Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Alusta-asiaa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M-T2
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 733
    • Sawo

    Originally posted by Tonton View Post
    Oma kokemus on ettei se natsaa koskaan ja ostat kuitenkin sen säädettävän.
    Vaikka empn topikkia kun katsoo niin siellä on käyny puolen kymmentä jousi ja iskarisarjaa ennen kuin. Ollaan edes siellä päin ja sitten kuitenkin vielä vaihdetaan jousikumeja ja iskarin yläpäitä kun se keulii
    Lopuksi se alusta on niin löysä että raapii kuitenkin

    Osta vaan toiset etutolpat ne voi olla vaikka pikkutolpat kun niihin saa kuitenkin hitsattua isot varret ni ei tuu ongelmaa leimalla.

    Voi sitten hieroa sen korkeuden ja jäykkyyden sopivaksi sillä yhdellä iskari ja jousisarjalla
    Originally posted by Tonton View Post
    Nii mutta paperit on sitten pikkutolpalliseen
    Hyöty 0

    Ja kannattaa miettiä haluaako edes uutta tolppaa hitsata keskeisesti 45mm tolppaan:think
    Esim casteria saa jätettyä pois hitsaamalla alapää taaksepäin. Ja jos menee sisälleppäin niin saa enemmän tilaa vanteen ja tolpan väliin. Jne:think
    Ai niin ja eihän nuissa 45mm oo mulla abs paikkoja 🤣

    No täytyy rueta puntaroimaan asiaa kun olisi kohta joku tilattava, että saa pyörilleen auton. Tai sitten nakkaa tuolta ta tecnixen siksi aikaa.

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      Originally posted by M-T2 View Post
      Ai niin ja eihän nuissa 45mm oo mulla abs paikkoja 🤣

      No täytyy rueta puntaroimaan asiaa kun olisi kohta joku tilattava, että saa pyörilleen auton. Tai sitten nakkaa tuolta ta tecnixen siksi aikaa.
      Poraa. Ei kai se mikään temppu ole
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • m.luukkonen
        BTCF Member
        • Feb 2011
        • 337
        • Oulu

        -90 316 pitää ihan perkeleenmoista mekkalaa kabiiniin kun vauhti alkaa kohota yli 50-60 km/h. Nopeuden kasvaessa äänen taajuus nousee samaan tahtiin. Ei vaikuta onko veto päällä, vaihde päällä/vapaalla, jarrutus, kääntely.. autoon tehty nelipyöräsuuntaus viikko sitten leimaa varten. Syö muuten ihan pirun nopeasti eturenkaista sisäreunat, n. 500km ajanut ja vänkärin puolella on jo sisäreunan kuvio käytännössä hävinnyt. Kuskin puolella on vielä hitusen jäljellä. Alustasarja siis vaihdettu tässä keväällä ja samalla vaihdettu alatukivarret, koiranluut ja raidetangot (täydelliset). Jarrulevyt ja -palat on nekin melkein tuliterät. Pyöränlaakerit kävi mielessä, mutta sivuttaisvälystä ei ole vänkärin puolella yhtään ja kuskin puolellakin välys oli häviävän pieni. Vanteet 16" 205/50 renkailla, nämä oli tietenkin alla kun käytin suuntauksessa/leimalla samalle päivää. Nyt loppuu ideat kesken..?
        Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
        E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
        E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
        Ex:
        E39 525tds Sedan -99
        E36 318iS Coupe -93
        E60 530DA -04

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16412
          • Asikkala

          Originally posted by m.luukkonen View Post
          -90 316 pitää ihan perkeleenmoista mekkalaa kabiiniin kun vauhti alkaa kohota yli 50-60 km/h. Nopeuden kasvaessa äänen taajuus nousee samaan tahtiin. Ei vaikuta onko veto päällä, vaihde päällä/vapaalla, jarrutus, kääntely.. autoon tehty nelipyöräsuuntaus viikko sitten leimaa varten. Syö muuten ihan pirun nopeasti eturenkaista sisäreunat, n. 500km ajanut ja vänkärin puolella on jo sisäreunan kuvio käytännössä hävinnyt. Kuskin puolella on vielä hitusen jäljellä. Alustasarja siis vaihdettu tässä keväällä ja samalla vaihdettu alatukivarret, koiranluut ja raidetangot (täydelliset). Jarrulevyt ja -palat on nekin melkein tuliterät. Pyöränlaakerit kävi mielessä, mutta sivuttaisvälystä ei ole vänkärin puolella yhtään ja kuskin puolellakin välys oli häviävän pieni. Vanteet 16" 205/50 renkailla, nämä oli tietenkin alla kun käytin suuntauksessa/leimalla samalle päivää. Nyt loppuu ideat kesken..?
          Pyöränlaakeri voi huutaa vaikka ei olisi yhtään väljä, pidä jousesta kiinni kun pyörität rengasta, ehjän ja rikkinäisen puolen eron tuntee selvästi.
          Missä ja miten tuo suuntaus on tehty jos renkaat kuluu silmissä ? Onko lappua näyttää ?

          Comment

          • m.luukkonen
            BTCF Member
            • Feb 2011
            • 337
            • Oulu

            Originally posted by jr66 View Post
            Pyöränlaakeri voi huutaa vaikka ei olisi yhtään väljä, pidä jousesta kiinni kun pyörität rengasta, ehjän ja rikkinäisen puolen eron tuntee selvästi.
            Missä ja miten tuo suuntaus on tehty jos renkaat kuluu silmissä ? Onko lappua näyttää ?
            Joo siis unohtu kyllä mainita edellisessä viestissä että kyllä se jousessa vähä tuntuu ku pyörittelee renkaita. Suuntaus tehty Oulussa Point-S:llä. Lapun sain, se vaan jäi konttorille muutoskatsastuksen yhteydessä. Mutta sen muistan että yksikään arvo ei ollut punaisella.
            Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
            E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
            E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
            Ex:
            E39 525tds Sedan -99
            E36 318iS Coupe -93
            E60 530DA -04

            Comment

            • maverick999
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 919
              • Rauma

              Originally posted by m.luukkonen View Post
              -90 316 pitää ihan perkeleenmoista mekkalaa kabiiniin kun vauhti alkaa kohota yli 50-60 km/h. Nopeuden kasvaessa äänen taajuus nousee samaan tahtiin. Ei vaikuta onko veto päällä, vaihde päällä/vapaalla, jarrutus, kääntely.. autoon tehty nelipyöräsuuntaus viikko sitten leimaa varten. Syö muuten ihan pirun nopeasti eturenkaista sisäreunat, n. 500km ajanut ja vänkärin puolella on jo sisäreunan kuvio käytännössä hävinnyt. Kuskin puolella on vielä hitusen jäljellä. Alustasarja siis vaihdettu tässä keväällä ja samalla vaihdettu alatukivarret, koiranluut ja raidetangot (täydelliset). Jarrulevyt ja -palat on nekin melkein tuliterät. Pyöränlaakerit kävi mielessä, mutta sivuttaisvälystä ei ole vänkärin puolella yhtään ja kuskin puolellakin välys oli häviävän pieni. Vanteet 16" 205/50 renkailla, nämä oli tietenkin alla kun käytin suuntauksessa/leimalla samalle päivää. Nyt loppuu ideat kesken..?
              Ääni laakerille. Omassa alkoi pikkuhiljaa takapyörän laakeri ulvomaan juuri tuossa 50-60 paikkeilla ja pikkuhiljaa paheni
              Respect your elders

              Comment

              • pazq
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 3165
                • 47200

                Onko sellanen jurina? Vai jotain muuta? Se joku muu voi olla epätasaisesti kulunut rengaskin noiden kulmien aiemman heiton vuoksi. Mutta vahva jokotai arvaus täältäkin.

                Comment

                • m.luukkonen
                  BTCF Member
                  • Feb 2011
                  • 337
                  • Oulu

                  Originally posted by pazq View Post
                  Onko sellanen jurina? Vai jotain muuta? Se joku muu voi olla epätasaisesti kulunut rengaskin noiden kulmien aiemman heiton vuoksi. Mutta vahva jokotai arvaus täältäkin.
                  No se on enemmän jurinaa kuin ulvontaa.. hankala selittää, mutta ei kuulosta tyypilliseltä laakerin vollotukselta (ainakin versus vialliset laakerit mitä itsellä tullut vastaan). Mutta renkaat on kuluneet sisäreunalta todella pahasti ottaen huomioon että olen ajanut 500km. :think
                  Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
                  E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
                  E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
                  Ex:
                  E39 525tds Sedan -99
                  E36 318iS Coupe -93
                  E60 530DA -04

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3165
                    • 47200

                    Originally posted by m.luukkonen View Post
                    No se on enemmän jurinaa kuin ulvontaa.. hankala selittää, mutta ei kuulosta tyypilliseltä laakerin vollotukselta (ainakin versus vialliset laakerit mitä itsellä tullut vastaan). Mutta renkaat on kuluneet sisäreunalta todella pahasti ottaen huomioon että olen ajanut 500km. :think
                    Helppo todeta laakeriksi kun ajaessa mutkittelee normi maantienopeudessa. Sinne minne kääntäessä hiljenee, niin se puoli sökö. Kk takaperin vaihdoin taakse. 2v kuuntelinkin sitä meteliä kun ei jaksanu vaihtaa ja avoon noita kilsoja nyt ihan mahottomia edes tule. Joitain tuhansia kuitenkin.

                    Comment

                    • m.luukkonen
                      BTCF Member
                      • Feb 2011
                      • 337
                      • Oulu

                      Originally posted by pazq View Post
                      Helppo todeta laakeriksi kun ajaessa mutkittelee normi maantienopeudessa. Sinne minne kääntäessä hiljenee, niin se puoli sökö. Kk takaperin vaihdoin taakse. 2v kuuntelinkin sitä meteliä kun ei jaksanu vaihtaa ja avoon noita kilsoja nyt ihan mahottomia edes tule. Joitain tuhansia kuitenkin.
                      Eipä mutkittelu vaikuta ääneen yhtään mitenkään. Mutta vaihdan laakerit kunhan kerkeän, eipä oo iso investointi.
                      Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
                      E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
                      E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
                      Ex:
                      E39 525tds Sedan -99
                      E36 318iS Coupe -93
                      E60 530DA -04

                      Comment

                      • Peksu_M20
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 2124
                        • Lahti

                        Onko ehdotuksia hyvästä setupista aurauksille ja campereille?
                        Mahtiala kustom - No connection
                        Bmw E21 320A -81 "330i"
                        Bmw e30 318is

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Peksu_M20 View Post
                          Onko ehdotuksia hyvästä setupista aurauksille ja campereille?
                          En tiedä auton käyttötarkoitusta enkä renkaita mutta..
                          Auraus vakio arvoihin molemmissa päissä. Takacamberit aika pystyyn, ohjearvon minimiin? En muista ohjearvoaluetta. Eteen karvan enemmän camberia kuin ohjearvo antaa. Casteriinkin kannattaa keskittyä, lähinnä että on symmetrinen.
                          Ajettavuuden kannalta tärkeintä että mittaa ja suuntaa kuormattuna, vaikka olis kovat puslat ja kovat jouset. Ja että säätää sen varmasti keskitetyn hammastangon suhteen. Ja arvojen symmetrisyys oik/vas on tärkeämpää kuin mihin ne just sattuu. Sitte miettii ajotuntuman ja rengaslämpöjen perusteella miten muuttas kulmia.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16412
                            • Asikkala

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Takacamberit aika pystyyn, ohjearvon minimiin? En muista ohjearvoaluetta.
                            -1 ast 45' +-30'

                            Comment

                            • m.luukkonen
                              BTCF Member
                              • Feb 2011
                              • 337
                              • Oulu

                              Originally posted by m.luukkonen View Post
                              Eipä mutkittelu vaikuta ääneen yhtään mitenkään. Mutta vaihdan laakerit kunhan kerkeän, eipä oo iso investointi.
                              Laakerit vaihdettu, ainakin mekkala vaimeni.. Kehtaa jo painella maantienopeuksia Seuraillaan nyt renkaiden kulumista.
                              Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
                              E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
                              E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
                              Ex:
                              E39 525tds Sedan -99
                              E36 318iS Coupe -93
                              E60 530DA -04

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                En tiedä auton käyttötarkoitusta enkä renkaita mutta..
                                Auraus vakio arvoihin molemmissa päissä. Takacamberit aika pystyyn, ohjearvon minimiin? En muista ohjearvoaluetta. Eteen karvan enemmän camberia kuin ohjearvo antaa. Casteriinkin kannattaa keskittyä, lähinnä että on symmetrinen.
                                Ajettavuuden kannalta tärkeintä että mittaa ja suuntaa kuormattuna, vaikka olis kovat puslat ja kovat jouset. Ja että säätää sen varmasti keskitetyn hammastangon suhteen. Ja arvojen symmetrisyys oik/vas on tärkeämpää kuin mihin ne just sattuu. Sitte miettii ajotuntuman ja rengaslämpöjen perusteella miten muuttas kulmia.
                                Mitä enemmän saa casterkulmaa sitä vähemmän tarvii olla staattista camberia. Iso caster saa aikaan käännön aikaista camberia. Mulla oli muistaakseni samanverran caster kuin M3ssa tai vähän enemmän, ja etucamberit reilun asteen verran.
                                Kilpurissa oli sitten joku 3"30 etucamberit. En oo varma oliko slikseillä vai semislikseillä tuo mutta siihen päädyttiin. Takacamber ja kaikki auraukset taisi siinäkin olla lähellä vakiota.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎