Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16328
    • Leppävirta

    Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
    Luotan tähän ja en tilaa niitä ollenkaan.

    Sitten noita osia ei saa Schmiedmannilta, niin onko jotain muuta vaihtoehtoa? Ite en ainakaan muilta nettisivuilta löytänyt, vaikka kuinka etsin. Vai pitääkö odottaa 7-14 työpäivää?



    Nuokin rikat varmaan löytyisi vaikka Motonetistä, mutta kun en tiedä minkä kokoisia nuo ovat?



    Sama tuolle mutterille?



    Tuokin on loppu.
    Soita KL-varaosille ja kerrot osanumerot.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16371
      • Asikkala

      Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
      Luotan tähän ja en tilaa niitä ollenkaan.

      Sitten noita osia ei saa Schmiedmannilta, niin onko jotain muuta vaihtoehtoa? Ite en ainakaan muilta nettisivuilta löytänyt, vaikka kuinka etsin. Vai pitääkö odottaa 7-14 työpäivää?



      Nuokin rikat varmaan löytyisi vaikka Motonetistä, mutta kun en tiedä minkä kokoisia nuo ovat?



      Sama tuolle mutterille?



      Tuokin on loppu.
      Mihin rikat ja mutterit tulee ? Ja tuo muovinen pölysuoja(t) vaikka purkuautosta, tosin käykö tuokaan tuning-tolppaan ?

      Comment

      • Spiddu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 3565
        • Nla

        Mitä haittaa tai hyötyä on laittaa 80 asteinen termari autoon?
        BMW E90 330dA 2007
        BMW F30 330e 2017

        Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
        e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da

        Comment

        • BiltemaMotorWork
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2013
          • 460
          • Joensuu

          Originally posted by jr66 View Post
          Mihin rikat ja mutterit tulee ? Ja tuo muovinen pölysuoja(t) vaikka purkuautosta, tosin käykö tuokaan tuning-tolppaan ?
          saattaa kuulostaa koomiselta, mutta en oikeastaan ihan varmasti vielä tiedä mihin ne tulee. Cucco nuo osat miulle listasi, veikkaan, että Yks rikka ja mutteri tulee siihen osaan, joka kiinnitetään alatukivarteen ja toinen mutteri koiranluuhun. (?)

          ja voiko joku selvittää, käykö nuo pölysuojat tuning-toloppaan?

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16371
            • Asikkala

            Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
            saattaa kuulostaa koomiselta, mutta en oikeastaan ihan varmasti vielä tiedä mihin ne tulee. Cucco nuo osat miulle listasi, veikkaan, että Yks rikka ja mutteri tulee siihen osaan, joka kiinnitetään alatukivarteen ja toinen mutteri koiranluuhun. (?)

            ja voiko joku selvittää, käykö nuo pölysuojat tuning-toloppaan?
            Eli mutteri ja rikka ovat 9 ja 12 jolloinka koot näkyvät osalistassa ? http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...bilizer_front/ Mutteriksi käy normi M10 nyloc ja rikaksi miljoonalaatikosta löytyvä 10 mm. reiällä oleva, taisi tosin tuo rikka olla hieman paksumpi kuin kilopulttihyllystä löytyvä mutta... Ei tarvi välttämättä bmw-kauppaan lähteä noiden takia.

            Comment

            • Mulator
              Newbiemmer
              • Mar 2013
              • 2
              • Uusimaa

              Kone pitää kylmänä hieman kierroksia päällä alakierroksilla ja lämpimänäkin laskee kierrokset hieman viivellä. kone myös viheltää aika voimakkaasti siinä 2krpm eteenpäin. Ilmeisesti imuvuotoja pitäisi alkaa tilkitsemään ja hommaan liittyen olisi pari kysymystä. Moottori on siis m50b25. Tosiaan lisäilmaluistin putsailin jo ja samalla huomasin, että olisi ehkä aika vaihtaa vähän palikkaa imupuolelle. tuota isoa maffin-kaasuläpän välistä kurkkua oli joku jo kerennyt korjailemaan. Tosiaan saako tuota isoa kurkkua ostettua muualta kuin marmorilta? Tuleeko edullisemmaksi tilata jostain ulkomailta?

              Toinen kysymys koskee lisäilmaluistista ja muistaakseni huohottimesta tulevia letkuja ja niiden liitoksia tuohon isoon kurkkuun. Kuinka nuo kuuluu liittää tuohon kurkkuun. itsellä oli liimattu nuo muovisovitteet siihen kurkkuun jollain massalla, joka oli jo kerennyt muuttamaan olomuotoaan aika kivasti ja laitettu letkut kiinni klemmareilla sovitteisiin/liittimiin. Kannattaisiko laittaa esimerkiksi klemmari tai jollain kunnon liima tuon massan sijaan?
              Sovitteilla tarkoitan siis osaa nro.12 tässä kuvassa joita itsellä oli ainakin 2kpl erilaisia toisin kuin kuvassa :think http://ills.bmwfans.info/190.png

              Näyttää myös että venakopasta tuleva huohotinletkun liitos falskaa hieman. Muutenkin aika heppoisesti tuo on tuossa kiinni. Korjaantuu ilmeisesti, kun vaihdan tuon O-renkaan nro.2 tässä kuvassa http://ills.bmwfans.info/82.png

              Seuraava kysymys koskee lisäilmaluistista imusarjaan menevän kumikurkun liitosta imusarjan puolella. Luultavasti osa nro.9 kuvassa http://ills.bmwfans.info/juj.png
              Tämäkin liitos on aika heppoisesti kiinni. ilmeisesti yhdellä klipsillä? ja näyttää puhaltavan tuostakin läpi aika huolellisesti. Korjaantuu ilmeisesti uusimalla o-rengas nro.10?

              Onko muuten ihan normaalia että tuo imukurkku ja mitä nyt kaasuläpän läpi kurkistin niin imusarjakin oli hieman ruskean karstan peitossa sisältä. öljyähän tuo on mutta, kuuluuko sen kuinka paljon sitä saada kiduksiinsa tuota reittiä?

              Onko jotain muita paikkoja joista kannattaisi etsiä imuvuotoja?

              Olen kanssa miettinyt, että nykäisen koko imusarjan pois tieltä niin voisi tarkastaa ja uusia imusarjan tiivisteet ja saisi vähän tilaakin työskennellä. Minkämoinen läjä tiivisteitä tai muuta hilpetta kannattaisi uusia ja tarkastaa samalla, jos tähän ryhtyisi?
              Last edited by Mulator; 19-05-2014, 01:48. Reason: typ

              Comment

              • QUASIMODO
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2540
                • Pirkkala

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Viitataan taas FAQ:hun: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=66977

                Toki kuvalinkit on näköjään jo vanhentuneita.

                Etu camber säädetään siis vaihtamalla olkavarren ylempi pultti ohuempaan, niin sitä olkavartta saa kallistettua ja camberia muutettua. Auraus säätyy raidetangoista.

                Takana auraus säätyy liikuttamalla pitkittäisen tukavarren kiinnikkeitä korissa (osa 17). Ja camber säätyy alemman poikittaisen alatukivarren päässä olevasta epäkeskopultista. (osa 10)

                Kysytään vielä, että miten olette säätäneet camberia, niin että molemmilla puolilla on asteet yhtä paljon? Miten mitataan ilman "säätölaitteita"?:think
                Vien keskiviikkona oman autoni kulmien säätöön ja tämän jälkeen pitäisi mahdollisesti hieman kääntää campereita miinukselle, jotta vanteet mahtuu pyörimään raapimatta
                sigpic

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by QUASIMODO View Post
                  Kysytään vielä, että miten olette säätäneet camberia, niin että molemmilla puolilla on asteet yhtä paljon? Miten mitataan ilman "säätölaitteita"?:think
                  Vien keskiviikkona oman autoni kulmien säätöön ja tämän jälkeen pitäisi mahdollisesti hieman kääntää campereita miinukselle, jotta vanteet mahtuu pyörimään raapimatta
                  No miksei sitä voi säätää siellä säädön yhteydessä, en nyt ymmärrä.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11047
                    • Oulu

                    Niin eihän niitä kulmia oo pakko laittaa ohjearvoihin

                    Itse aina oon tehny niin, että oon säädelly camberit niin ettei raavi kaariin. Sitten säätöön ja ohjeet säätäjälle, että auraukset nollaan ja cambereihin kosketaan sen verran että on tasallaan kummallakin puolella. Menee vielä itte kattomaan siihen viereen, että homma onnistuu, vaikka se nyt sitä säätäjää monesti vituttaakin.

                    Jälkikäteen jos joudut säätään cambereita, niin siinä on taas se riski, että auraukset menee pieleen ja taas kuluu renkaat...

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • QUASIMODO
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2540
                      • Pirkkala

                      Originally posted by Supa View Post
                      No miksei sitä voi säätää siellä säädön yhteydessä, en nyt ymmärrä.
                      No tätäkin olen miettinyt:think

                      Nyt kun ei ole hajuakaan missä kulmassa renkaat ovat, joten en tiedä paljonko kumin yläosa tulee lähemmäs kaarta kun säädöt ovat kohdallaan:think

                      Täytyy varmaankin änkeä väkisin mukaan katsomaan säätöä ja tiedustella mitkä ovat nykyiset camberit edessä ja takana.
                      Sen mukaan sitten ohjeistaa takapäähän kevyesti miinus camberia:think

                      Mitkä ovat oikea arvot camberille?
                      Pitäisikö renkaat olla täysin suorassa? Paljonko negatiivistä camberia voi takana olla ettei renkaat kulu vielä ihan tolkuttomasti?

                      Lähtötietona:
                      Heitin eilen pienen lenkin uusilla kumeilla ja pientä kaariin ropsimista oli havaittavissa.
                      Max. 20km/h korttelin ympäri

                      Eli suuremmissa vauhdeissa ottaa kiinni kaareen varmasti "liikaa".
                      Ajatuksena oli säädättää kulmat ja tämän jälkeen tarkistaa tilanne uudelleen.
                      Mikäli tilanne ei pahene ihan tolkuttomasti, niin hieman negatiivistä camberia ja kaarimankelilla muutama milli lisää tilaa:think

                      Ei oo helppoo, ei

                      Edit. Pazi88:lta tulikin hyvä vinkki..
                      Eli jos kääntelisin edellisenä päivänä camberi miinuksille omin pikku kätösin, niin että raapisi mahd. vähän.
                      Huollossa sitten Camberit samoihin ja thäts it?
                      Mutta edelleen kuinka paljon camberi voi olla miinuksella, että renkaat ei kulu ihan julmetusti?
                      Last edited by QUASIMODO; 19-05-2014, 09:11.
                      sigpic

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11047
                        • Oulu

                        Originally posted by QUASIMODO View Post
                        Mitkä ovat oikea arvot camberille?
                        Pitäisikö renkaat olla täysin suorassa? Paljonko negatiivistä camberia voi takana olla ettei renkaat kulu vielä ihan tolkuttomasti?
                        Pikkusen pakkasella on se optimi, mutta ei se lisäcamberi nyt sitä rengasta syö, vaikka täällä siitä pelotellaankin. Oletuksena on kuitenkin että auraus on nollassa, eikä ohjearvossa. Kovaseinäisellä renkaalla toki lisää vetelyä, mutta esim. pehmeällä nankangilla ei mitään haittaa.

                        Näillä esim. on ajettu n. 15tkm:

                        Edessä camber n. -2.8 astetta


                        Takana n. -4 astetta:


                        EDIT ja vielä kolmaskin kuva. Camberia ei ehkä yhtä paljoa, mutta kilometrejä enemmän takana kuvan falkeneilla:
                        Last edited by Pazi88; 19-05-2014, 08:56.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3159
                          • 47200

                          Originally posted by Mulator View Post
                          Kone pitää kylmänä hieman kierroksia päällä alakierroksilla ja lämpimänäkin laskee kierrokset hieman viivellä. kone myös viheltää aika voimakkaasti siinä 2krpm eteenpäin. Ilmeisesti imuvuotoja pitäisi alkaa tilkitsemään ja hommaan liittyen olisi pari kysymystä. Moottori on siis m50b25. Tosiaan lisäilmaluistin putsailin jo ja samalla huomasin, että olisi ehkä aika vaihtaa vähän palikkaa imupuolelle. tuota isoa maffin-kaasuläpän välistä kurkkua oli joku jo kerennyt korjailemaan. Tosiaan saako tuota isoa kurkkua ostettua muualta kuin marmorilta? Tuleeko edullisemmaksi tilata jostain ulkomailta?
                          Tais olla marmorilla jonkun 12€ tuo haitariputki. Eli aika sama mistä hakee..vertaile vähän hintoja niin ei tarvitse ulkomailta alkaa tilailemaan.

                          Originally posted by Mulator View Post
                          Toinen kysymys koskee lisäilmaluistista ja muistaakseni huohottimesta tulevia letkuja ja niiden liitoksia tuohon isoon kurkkuun. Kuinka nuo kuuluu liittää tuohon kurkkuun. itsellä oli liimattu nuo muovisovitteet siihen kurkkuun jollain massalla, joka oli jo kerennyt muuttamaan olomuotoaan aika kivasti ja laitettu letkut kiinni klemmareilla sovitteisiin/liittimiin. Kannattaisiko laittaa esimerkiksi klemmari tai jollain kunnon liima tuon massan sijaan?
                          Sovitteilla tarkoitan siis osaa nro.12 tässä kuvassa joita itsellä oli ainakin 2kpl erilaisia toisin kuin kuvassa :think http://ills.bmwfans.info/190.png

                          Näyttää myös että venakopasta tuleva huohotinletkun liitos falskaa hieman. Muutenkin aika heppoisesti tuo on tuossa kiinni. Korjaantuu ilmeisesti, kun vaihdan tuon O-renkaan nro.2 tässä kuvassa http://ills.bmwfans.info/82.png
                          Ne muoviholkit tulee vaan painamalla paikalleen ilman klemmareita/liimoja. Ja yläpään tiivistesarjan tilaamalla, saat sinne ne kaikki o-renkaat suuttimet mukaanlukien. Kannattaa ottaa se imusarja pois vaikka persehomma onkin..
                          Originally posted by Mulator View Post
                          Seuraava kysymys koskee lisäilmaluistista imusarjaan menevän kumikurkun liitosta imusarjan puolella. Luultavasti osa nro.9 kuvassa http://ills.bmwfans.info/juj.png
                          Tämäkin liitos on aika heppoisesti kiinni. ilmeisesti yhdellä klipsillä? ja näyttää puhaltavan tuostakin läpi aika huolellisesti. Korjaantuu ilmeisesti uusimalla o-rengas nro.10?

                          Onko muuten ihan normaalia että tuo imukurkku ja mitä nyt kaasuläpän läpi kurkistin niin imusarjakin oli hieman ruskean karstan peitossa sisältä. öljyähän tuo on mutta, kuuluuko sen kuinka paljon sitä saada kiduksiinsa tuota reittiä?

                          Onko jotain muita paikkoja joista kannattaisi etsiä imuvuotoja?

                          Olen kanssa miettinyt, että nykäisen koko imusarjan pois tieltä niin voisi tarkastaa ja uusia imusarjan tiivisteet ja saisi vähän tilaakin työskennellä. Minkämoinen läjä tiivisteitä tai muuta hilpetta kannattaisi uusia ja tarkastaa samalla, jos tähän ryhtyisi?
                          Sinnehän menee sitä öljymäihää aijan saatossa ja pienet määrät pölyä ja se näyttää aika sontaselta. Sit kun on osat irti niin pese jollain ne niin ei häiritse edes omaa mieltä se mäihä siellä... Ei siellä montaa letkua ole mitkä voi vuotaa mutta sitäkin tärkeemmät, ettei ne vuoda.

                          Comment

                          • QUASIMODO
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 2540
                            • Pirkkala

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Pikkusen pakkasella on se optimi, mutta ei se lisäcamberi nyt sitä rengasta syö, vaikka täällä siitä pelotellaankin. Oletuksena on kuitenkin että auraus on nollassa, eikä ohjearvossa. Kovaseinäisellä renkaalla toki lisää vetelyä, mutta esim. pehmeällä nankangilla ei mitään haittaa.
                            Paljonko ohjearvo?

                            Miksi aurausta ei aseteta ohjearvoon, vaan nollaan?
                            sigpic

                            Comment

                            • Jespaa
                              BTCF Member
                              • Aug 2013
                              • 88
                              • Vaasa

                              Perjantaina kävi auto vikakoodien luvussa ja lambda täysin pimeenä, sehän nyt olikin jo lähes selvää kulutuksesta katsottuna. Schmiedmannilta osanumerolla sain oikean osan (luulisin ainakin) hintaan 114e, mahtaisikohan ebaystä löytää kuinka paljon halvemmalla? Vielä ei ole tärpännyt, vaikka osanumerolla olen hakenut ja ties millä, aina jokainen ilmoitus sanoo että ei sovi autooni kun tiedot on laittanut. :think
                              Ex: BMW 320iA -92

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11047
                                • Oulu

                                Originally posted by QUASIMODO View Post
                                Paljonko ohjearvo?

                                Miksi aurausta ei aseteta ohjearvoon, vaan nollaan?
                                En tiedä tarkkaan, mutta tuosta mun lapusta näkee kai jotain:

                                Tässäkin kyllä on vielä vähän liikaa aurausta, ja jouduin säätämään vielä pienemmäksi.

                                Siksi nollaan, koska jos sulla on esim. takana tuo camber monta astetta pakkasella ja aurausta on reilun asteen verran, niin muutaman tuhannen kilsan jälkeen sulla on renkaat siliänä. Se ohjearvo auraukselle on siksi tuon, koska perus pullakumeilla aurauksella saadaan menoon vakautta, eikä se sen kummemmin vaikuta renkaiden kulumiseen.

                                Mutta tuossakin lapussa kun lukee, että taka camber on ohjearvojen sisällä vielä -2 asteen camberilla ja 1.5 asteen aurauksella, niin aivan varmasti sulla on äkkiä kumit siliänä, jos noita käytetään.

                                Nyrkkisääntönä sanoisin, että joko camber tai auraus lähelle nollaa. Camber karvan verran pakkaselle ja auraus karvan verran plussalla. Omasta setupista riippuen sit se että kumpaan pyritään. Kohtuu korkuisella alustalla ja perus raapimattomilla kumeilla kannattaa mennä mahdollisimman pienellä camberilla. Mutta sitten kun ei haluta/voida käyttää alle asteen cambereita, on ne auraukset laitettava lähelle nollaan, ettei renkaat kulu liikaa (varsinkin sisältä).

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎