Sun auto on peltipuskurinen, eli vanhemman mallinen E30 (pre-facelift). Muovipuskurinen malli taas on uudempi, eli facelift -malli. Muutos tapahtui juuri tuossa -87 nurkilla. Selkein ero näiden välillä ovat nuo puskurit, mutta koreissa on lukuisia muitakin pieniä eroja. Puskurien kiinnikkeet ovat erilaiset, faceliftin takakaaret ovat 20mm matalammat ja eri malliset, takavalot eri malliset jne. M-tech 2 puskurit ovat kyllä sovitettavissa pre-faceliftiinkin, mutta se ei tapahdu mitenkään heittämällä, vaan puskurin kiinnikkeiden ja takakaarten sovittamisen kanssa joutuu tekemään töitä. Schmiedmannin osien lisäksi tarvitsisit ainakin puskurien rungot. Nuo myynnissä olevat osat ovat vain muovikuoret. Itse en lähtisi tuohon. Osat ovat kalliita, työtä on paljon ja tulos on sekasikiö.
Pre-faceliftiin kuuluva korisarja on nimeltään M-tech 1. sitä ei tosin saa enää uutena. Yksi vaihtoehto keulaan on säilyttää nykyinen puskuri ja vaihtaa alahelma M-aerodynamic -malliseksi. Osa 6 allaolevasta linkistä. Muuttaa ihan hyvin keulan ilmettä.
Kannattaa opiskella netistä faceliftin ja pre-faceliftin välisiä eroja ja katsella muiden projekteista ja googlen kuvahaulla, minkälaisia "tuunauksia" pre-facelifteihin on tehty. Jos M-tech 2 houkuttelee enemmän, suosittelen auton vaihtoa muovipuskuriseen, jolloin homma helpottuu huomattavasti ja lopputulos on yhtenäisempi.
EDIT: tossa vielä kuva tosta etulipasta autossa, jossa peltipuskurit on maalattu korin väriin:
Jos sun puskurit on hyvässä kromissa, eikä takapuolella ole ruostetta, niin älä maalaa niitä, vaan etsi huonompikuntoiset sitä varten. Hyväkuntoiset kromipuskurin osat on keräilytavaraa.
Schmiedmannilla on tosta takapuskurista tollonane mtech 2 look puskuri, tarkotettu just vissiin näihin metallipuskurisiin pre-facelift malleihin oisko sellasesta mihinkään?
Kaipa se toimii, ei omakohtaista kokemusta. Lasikuituosissa se on kai aika paljon valmistuksen laadusta kiinni, että kuinka paljon joutuu sovittelemaan asentaessa. Itse en oikeen nää syytä, miksi peltipuskurinen pitäisi saada näyttämään faceliftiltä. Uudempi E30 täydellä M-tech 2 -paketilla (puskurit, helmat, kylkipaneelit) on hieno:
Totuus on kuitenkin, ettei peltipuskurisesta saa täysin vastaavaa. (tai saa, mutta sellasella työllä, ettei siinä oikein oo järkeä) Toisaalta peltipuskurinen E30 on harvinaisempi ja mun silmään paremman näköinen, kuin ainakaan vakio muovipuskurinen. Peltipuskuriseen löytyy myös useita puskuri- ja helmavaihtoehtoja, jotka säilyttävät sen oman ilmeen.
Tossa yks vaihtoehto etuseksi Schmiedmannin kuvastosta. ABS-muovia ja halvempi kuin kuituinen M-tech 2 -look.
EDIT: Vastauksena toiseen kysymykseesi: Ensimmäiset kaksi on lasikuituisia tarvikepuskureita, jotka näyttäisivät olevan tarkoitettu peltipuskuriseen, eli hyödyntävät kai peltipuskuria lasikuitukuoren runkona. Jälkimmäiset ovat aitoja, ABS-muovisia bemarin osia ja ovat tarkoitettu uudempaan.
Kaipa se toimii, ei omakohtaista kokemusta. Lasikuituosissa se on kai aika paljon valmistuksen laadusta kiinni, että kuinka paljon joutuu sovittelemaan asentaessa. Itse en oikeen nää syytä, miksi peltipuskurinen pitäisi saada näyttämään faceliftiltä. Uudempi E30 täydellä M-tech 2 -paketilla (puskurit, helmat, kylkipaneelit) on hieno:
Totuus on kuitenkin, ettei peltipuskurisesta saa täysin vastaavaa. (tai saa, mutta sellasella työllä, ettei siinä oikein oo järkeä) Toisaalta peltipuskurinen E30 on harvinaisempi ja mun silmään hienompi, kuin ainakaan vakio muovipuskurinen. Peltipuskuriseen löytyy myös useita puskuri- ja helmavaihtoehtoja, jotka säilyttävät sen oman ilmeen.
Tossa yks vaihtoehto etuseksi Schmiedmannin kuvastosta. ABS-muovia ja halvempi kuin kuituinen M-tech 2 -look.
EDIT: Vastauksena toiseen kysymykseesi: Ensimmäiset kaksi on lasikuituisia tarvikepuskureita, jotka näyttäisivät olevan tarkoitettu peltipuskuriseen, eli hyödyntävät kai peltipuskuria lasikuitukuoren runkona. Jälkimmäiset ovat aitoja, ABS-muovisia bemarin osia ja ovat tarkoitettu uudempaan.
Jos sulla ois vanhempaa mallia pre facelift e30 ja haluisit siihen mtech 2 setin ovipaneeleineen ja helmoineen halvalla ja helpolla modaamisella niin mitä tilaisit? Voisitko laittaa linkkiä? On nyt tullut omaan projekti autoon niin kauan puskureita tullut etittyä mutta ei ole löytynyt. Mtech 2 sarjan haluan. Peltihommat ja maalushan on vasta edessä joten pieni modaus ei välttämättä olisi ongelma.
Jos sulla ois vanhempaa mallia pre facelift e30 ja haluisit siihen mtech 2 setin ovipaneeleineen ja helmoineen halvalla ja helpolla modaamisella niin mitä tilaisit? Voisitko laittaa linkkiä? On nyt tullut omaan projekti autoon niin kauan puskureita tullut etittyä mutta ei ole löytynyt. Mtech 2 sarjan haluan. Peltihommat ja maalushan on vasta edessä joten pieni modaus ei välttämättä olisi ongelma.
Mulla on pre-facelift E30, johon on tulossa M-tech 1 korisarja. Niinkun sanoin, niin en lähtis tech 2 -linjalle. Jos jostain syystä silti haluat tehdä sen, niin saat siitä kunnollisen, kun hommaat facelift -purkukorista takapään ja istutat siitä hitsaamalla takavalojen ympäristön ja takakaaret. Samasta purkukorista saat puskureiden rungot ja puskurin kiinnikkeet. Näin saat auton vastaamaan osapuilleen facelift mallia. Sitten ostat tech-2 osat uutena BMW:ltä, tai etsit ne käytettynä esim. tältä foorumilta ja ebaysta ja istutat paikalleen. Kiinnikkeet saat luonnolliseti BMW:ltä. Ei halpaa, eikä helppoa.
Jos et halua tehdä hommaa kunnolla, niin useampi valmistaja tekee lasikuituisia kopio-osia, jotka on sovitettu pre-faceliftiin. Näistä en tiedä juuri mitään ja löydät ne googlella yhtä hyvin kuin minäkin.
Löytyisköhän keneltäkään ilmastoinnin omistajalta apua seuraavaan kysymykseen? E30 ilmastoinnin ohjauspaneelin takana on liitin, jonka kautta kompuran heräte kulkee. (valkonen piirilevyn nurkka about keskellä kuvaa):
Siihen tuleva liitin näyttää tältä:
Liitin ei kuitenkaan pysy paikallaan tukevasti. Näyttää siltä, että tosta välistä puuttuu jonkunlainen muoviosa. Mistähän osan saisi uutena? Vastaavasti, jos joltakulta löytyy toi osa käytettynä, niin oon kiinnostunut ostamaan, tai edes kuvia siitä siltä varalta, että siihen joutuu askartelemaan jonkun omavalmisteen tilalle.
Mulla on pre-facelift E30, johon on tulossa M-tech 1 korisarja. Niinkun sanoin, niin en lähtis tech 2 -linjalle. Jos jostain syystä silti haluat tehdä sen, niin saat siitä kunnollisen, kun hommaat facelift -purkukorista takapään ja istutat siitä hitsaamalla takavalojen ympäristön ja takakaaret. Samasta purkukorista saat puskureiden rungot ja puskurin kiinnikkeet. Näin saat auton vastaamaan osapuilleen facelift mallia. Sitten ostat tech-2 osat uutena BMW:ltä, tai etsit ne käytettynä esim. tältä foorumilta ja ebaysta ja istutat paikalleen. Kiinnikkeet saat luonnolliseti BMW:ltä. Ei halpaa, eikä helppoa.
Jos et halua tehdä hommaa kunnolla, niin useampi valmistaja tekee lasikuituisia kopio-osia, jotka on sovitettu pre-faceliftiin. Näistä en tiedä juuri mitään ja löydät ne googlella yhtä hyvin kuin minäkin.
Voisiko mahdollisesti käyttää uudemman auton valmiita korjauspeltejä ja takakaaria
Näyttää siltä, että tosta välistä puuttuu jonkunlainen muoviosa. Mistähän osan saisi uutena? Vastaavasti, jos joltakulta löytyy toi osa käytettynä, niin oon kiinnostunut ostamaan, tai edes kuvia siitä siltä varalta, että siihen joutuu askartelemaan jonkun omavalmisteen tilalle.
Kannattaa opetella käyttämään tota realoemia. Syöttämällä sinne halutun bmw:n mallin ja vuosimallin, pääset selaamaan bmw:n varaosafilmejä, joista pääset kiinni varaosien osanumeroihin. Vastaavat pellit voi löytyä myös tarvikkeina. Ainakin takalauta ja ja takakaaret löytyy. Takanurkista en oo ihan varma. Kannattaa kysellä paikallisesta varaosaliikkeestä, motonetistä tai muista tarvikeliikkeistä.
Jos sulla ois vanhempaa mallia pre facelift e30 ja haluisit siihen mtech 2 setin ovipaneeleineen ja helmoineen halvalla ja helpolla modaamisella niin mitä tilaisit? Voisitko laittaa linkkiä? On nyt tullut omaan projekti autoon niin kauan puskureita tullut etittyä mutta ei ole löytynyt. Mtech 2 sarjan haluan. Peltihommat ja maalushan on vasta edessä joten pieni modaus ei välttämättä olisi ongelma.
Jos sä haluat faceliftin näköisen auton ni hommaa E30 facelift.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Kannattaa opetella käyttämään tota realoemia. Syöttämällä sinne halutun bmw:n mallin ja vuosimallin, pääset selaamaan bmw:n varaosafilmejä, joista pääset kiinni varaosien osanumeroihin. Vastaavat pellit voi löytyä myös tarvikkeina. Ainakin takalauta ja ja takakaaret löytyy. Takanurkista en oo ihan varma. Kannattaa kysellä paikallisesta varaosaliikkeestä, motonetistä tai muista tarvikeliikkeistä.
Kannattaa opetella käyttämään tota realoemia. Syöttämällä sinne halutun bmw:n mallin ja vuosimallin, pääset selaamaan bmw:n varaosafilmejä, joista pääset kiinni varaosien osanumeroihin.
Kiitoksia tosta kuvasta. Tolla osanumerolla ei ainakaan löydy bemarin varaosafilmiltä liitintä tai sen kuorta. Sulla on myös pikkasen eri muotonen toi liitin, mutta tosta saa kyllä vähän ajatusta osan muodosta.
Kiitoksia tosta kuvasta. Tolla osanumerolla ei ainakaan löydy bemarin varaosafilmiltä liitintä tai sen kuorta. Sulla on myös pikkasen eri muotonen toi liitin, mutta tosta saa kyllä vähän ajatusta osan muodosta.
Tuo on Behr valmiste, liekö eroa?
Paneeli on muistaakseni ei ilmastoidusta, elektronisella säädöllä olevasta..
Täytyypä tarkistaa ilmastointi setistä onko samanlainen..
Paneeli on muistaakseni ei ilmastoidusta, elektronisella säädöllä olevasta..
Täytyypä tarkistaa ilmastointi setistä onko samanlainen..
Behr on tainnut valmistaa kaikki E30:in ilmanvaihto-osat. (ja voi olla, että toi numero on Behrin oma osanumero tolle muovivalukappaleelle) Elektronisella säädöllä oleva paneeli taitaa tosiaan olla erilainen.
Comment