Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Alusta-asiaa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turbobliz
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 987
    • e-suomi

    Originally posted by jannmann View Post
    Täällä kun usein moititaan e30 alustaa, onkos kukaan miettinyt päivittää sitä kunnolla? Tyyliin uuden M2,M3 tai M4 täydellisellä taka-akselilla?
    Tämähän olisi käytännössä puhdas kilpa-alusta ja esim. 200x parempi kuin e46 tyylinen ratkaisu.
    Ei toki käy leimalla, mutta muuten kyllä.

    Tämähän on siis sellainen kuin aston martineissa ja Ferrareissa on.

    Itse en tolle lämpene, mutta olenkin vanha jäärä tässä asiassa.
    Toki. Tuollainen "valmis" paketti, mikä pultataan auton koriin oikeaan asentoon ajokorkeudella on varmasti helpoin ja kustannustehokkain tapa ratkoa asia. Pitää vaan olla joku jigi kanta-autosta, millä saa kiinnityspisteet oikeaan korkeuteen ja vähän heilumista rullamitan kanssa, jotta ristimitat etuakseliin täsmää myös.

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5857
      • Joccis City

      Originally posted by turbobliz View Post
      Toki. Tuollainen "valmis" paketti, mikä pultataan auton koriin oikeaan asentoon ajokorkeudella on varmasti helpoin ja kustannustehokkain tapa ratkoa asia. Pitää vaan olla joku jigi kanta-autosta, millä saa kiinnityspisteet oikeaan korkeuteen ja vähän heilumista rullamitan kanssa, jotta ristimitat etuakseliin täsmää myös.
      Kaveri englannissa etsii just tollasta täydellista akselistoa.
      Aikaa pultata sen e30 320is autoonsa. Siellä sen saa kilpiinkin.. Innolla odotan miten se onnistuu. Kohtuu pätevä ja tarkka kaveri kuitenkin kyseessä.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Miku
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 2624
        • Kajaani

        Unohin tuossa alustapäivityksen ohessa kun oli tarkoitus käyttää hyväksi entisiä bc racingin etuiskarin yläpäitä että ne ei joko pyöri tai pyörii aivan saakelin raskaasti siitä nivelestä vaan että niissä bc:eissä pyörii iskarinvarsi ite iskarissa.

        Onko nuo kaikki aftermarket camber säädettävät yläpäät tollasia? Että pitääkö mulla sitten hommata ihan orkkis ylätukilaakerit..... mieluusti kyllä camber säädöllä ne haluaisin.
        TEAM "Peli Menetetty"
        Nyt:
        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
        E30 320i 2d m20b27 tic project
        E38 728ia
        E46 316i sedan
        Ex:
        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Miku View Post
          Unohin tuossa alustapäivityksen ohessa kun oli tarkoitus käyttää hyväksi entisiä bc racingin etuiskarin yläpäitä että ne ei joko pyöri tai pyörii aivan saakelin raskaasti siitä nivelestä vaan että niissä bc:eissä pyörii iskarinvarsi ite iskarissa.

          Onko nuo kaikki aftermarket camber säädettävät yläpäät tollasia? Että pitääkö mulla sitten hommata ihan orkkis ylätukilaakerit..... mieluusti kyllä camber säädöllä ne haluaisin.
          Ainahan iskarinvarsi pyörii.
          Mä laitoin uniball-yläpäiden ja jousilautasen väliin päittäiskuulalaakerit ihan että pysyy herkkäliikkeisenä.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 10988
            • Oulu

            Originally posted by Miku View Post
            Unohin tuossa alustapäivityksen ohessa kun oli tarkoitus käyttää hyväksi entisiä bc racingin etuiskarin yläpäitä että ne ei joko pyöri tai pyörii aivan saakelin raskaasti siitä nivelestä vaan että niissä bc:eissä pyörii iskarinvarsi ite iskarissa.

            Onko nuo kaikki aftermarket camber säädettävät yläpäät tollasia? Että pitääkö mulla sitten hommata ihan orkkis ylätukilaakerit..... mieluusti kyllä camber säädöllä ne haluaisin.
            Joo ei pyöri. Noiden BC, D2 jne coilisatsien on tarkoitus pyöriä jousen ja lautasen välissä olevista teflon renkaista. Jos ko. camber yläpään pistää normi yläpäälle tarkotettuun coilitolppaan, kannattaa sinne jousen ja lautasen väliin hommata esim. tommonen neulalaakeri, niin ei jouset paukkaa käännettäessä:





            Minä oon pistäny noita ihan niiden teflonrenkaidenkin tilalle, niin tulee kevyempi käännellä. Toki ihan 100% huoltovapaat nuo ei oo...

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Miku
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 2624
              • Kajaani

              Originally posted by petrolhead View Post
              Ainahan iskarinvarsi pyörii.
              Mä laitoin uniball-yläpäiden ja jousilautasen väliin päittäiskuulalaakerit ihan että pysyy herkkäliikkeisenä.
              Tuntuisi äkkiseltään että ei kuvan mukaisissa tolpissa kärsisi ainakaan jatkuvaa kääntöliikettä pyöriä että pysyy ilmatiiviinä :think

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Joo ei pyöri. Noiden BC, D2 jne coilisatsien on tarkoitus pyöriä jousen ja lautasen välissä olevista teflon renkaista. Jos ko. camber yläpään pistää normi yläpäälle tarkotettuun coilitolppaan, kannattaa sinne jousen ja lautasen väliin hommata esim. tommonen neulalaakeri, niin ei jouset paukkaa käännettäessä:

              Minä oon pistäny noita ihan niiden teflonrenkaidenkin tilalle, niin tulee kevyempi käännellä. Toki ihan 100% huoltovapaat nuo ei oo...
              Ideoita mikä olisi fiksu ja edullinen tapa toteuttaa camber säädettävät yläpäät kuvan mukaisiin tolppiin :think

              TEAM "Peli Menetetty"
              Nyt:
              E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
              E30 320i 2d m20b27 tic project
              E38 728ia
              E46 316i sedan
              Ex:
              3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

              Comment

              • andhu
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 535
                • vihti

                Mimmosia kokemuksia löytyy E30 tarkoitetusta D2-Street alustasta? Lähinnä kiinnostaa kuinka matalle tuommosella pääsee?
                E30 316 Turbo

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Vastaan vaikkakin vähän viiveellä
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Täällä kun usein moititaan e30 alustaa, onkos kukaan miettinyt päivittää sitä kunnolla? Tyyliin uuden M2,M3 tai M4 täydellisellä taka-akselilla?
                  Tämähän olisi käytännössä puhdas kilpa-alusta ja esim. 200x parempi kuin e46 tyylinen ratkaisu.
                  Ei toki käy leimalla, mutta muuten kyllä.

                  Tämähän on siis sellainen kuin aston martineissa ja Ferrareissa on.

                  Itse en tolle lämpene, mutta olenkin vanha jäärä tässä asiassa.
                  Olen miettiny ja paljonkin. Olin yhteydessä Trafin insinööriin ja kysyin että jos otan täydellisen taka-akseliston vitossarjasta ja teen kiinnityspisteet korinpohjaan niin onko se hänestä poikkeuslupaa vaativa homma. Hänen mielestään konttori voi hyväksyä tollasen akselistomuutoksen normi muutoskatsastuksessa. Noo, lähikonttori veti liinat kii kun kysyin. Se homma jäi sitten. Kun kattoo nettiautonhalvimpia E39:jä niin siinä ei kauheesti jää akselistolle hintaa. Hienouksista voi speksaa netissä, mutta tollasessa on alumiiniset päällekkäiset poikkitukivarret ja sellasena siitä sais tällanen tallissa rakentaja tehtyä varmaan ihan kivan. Nyt tutkailen mahdollisuutta ruuvata em. akseli E30:iin jota EI leimata. Perämurikan räpläily aiheuttaa tuumailua, nykyakselissa on tiukattu ja muuten muuteltu murikka josta ei tietenkään luovuta vain että saa monivarsituennan.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5857
                    • Joccis City

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Vastaan vaikkakin vähän viiveellä

                    Olen miettiny ja paljonkin. Olin yhteydessä Trafin insinööriin ja kysyin että jos otan täydellisen taka-akseliston vitossarjasta ja teen kiinnityspisteet korinpohjaan niin onko se hänestä poikkeuslupaa vaativa homma. Hänen mielestään konttori voi hyväksyä tollasen akselistomuutoksen normi muutoskatsastuksessa. Noo, lähikonttori veti liinat kii kun kysyin. Se homma jäi sitten. Kun kattoo nettiautonhalvimpia E39:jä niin siinä ei kauheesti jää akselistolle hintaa. Hienouksista voi speksaa netissä, mutta tollasessa on alumiiniset päällekkäiset poikkitukivarret ja sellasena siitä sais tällanen tallissa rakentaja tehtyä varmaan ihan kivan. Nyt tutkailen mahdollisuutta ruuvata em. akseli E30:iin jota EI leimata. Perämurikan räpläily aiheuttaa tuumailua, nykyakselissa on tiukattu ja muuten muuteltu murikka josta ei tietenkään luovuta vain että saa monivarsituennan.
                    Ei oo paha muuttaa e39 perän kiinnitystä niin et siellä kiinni onkin e30 murkula.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Ei oo paha muuttaa e39 perän kiinnitystä niin et siellä kiinni onkin e30 murkula.
                      Jos vaikkapa kolmeysin takakansi passaa E30n murikkaan niin sittehän se on helppoo ku lapsen lyöminen. Vaikka ei olis niin saahan sen kiinni toki. Ajattelin joo totakin vaihtoehtoa. Sitten tuli mieleeni vetarien pituus ja se käykö kolmeysin vetarit E30:n tumppeihin bolttoon.
                      Eniveis, alumiinirakenteet, kestävät vetarit ja valovuoden parempi geometria kyllä puhuttelisi. Ajattelin aikani E36:n tai 46:n akselin asentamista, mutta kolmeysin vastaava on ajatuksen tasolla helpompi naittaa kun pitkittäiskynkkä puuttuu. Ja säätäjälle/muuttelijalle kolmeysin akseli on kaiketi vapaampi kun juuri tuota kynkkärakennetta ei oo.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • turbobliz
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 987
                        • e-suomi

                        Esim typ188 E38 takakansi käy kolmekympin murikkaan. Todennäköisesti silloin myös E39. Öljyproppu muistaakseni puuttuu, mutta pienellä soveltamisella selviää.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by turbobliz View Post
                          Esim typ188 E38 takakansi käy kolmekympin murikkaan. Todennäköisesti silloin myös E39. Öljyproppu muistaakseni puuttuu, mutta pienellä soveltamisella selviää.
                          Korjaamisten yhteydessä sinne vaihtuu kumminkin öljyt ja sehän on aivan riittävä vaihtoväli.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Jamppa530
                            Newbiemmer
                            • Aug 2015
                            • 9
                            • suomi

                            Tarviiko bc racing extreme dropissa hitsuutella etupäätä vai onko bolt on? 51mm tolpat

                            Comment

                            • AnttiR
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 819
                              • Jyväskylä

                              Pitää hitsata
                              E61 535d -04

                              Comment

                              • Jebbunen
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2006
                                • 514
                                • Pirkkala

                                Kukaan soveltanu esim e36 coilitolppia e30kybää ? Tai jonkun muun automerkin ? Halvalla kenttään ainoa tarkoitus
                                Porsche

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎