Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rhodry
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 3269
    • Siuntio

    Katottiin tänään Muurahaisen kanssa tota autoa, bensanpaineita nyt ei ajaessa pystytty kattomaan kun ei ollu sopivaa laitetta, mutta tyhjäkäynnillä ja kierroksilla oli ok. Lambdat on ok. Ilmeisesti se siis alkaa käymään laihalla isommilla kierroksilla, Antti voi noista tarkemmin kertoa kun mie unohdin jo suurimman osan

    Mutta:
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=377972

    Vikaahan on näköjään selvitelty jo kaks vuotta sitten ilman ratkasua. Meen huomenna sinne liikkeeseen vähän keskustelemaan tästä, mie en ihan hirveesti tee autolla mitään jossei sillä voi ajaa motarilla, kun suurin osa työmatkaa sattuu olemaan moottoritietä.
    BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
    Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
    E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by Rhodry View Post
      Katottiin tänään Muurahaisen kanssa tota autoa, bensanpaineita nyt ei ajaessa pystytty kattomaan kun ei ollu sopivaa laitetta, mutta tyhjäkäynnillä ja kierroksilla oli ok. Lambdat on ok. Ilmeisesti se siis alkaa käymään laihalla isommilla kierroksilla, Antti voi noista tarkemmin kertoa kun mie unohdin jo suurimman osan

      Mutta:
      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=377972

      Vikaahan on näköjään selvitelty jo kaks vuotta sitten ilman ratkasua. Meen huomenna sinne liikkeeseen vähän keskustelemaan tästä, mie en ihan hirveesti tee autolla mitään jossei sillä voi ajaa motarilla, kun suurin osa työmatkaa sattuu olemaan moottoritietä.
      Ootko kokeillut ilman maf ajaa? Toimiiko tuo kaasupohjassa kiihdytyksessä?
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Rhodry
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 3269
        • Siuntio

        Originally posted by HTK12 View Post
        Ootko kokeillut ilman maf ajaa? Toimiiko tuo kaasupohjassa kiihdytyksessä?
        En oo mutta senhän mie vaihdoin jo, ja testasin myös kolmeysin omalla ennen uuden ostoa.
        Muuten toimii hyvin kunhan ei aja 120km/h tai pidä kierroksia liian kauan yli 3000. Kokeilin aiemmin pysähdyksistä kiihdyttää punarajalle, ja ei ongelmaa. Valo ei siis syty heti kun 120 on mittarissa, vaan vasta jonkun ajan päästä. Päivästä riippuen voi ajaa joko 2 tai 20 km yli 120. Välillä sen vian saa päälle ihan vaan tyhjäkäynnillä pitämällä kierroksia yli 3k, välillä ei sekään aiheuta mitään.
        Ohittaminenkin onnistuu kun eka kiihdyttää tarpeeks vauhtia ja loppumatkan pitää kytkimen pohjassa
        BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
        Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
        E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by Rhodry View Post
          Katottiin tänään Muurahaisen kanssa tota autoa, bensanpaineita nyt ei ajaessa pystytty kattomaan kun ei ollu sopivaa laitetta, mutta tyhjäkäynnillä ja kierroksilla oli ok. Lambdat on ok. Ilmeisesti se siis alkaa käymään laihalla isommilla kierroksilla, Antti voi noista tarkemmin kertoa kun mie unohdin jo suurimman osan

          Mutta:
          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=377972

          Vikaahan on näköjään selvitelty jo kaks vuotta sitten ilman ratkasua. Meen huomenna sinne liikkeeseen vähän keskustelemaan tästä, mie en ihan hirveesti tee autolla mitään jossei sillä voi ajaa motarilla, kun suurin osa työmatkaa sattuu olemaan moottoritietä.
          Mietin tuossa tuota vaihdettua kampuran tunnistinta... kun lukiessani tuota aiempaa selvittelyä siellä lukee sen vaihdosta oireilleen tilalle ja nyt en oikein tiedä miten tuo ennen sitä käyttäytyi. Tunnistinhan on Hellan valmiste orginaalin sijaan.
          Miten herkkä MS43 on noille kampuran antureille? MS41 on aika armoton.

          Mutu-tuntuma sielussa sanoo että bensanpaine on OK

          Ja joo hankin kyllä pitkän letkun mittariin kun tässä ehdin
          Last edited by Muurahainen; 21-07-2020, 23:08.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by Rhodry View Post
            En oo mutta senhän mie vaihdoin jo, ja testasin myös kolmeysin omalla ennen uuden ostoa.
            Muuten toimii hyvin kunhan ei aja 120km/h tai pidä kierroksia liian kauan yli 3000. Kokeilin aiemmin pysähdyksistä kiihdyttää punarajalle, ja ei ongelmaa. Valo ei siis syty heti kun 120 on mittarissa, vaan vasta jonkun ajan päästä. Päivästä riippuen voi ajaa joko 2 tai 20 km yli 120. Välillä sen vian saa päälle ihan vaan tyhjäkäynnillä pitämällä kierroksia yli 3k, välillä ei sekään aiheuta mitään.
            Ohittaminenkin onnistuu kun eka kiihdyttää tarpeeks vauhtia ja loppumatkan pitää kytkimen pohjassa

            Voisi hyvinkin olla joku anturi ongelma tai sitten bensapumppu temppuilee välillä ja paineet tippuu -> hyytyy. Oletko kokeillut reilumpaa kiihdytystä esim. motarin rampilta? Ilta/yö aikaan kun ei ole juuri liikennettä, reilusti kaasu pohjassa rampilta kokeilemaan hyytyykö kesken kiihdytyksen. Tässä toki pitäisi olla sen bensanpainemittari kiinni tai sitten katsoa vaikka torquella tms. lambda arvoja, niin näkee riittääkö siellä polttoaine.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Rhodry
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 3269
              • Siuntio

              Originally posted by HTK12 View Post
              Voisi hyvinkin olla joku anturi ongelma tai sitten bensapumppu temppuilee välillä ja paineet tippuu -> hyytyy. Oletko kokeillut reilumpaa kiihdytystä esim. motarin rampilta? Ilta/yö aikaan kun ei ole juuri liikennettä, reilusti kaasu pohjassa rampilta kokeilemaan hyytyykö kesken kiihdytyksen. Tässä toki pitäisi olla sen bensanpainemittari kiinni tai sitten katsoa vaikka torquella tms. lambda arvoja, niin näkee riittääkö siellä polttoaine.
              Ei oo ollu ongelmaa kiihdyttäessä.
              BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
              Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
              E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by HTK12 View Post
                Voisi hyvinkin olla joku anturi ongelma tai sitten bensapumppu temppuilee välillä ja paineet tippuu -> hyytyy. Oletko kokeillut reilumpaa kiihdytystä esim. motarin rampilta? Ilta/yö aikaan kun ei ole juuri liikennettä, reilusti kaasu pohjassa rampilta kokeilemaan hyytyykö kesken kiihdytyksen. Tässä toki pitäisi olla sen bensanpainemittari kiinni tai sitten katsoa vaikka torquella tms. lambda arvoja, niin näkee riittääkö siellä polttoaine.
                Originally posted by Rhodry View Post
                Ei oo ollu ongelmaa kiihdyttäessä.
                Ja se lenkki mikä ajeltiin niin näytti että lambdatkin seuraavat nätisti ja ei mene laihalle kiidytettäessä. Toki ei ollut kovin raskaita kiihdytyksiä kyseessä.

                Myöskään adaptiot eivät oikein tue sitä että pääsisi laihalle.

                Comment

                • Rhodry
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 3269
                  • Siuntio

                  Kävin tossa edelliseltä omistajalta hakemassa vanhat nokan anturit ja kampiakselin anturin. Kuulemma siis tätä vikaa ei ollu ennen sen kampianturin vaihtoa, joten testaan nyt noilla orkkisantureilla.
                  BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
                  Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
                  E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Ja se lenkki mikä ajeltiin niin näytti että lambdatkin seuraavat nätisti ja ei mene laihalle kiidytettäessä. Toki ei ollut kovin raskaita kiihdytyksiä kyseessä.

                    Myöskään adaptiot eivät oikein tue sitä että pääsisi laihalle.
                    Kaasupohjassa ei moottori opi uusia adaptaatioita, vaan mennään niillä aiemmin opituilla. Vaikka menisi laihalle pidemmässä kiihdytyksessä kun soppa loppuu, ei ne adaptaatioit sitä välttämättä näytä, jos muuten ei mene laihalle.

                    Originally posted by Rhodry View Post
                    Kävin tossa edelliseltä omistajalta hakemassa vanhat nokan anturit ja kampiakselin anturin. Kuulemma siis tätä vikaa ei ollu ennen sen kampianturin vaihtoa, joten testaan nyt noilla orkkisantureilla.
                    No ei olisi ensimmäinen kerta kun tarvike anturit ei toimi kunnolla. Jos se alkoi noiden vaihdon jälkeen, niin vika voi hyvinkin olla niissä.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Kaasupohjassa ei moottori opi uusia adaptaatioita, vaan mennään niillä aiemmin opituilla. Vaikka menisi laihalle pidemmässä kiihdytyksessä kun soppa loppuu, ei ne adaptaatioit sitä välttämättä näytä, jos muuten ei mene laihalle.



                      No ei olisi ensimmäinen kerta kun tarvike anturit ei toimi kunnolla. Jos se alkoi noiden vaihdon jälkeen, niin vika voi hyvinkin olla niissä.
                      Kyllä kyllä mutta vikakin olisi vähän outo siihen että olisi bensan puutetta.
                      Tuo siis toimii hyvin kunhan ei aja liian pitkään korkeammilla kierroksilla, saa kiihdytellä rauhassa yms. mutta ei voi ajaa pidempään tasakaasulla korkeammilla kierroksilla ja silloin ei olla lähelläkään wot aluetta.

                      Kallistuisin kyllä suurelta osalta tuohon anturiin mitä enemmän asiaa mietin.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Kyllä kyllä mutta vikakin olisi vähän outo siihen että olisi bensan puutetta.
                        Tuo siis toimii hyvin kunhan ei aja liian pitkään korkeammilla kierroksilla, saa kiihdytellä rauhassa yms. mutta ei voi ajaa pidempään tasakaasulla korkeammilla kierroksilla ja silloin ei olla lähelläkään wot aluetta.

                        Kallistuisin kyllä suurelta osalta tuohon anturiin mitä enemmän asiaa mietin.
                        Toki jos kaasupohjassa kiihdytykset toimii kuten kuuluu ja tehot tallella, niin sitten tuskin on bensa puutetta. Se nyt kuitenkin on hyvä aina varmistaa, kun polttoainepuoli ei näissä vielä ole mitenkään valvottu.

                        Voi se hyvin olla se anturi vikakin, välillä aiheuttavat ihmeellisiä ongelmia. Anturien tarkistaminen toki heimaan hankalampaa kun pitäisi skoopilla katsoa signaalia. Näin olematta paikalla muutenkin vähän huono mitään vaikeampaa vikaa selvittää.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • axxu-
                          Newbiemmer
                          • Jan 2010
                          • 7
                          • turku

                          Terve

                          E46 318iC -00 kyseessä eli M43TU moottorilla.

                          Jäähdytinjärjestelmän ilmauksesta on juttua vaikka kuinka paljon mutta tähän en mistään löytänyt suoraa vastausta. Tuli vaihdettua moottorin takana oleva palikka jonka jälkeen piti tietenkin nestettä lisätä ja ilmailla.

                          Ilmauksen suoritin näin:
                          avain asentoon 2 ja lämmöt täysille, tuuletin 1
                          auto pienessä ylämäessä
                          korkki ja ilmausruuvi auki
                          nestettä sisään niin kauan että ilmausreiästä ei tule enää kuplia
                          ilmausruuvi kiinni
                          nestettä pois paisarista sen verran että taso kohdillaan
                          korkki kiinni

                          Tämän jäkeen ajoin moottorin lämpimäksi ja lämpöä pukkasi hyvin sisälle, lämpötila pyörii siellä 101-104c nurkilla salavalikosta katsottuna.

                          Ongelma on siinä että kun tuo normaalilämpö on saavutettu niin kestää noin 5min niin jäähdytinnesteen valo syttyy. Lämmöt eivät kuitenkaan mihinkään muutu. Heti kun auto seisoo hetken sammuneena niin valokin lakkaa palamasta. Kylmänä nesteen taso paisarissa normaalissa kohtaa.

                          Onko siellä joku ilmakupla joka imaisee vedet paisarista kun termostatti aukeaa?

                          Tuollainen tuli vastaan kun asiaa koitin googletella:



                          Hämmennystä vähän herättää toi kohta

                          "If coolant level in expansion tank drops during this, top up expansion tank to the brim with coolant. Attach screw cover and run engine to heat it up until thermostat opens."

                          Eli pitäisi piripintaan täyttää paisari. Eikö tuossa tule vaaraksi se että ylipaineistuu ja joku paikka pettää? Paisareita tainnut tuolla tavalla ainakin hajota.

                          Tuli aikamoinen romaani mutta toivottavasti jollakin on vastaus. Onko tosiaan oikea tapa ilmaamisen jälkeen se että paisari jätetään ihan täyteen nestettä?

                          Comment

                          • aae30
                            BTCF Member
                            • May 2010
                            • 2707
                            • .fi

                            Originally posted by axxu- View Post
                            Eli pitäisi piripintaan täyttää paisari. Eikö tuossa tule vaaraksi se että ylipaineistuu ja joku paikka pettää? Paisareita tainnut tuolla tavalla ainakin hajota.
                            No se on sitten rikkinäisen korkin vika, jos paisari hajoaa.
                            Toimenpide sulla listattuna about kuten itsekin ilmannut,
                            pl. en ole ikinä paisarista kyllä nestettä pois ottanut missään vaiheessa ilmausta.
                            Sorry I'm Not Sorry
                            E34 540iA 93 sedan
                            E34 540iA 93 sedan
                            E39 530iA 00 touring

                            Comment

                            • alpine3
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2010
                              • 1269
                              • Kajjjaani

                              Originally posted by axxu- View Post
                              Ilmauksen suoritin näin:
                              avain asentoon 2 ja lämmöt täysille, tuuletin 1
                              auto pienessä ylämäessä
                              korkki ja ilmausruuvi auki
                              nestettä sisään niin kauan että ilmausreiästä ei tule enää kuplia
                              ilmausruuvi kiinni
                              nestettä pois paisarista sen verran että taso kohdillaan
                              korkki kiinni
                              Jos ymmärsin tuon oikein niin et ole käynnistänyt moottoria sen jälkeen kun järjestelmä on tullut täyteen termostaatin "etupuolelta" kiertovesipumpun avulla? Sen jälkeen pitäisi käynnistää moottori, odottaa kun termostaatti aukeaa ja jatkaa järjestelmän täyttämistä. Tuo piripintaan täyttäminen koskee juurikin tuota tilannetta, kun termostaatti ei ole vielä auennut.

                              Älä ota sieltä paisarista nestettä pois järjestelmän lämmetessä, se kyllä laskee äkkiä kun sammutat moottorin. Ajat ilmauksen jälkeen auton lämpimäksi ja seuraavana aamuna moottorin ollessa kylmä tarkastat nestemäärän.

                              Pikaisesti netistä katsottuna M43TU moottorin normaali käyntilämpötila on 90-95 celsiusastetta, joten hieman lämpimänä se on käynyt.
                              Last edited by alpine3; 26-07-2020, 22:43.
                              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                              Comment

                              • kautsi300
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 214
                                • Järvenpää

                                M43 moottorissa on 105 asteinen termostaatti, itsekin sitä joskus ihmettelin, niin lämmöt OK.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎