Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    Se pitää sen mukaan mennä mikä tarra siinä tehostajan säiliön korkissa on. Vääräntyyppisellä öljyllä tulee vahinkoa.
    Tyypillisesti ns. cold climate version autoissa on CHF. Omaan vaihdoin tehostinöljyt ja korkissa luki chf only, vihreä tarra. Sitä laitoin tilalle. Väri kellertävä.
    Last edited by Antti O; 30-12-2015, 14:02.

    Comment

    • Jygga
      BTCF Member
      • May 2013
      • 197
      • Oulu / Kainuu

      Juu tiedän kyllä että ei saa sotkea eri öljyjä keskenään mutta saahan sen vaihtaa atf --> chf jos tyhjentää järjestelmän huolellisesti. Minulla se on joka tapauksessa edessä kun hammastangon vaihdan, ja öljytkin menee uusiksi ettei jää metallisilppuja vanhasta tangosta.

      Pointtina nyt siis se että mikä on paras mahdollinen öljy. Tyhjennän järjestelmän ja laitan parasta.

      3 eri laatua ATF kokeiltu, ei eroja juurikaan mutta toisaalta ei ole ollut tuo hammastanko kunnossa. Jostain luin että ATF hyytyy totaalisesti -30c lämpötilassa vaikka muuten hyvää tavaraa onkin ja sitä en soisi tapahtuvan kun pistän koko järjestelmän uusiksi.

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        Operating Fluids vuodelta 2007 täällä: KLIK. Siellä todetaan sivulla 43 seuraavaa:

        3.0 Ball and Nut or Rack and Pinion Power Steering
        Only reputable brand Automatic Transmission Fluid (ATF) of Dexron® III formulation may be used for the power steering and power steering pump.

        In case of brief hydraulic noise after starting at low outside temperatures, we recommend replacing the red ATF with green CHF or LHM oil (see below).


        Neloskohdassa sanotaan:

        Countries with very low outside temperatures (e.g. Canada) had their power steering systems filled at the factory with Pentosin CHF 7.1 since 9/87 through 9/91. This is also to be used on vehicles built before 9/87.

        Since 9/91, vehicles now use Pentosin CHF 11S instead of CHF 7.1.

        Pentosin CHF 7.1 BMW Part No. 81 22 1 468 879
        Pentosin CHF 11S BMW Part No. 82 11 1 468 041

        These cars are marked with a pertinent label located close to the oil tank.

        LHM oils (green color) of the following manufacturers may also be used instead of Pentosin (CHF 7.1):
        Shell LHM
        Castrol LHM
        Exxon LHM

        The mixing of CHF, LHM oils and ATF is not permitted.

        CHF 11s öljyä on käytetty myös SMG-laatikoissa ko. dokumentin mukaan.

        Pentosin CHF 11s spec sheet: KLIK.

        Kinematic viscosity at -40°: 1000 mm²/s
        Pour point: -57° C

        Shell LHM-S spec sheet: KLIK.

        Viscosity at -40°: 1000-1200 mm²/s
        Pour point: > -55°

        Hyvin samanlaisia ovat CHF 11s ja Shellin LHM-S.

        Jos nyt olisi mahdollisuus valita, ottaisin ATF:n tilalle CHF 11s:n. Ei kyllä ole ollut ATF-öljyn kanssa ongelmia, öljyt on tosin vaihdettu eikä menty life time fill:nä.

        Comment

        • Jygga
          BTCF Member
          • May 2013
          • 197
          • Oulu / Kainuu

          No niin, kiitoksia

          Comment

          • Dimas
            Bimmer Rookie
            • Dec 2012
            • 58
            • Rovaniemi

            Mitäs kaikkea tuossa moniurahihnan varrella on? Laturin alapuolella vasemmalla kolisee joku laite tai kiristin. Auto on 316 ja 2003.

            Comment

            • Baabylon85
              Bimmer Rookie
              • Feb 2006
              • 177
              • Äänekoski

              Täälläkin 330d ja temppuiluja virtojen kanssa. Joulu aaton aattona jätti pirssi cittarin parkkihalliin (huono pyöritys) ja varaosaputiikista uutta akkua hakemaan jolloin pyöritti nätisti ja samantien käyntiin. Seuraavana päivänä 40km ajoa jonka jälkeen taas vaivalloisesti käyntiin ja taas jäi kaupan pihaan, buusterilla taas vaivatta käyntiin. Maanantaina auto tutkittavaksi ja hutkittavaksi, oma veikkaus kohdistuu starttiin (hiilet lopussa?), kun seisotus ei tunnu vaikuttavan asiaan. Niin ja m57N taitaa olla konetyyppi -03 vuotinen pirssi siis.
              Last edited by Baabylon85; 01-01-2016, 19:51.

              Comment

              • Lundersson
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2009
                • 246
                • Kerava

                Originally posted by Dimas View Post
                Mitäs kaikkea tuossa moniurahihnan varrella on? Laturin alapuolella vasemmalla kolisee joku laite tai kiristin. Auto on 316 ja 2003.
                Jos laitteessa on ilmaistointi tulee rullia laturilta myötäpäivään;
                Ohjain-, ilmastoinnin-, ohjain-, kampura-, kiristin-, vesipumppu/ohjaustehostinrulla.
                Ilman ilmastointia; kampura-, kiristin-, vesipumppu/ohjaustehostinrulla

                Kertomuksesi perusteella jos meteli tulee keskimmäisestä (moniurahihnan selkäpuoli) kampuran ja pumppurullan välistä niin kyseessä on kiristin
                Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                ex 325 e30, 316ti e46

                Comment

                • roope465
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2013
                  • 33
                  • Valkeakoski

                  ideoita mikä vois vaivata sigun 330reetä? alkanut täristämään, varsinki kylmänä, semmoinen vähä resonointia muistuttava äänekäs tärinä kyseessä ja heti kun kaasuun koskee niin loppuu. Kojelauta/sisustan osat tsekattu ja niistä ääni ei lähde, alustassa ei väljyyksiä, moottoria päällisin puolin katsottu ja koiteltu eri paikkoja mutta äänen lähdettä ei tunnu löytyvän :think Auto käy kuitenkin äänestä huolimatta hyvin ja normaalisti. Yksi tuttu meinas tota kaksoismassavauhtipyörää mutta siihen en itse usko, jos se olisi rikki niin eikö ääni olisi "metallinen" ja muuttuisi kytkintä paineltaessa? voiko esim moottorin tukikumit tehdä moisen äänen jos ovat loppu?

                  E: 184hv mosalla ja reippaat 290tkm ajettu kampe
                  E46 330d sedan -00 cosmosschwarz metallic

                  E36 325i sedan -91 sterlingsilber metallic
                  E36 318is coupe -93 daytona violet
                  E91 320dA -06 diamand schwarz
                  E36 325i coupe -92 lagunengrun metallic
                  E39 523i sedan -96 glaciegrun metallic
                  E39 528i touring -97 oxfordgrun metallic
                  E36 325i coupe -92 schwarz ||
                  E39 528i sedan -98 biarritz blue

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    Todennäköisimmin tukikumi tai -kumit. Jos on kuskinpuoleinen, selviää näin: KLIK. Näkyy myös taskulampulla sopivasta kulmasta kun vilkaiset ensin osaluettelosta (KLIK, osat 7 ja 8) millaista puslaa etsit katseella. Nämä on alipaineohjattuja, jos sieltä on täysin räjähtänyt niin sen kyllä näkee silmämääräisesti. Jos kokeilet kaverin kanssa paikallaan, on syytä ottaa varovaisesti ettei flektin siivikko ota syylariin kontaktia.

                    Toinen vaihtoehto on värinänvaimennin (vibration damper, osa 1: KLIK) eli moniurahihnan vetopyörä moottorin edessä. Värinänvaimentimessa metallisen sisä- ja ulko-osan väliin leivottu kumia joka voi antaa periksi ajan saatossa --> ulkokehä pääsee pyörähtämään. Näkee kun nostaa auton etupäätä (vähintään pukeille tuettuna) ja purkaa pikalukoilla äänieristepohjalevyn irti.

                    Comment

                    • janne92
                      Newbiemmer
                      • Mar 2013
                      • 17
                      • nastola

                      Mikähän mahtaa olla tulipellin lähettyvillä olevan muoviputki haaran nimi. Siitä lähtee jäähdytys letkut ja meinaa vähän vuotaa nestettä siitä klemmarien juuresta. Saako osaa ihan tarvikkeena jostain vai täytyykö laittaa joku muu vastaava haara vaan letkujen väliin? Autona on 330i -04.

                      Comment

                      • Topittaja
                        Newbiemmer
                        • Aug 2015
                        • 27
                        • Helsinki

                        E46 323 airbag valo palaa ja lukia ilmoittaa vain suply voltage. Nollaamalla on poissa päivän ja syttyy sitten taas uudestaan. Salavalikosta katottuna latausjännite n.13,8v. Voisiko vika siis johtua siitä vai onko jollain ideoita mistä lähteä tutkimaan? Airbagin sulake ehjä myös.

                        Comment

                        • _jazze_
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 358
                          • Lohja

                          Mikähän on "ongelma" kun tuo 320d m47n koneella antaa vikakoodia kaikille hehkuille ja ohjausboksille, mutta auto lähti tänäänkin n.20 asteen pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä. (Tosin vasta kolmannella kun tajusin startata vähän pidempään. Kahdella ensimmäisellä lähti käyntiin, mutta sammui heti. Ensimmäiset starttaukset oli yhtä lyhyitä kun kesäsäällä.) Käyntikin oli heti melko rauhallista.:think
                          sigpic
                          BMW e36 320i cabriolet
                          BMW e36 325i sedan
                          BMW e23 728iA

                          VW Golf Variant 1.9tdi 4Motion
                          ex.Seat Leon 1.9tdi TS150, BMW e36 325ti, BMW e46 320dA, BMW e34 525i, BMW e46 320d touring, VW Golf mk II vr6t 4Motion, BMW e36 325i 4D, Opel Rekord -64, BMW e30 320i 4d 2,5

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            Paras paikka sijoittaa E46 koppasessa defa termini? Saiskohan hanskalokeron alle fiksusti..

                            Comment

                            • Alpina E34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1122
                              • Masku

                              Originally posted by Antti O View Post
                              Paras paikka sijoittaa E46 koppasessa defa termini? Saiskohan hanskalokeron alle fiksusti..

                              Meillä on siinä keskikonsolin sivulevyssä "kyljellään" Samassa paikkaa ollut jo E28, E34 ja nyt E46. Ei myöskään jää jälkiä ruuveista, kun levyn pinnassa on verhoilu"karva"
                              E34 Lenz 536ds -89

                              E34 osille tarve:
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                              Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                              Originally posted by T3
                              BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                              'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                              Comment

                              • MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3143
                                • Tampere

                                Originally posted by Antti O View Post
                                Paras paikka sijoittaa E46 koppasessa defa termini? Saiskohan hanskalokeron alle fiksusti..
                                Ostin aikanaan tämmöistä Bilteman tuotetta vastaavan lämppärin pidikkeen: KLIK. En muista ostopaikkaa, olisiko ollut AD-varaosamaailma mutta saman näköinen tuote.

                                Taivuttelin jalkoja ja hyllyä uuteen asentoon, Defan asennuslevy sujahti juuri näppärästi noiden kynsien alle kun niitä varovasti taivutteli. Asennuslevyn ja hyllyn väliin piti lisätä pari kuminpalaa jottei kombinaatio resonoi. Kangasteippiä pehmusteeksi jalkoihin. Vaatii jatkojohdon pistorasialta. Ei vähennä jalkatilaa etumatkustajalta. Toinen Defa jo menossa samassa telineessä. Asennus vapaasti kardaanitunnelin päälle takajalkatilaan osoittamaan ylöspäin: KLIK.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎