Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by Vartiomies View Post
    No olin ajanut konttorille about 8km joista motaria pari kilsaa mut ei tullut huudatettua konetta 3000-4000 kierroksilla ollenkaan ja auto seisoi konttorin pihassa melkein 10min ennen mittausta. Oisko katit kerennyt jäähtyä jo siinä ajassa ku kummiskin edellinen omistaja oli saanu auton läpi päästöistä. Käytin viime kesänä autoa pajalla ni siellä sanoivat samaa et oli hc korkea ja sanoivat et ajoivat katit lämpimäks mansikaksi mutta eivät saanee kuriin. Sillon tosin hc oli jtn 400 ja nyt ton 270. Sillon vaikutti se et oli imuputken haitaris iso halkeama joka on korjattu.

    Täytyy viedä johku pajalle ja lukevat koodit ja mittaa lambdan toiminnan ennenku alkaa vaihtaa palikkaa.
    No eipä se kovin lämminkään vielä ollut tuossa kohtaa.
    Korjaamoiltakin saa pakokaasulapun, voi olla ihan arvoissakin kunhan on lämmin.

    Comment

    • Vartiomies
      Bimmer Rookie
      • Jan 2017
      • 125
      • Jyväskylä

      No oon jokatapaukses varannu ens viikolle ajan yhtee bmw korjaamoon et kattovat mikä siel on. Mietin viel sitä et jos varais ajan uusiks päästöille johku pajaa ja polkis koneen uusiks lämpimäks ja sanois niille et kokeilevat ja jos ei sit omin silmin nähtynä et kone ja katit on lämpimät ni mene läpi ni sit auto pajalle..

      Mietin noit arvoi tos ja juttelin työkaverin kaa kuka ropailee autoi ni jos hc arvo korkeel ni autohan käy rikkaal eli saa liikaa soppaa mitä kerkee polttaa ja osa palaa sit putkistos ja sitä myöten tulis noit palamattomia hiilivetyjä mitä on kans tos mittaukses eikös näin ole? Niin mitäs noist vois lähtee sulkee pois mikä vois olla vikana :think

      CO% 0.40 / 0.40
      CO2 13.50 / 14,00
      HC ppm 270 / 60
      O2 1,30 / 1,40
      Lambda 1,060

      -Onko lambda ehjä ku eikös se ole jtn 1 ku on ehjä? Eli jos on rikki ni sehän sit syöttäis väärää tietoo ja siks seokset vituillaan?

      Mites ku HC korkea tyhjäkäynnil mut kiekoil hyvä, onko tyhjäkäyntiventtii viallinen/paskainen?

      Näkyykö putkessa oleva reikä arvoissa miten? Jos siis sellainen on.

      Sellasen huomasin että kun kurkistin auton alle niin viimeinen pakosarja on kiinnityspulteista hieman märkä. Venakoppa vuoti 5 pytyn kohdalta mutta se on tarkistettu vkl ja korjattu sekä tiivistetty tiivistesilikonilla. Vuoti aika nätisti toisiks viimeisella pakosarjalle ja hirmu käryt.

      Sais vähän jtn tietoa mitä vois sanoo sit pajalla kun vie auton sinne.
      Wrapped e36 cabriolet

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        HC:n saa koholle myös jos seos on liian laihalla. Yleensä syy onkin tässä ja johtuu imuvuodosta.

        Liian laiha seos ei pala kunnolla ja se nostaa HC:tä kun menee "raakana" läpi.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11103
          • Oulu

          Tommonen hc korkealla vain tyhjäkäynnillä on aivan klassinen imuvuodon oire.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Vartiomies
            Bimmer Rookie
            • Jan 2017
            • 125
            • Jyväskylä

            Mitkäs kaikki letkut nyt sit voi aiheuttaa sen imuvuodon? Maffin haitariputki on vaihdettu uuteen ni se on pois suljettu.

            -Venakopalta huohotin letkut puhdistettu mut täytyy viel kerran ottaa irti kaikki ja väännellä ne läpi.
            Wrapped e36 cabriolet

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11103
              • Oulu

              Joka ikinen osa joka yhdistyy imusarjaan voi aiheuttaa imuvuodon. Ei muuta kuin purkamaan ja tutkimaan.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Vartiomies
                Bimmer Rookie
                • Jan 2017
                • 125
                • Jyväskylä

                Nyt on tutkittu letkuja ympäri imusarjaa ja en kyllä löytänyt murtumia yms kun pyöritteli käsissä. Voiko lambda olla sökönä jos antoi lukemaksi 1,060 ? Edelleen mietityttää se että olisiko auto ollut jo liian kylmä testiin :think Mutta toi liian kylmä ei poista sitä että kun ottaa jalan kaasulta kiihdyttämisen jälkeeen niin putkessa röpöttää ja joku taisi mainita että se voisi olla reikä putkessa? Mutta en nyt tiedä voisiko se johtua reiästä vai tuosta Eisemannin catbackista...
                Wrapped e36 cabriolet

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by Vartiomies View Post
                  Nyt on tutkittu letkuja ympäri imusarjaa ja en kyllä löytänyt murtumia yms kun pyöritteli käsissä. Voiko lambda olla sökönä jos antoi lukemaksi 1,060 ? Edelleen mietityttää se että olisiko auto ollut jo liian kylmä testiin :think Mutta toi liian kylmä ei poista sitä että kun ottaa jalan kaasulta kiihdyttämisen jälkeeen niin putkessa röpöttää ja joku taisi mainita että se voisi olla reikä putkessa? Mutta en nyt tiedä voisiko se johtua reiästä vai tuosta Eisemannin catbackista...
                  Pakokaasumittauksessa oleva lambda-arvo ei liity auton lambdaan ihan suoraan. Se on laskennallinen suure muista arvoista. Ei siis kerro auton lambdan kunnosta mitään.

                  Ainakin V8 malleilla on taipumus paukuttaa putkessa jos on tarpeeksi avara hormi.
                  Mitä happi (O) oli mittauksessa?

                  Comment

                  • Vartiomies
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2017
                    • 125
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Pakokaasumittauksessa oleva lambda-arvo ei liity auton lambdaan ihan suoraan. Se on laskennallinen suure muista arvoista. Ei siis kerro auton lambdan kunnosta mitään.

                    Ainakin V8 malleilla on taipumus paukuttaa putkessa jos on tarpeeksi avara hormi.
                    Mitä happi (O) oli mittauksessa?
                    Lukemat olivat seuraavanlaiset.

                    Tyhjäkäynti/kierroksilla

                    CO% 0.40 / 0.40
                    CO2 13.50 / 14,00
                    HC ppm 270 / 60
                    O2 1,30 / 1,40
                    Lambda 1,060
                    Wrapped e36 cabriolet

                    Comment

                    • jonijuhani
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2014
                      • 88
                      • oulu

                      Sigun 328 Cabrioon ei meinaa saada päästöjä kuntoon, imuvuotoja tutkittu ja letkuja vaihdeltu, imm todettu toimivaksi, putsari puhdas ja tulpat vaihdettu. Katalysaattoria koputtelin, ei kuulunut kolinaa.. Seuraavanlaisia arvoja antaa;
                      Tyhjäkäynnillä
                      CO%:0,90
                      Co2: 14,00
                      HC 120
                      o2: 0,1

                      Kierroksilla
                      CO%:0,99
                      Co2 13,70
                      HC 37
                      o2: 0,3
                      Lambda: 0.990

                      Ideoita? Kohta loppuu ajoaika, meniskö lie etanolilla arvoihin..?
                      E36 328i Cabriolet ///

                      Ex: 4kpl e46, 5kpl e39, e60 + muun merkkisiä

                      Comment

                      • Linnis
                        Newbiemmer
                        • Aug 2019
                        • 1
                        • hki

                        Mikähän mahtaisi olla vikana kun 325i käy hurjan rikkaalla?

                        Tyhjäkäynti:
                        CO% 3
                        CO2 14
                        HC 800
                        O2 0,8

                        Kierroksilla:
                        CO% 2,68
                        CO2 14
                        HC 180
                        Lambda 0,938

                        Auto käy normaalisti ja lastua ei tietääkseni ole

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16442
                          • Asikkala

                          Originally posted by Linnis View Post
                          Mikähän mahtaisi olla vikana kun 325i käy hurjan rikkaalla?

                          Tyhjäkäynti:
                          CO% 3
                          CO2 14
                          HC 800
                          O2 0,8

                          Kierroksilla:
                          CO% 2,68
                          CO2 14
                          HC 180
                          Lambda 0,938

                          Auto käy normaalisti ja lastua ei tietääkseni ole
                          Lambda paskana, itsellä taas sama vika. Haiseeko bensa tyhjäkäynnillä ? Kulutus korkeampi kuin normaalisti ?

                          Comment

                          • ilezki
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2013
                            • 43
                            • Vantaa

                            Täällä taitaa olla vähän samankaltaista vikaa. Eli pakokaasu haisee selvästi rikkaalta. Mistähän kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Tiedän ettei tällä hetkellä mene päästöistä läpi kun auto jäi projektiksi vuosi sitten leiman umpeuduttua, jolloin mittauksissa CO ja HC sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla yli rajan. Tyhjäkäynti muuttuu myös hieman "yskiväksi" koneen käydessä tyhjäkäyntiä hieman kauemmin, en ole varma johtuuko koneen lämpeämisestä vai "tukehtumisesta" tyhjäkäyntiin

                            Mittailin lambdan ja sain arvoja 0,1-0,7 V ja noin kolmisen sekuntia arvot juoksevat aina yhteen suuntaan, eli minimistä maksimiin nousu n. 3 sek ja samoin alas. Tämä siis tyhjäkäynnillä "lämmenneeseen" koneeseen, jolloin putki noin 150 asteinen. Onko lambda siis kunnossa?

                            Lämpömittailuja tein myös pakosarjoille joista sain seuraavat tulokset pyttykohtaisesti:

                            1. 169°
                            2. 195°
                            3. 190°
                            4. 170°
                            5. 195°
                            6. 200°

                            Onko tämä n. 30 asteen heitto kuumimman ja kylmimmän pakosarjan putken välillä kuinka vakavaa? Mistä se voisi mahdollisesti kertoa? Tarkastin puolat ja näissä resistanssi kaikissa 0,6. Maadoituksessa puolestaan näyttivät arvoja väliltä 0-0,3.

                            Tulpanrei'issä kaikissa pari tippaa öljyä pohjalla. Tulpat puolestaan eivät näyttäneet omiin silmiini sen ihmeellisimmiltä.

                            Ilmamassamittarin johdon irroittaessa kone selvästi reagoi ja käynti muuttuu hieman, eli sekin voidaan sulkea pois?

                            Seuraavaksi mieleen tulee katalysaattori. Miten toiminnan voisi todeta? Voiko toiminnan havaita esimerkiksi lämpömittauksilla?

                            Miten puolestaan kampikammion huohotus vaikuttaa päästöihin? Venttiilinkopasta lähtee letku muistaakseni ilmanputsarinkoteloon. Öljytikun jalassa (ilmeisesti m52?) lähtö huohotukselle myös, joka tukittu pultilla. Voisiko tällä olla jokin yhteys päästöongelmiin?

                            Voisiko näillä lähtötiedoilla jo vähän kartottaa ongelmaa?
                            e90 320i 2007

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by ilezki View Post
                              Mittailin lambdan ja sain arvoja 0,1-0,7 V ja noin kolmisen sekuntia arvot juoksevat aina yhteen suuntaan, eli minimistä maksimiin nousu n. 3 sek ja samoin alas. Tämä siis tyhjäkäynnillä "lämmenneeseen" koneeseen, jolloin putki noin 150 asteinen. Onko lambda siis kunnossa?
                              M50 siis kyseessä kun on zirkonia-lambda. Lambda ei siis ole kunnossa, yleimittarilla pitäis joka toisen mittarin näyttämän mennä yli 0,5v ja toisen alle jos lambda on kunnossa ja kone closed-loopissa, nyt jostain syystä lambda on sairaan hidas. Pikkasen kun kaasutat niin lambda-jännitteen pitäisi heti nousta noin voltin tienoille.
                              Last edited by naukkis; 20-08-2019, 08:17.

                              Comment

                              • ilezki
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2013
                                • 43
                                • Vantaa

                                Originally posted by naukkis View Post
                                M50 siis kyseessä kun on zirkonia-lambda. Lambda ei siis ole kunnossa, yleimittarilla pitäis joka toisen mittarin näyttämän mennä yli 0,5v ja toisen alle jos lambda on kunnossa ja kone closed-loopissa, nyt jostain syystä lambda on sairaan hidas. Pikkasen kun kaasutat niin lambda-jännitteen pitäisi heti nousta noin voltin tienoille.
                                Mitä tämä closed loop tarkoittaa? Kokeilin tänään kierroksilla ja jännite ei noussut juuri yli tuon 0,7. Eli lambda vaihtoon ilmeisesti
                                e90 320i 2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎