Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Alusta-asiaa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wsq´_
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 458
    • Lohja

    Mistä 24mm etuvakaaja kolmekymppiin? Tai edes lähelle tuota lukemaa:think
    e36 m60

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      H&R tais olla 22
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3404
        • Kotka

        Originally posted by wsq´_ View Post
        Mistä 24mm etuvakaaja kolmekymppiin? Tai edes lähelle tuota lukemaa:think
        Tuolla ainakin:
        This 24 mm fixed position Anti-Roll bar is engineered to Activate More Grip for BMW 3 Series E30 1983-1990. Learn more and order online today.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6151
          • Helsinki

          Tossa on kuvia miltä näyttäisi madalluksilla ja muutamilla vanteilla
          https://e30.de/fotostory/f02315/f02315.htm
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • Joker
            Newbiemmer
            • Mar 2016
            • 26
            • suomi

            E30 m50(n.500hp) projektiin alustan suunnittelua, autolla olis tarkoitus pystyä ajaan luisua/rataa ja kadulla.
            Varmaan päädyn Bc tuotteisiin mut, onko täällä kokemusta coilovereista takana? Kori on työnalla ja iskaritorneja pystys vielä avartaan/vahvistaan mut onko vastaavaa hyötyä ja joutuuko sit tukivarret kovemmalle rasitukselle?
            Sekä kuinpaljon vievät tilaa vanteelta et saako enää mitää järkevän kokoista vanne/rengas komboa taakse jos ei kaaria levitä?

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3404
              • Kotka

              Originally posted by Joker View Post
              E30 m50(n.500hp) projektiin alustan suunnittelua, autolla olis tarkoitus pystyä ajaan luisua/rataa ja kadulla.
              Varmaan päädyn Bc tuotteisiin mut, onko täällä kokemusta coilovereista takana? Kori on työnalla ja iskaritorneja pystys vielä avartaan/vahvistaan mut onko vastaavaa hyötyä ja joutuuko sit tukivarret kovemmalle rasitukselle?
              Sekä kuinpaljon vievät tilaa vanteelta et saako enää mitää järkevän kokoista vanne/rengas komboa taakse jos ei kaaria levitä?
              Ei käytännön kokemusta asiasta, mutta kirjoitan sen perusteella, mitä tiedän E30:stä ja mitä olen lukenut. Iskaritornit tarvii tietysti vahvistaa. Sulla kun tulee varmasti häkki, niin kannattaa sitoa siihen. Tukivarren iskarikorvakko tulee kovemmalle rasitukselle ja kannattanee vahvistaa. Olen nähnyt kuvia ainakin yhdestä tapauksesta, kun on pettänyt. Coilover rajoittaa herkästi vanteen tilaa sisäänpäin, koska jo vakioratkaisussa vanne ottaa aiemmin kiinni iskariin kuin tukivarteen sisäänpäin levittäessä. Iskarikorvakkoahan voisi periaatteessa siirtää sisäänpäin ja samalla tehdä siihen sopivat vahvistukset samoin kuin iskritornin muutokset, että coiloverin saa pois vanteen tieltä.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Takatilan voi laskea. 17x10" vanne et 23
                Ottaa tukivarteen kiinni.
                Muistaakseni ottaa myös pituus säädettävään iskunvaimentimeen(BC) ja jousilautaseen jo aiemmin.

                Tuollaisen vanteen saa kuitenkin mahtumaan kun iskarin alakiinnityksen väliin laittaa aluslevyn tai useampia.
                Jousilautasesta leikkaa siivun reunasta.
                Ja tukivarteen sivussa kulkevaan saumaan(vai vahvike)
                Hioo loven.

                Perus iskari tai vain jäykkyys säädettävä varmaan mahtuu ilman aluslevyäkin.

                Coilin kanssa siis voisi veikata että tuollainen 10" vanne ilman iskarin siirtämistä tarvitsisi olla jossain et 10 paikkeilla
                Tällöin jousille jäisi laskennallisesti 13mm tilaa
                Tuskin riittää mutta tässä nyt jotain Laskelmia.

                Toisin sanoen jos haluaa vanteen jota rajoittaa ensimäisenä tukivarsi. Tarvitsisi coilover iskunvaimentimen kiinnityspisteitä siirtää väh 20mm sekä ylhäältä että alhaalta.

                Itse toteuttaisin halkaisemalla tai siirtämällä pisteistä koko iskari tornin. Ja alhaalta korvakon kolmiovahvikkeen tekisin niin että vahvike tulisi iskarin ja alkuperäisen kiinnityspinnan väliin.
                Last edited by Tonton; 20-02-2020, 10:12.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • Iemel
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1654
                  • Muhos

                  Coilitolpan taakse laittamisessa on ainakin se hyöty, että jousi ja iskari siirtyy samaan pakettiin ja jousitusjäykkyys pysyy samana joustoliikkeen aikana iskarin kanssa vrt. vakioon, säädettävyys helpompaa ja paketin pitäisi reagoida herkemmin muutoksiin.

                  Mulla on takana BC-coilit ja olen vahvistanut iskaritorneja jonkun verran, vahvikehitstit vakio saumoihin sekä kontin puolelle rakenteet jotka siirtää voimia iskarintornin päältä runkopalkkeihin. Koko takapään painohan tulee tuossa tilanteessa makaamaan iskarintornien yläpäässä joten vahvistaminen on hyvin suositeltavaa, etenkin jos aikoo driftata jossa rasitukset varmasti suht kovia.
                  Kuvia vahvistuksista
                  En sano että nuo ois just miten homma pitää tehdä, mutta nuo ovat kestäneet tykittää radallakin ilman merkkejä väsymisestä.
                  Väliputket hitsattu perän kiinnitysten tienoille jolloin koko paketin pitäisi elää mahd. vähän. Takapalkin kiinnityskohdat kun vielä sitoo häkkiin niin pitäisi olla paikallaan pysyvä paketti.

                  BC:n coilit menee vakioiskarintorniin ilman lisätilan muokkausta, mutta on todella naftit. Tankin huohotusputken suoja on hinkannut itellä hieman jouseen joten lisätilan tekeminen ei ole pahitteeksi kerta rakennetta joutuu muutenkin muokkaamaan.
                  9x16 et 15 vanne pyöri takana ongelmitta.
                  Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                  Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                  Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                  Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                  Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                  Comment

                  • Joker
                    Newbiemmer
                    • Mar 2016
                    • 26
                    • suomi

                    Hyvää infoa, valmiina näyttäisi saavan ainakin https://stim.tech/product/e30-rear-s...boxes-weld-in/ näitä jotka ratkaisis ton ahtauden, vähän arveluttais lähtä muuttaan kiinnityspisteitä muuten isommin.
                    9x16 et15 A Borbetit ja 9.5x15 rs:ät olis valmiina mut muuten vielä auki mitä tohon vois kokeilla sovittaa.

                    Vähän aiheen vierestä mut mistä muuten sais edukkaammin eteen/taakse noita akseliston vahvikkeita tai löytyiskö jostai valmiita kuvia niin vois askarrella levystäkin.

                    Comment

                    • M-T2
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 733
                      • Sawo

                      Pitäisi 318is hommata kiinteä laadukas 60/40 51mm alustasarja.
                      Millaisista on kokemuksia ?

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Originally posted by M-T2 View Post
                        Pitäisi 318is hommata kiinteä laadukas 60/40 51mm alustasarja.
                        Millaisista on kokemuksia ?
                        Oma kokemus on ettei se natsaa koskaan ja ostat kuitenkin sen säädettävän.
                        Vaikka empn topikkia kun katsoo niin siellä on käyny puolen kymmentä jousi ja iskarisarjaa ennen kuin. Ollaan edes siellä päin ja sitten kuitenkin vielä vaihdetaan jousikumeja ja iskarin yläpäitä kun se keulii
                        Lopuksi se alusta on niin löysä että raapii kuitenkin

                        Osta vaan toiset etutolpat ne voi olla vaikka pikkutolpat kun niihin saa kuitenkin hitsattua isot varret ni ei tuu ongelmaa leimalla.

                        Voi sitten hieroa sen korkeuden ja jäykkyyden sopivaksi sillä yhdellä iskari ja jousisarjalla
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • M-T2
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 733
                          • Sawo

                          Osta vaan toiset etutolpat ne voi olla vaikka pikkutolpat kun niihin saa kuitenkin hitsattua isot varret ni ei tuu ongelmaa leimalla.

                          Voi sitten hieroa sen korkeuden ja jäykkyyden sopivaksi sillä yhdellä iskari ja jousisarjalla[/QUOTE]

                          Hyvä pointti? Koska en halua tuhota nuita 51mm tolppia jos joskus haluaa palauttaa alkuperäiselle alustalle.

                          Tuossa nimittäin olisi pikkutolpat jouten.
                          Miten se käytännossä hitsaus?
                          51mm tolpalle hitsattava holkki on jeti, mutta entäs 45mm antaako se tukea oikein vai onko pikkutolpille omansa säädettävät sitten?

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3404
                            • Kotka

                            Originally posted by M-T2 View Post
                            Osta vaan toiset etutolpat ne voi olla vaikka pikkutolpat kun niihin saa kuitenkin hitsattua isot varret ni ei tuu ongelmaa leimalla.

                            Voi sitten hieroa sen korkeuden ja jäykkyyden sopivaksi sillä yhdellä iskari ja jousisarjalla
                            Hyvä pointti? Koska en halua tuhota nuita 51mm tolppia jos joskus haluaa palauttaa alkuperäiselle alustalle.

                            Tuossa nimittäin olisi pikkutolpat jouten.
                            Miten se käytännossä hitsaus?
                            51mm tolpalle hitsattava holkki on jeti, mutta entäs 45mm antaako se tukea oikein vai onko pikkutolpille omansa säädettävät sitten?[/QUOTE]

                            Sehän ei hitsauksen jälkeen enää tarvitse mitään tukea. Eli kunhan holkin saa keskitettyä hitsauksen ajaksi, niin pelaa kyllä. Sen ei pitäisi olla mikään ihmeellinen homma.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • Iemel
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1654
                              • Muhos

                              Itsellä on säädettävät tolpat tehty juurikin noin että 51mm alusta on holkitettu ja hitsattu 45mm absilliseen vakiotolppaan, tämä siksi että saatiin katsastajalle kelpaava isotolppainen alusta turbovehkeeseen.

                              Mutta mun muistaakseni esim. BC-racingilta olisi saanut myös 45mm tolpalle käyvää säädettävää alustaa.
                              Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                              Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                              Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                              Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                              Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                Originally posted by Iemel View Post
                                Itsellä on säädettävät tolpat tehty juurikin noin että 51mm alusta on holkitettu ja hitsattu 45mm absilliseen vakiotolppaan, tämä siksi että saatiin katsastajalle kelpaava isotolppainen alusta turbovehkeeseen.

                                Mutta mun muistaakseni esim. BC-racingilta olisi saanut myös 45mm tolpalle käyvää säädettävää alustaa.
                                Nii mutta paperit on sitten pikkutolpalliseen
                                Hyöty 0

                                Ja kannattaa miettiä haluaako edes uutta tolppaa hitsata keskeisesti 45mm tolppaan:think
                                Esim casteria saa jätettyä pois hitsaamalla alapää taaksepäin. Ja jos menee sisälleppäin niin saa enemmän tilaa vanteen ja tolpan väliin. Jne:think
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎