Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    Originally posted by parjan_fin View Post
    Ok, jos sä noin sanot niin pakko sen on noin sitten mennä.

    Anteeksi että kerroin jälleen omakohtaisia kokemuksiani ja havaintojani. Mä en vaan osaa, siitä se johtuu.
    Kyllä se laskee yksi nurkka ylhäällä, itsekin viilasin ne nurkka kerrallaan kun yhden tunkin kanssa touhusin. Helpompi tottakai kun nostaa koko etupään ilmaan tai vielä helpompaa jos pääsee nosturille.

    Mutta asiasta kukkaruukkuun, niin itsellä on aika varattuna perjantaiksi, joten katsotaan millaisiin arvoihin päästään.
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • parjan_fin
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 86
      • Rajamäki

      Originally posted by NokiLeka View Post
      Kyllä se laskee yksi nurkka ylhäällä, itsekin viilasin ne nurkka kerrallaan kun yhden tunkin kanssa touhusin. Helpompi tottakai kun nostaa koko etupään ilmaan tai vielä helpompaa jos pääsee nosturille.

      Mutta asiasta kukkaruukkuun, niin itsellä on aika varattuna perjantaiksi, joten katsotaan millaisiin arvoihin päästään.
      Kuten sanoin, mä en vaan osaa.

      En meinaan saanut kulmaa edes polkasemalla niin paljoa alas, vaikka hallitunkin päällä auton kulma oli, että ne tapit olis lovistaan alas tulleet. En tiedä sitten kuinka paljon asiaan vaikuttaa keväällä kaikki vaihdetut uudet puslat sekä koiranluut.

      Helpoiten sen homman sai hoidettua ku hilas koko keulan pukkien varaan ja otti eturenkaat pois.

      Toki tyylejä on monia ja ei ole vain yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa touhuta.
      ==========
      Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        No niin, alla oma lappu näytille. Kulmia vähän sovellettiin asiakkaan toiveiden mukaan ja ainakin kotiintulomatkalla auto käyttäytyi huomattavasti aiempaa paremmin. Kesärenkaiden kanssa en osaa vielä sanoa, vanhat kuluneet niin linttaan että ei paljon vertailukelpoista dataa niillä saa. Katsotaan sitä sitten keväällä.
        Etupään camberissä jäätiin kyllä tavoitteesta, eli ei mennyt sinne -0,20' kieppeille mitä toiveissa oli, joten laitettiin vain identtiseksi. Takacamberit päätin laittaa kokeilun vuoksi tuohon -0,50', katsotaan josko renkaat alkaisi kulumaan hiukan tasaisemmin.

        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • parjan_fin
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 86
          • Rajamäki

          Originally posted by NokiLeka View Post
          No niin, alla oma lappu näytille. Kulmia vähän sovellettiin asiakkaan toiveiden mukaan ja ainakin kotiintulomatkalla auto käyttäytyi huomattavasti aiempaa paremmin. Kesärenkaiden kanssa en osaa vielä sanoa, vanhat kuluneet niin linttaan että ei paljon vertailukelpoista dataa niillä saa. Katsotaan sitä sitten keväällä.
          Etupään camberissä jäätiin kyllä tavoitteesta, eli ei mennyt sinne -0,20' kieppeille mitä toiveissa oli, joten laitettiin vain identtiseksi. Takacamberit päätin laittaa kokeilun vuoksi tuohon -0,50', katsotaan josko renkaat alkaisi kulumaan hiukan tasaisemmin.
          Saakos kysyä miks noi takapään camperit jätit noinkin pystyyn? Itsellä takapäässä camperit on luokka -1°37' ja aika passelilta tuntuu.

          Ja vielä sellainen että mitä osia olet mahdollisesti vaihtanut takapäähän että olet saanut camperit noin pystyiksi?

          Meinaan että Autodatan kirjasen mukaan takapään camperit olis vakio-alustaiselle -1°30' ja sportti-alustaiselle -2°40'. Vai luenkohan mä tuota sun lappusta väärin?

          En siis arvostele, yritän vain ymmärtää miksi moinen, jos se vaan on mahdollista

          Itselläkin noi keulan camperit tuota luokkaa ja mun mielestä tuo toimii hyvin noilla. Jälleen autodatan mukaan noi arvot olis vakio-alustaiselle 0°00' --> -0°40' ja sportti-alustaiselle -0°23' --> -1°30'.

          Mielenkiintoista vertailla noita ja kiitos lapun postaamisesta. Jos tästä vaikka itsekin jotain oppisi.
          Last edited by parjan_fin; 09-10-2009, 16:35. Reason: Typoja, jälleen
          ==========
          Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            Originally posted by parjan_fin View Post
            Saakos kysyä miks noi takapään camperit jätit noinkin pystyyn? Itsellä takapäässä camperit on luokka -1°37' ja aika passelilta tuntuu.
            Mulla oli yhdessä vaiheessa luokkaa -1,50' takapää ja silti söi renkaita sisäreunastaan aika pahasti, joten kokeillaan noilla arvoilla josko alkaisi kulumaan tasaisemmin. Rengastuksena oli 225/40 ja 255/35 viime kesänä ja tänä kesänä 215/40 ja 245/35. Vannekoko 18".

            Originally posted by parjan_fin
            Ja vielä sellainen että mitä osia olet mahdollisesti vaihtanut takapäähän että olet saanut camperit noin pystyiksi?
            Takana on D2 Racingin säädettävät alatukivarret. Kuten lapusta näkee, niin olivat aluksi plussan puolella. Säätövaraa niissä ei enää pystympään juurikaan ollut, mutta miinukselle menisi vielä huomattavasti enemmän.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by NokiLeka View Post
              No niin, alla oma lappu näytille. Kulmia vähän sovellettiin asiakkaan toiveiden mukaan ja ainakin kotiintulomatkalla auto käyttäytyi huomattavasti aiempaa paremmin. Kesärenkaiden kanssa en osaa vielä sanoa, vanhat kuluneet niin linttaan että ei paljon vertailukelpoista dataa niillä saa. Katsotaan sitä sitten keväällä.
              Etupään camberissä jäätiin kyllä tavoitteesta, eli ei mennyt sinne -0,20' kieppeille mitä toiveissa oli, joten laitettiin vain identtiseksi. Takacamberit päätin laittaa kokeilun vuoksi tuohon -0,50', katsotaan josko renkaat alkaisi kulumaan hiukan tasaisemmin.

              Nyt tässä on jotain selittämätöntä?
              Eli ennen mittausta takacamberit ovat olleet jopa lähellä nollaa ja jopa selvästi vähemmän kuin etupäässä??!!
              Miten ihmeessä e46;ssa voi takacamberit olla tuossa tasossa, kun käytännön minimi normipalikoilla pitäisi pyöriä siellä 1.10`-1.30`?
              Joka tapauksessa jos takacamberit ovat nuo, niin renkaat todellakin kuluu suoraan ja toimii jopa 20" conti/pirelli rengastuksella kutakuinkin vetelemättä, mutta ääritlanteiden käytös alkaa olemaan jo vaarallisen yliohjaavaa?
              Etupään camberit pitäisi olla stabiilin äärikäytöksen takaamiseksi nollassa tai hyvin lähellä sitä.

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                NokiLeka, nuo D2 Racing säädettävät alatukivarret ovat ihan "lailliset" siltä osin että katsastusinssi ei ärähdä?
                Noi olis kyllä hyvä olla, niin pysyis gummit kunnossa.
                Noi pitää varmaan myös kulmat kunnossa eikä ajan myötä käytössä liiku pahemmin?
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • parjan_fin
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 86
                  • Rajamäki

                  Originally posted by NokiLeka View Post
                  Mulla oli yhdessä vaiheessa luokkaa -1,50' takapää ja silti söi renkaita sisäreunastaan aika pahasti, joten kokeillaan noilla arvoilla josko alkaisi kulumaan tasaisemmin. Rengastuksena oli 225/40 ja 255/35 viime kesänä ja tänä kesänä 215/40 ja 245/35. Vannekoko 18".
                  Ok, tämäpä hyvä tietää ennen kuin vaihdan uudet kumit alle. Meinaan tuo -1°37' on niin likellä tuota sun -1°50' arvoa että varmasti syö kumekset piloille sisältä. On meinaan perin vittumaista ostaa satsi renkaita / kesä, itsellä kuitenkin tulee vuodessa n. 45 tkm ajoa.

                  Itsellä on 18" ja joka kulmassa 225/40/18.

                  Originally posted by NokiLeka View Post
                  Takana on D2 Racingin säädettävät alatukivarret. Kuten lapusta näkee, niin olivat aluksi plussan puolella. Säätövaraa niissä ei enää pystympään juurikaan ollut, mutta miinukselle menisi vielä huomattavasti enemmän.
                  Ok, eli ilmeisesti kyseessä tuo sarja: http://www.d2racingsport.com/3-2.htm ?

                  Kukas noita myypi Suomessa ja jos ei Suomesta saa niin mistä kannattaa hankkia? Ja mitä kustantaa, about? Vinkkejä otetaan vastaan.
                  ==========
                  Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    Ainakin täältä noita säädettäviä saa: http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf...s/D2_varsi_bmw

                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Nyt tässä on jotain selittämätöntä?
                      Eli ennen mittausta takacamberit ovat olleet jopa lähellä nollaa ja jopa selvästi vähemmän kuin etupäässä??!!
                      Miten ihmeessä e46;ssa voi takacamberit olla tuossa tasossa, kun käytännön minimi normipalikoilla pitäisi pyöriä siellä 1.10`-1.30`?
                      Joka tapauksessa jos takacamberit ovat nuo, niin renkaat todellakin kuluu suoraan ja toimii jopa 20" conti/pirelli rengastuksella kutakuinkin vetelemättä, mutta ääritlanteiden käytös alkaa olemaan jo vaarallisen yliohjaavaa?
                      Etupään camberit pitäisi olla stabiilin äärikäytöksen takaamiseksi nollassa tai hyvin lähellä sitä.
                      Takana on tosiaan nuo D2:n säädettävät varret ja kun asensin ne niin vedin pyörät niin pystyyn kuin varsilla meni. Ihan siitä mielenkiinnosta, että näin paljonko niissä on säätövaraa. Nyt säädettiin takacamberit tuohon -0,50' tasoon.

                      Tavoitteena oli edessäkin pystympi asento, mutta säätö loppui kesken toisella puolella tuohon -0,56', joten tasattiin toinenkin puoli siihen. Jossain vaiheessa voisi viilata vielä lisää, mutta katsotaan keväällä miltä tuntuu kesärenkailla noilla säädöillä.

                      Originally posted by Dani View Post
                      NokiLeka, nuo D2 Racing säädettävät alatukivarret ovat ihan "lailliset" siltä osin että katsastusinssi ei ärähdä?
                      Noi olis kyllä hyvä olla, niin pysyis gummit kunnossa.
                      Noi pitää varmaan myös kulmat kunnossa eikä ajan myötä käytössä liiku pahemmin?
                      Ei inssi mitään varsista tuumannut. Ja ovathan nuo vahvempaa tavaraa kuin alkuperäiset. Huono puoli tietysti on se, että jos vetää sivuluisua kanttariin niin nuo varret ei anna periksi niinkuin alkuperäiset, vaan joku muu sitten pettää ensin. Mutta koitetaan olla ajamatta kanttariin

                      Originally posted by parjan_fin View Post
                      Ok, tämäpä hyvä tietää ennen kuin vaihdan uudet kumit alle. Meinaan tuo -1°37' on niin likellä tuota sun -1°50' arvoa että varmasti syö kumekset piloille sisältä. On meinaan perin vittumaista ostaa satsi renkaita / kesä, itsellä kuitenkin tulee vuodessa n. 45 tkm ajoa.

                      Itsellä on 18" ja joka kulmassa 225/40/18.



                      Ok, eli ilmeisesti kyseessä tuo sarja: http://www.d2racingsport.com/3-2.htm ?

                      Kukas noita myypi Suomessa ja jos ei Suomesta saa niin mistä kannattaa hankkia? Ja mitä kustantaa, about? Vinkkejä otetaan vastaan.
                      Tuo renkaan leveys kyllä tekee kummasti asiaa, eli ei mulla talvirenkaat kokoa 225/45-17 kuluneet lainkaan samalla tavalla kuin kesärenkaat kokoa 255/35-18. Eli kannattaa katsoa ensin miten käyttäytyy, tuo -1,37' on kuitenkin ihan hyvä arvo vakiovarsilla. Itse lähdin kokeilemaan noita arvoja ja katsomaan miten käyttäytyy ajossa ja miten renkaat kuluu.

                      Noita varsia myy muutamakin paikka suomessa, itse ostin Race Performancesta. Satsin hintana 255€/pari. Muitakin valmistajia maailmalla on ja halvemmallakin varmasti saa jostain muualta, mutta itse päädyin toimitusajan takia kyseiseen firmaan.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • Iltsu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 778
                        • Espoo

                        Itselläni oli ennen kulmien säätöä takacamberit luokkaa ~-1,30 ja renkaat melko kuluneet sisäreunasta, nyt säädön jälkeen enemmän!?
                        lintassa vaikka tarkoitus oli saada enemmän pystyyn. Saa nähdä miten uudet renkaat kuluu.

                        Ettei mene OT:ksi niin renkaat on Nankang 225/45/17 eikä vetele yhtään.
                        Ei kyllä ennen kulmien säätöäkään noilla renkailla mutta Kumhoilla sai ihan pitää ratista kiinni.

                        Last edited by Iltsu; 10-10-2009, 14:16.
                        Tesla Model Y Performance
                        E36 318iS "jäärata/rallicross"

                        Comment

                        • Radon
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 463
                          • Suomi-Finland

                          Originally posted by NokiLeka View Post
                          No niin, alla oma lappu näytille. Kulmia vähän sovellettiin asiakkaan toiveiden mukaan ja ainakin kotiintulomatkalla auto käyttäytyi huomattavasti aiempaa paremmin. Kesärenkaiden kanssa en osaa vielä sanoa, vanhat kuluneet niin linttaan että ei paljon vertailukelpoista dataa niillä saa. Katsotaan sitä sitten keväällä.
                          Etupään camberissä jäätiin kyllä tavoitteesta, eli ei mennyt sinne -0,20' kieppeille mitä toiveissa oli, joten laitettiin vain identtiseksi. Takacamberit päätin laittaa kokeilun vuoksi tuohon -0,50', katsotaan josko renkaat alkaisi kulumaan hiukan tasaisemmin.
                          Miksikäs nuo auraukset on jätetty noin?

                          Comment

                          • age
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 145

                            Itsellä k.a.w. in 60/20 madaltavat jouset, etäisyydet kaaresta napaan edessä on 320mm ja takana 310mm.
                            Edessä 225/35/19 nokian z rengastus ja takana 235/35/19 nokian hakka z.

                            Keväällä tuli käytettyä pyöränkulmien säädössä euromasterilla. Ajotuntuma parani huomattavasti ja uraherkkyys lieveni selvästi.

                            Takana camberit -1°42' ja -1°36' jotka ovat ohjearvoja pystymässä, mutta kuitenkin on takarenkaat kuluneet sisäreunasta enemmän. Eli suosiolla vaan takana renkaat mahdollisimman pystyyn.

                            Etu cambereissa on vähän erikoista että vasemmalla on -1°00' ja oikealla -0°54'. Vaikuttaisi että tuo -0°54' olisi ihan sopiva kulma mutta kuinka tuo ero voi olla noin suuri toiseen puoleen.

                            Asentaja oli kyllä ihan asiantuntevan oloinen kaveri jonka pyysin tekemään säädöt niin että uraherkkyys vähenisi ja takarenkaat mahdollisimman pystyyn, jotta eivät kuluisi niin nopeasti. Myös käskin huomioimaan 19 tuumaiset vanteet valmistajan ohjearvoja katsoessaan. Asentaja oli samaa mieltä kanssani.

                            Koitan vielä saada scannattua noi kulmat koneelle jossain, niin pistän vielä tänne vertailun vuoksi ne.
                            e46 328Ci

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              Originally posted by Radon View Post
                              Miksikäs nuo auraukset on jätetty noin?
                              Tarkoittaen? Auraukset vedettiin niin lähelle nollaa kuin päästiin. Onhan siellä lapussa paljon punaista, mutta se oli tiedossa jo kun menin säädättämään. Eli arvot laitettiin asiakkaan pyynnöstä, ei asentajan.

                              Originally posted by age View Post
                              Etu cambereissa on vähän erikoista että vasemmalla on -1°00' ja oikealla -0°54'. Vaikuttaisi että tuo -0°54' olisi ihan sopiva kulma mutta kuinka tuo ero voi olla noin suuri toiseen puoleen.

                              Asentaja oli kyllä ihan asiantuntevan oloinen kaveri jonka pyysin tekemään säädöt niin että uraherkkyys vähenisi ja takarenkaat mahdollisimman pystyyn, jotta eivät kuluisi niin nopeasti. Myös käskin huomioimaan 19 tuumaiset vanteet valmistajan ohjearvoja katsoessaan. Asentaja oli samaa mieltä kanssani.

                              Koitan vielä saada scannattua noi kulmat koneelle jossain, niin pistän vielä tänne vertailun vuoksi ne.
                              Ero on sen takia, että yleensä eivät säädä etucambereita olleenkaan, koska niissä ei kuulemma ole säätöä.. Itse olen jokaisessa säätöpaikassa erikseen pyytänyt säätämään etucamberit ja jokaisessa paikassa on vastaus ollut: "Ei edessä ole camber säätöä."

                              Eli menkää nyt ihmeessä sinne halliin seisomaan ja katsomaan kun se säätö tehdään ja muistuttakaa asentajaa siinä kohtaa kun se meinaa ruveta edessä säätämään aurausta ennen camberia, koska auraus muuttuu camberia säädettäessä. Ensin camber ja sen jälkeen auraus.
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • Radon
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 463
                                • Suomi-Finland

                                Originally posted by NokiLeka View Post
                                Tarkoittaen? Auraukset vedettiin niin lähelle nollaa kuin päästiin. Onhan siellä lapussa paljon punaista, mutta se oli tiedossa jo kun menin säädättämään. Eli arvot laitettiin asiakkaan pyynnöstä, ei asentajan.
                                Sitä juuri meinasin että miksi halusit nollaan säädettäväksi, eikös auraus molemmissa päissä paranna suuntavakavuutta melkoisesti näillä suomen uraisilla teillä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎