Jos sulla on se anturi olemassa niin se näkyy valikossa nro. 7 muiden lämpötilojen ohella Ensin tarvitsee poistaa lukitus valikon 19 kautta että saa sen valikon nro. 7 näkyviin..
siis mistä noi valikot saa ja mikä on valikko 7 tai 19
3) Olikohan ohjelmoijat vaan niin käsiä etteivät osanneet, ja sitä ajotietokonetta ei tosiaan ole kytketty päälle. Missä Laakkosella itse kävit?
Kävin Jyväskylän Laakkosella ja hinta sen mukainen. Lisäksi sain mahtavaa asiakaspalvelua, kuten aina, oli merkki/kaupunki sitten mikä tahansa. Missähän lie lähin toinen merkkiliike, niin voisi käydä jatkossa sielä jos tarvii?
btw. salakoodeista puheenollen, tuntuu, etten saa tuota lukitusta valikon 19 kautta pois..
varmistan vielä eli samma suomeks:
1. selataan nro 19 valikosta, ootetaan hetki, että on/off vilkkuu
2. kun off näkyy, painetaan nappia (1/4 sekuntia?) ja vapautetaan
3. menee takas valikkoon?
4. kun valikosta selataan joku numero listan mukaan, niin ko. tieto (esim. lämpötila) näkyy numeron kohalla?
ei näy. onkohan tällä nyt joku yhteys siihen viiksen toimimattomuuteen?
taidan luovuttaa, on nuita isompiaki ongelmia. jos nyt tiakri keksit ongelman, niin ilmottele!
vieläko joku tai jostain ois suomeks ku oon aika pökkelö ton englannin kans :think
1. Pidä trippimittarin resetnappia pohjassa ja käännä virrat päälle
2. OBC:n pitäisi näyttää teksti TEST
3. Käytä tripin resetnappia valitaksesi valikon 19.0 joka vapauttaa kaikki valikot
3. Odota että näytössä lukee "Off"
4. Paina uudelleen tripin resetnappia noin 1/4 sekuntia ja vapauta se
5. Ilman viivettä paina tripin resetnappia mennäksesi valikossa eteenpäin ja valitse haluamasi valikko
Juurikin näin kuin edellä mainittiin. Kannattaa myös kokeilla tuota kakkosfunktiota ihan huvin vuoksi, eli tripin resetti pohjassa virrat päälle, sitten sitä painamalla/vääntämällä (en nyt muista kumpi oli) asentoon 2.
..Kohta sitten lähtee mittaristo testaamaan itteensä, jolloin näet että toimiiko kaikki, mittaritkin muistaakseni vetää tappiin asti, tätä se on se elektroniikka
Itsellä lähes samankaltaisia huolia. Auto on 2003 316ti Compact, ilmastoinnilla.
Hommasin AVK:lta viiksen, ja asensin sen, sekä kävin Konalan Autokeskuksessa ohjelmoimassa tuon, ohjelmoivat samalla muutakin. Noh sanoivat että ajotietokone on kytketty päälle, mutta ei toimi, käskivät tarkastamaan kytkennät. Kävin kytkennät läpi, ja kaikki johdot menevät niinkuin pitääkin. Mittasin kuitenkin viikseltä mittariston tulevaa johtoa, josta tulee erittäin pieni jännite, jotain yhden voltin luokkaa kun nappia painaa. Muutama ajatus..
1) Kuuluuko tuon jännitteen olla noin pieni mikä siltä napilta tulee mittaristoon? Löytyisikö jostain speksiä?
2) Kun tietäisi millaista jännitettä tuosta BC-napista tulee, niin voisi käsin syöttää sellaista suoraan mittaristoon, ja katsoa toimiiko. Tällä varmistettaisiin oikeastaan se että onko vika ohjelmoinnissa vai jossain muualla.
3) Olikohan ohjelmoijat vaan niin käsiä etteivät osanneet, ja sitä ajotietokonetta ei tosiaan ole kytketty päälle. Missä Laakkosella itse kävit?
Tää probleema on nyt tiakri:n autosta tsekattu ja vika oli sama kuin aikaisemmassakin tapauksessa elikkä BC:n retrofit-koodauksessa auton FA-listaukseen tuo BC on kyllä tullut lisää, mutta koodaus-ohjelma ei ole sitten loppupelissä laittanut sitä BC:tä päälle. Joku koodausohjelmien bugi tjsp tässä melkein on oltava tietyillä osa-kombinaatioilla, kun kerran taas oli tuo sama tilanne päälle ja kummassakin tapauksessa autot oli suunnilleen samoihin aikoihin valmistettuja.
Tässä tapauksessa nyt sitten taas kaivoin plään-B:n esille elikkä toinen softa käyttöön, BC sillä päälle ja sen jälkeen se rupes pelittämään .
Plään "C" voisi olla ensi kerralla kokeilla irroittaa hetkeksi koodauksen jälkeen akunkengän.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Sitä kokeiltiin silloin sen ekan auton kanssa ja se ei siihen auttanut .. plään B on parempi, kun siinä ei tarvii irrotella akunkenkiä ja liata käsiä ollenkaan .
Eli oma keissi yhteenvetona, kyseessä siis E46 2003
1) Ostin AVK:lta BC-napillisen viiksen 40eurolla.
2) Jätin auton konalan autokeskukseen ja pyysin koodaamaan OBC:n päälle. Ilmeisien parien tupakoiden ja kahvien jälkeen nostivat kädet pystyyn että "nyt se on ohjelmoitu päälle, muttei toimi. katotko vielä noi piuhat". Yritystä oli kuitenkin ollut, kun varustelistalta tuo nyt löytyi.
3) Akunkenkä irti (kuten Rahu ehdotti), ratti airbageineen veke, mittaristo irti, kaikkien johtojen läpikäynti, loppupeleissä ois varmaan riittänyt testata että mittariston siihen pienempään liittimeen 13-pesään tulee maa kun painaa nappia. Mutta kun ei vaa toimi.
4) Pari kuukautta tupakkaa ja kaljaa/kahvia, ihmettelyä mikä meni vikaan, arvelua pitäiskö viedä laakkoselle jossa ehkä voisivat auttaa ~140e:llä.. Env vienyt vielä kuitenkaan.
5) Asiantuntijan, eli tässä tapauksessa jartsa02:n kanssa käytiin asetukset läpi. Tosiaan OBC löytyi nyt varustelistalta, mutta jossain moduulissa sitä ei oltu kytketty päälle. Sen kun aktivoi niin johan rupes pelittää.
Muistan lukeneeni jostain e46fanaticsista että 2002/jotain uudemmissa autoissa noi piuhat on valmiina, ainakin jos on edes manuaali-ilmastointi. Helpointa testata on kuitenkin se, että ruuvaa mittariston irti (2 torxia yläreunassa) ja kattoo josko keltapunasta johtoa tulee siihen pienemmän liittimen 13-pesään. Itte testasin tupakansytyttimen kuoresta yleismittarilla että kyllä se reagoi kun nappia painelee.
En tiedä jos jartsa02 jaksaisi speksata lyhyet ohjeet mitä antaa koodaamolle mukaan, mutta hänen kauttaan ainakin onnistunee
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
En tiedä jos jartsa02 jaksaisi speksata lyhyet ohjeet mitä antaa koodaamolle mukaan, mutta hänen kauttaan ainakin onnistunee
Joo tuosta vois ollakki hyötyä, ku itellä menossa uudestaan luakkoselle tarkistukseen, onko koodaus oikeesti menny vai ei. Katottiin kyllä tilannetta jo toisella softalla (merkkiä en tiiä), mutta sen mukaan ainakin OBC oli off. Ei vaan saatu koodattua sitä päälle.
Luakkosella sovittiin, että jos ei ole koodaus mennyt listalle, en maksa mitään, mutta jos se siellä pojottaa, niin vika on viiksen asennuksessa ja minä maksan koodauksen uudestaan. Niin kai sitten. Sanovat jyväskylässä, ettei ole kyllä ikinä ollut mitään koodausongelmia, ensimmäinen laatuaan. Musta tuntuu, että laakkosella kaikki asiat ja autojen viat on uusia...
Taisin nähdä Bullit in pajalla laatikollisen erilaisia viiksiä.
Heh. Kiitos PR-työstä, mutta se laatikko on täynnä viiksiä ilman BC-nappia. Yksi BC-napillinen viiksi ehkä löytyy. Nuo viikset on jääneet juurikin siitä, kun noita BC-viiksiä on asennettu.
Comment