Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koliseeko e36? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ot8
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 81
    • Lahti

    Originally posted by M1cc0 View Post
    Kovaa kiihdyttäessä pitävällä alustalla ja vaihtaessa 2 vaihteelle kuulostaa siltä että joku yrittää lekan kanssa tulla pohjasta läpi. Käytin auton katsastuksessa viime viikolla ja ainakin 2 apurungon takimmaista isoa puslaa entiset... Tiettävästi apurungon irroitus edessä joten sama vaihtaa kaikki apurungon puslat kerralla :think Juubilla oli hyvät kuvat ja ohjeet, MUTTA onko apurungon irrottamiseen helpompaa tapaa kuin purkaa koko takapää atomeiksi? Esim lähteekö koko apurunko pyörän tuentojen ja pyörän navan kanssa yhtenä pakettina nätisti lattialle? Jos puran kaiken irti mitä Juubi oli purkanut niin tuntuu että samalla vaihtuisi kaikki puslat mitä auton peräpäästä vain löytyy...

    Auto on -01 325i e46 joten ilmeisesti ei eroa huomattavasti Juubin ohjeista joissa autona oli -91 325i e36?
    Saat alas koko taka-akseliston kerralla, kun irrotat takakynkät korista (3 pulttia per puoli) ja apurungon korista. Ensin toki pakoputken takaosa pois ja kardaani irti perästä, jarrusatulat+abs/kuluneisuusantureiden johdot irti. Sitten tunkilla koko paketti alas. Suosittelen kuitenkin samalla vaivalla vaihtamaan kaikki mahdolliset puslat esim. strongflexeihin ja tarvittaessa hitsillä/koriliimalla vahvikkeet apurungon kiinnityspisteisiin (en tiedä kuinka välttämätön toimenpide E46:ssa).
    F31 320iX Schwarz II
    E39 530iA Cosmosschwarz metallic
    E36 328i Moreagrün metallic

    Entiset:
    E36 316i Alpinweiss II
    E36 323ti Titansilber metallic

    Comment

    • M1cc0
      Newbiemmer
      • Sep 2014
      • 3
      • Oulu

      Päivän purku-urakka takana ja nyt lepää apurunko perämurikan kans lattialla.. Nätti homma purkaa muuten että pakoputken laippaliitos umpiruosteessa (rälläkällä ja puukkosahalla pultit poikki leikkaamalla lopulta irtos) ja käsijarruvaijereiden irroittaminen pyörännavasta täyttä hel***ttiä Jarrusatulat irti ja kiinni iskareihin roikkumaan ja tieten piuhat irti pistokkeista. Otin vetonivelet irti perän vetolaipasta ja irrotin poikittaistuista pyörännavan "kehdon". Vielä pitkittäis tuen 3 pulttia irti korista ja iskarin alapäät irti niin AVOT johan tipahti nätisti alas.

      Apurungon etummaiset isot puslat aivan loppu muut ihan ok kunnossa..

      Orkkis puslat kävin hakemassa ja pitäs huomenna alkaa värkkään paikalle mikäli vain menee kierretanko/hylsy viritelmällä... Kaikki apurungon puslat lähtee vaihtoon vaikka eivät vaihdon tarpeessa vielä ehkä olekaan mutta eipä tuota apurunkoa joka viikko jaksa alkaa irrottamaan. Ei ollu onneks rungosta ratkennut eli ei tarvi sinne alkaa omia viritelmiä tekeen

      Ei muuten lähtenyt käsijarruvaijerit kahvanpuolelta irrottamalla ja läpi vetämällä niin kuin joku oli tänne kirjoittanut... Jumii kiinni apurungon läpivientiin eikä tullut läpi...

      Millä kardaaniakseli on kiinni perämurikassa muuten kuin niillä 4 pultilla laipassa kun ei hievahtanutkaan eteenpäin vaikka kuinka yritin? Meneekö boorille perän puolelta ja jumahtanut siihen vai?:think

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11122
        • Oulu

        Se kardaani on varmaan vaan ruostunu perään kiinni. Varovasti naputtelee, niin kyllä se irtoaa. Ne käsijarrun vaijereitten läpiviennit ei oo missään apurungossa, vaan semmosissa pienissä peltilipareissa ja ne saa irti yhdellä pultilla

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • M1cc0
          Newbiemmer
          • Sep 2014
          • 3
          • Oulu

          Menee muuten e46 vaijerit läpi apurungosta en tiedä miten e36 on kiinnitetty voin pistää kuvan ko vain kerkeen mutta eipä se suuri murhe ole ko sen tietää.. Luultavasti pitäs tulla vaijerit vetämällä läpi mutta mahtaa olla läpivientiputki ruosteessa ja karstassa sen verran ettei onnistu ihan kevyesti niin olkoot kiinni kerta ei ole tarkoituksena vaihtaa..

          Jep ja olihan se korroosio iskeny kardaanin ja perän väliin että piti tosissaan vääntöraudalla ja vasaralla auttaa liikkeelle mutta kyllä se antautu lopulta

          Comment

          • 4llu-
            BTCF Member
            • Jul 2010
            • 1061
            • Esbo

            Originally posted by M1cc0 View Post
            Menee muuten e46 vaijerit läpi apurungosta en tiedä miten e36 on kiinnitetty voin pistää kuvan ko vain kerkeen mutta eipä se suuri murhe ole ko sen tietää.. Luultavasti pitäs tulla vaijerit vetämällä läpi mutta mahtaa olla läpivientiputki ruosteessa ja karstassa sen verran ettei onnistu ihan kevyesti niin olkoot kiinni kerta ei ole tarkoituksena vaihtaa..

            Jep ja olihan se korroosio iskeny kardaanin ja perän väliin että piti tosissaan vääntöraudalla ja vasaralla auttaa liikkeelle mutta kyllä se antautu lopulta
            Oletko varma ettei ole käsijarrukahva jäänyt ylös? itselläni oli käynyt näin kun irrotin vaijereita ja ei lähtenyt, sitten kun laski kahvan alas niin lähti ihan kevyellä nykäisyllä..
            Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
            Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
            Harley Davidson Dyna Streetbob -08

            Ex. M140i -17
            Ex. 430D -14
            Ex. F20 M135i -15

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11122
              • Oulu

              Aa joo oletin että kyseessä on e36, kun e36 puolella kirjoittelet.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Sturbi
                Newbiemmer
                • Jun 2013
                • 10
                • Harjavalta

                Mikä mahtaa olla menossa omasta 323 E36:sesta, kun kiihdyttäessä kovaa alkaa peräpäässä kolisemaan ja tuntuu persiissä kun hakkaa oikeen? Kolina alkaa jossain 3-4t rpm kohdalla ja jatkuu loppuun asti 1. ja 2. vaihteella.

                Kolina on tuntunut jo melkein vuoden kun olen omistanut auton ja nyt se on hieman koventunut (alussa kolisi vain välillä). Katsastuksessakaan ei mitään sanottu. Perä ainakin näytti päällepäin olevan vielä talvella kiinni, kun vaihdettiin vetaria.

                Normaalissa ajossa ei mitään ylimääräisiä kolinoita huomaa, vain kovaa kiihdyttäessä pienemmillä vaihteilla..
                ex: Technoviolet M-Sport E36 323Ci -96
                Topaz Blue E46 323Ci -00

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16460
                  • Asikkala

                  Originally posted by Sturbi View Post
                  Mikä mahtaa olla menossa omasta 323 E36:sesta, kun kiihdyttäessä kovaa alkaa peräpäässä kolisemaan ja tuntuu persiissä kun hakkaa oikeen? Kolina alkaa jossain 3-4t rpm kohdalla ja jatkuu loppuun asti 1. ja 2. vaihteella.

                  Kolina on tuntunut jo melkein vuoden kun olen omistanut auton ja nyt se on hieman koventunut (alussa kolisi vain välillä). Katsastuksessakaan ei mitään sanottu. Perä ainakin näytti päällepäin olevan vielä talvella kiinni, kun vaihdettiin vetaria.

                  Normaalissa ajossa ei mitään ylimääräisiä kolinoita huomaa, vain kovaa kiihdyttäessä pienemmillä vaihteilla..
                  Kardaanin rättinivel ?

                  Comment

                  • Sturbi
                    Newbiemmer
                    • Jun 2013
                    • 10
                    • Harjavalta

                    Noh, tarvii tutkailla sitten kun pääsee auton alle kunnolla. Olisko siihen mitään keinoa testata tai miten voin todeta että se on paskana? Onko millanen homma vaihtaa?
                    ex: Technoviolet M-Sport E36 323Ci -96
                    Topaz Blue E46 323Ci -00

                    Comment

                    • erä-koira
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2011
                      • 541
                      • peräkylässä

                      otat kartaanista kiini ja kokeilen heiluuko ylös ja alas
                      NO FOODS NO FARMS

                      Onneks ostin bmw kun opelit kuulema hajoaa vesi sateessa
                      e39 523i vm:97

                      Comment

                      • pazq
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 3167
                        • 47200

                        Kyllä ne ihan silmällä näkee jos on tommosessa kolinakunnossa jo. Rättilaippa saattaa olla jo aika murusina ja narunpätkät sojottaa miten sattuu. Jos on kannatinlaakeri niin jos on ihan velttona se kumi niin vaihtoon vaan. Ei ole kummankaan vaihto nenänkaivamista kummempaa jos osaa pitää avainta kädessa..

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          Mitkä on ohjearvot M3/M-sport alustan pyöränkulmille?

                          Pitäiskö etenkin edessä pyrkiä saamaan pyörät mahdollisimman pystyyn, kuten esim. e39 kanssa matalaprofiilien kanssa?


                          Renkaat 17" 235/40 ja 265/35. Alustassa kaikki puslat uutta (sronflexia) ja 3,2 M3 yläpäät edessä, eli varmaan ohjearvoihin menee helposti, mutta mietin olisiko parempi laittaa pyörät pystympään ja ostaa varuille ohemmat tolppaan tulevat pultit etupään varalle suuntaukseen mukaan. :think
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • C'mon_maik
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 73
                            • JKL

                            Ohjearvoja nyt muista, mutta tällaisilla kävi pirssi hyvin käteen talvella ja kesäksi sitten lisää -camberia ja etuauraus nollaan (koska ratapäivät). Toki korkeuttakin tulee kans muutettua.

                            Etumus
                            Camber: -2.20' /puoli
                            Caster: 5 tai 6 astetta en juuri nyt muista
                            Kokonaisauraus: 0.10'

                            Takamus
                            Camber: -1.50' / puoli
                            Kokonaisauraus: 0.20'

                            Tääkin on niin siitä kiinni mitä haluaa. Stance, track, economy u name it... :think
                            Bostongrün E36 328i coupe M-sport

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Meinasin että ois mukava ajella ja mahdollisesti vetopitoa enempi. Eli sillä mietin jos joutuu laittaa pystympään takaset, käsittääkseni tämä auttaa hivenen siihen.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16460
                                • Asikkala

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Meinasin että ois mukava ajella ja mahdollisesti vetopitoa enempi. Eli sillä mietin jos joutuu laittaa pystympään takaset, käsittääkseni tämä auttaa hivenen siihen.
                                Mikä rengas/vanne takana ? Jos vakiokaaret niin 8x17 et35 + 225/45 täytyy camber olla vähintään 2 astetta, muuten ottaa kiinni. Et 40 saa olla vaikka norsu peräkontissa, ei ota koskaan kiinni.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎