Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä & vastauksia V -kts post#1 !!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJwawoo
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 226
    • Iisalmi

    Originally posted by Harri G View Post
    Peltonen. Haet metrin alipaineletkua ja vaihdat ne kaikki kerralla. Starttipilotilla voi tutkia fuskaako laippa kaasarin alla.

    Virranjakajan yhteydessä oleva alipainekalvosäädin mikä lieneekään, se kannattaa vaihtaa. Jos vaikka jostain löytyy romukone niin voi testata.
    Komppaan tätä. Omasta pätkivästä ja nykivästä romusta tein ajettavan auton reseptillä parimetriä alipaineletkua, alipaine kalvo virranjakajaan, tiivistepaperia, hiekkapaperia, crc & jarruputsari. Kaasarin ja imusarjan välinen kumi kannattaa tarkistaa, minulla se oli ainut oikein toimiva osa Apuna oli myös toinen kaasari josta otettiin osia toiseen. Imusarjaan menee myös kaasarin ohi letku ilmanputsarista jonka välissä on alipaine kalvolla toimiva venttiili josta voi falskata rajustikkin. Itselläni kävi tuon takia tyhjäkäyntiä kolmella pytyllä. Itse korjasin sen tulppaamalla letkut.

    http://www.aijaa.com/3kXQHx <-- Kuvassa kaasarin ja laturin välissä isompi lähtö kyseiseen osaan ja kaasarin alapuolella pienempi tulpattuna. Tuossa pierupurkissa ei myöskään ole käytössä on tuo kakkoskurkun alipaineohjauksen "termostaatti". Muuten kaikki toimii.
    Last edited by JJwawoo; 01-12-2013, 05:57. Reason: typoja
    KTM 1090 Adventure R

    Comment

    • jomppali
      Newbiemmer
      • Nov 2012
      • 19
      • Hankasalmi

      E30 E34sen tekniikka

      Elikkäpä jos tuohon pihaan hakisin e34sen m20b25sella koneella olevan vehkeen käykö siitä voimansiirto ja kone tuohon e30seen suoraan? vai mitä eroja siinä mahtaa olla?
      E34 535 E30 316.
      Ex e39 525Tds, e36 325, e36 320.

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9041
        • Iisalmi

        Originally posted by jomppali View Post
        Elikkäpä jos tuohon pihaan hakisin e34sen m20b25sella koneella olevan vehkeen käykö siitä voimansiirto ja kone tuohon e30seen suoraan? vai mitä eroja siinä mahtaa olla?
        Pienellä vaivalla menee. Siis kone ja laatikko. Perä ja kardaani ei käy. Tarviit tod näk E30 koneenkorvat ja kumit ja voi olla että öljypohjan joutuu vaihtamaan. Laatikon kannake E30-mallinen ja vaihdevivusto E30 325i. E34 koneen johtosarja on vähän lyhkäinen jos meinaa ecun laittaa E30 vakiopaikalle. Minullakin saattaisi olla yksi E30M20 johtosarja tuolla jemmassa
        E39 ja E91

        Comment

        • jomppali
          Newbiemmer
          • Nov 2012
          • 19
          • Hankasalmi

          Originally posted by Harri G View Post
          Pienellä vaivalla menee. Siis kone ja laatikko. Perä ja kardaani ei käy. Tarviit tod näk E30 koneenkorvat ja kumit ja voi olla että öljypohjan joutuu vaihtamaan. Laatikon kannake E30-mallinen ja vaihdevivusto E30 325i. E34 koneen johtosarja on vähän lyhkäinen jos meinaa ecun laittaa E30 vakiopaikalle. Minullakin saattaisi olla yksi E30M20 johtosarja tuolla jemmassa
          Taitaa kumminkin nuo e30sen perät ja kardaanit olla aika hakusassa.
          E34 535 E30 316.
          Ex e39 525Tds, e36 325, e36 320.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16364
            • Asikkala

            Originally posted by jomppali View Post
            Elikkäpä jos tuohon pihaan hakisin e34sen m20b25sella koneella olevan vehkeen käykö siitä voimansiirto ja kone tuohon e30seen suoraan? vai mitä eroja siinä mahtaa olla?
            Millä tekniikalla e30 on nyt ?

            Comment

            • apexi89
              Bimmer Rookie
              • Nov 2013
              • 41
              • finland

              Nyt hyviä neuvoja otetaan vastaan. Sytkä osat vaihdettu ja nykiminen jatkuu. Johdot,kansi ja pyöriä vaihdettu. Onkos vanhemmissa e30 m10 koneissa myös tuo kierrostenrajoittajalla varustettu pyöriä? Kun mulla on kiinteällä ropelilla tuo,et mahdollisesti vanhempaa mallia tuo kone?

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by apexi89 View Post
                Nyt hyviä neuvoja otetaan vastaan. Sytkä osat vaihdettu ja nykiminen jatkuu. Johdot,kansi ja pyöriä vaihdettu. Onkos vanhemmissa e30 m10 koneissa myös tuo kierrostenrajoittajalla varustettu pyöriä? Kun mulla on kiinteällä ropelilla tuo,et mahdollisesti vanhempaa mallia tuo kone?
                tä.

                Joku on vaan vaihtanut sinne ilman rajoittajaa olevan pyörijän.

                Originally posted by jomppali View Post
                Elikkäpä jos tuohon pihaan hakisin e34sen m20b25sella koneella olevan vehkeen käykö siitä voimansiirto ja kone tuohon e30seen suoraan? vai mitä eroja siinä mahtaa olla?
                No luitko sä ton topikin läpi jotka tästä aiheesta on ..stickynä.. ..just tällä E30-alueella?

                Last edited by petrolhead; 01-12-2013, 13:53.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • apexi89
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2013
                  • 41
                  • finland

                  Originally posted by petrolhead
                  tä.

                  Joku on vaan vaihtanut sinne ilman rajoittajaa olevan pyörijän.
                  Siis varaosaliikkeen jamppa anto ilman rajoittajaa olevan. Edelliset kolme on noita rajoittajalla olevia. Joku muu kyl kusee tossa ku nykii. Jako on merkeissään ja venttiilivälykset säädetty 0.20mm kylmänä. Oisko jakaja nii sohlo että tekis tollasta.

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6151
                    • Helsinki

                    puutaheinää
                    Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 08:04.
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by apexi89 View Post
                      Siis varaosaliikkeen jamppa anto ilman rajoittajaa olevan. Edelliset kolme on noita rajoittajalla olevia. Joku muu kyl kusee tossa ku nykii. Jako on merkeissään ja venttiilivälykset säädetty 0.20mm kylmänä. Oisko jakaja nii sohlo että tekis tollasta.
                      Sytkälampulla kun kattoo niin näkee kyllä hyppiikö ennakko aivan hulluna. Oliko toi moottori nyt L-jetillä vai kaasuttimella (millä kaasarilla)? Molempiin taitaa löytyä vianhakuohje Repair Manualista.

                      Olen törmännyt tarvikkeena jakajankanteen ja pyörijään jotka oli aivan paskoja heti ostaissa. Käynti oli huonompaa kuin pirun kuluneilla OEM-osilla.

                      Tosi usein nykimisvammojen syy löytyy polttoainepuolelta muuten.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • apexi89
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2013
                        • 41
                        • finland

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Sytkälampulla kun kattoo niin näkee kyllä hyppiikö ennakko aivan hulluna. Oliko toi moottori nyt L-jetillä vai kaasuttimella (millä kaasarilla)? Molempiin taitaa löytyä vianhakuohje Repair Manualista.

                        Olen törmännyt tarvikkeena jakajankanteen ja pyörijään jotka oli aivan paskoja heti ostaissa. Käynti oli huonompaa kuin pirun kuluneilla OEM-osilla.

                        Tosi usein nykimisvammojen syy löytyy polttoainepuolelta muuten.
                        kaasarilla on joo. vakio pierupurkilla nyki. kahdella eri solexin cisacilla sama homma. imuvuodot tarkistettu bräkliinin kaa.. siis nyt tuo cisaci kiinni missä alipaineella ohjattu kakkoskurkku.sytkälampulla säädetty kahteenki kertaan ja ei oo vaikutusta ollu. aivastelee välillä. about +4000rpm kiertää ja pelaa nykimättä. vielä vaihtaa toiset eri lämpöarvon tulpat ja putsata tyhjäkäynti suutin.

                        Comment

                        • Krynx
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 908
                          • á la Temmes

                          Tuli hankittua uudelleen e30 ja tässä "uudessa" olisi pari onkelmaa. Vilkun viiksi on löysä ja töyssystä ajaessa menee vilkku vasemmalle päälle. Kannattaako tuota purkaa ja yrittää ehjätä vai uutta vanhaa suosiolla tilalle? Sitten näitä perinteisiä. Mittariston ja koelaudan kaikki valot pimeänä. Oliko että, valokatkaisimen kirkkauden säädöstä voisi lähteä vikaa metsästämään sulakkeiden ohella? Myös moottorin lämpömittari on totaalisen kuollut, mutta taidan sen korvata bilteman mallilla...
                          E39 525d -00
                          E39 523i-96
                          E30 316 -86

                          Comment

                          • Samee
                            BTCF Member
                            • Mar 2006
                            • 888
                            • Valkeakoski

                            Originally posted by Krynx View Post
                            Tuli hankittua uudelleen e30 ja tässä "uudessa" olisi pari onkelmaa. Vilkun viiksi on löysä ja töyssystä ajaessa menee vilkku vasemmalle päälle. Kannattaako tuota purkaa ja yrittää ehjätä vai uutta vanhaa suosiolla tilalle? Sitten näitä perinteisiä. Mittariston ja koelaudan kaikki valot pimeänä. Oliko että, valokatkaisimen kirkkauden säädöstä voisi lähteä vikaa metsästämään sulakkeiden ohella? Myös moottorin lämpömittari on totaalisen kuollut, mutta taidan sen korvata bilteman mallilla...
                            Ei kannata yrittää patentoida tuollaista vilkkuviistä kuntoon. Osta vaikka foorumin kautta käytetty ehjä siihen tilalle, ei varmasti montaa euroa maksa. Käytä sen sijaa näpertelyintosi vaikka sen lämpömittarin korjaamiseen.
                            E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                            E30 316 4d '89
                            E36 M3 Coupe '93
                            F30 318d '13

                            Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                            Comment

                            • KondomDuck
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2008
                              • 1006
                              • Kirkkonummi

                              Onks jollain haisua saako jostain vielä e30:seen uutena konehuoneen lämpö-/äänieristeitä? :think

                              Edit: siis pelkät tulipellin eristeet.
                              Last edited by KondomDuck; 02-12-2013, 06:43.

                              Comment

                              • Skarpa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 3404
                                • Kotka

                                Originally posted by KondomDuck View Post
                                Onks jollain haisua saako jostain vielä e30:seen uutena konehuoneen lämpö-/äänieristeitä? :think

                                Edit: siis pelkät tulipellin eristeet.


                                Osa 1, left, center ja right. Basso72 vinkkas tuolla vanhempiin korimalleihin liittyen, että kannattaa tilata marmorille, niin pääsee varmistamaan, että ovat tulleet ehjänä perille, koska iso keskipala voi olla herkkä vaurioitumaan kuljetuksessa. Sama pätee varmaan E30:in eristeisiin.
                                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                                E30 Armo "330i"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎