niin puut heiluu?
                  Hei ekkö tiiä et, ne puut just heilumisella tekee sen tuulen.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Throttle
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 793
                    • -

                    #54
                    Saako kierroslukumittarin vaihdettua suoraan kellon tilalle vai pitää hankkia koko mittaristo?

                    Comment

                    • Eepo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 5388
                      • Tampere

                      #55
                      Miten lähtee touringista takapenkin selkänojasysteemi irti?
                      realoemistakaan ei ota selvää ruuvien/muttereiden paikkaa.
                      -Harley Davidson Sportster - 89-
                      -Harley Davidson softail -89-
                      -Suzuki PV50 -86-

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #56
                        Originally posted by Eepo View Post
                        Miten lähtee touringista takapenkin selkänojasysteemi irti?
                        realoemistakaan ei ota selvää ruuvien/muttereiden paikkaa.
                        Molemmat istuinosat on "saranoitu" alareunasta pitkillä tangoilla, reunoilla oleviin peltipidikkeisiin. Tankojen päät näkyy siinä istuinosien välissä. Tankojen sisällä on jouset, jotka työntävät tankoja ulospäin. Näitä tankoja pitää siis saada painettua hieman sisäänpäin ja samalla istuniosaa reunasta nostaen, lähtee tanko pois pidikkeestä ja istuinosan voi nostaa pois.
                        Vaikea selostus ja kaltaisellesi "järjen jättiläiselle" selostaminen ymmärrettävästi on vieläpä erittäin vaikeaa
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • Eepo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 5388
                          • Tampere

                          #57
                          Originally posted by T3 View Post
                          Vaikea selostus ja kaltaisellesi "järjen jättiläiselle" selostaminen ymmärrettävästi on vieläpä erittäin vaikeaa
                          sinun selostuksesta ei saa kyllä yhtää mitää selvää piti kattoo faq:sta ohjeet, sieltä löytyy kuvien kera, enemmän kuvia, vähemmän tekstiä
                          -Harley Davidson Sportster - 89-
                          -Harley Davidson softail -89-
                          -Suzuki PV50 -86-

                          Comment

                          • Taky
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 562
                            • Ola

                            #58
                            Originally posted by duuk View Post
                            kunnon johtoa (ite laitoin 4m2 johtoa)
                            4m2 = 2m*2m
                            Outs, rautakanki ei oo mitään tuon rinnalla....
                            Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                            Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                            Comment

                            • beemers
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 5136
                              • Oulunsalo/Oulu

                              #59
                              Originally posted by T3 View Post
                              Onko Motometerin mittari? Jos on, niin todennäköisesti se on jo joskus ollut auki ja joku on ihan vahingossa pyöräyttänyt mittarin kalibrointiruuvia ja näyttö on sitten mitä sattuu.

                              Luepas tämä sama topikki postauksesta #21 eteenpäin. Löytyy ohjeet kalibrointiin, sekä Motometerin, että VDO:n mittarille.
                              Asia bueno




                              Nyt on hajettu releet,anturit ja sovitus kappaleet ja 2,5m2 piuhaa. Minkähän kokoinen sulake tuonne kannattaa laittaa väliin?? 30a näyttää yleensä autoissa olevan mitä muistelen ja autodatalta katselin.

                              E: Ja onkohan 95c anturi ok?? Oisin ottanu 92c mut oli loppu.
                              Last edited by beemers; 16-05-2011, 20:53.

                              E36Ticompact -95 HELLROT
                              -: orava : connection-

                              EX:E30///M3 replica Tic
                              EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                              Comment

                              • siksta
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 675
                                • Orimattila

                                #60
                                Autoon (sigun cabrio) on asennettu joskus aikoinaan Cobran hälytin ja kauko-ohjattu keskuslukko.

                                Nyt tullut seuraavaa vikaa:

                                Ovet menee kaukosäädöllä normaalisti lukkoon ja hälyt päälle.
                                Avatessa hälyt lähtee pois päältä, vilkut vilkkuu, mutta lukot ainoastaan naksahtavat, eivät aukea? :think
                                Tämän jälkeen täytyy ovet avata avaimella, jolloin kaikki aukeaa normaalisti.

                                Ilmeisesti keskuslukon moottorit siis yrittävät aukaista lukkoja, mutta
                                eivät siinä kuitenkaan onnistu? Kellään ollut vastaavaa probleemaa? :think
                                F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎