Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lesentso
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2011
    • 239
    • Iisalmi

    Okkei kysytääs vielä kerran ku jäi vähän epäselväks

    Moottori M52B28 -95 E36 Coupen keulalta. Metallisiipinen vesipumppu + 88 asteinen termostaatti vaihdettu + kansiremppa tehty.

    Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?

    8km ajanu ja lämmöt ei humpaile vaan pysyy koko ajan siinä mihin asettuu eli puolikkaan neulan mitan yli puolen välin.

    Tyhjäkäynnillä puhaltaa melkein kuumaa, ei aivan niin kuumaa kun nostaa kierrokset 2000 paikkeille mutta ei iso ero tuossa puhalluksessa.

    Vaikuttaako tuo 88 asteinen termari tai tuo vesipumppu mitään tuohon tyhjäkäynnin lämpöön ja lähteekö loput ilmat ajamalla + tuo kansiremppa että kone on varmasti lähes kokonaan tyhjä ollu nesteistä.

    Vai vienkö Avain Vaunulle ilmattavaks. :think
    Last edited by lesentso; 03-01-2013, 02:13.

    Comment

    • 2bar..ahhh
      BTCF Honorary Member
      • Nov 2004
      • 3351
      • haapavesi

      Originally posted by lesentso View Post
      Okkei kysytääs vielä kerran ku jäi vähän epäselväks

      Moottori M52B28 -95 E36 Coupen keulalta. Metallisiipinen vesipumppu + 88 asteinen termostaatti vaihdettu + kansiremppa tehty.

      Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?

      8km ajanu ja lämmöt ei humpaile vaan pysyy koko ajan siinä mihin asettuu eli puolikkaan neulan mitan yli puolen välin.

      Tyhjäkäynnillä puhaltaa melkein kuumaa ei aivan niin kuumaa kun nostaa kierrokset 2000 paikkeille mutta ei iso ero tuossa puhalluksessa.

      Vaikuttaa tuo 88 asteinen termari tai tuo vesipumppu mitään tuohon tyhjäkäynnin lämpöön ja lähteekö loput ilmat ajamalla + tuo kansiremppa että kone on varmasti lähes kokonaan tyhjä ollu nesteistä.

      Vai vienkö Avain Vaunulle ilmattavaks. :think
      puoliviisaria ei merkkaa bmw:ssä mitään viisarin ollessa puolivälissä saatttaa autojen koneen nesteen lämpotilat heitellä jopa 20astetta. Eli mittariin 100% luotto ei ole aiheellista. Wanhat anturit saattaa näyttää mitä sattuu siis toleranssi. Sisälle jos tulee lämmintä ja ei nakkele mittari niin kyl sieltä on ilmat pois. Jos tämä on vasta tehty niin muutamia kertoja kylmänä viel nesteen tarkastus niin asia ok.
      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11108
        • Oulu

        Ja vanha auto kun on kyseessä, niin voihan se olla että joku on sitä mittaria räpläilty ja laittanu viisarin karvan verran pieleen.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          Omassa vessassa kiukuttelee viisareiden moottorit. Kun lämäsee kädellä koelautaan, asettuu visaritkin oikeaan asentoon. Mulla lämpömittari jää usein viisarin paksuuden verran vaille keskikohdasta.

          Comment

          • ruupanen
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 5152
            • Joensuu

            Originally posted by lesentso View Post
            Okkei kysytääs vielä kerran ku jäi vähän epäselväks

            Moottori M52B28 -95 E36 Coupen keulalta. Metallisiipinen vesipumppu + 88 asteinen termostaatti vaihdettu + kansiremppa tehty.

            Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?

            8km ajanu ja lämmöt ei humpaile vaan pysyy koko ajan siinä mihin asettuu eli puolikkaan neulan mitan yli puolen välin.

            Tyhjäkäynnillä puhaltaa melkein kuumaa, ei aivan niin kuumaa kun nostaa kierrokset 2000 paikkeille mutta ei iso ero tuossa puhalluksessa.

            Vaikuttaako tuo 88 asteinen termari tai tuo vesipumppu mitään tuohon tyhjäkäynnin lämpöön ja lähteekö loput ilmat ajamalla + tuo kansiremppa että kone on varmasti lähes kokonaan tyhjä ollu nesteistä.

            Vai vienkö Avain Vaunulle ilmattavaks. :think
            Ihan kunnossa se on. Mulle joku fixumpi kertoi ettei näissä ole enää kiertovesipumppua kuten vanhemmissa bemareissa. Itsekin kun joskus ihmettelin tuota miksei puhalla tyhjäkäynnilläkin yhtä kuumaa mitä kierroksilla.
            E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

            Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16445
              • Asikkala

              Originally posted by ruupanen View Post
              Ihan kunnossa se on. Mulle joku fixumpi kertoi ettei näissä ole enää kiertovesipumppua kuten vanhemmissa bemareissa. Itsekin kun joskus ihmettelin tuota miksei puhalla tyhjäkäynnilläkin yhtä kuumaa mitä kierroksilla.
              Näkeehän sen konehuoneesta onko se kiertovesipumppu vai ei, e36 ei. Ja e30m20 ei ole vaikka onkin vanhempi malli.

              Comment

              • ruupanen
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 5152
                • Joensuu

                Originally posted by jr66 View Post
                Näkeehän sen konehuoneesta onko se kiertovesipumppu vai ei, e36 ei. Ja e30m20 ei ole vaikka onkin vanhempi malli.
                Elä? Tokihan tuon näkee, mutta eipä tuo nyt heti ekana tullut mieleen ekana mieleen tarkastella, kun tälläisen teinikopan itelleni hommasin
                E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  Originally posted by lesentso View Post

                  Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?
                  Normaalia. Täällä m52b25-koneisessa on kanssa neulan leveyden verran yli puolivälin. Tuossa kohdassa se on jököttäny jo reippaat 100tkm.
                  Sekä 88-että 92-asteisella termarilla.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • lesentso
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2011
                    • 239
                    • Iisalmi

                    Kiitoksia kaikille vastanneille

                    Huoli oli että saako olla kohta kantta irrottamassa mutta kerran on normaalia niin hyvä näin.

                    Tänää tallilla kävin ja pikkasen oli nestepinta vajunu paisarissa, ei ihan alarajaan mutta pistin täyteen, pitää täyttää sitte jos vielä vajoaa.

                    Voishan sitä anturin jossain vaiheessa kokeilun vuoks vaihtaa että vaikuttaako mitään.

                    Tänään ajoin 72km ja ei ollut mitään ongelmia, ei seilannu lämmöt ja nestepinta koko ajan samassa kohdassa paisarissa + että hyvin oli lämmintä.
                    Last edited by lesentso; 05-01-2013, 01:38.

                    Comment

                    • jtonis
                      Newbiemmer
                      • Nov 2012
                      • 8
                      • Helsinki

                      Neuvoja kaivataan

                      Eli -97 328i coupe olisi kyseessä ja juuri jäähdytin ja termostaatti vaihdettu ilmattu normaalisti ja limupullo tyyliin keula ylhäällä myös. lämmöt nousee puoleen väliin mittarissa. mutta se mikä häiritsee nyt niin kylmänä nestepinta jäähdyttimessä sentin alle kylmän tasolla mutta lämpimänä nostaa pinnan ihan korkin tasolle eikö se lämpimänä kuitenkin olisi vain noin 5 senttiä kylmän yläpuolella? Korkki myös uusi. :think

                      Jos lisään viivan tasolle ajelen töihin niin korkin ympärillä pieniä roiskeita kun pääsen töihin 25 km ja pinta asettuu kylmänä tonne alle sentin kylmän viivasta

                      Laitan tänään vanhan korkin tilalle töihin lähtiessä ja katson onko eroa?

                      Onko ideoita mikä aiheuttaa tämän?

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11108
                        • Oulu

                        Vähän vaikuttas että ilmaa on jääny vielä järjestelmää. Sen 5cm se normaalisti nousee siitä cold viivalta ylöspäin. Onko muovinen termarikotelo? Siihen helposti tulee halkeema, kun kiristää liian tiukkaan sen ison pultin ja sitä kautta voi päästä ilmaa.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • jtonis
                          Newbiemmer
                          • Nov 2012
                          • 8
                          • Helsinki

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Vähän vaikuttas että ilmaa on jääny vielä järjestelmää. Sen 5cm se normaalisti nousee siitä cold viivalta ylöspäin. Onko muovinen termarikotelo? Siihen helposti tulee halkeema, kun kiristää liian tiukkaan sen ison pultin ja sitä kautta voi päästä ilmaa.
                          on muovinen/bakeliitti termarikotelo täytyy tarkistaa ulos ei ainakaan nesteitä vuoda tai ainakin on ihan kuiva ympäriinsä termarikotelo.

                          Comment

                          • jtonis
                            Newbiemmer
                            • Nov 2012
                            • 8
                            • Helsinki

                            Oli ilmeisesti uusi korkki risa kun vaihdoin vanhan takasin nyt toimii niinku pitää pinta kylmänä rajassa ja lämpimänä sen 5 cm yläpuolella.

                            Comment

                            • Allianz
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 386
                              • Vantaa

                              Kiitokset Hemi:lle ja muille aiheesta kirjoittaneille!

                              Z3 m52b28

                              Kolmevuotta sitten vaihdoin vesipumpun ja termostaatin. Ensimmäisenä talvena tuli huomattua, että eihän tämä vessa juurikaan lämpene. Valoissa sai pitää 3000rpm kunnon pakkasilla saadakseen lämpöä tupaan. "Winter-kitin" (pahvi keulalle konehuoneen puolelle) asennuksen jälkeen rupesi normaalissa yli 60kmh ajossa tulemaan siedettävästi lämpöä, eikä maanteilla tarvinnut palella.

                              Täältäkin foorumilta asiasta yritin lueskella, kun pieneen päähän ei mahtunut että 1.9 z3 oli kuin sauna talvellakin tarvittaessa ja 2.8 z3 lähempänä jääkarhun persreikää. Muutamia kohtalotovereita asiassa oli ja alistuin siihen että nämä eivät lämpene talvisin. 3-vuotta tuli näin ajettua. Tähän syynä allekirjoittaneen puutteellisesti aikanaan tekemä ilmaus. Onneksi/toivottavasti kannessa ei ollut ilmataskuja ja vain sisätilan alhaiset lämpötilat olivat ongelmana talvisin.

                              Eilen päätin vaihtaa öljyt ja jäähdytysnesteet. Ja tätä topicia täältä lueskelin. Öljyt nyt vaihtuivat rutiinilla mutta jäähdytysnesteet nostivat kylmän hien jo niskaan. Ensin ajattelin, että järjestelmä tyhjenee jäähdyttimen alaropusta. Joku litrahan sieltä poikineen tuli, jonka jälkeen ylä ja alavesiletkut irti=litra lisää. Paisuntasäiliöhän ei näillä toimenpiteillä tyhjenekään vaan se imettiin tyhjäksi. Jokatapauksessa noin 3litraa +/- litroja sieltä tuli ei kuitenkaan lähellekään sitä n. 10litraa mitä pitäisi. Mieleen juolahti kaamea ajatus, että olen tyhjänä ajellut vaikka olen paisariin sillointällöin vilkaissut, mutta kun se ei tyhjene vaikka isommat letkut irrottaisi. Sitten tajusin, että lohkohan ei tyhjenekään edellämainituilla toimenpiteillä ja aina aikaisemmin jäähdytysnesteen vaihtoihin on kuulunut minulla vesipumpun vaihto jonka yhteydessä lohkostakin suurempi osa pihalle tulee. Ei muutakuin tyhjennysroppu auki ensin tietenkin tarkistus, että uusi alumiiniprikka löytyi pajalta. Sieltä sitten saatiinkin suurinpiirtein loput uupuvat litrat valuteltua osin käsivartta pitkin kainaloon.

                              Roput ja letkut kiinni ja reilun tunnin ilmailin letkua puristellen keula reilusti tunkilla ilmassa. Välillä käyttäen reilummilla kierroksilla. Tulihan niitä kuplia pitkän aikaa. Lopulta saavuin sen tason, että sisältä rupesi tulemaan tyhjäkäynnilläkin niin kuumaa ilmaa, että melkein sormet paloivat. Moottorin lämmöt eivät missään välissä nousseet yli puolenvälin. Lämpötilan säädindäkin käytin välillä asennossa kylmä. Tiedä sitten onko tällä mitään merkitystä.

                              Illalla vielä tätä ketjua luin lisää ja halusin saada täyden mielenrauhan ja rakensin aamulla tämän pullopatentin ja keula niin jyrkästi ylämäkeen kuin puskurin toleranssi antoi myöden. Nestettä ei enää juurikaan sisään mennyt, mutta kuplia tuli vielä muutamia alkuvaiheessa. Jeesusteippi piti hyvin noin puolituntia, kunnes rupesi lämpötilan nousun myötä päästelemään läpi.

                              Koeajolenkki yhtäjuhlaa luonnollisesti koneenlämmöt pysyivät normaalina, mutta kabiiniin sai oikeasti kuumaa ilmaa jo tyhjäkäynnillä ja alle 2000rpm ajellessa. Tarkeni ajaa kattoauki näilläkin säillä. Nyt vain pitää toivoa, että kaikki roput ja klemmarit pitävät avauksen jälkeenkin.
                              Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
                              ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
                              "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Eli kennossa on ollut ilmatasku.
                                Kyllä noissa tarkenee ihan yhtä hyvin kuin muissakin kunhan kaikki on kunnossa
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎