Minulla on edessä jokkut Pirellit 225/45/17 ja takana samankokoiset Continentalit, vanhoja jo molemmat. Edestä kun mittaa tiehen ottavan kulutuspinnan leveyden saadaan jotain 205-210mm, mutta takana leveys enään 185-190mm. Continental on jo silmin katsottuna vanteesta kulutuspintaan päin kapeneva, eikä ainoastaan reunan pyöreyttä. Melkein huijausta myydä tuo 225 leveänä. Joo, ei varmaan vetele urissa paljoakaan kun on oikeasti 195 rengas.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by tuumas View PostHmm, aika kiintosaa.
Mulla on nimittäin M3:ssa alla nuo GY F1:set ja on aivan kauheat, nappaa joka helvetin uraan kiinni :think Vannoin että seuraavaksi vain misukkaa/contia tmv. alle.
Asiasta kukkaruukkuun, mitäs mieltä nyt olette mikä pitäisi olla seuraava liike kun autoon on vaihdettu n. 7500 km sitte kaikki isot ja pienemmätki puslat uretaanisiin ja myös etutukivarret vaihdettiin (ainoastaan raidetangonpäitä ei vaihdettu) ja pieni tärinä on ratissa 90 km/h -> ja menee niihin uriin tosiaan. Ei myöskään tunnu kovin stabiililta kovemmissa nopeuksissa"I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Tänään pyöräytettiin eteen Nankang NS-2, alkaa olemaan auto semmoinen ajettava kuin pitääkinEi vetele juurikaan vaan menee luotisuoraan.
Eteen on vaihdettu lähiaikoina alatukivarret Meyle HD ja yläpäät, kun tuumasi jarrutuksissa ratti tutista.
Eipähän tarvitse autoa vaihtaa vähänaikaan kun tästäkin tuli näin hyväTesla Model 3 Performance -21
MB Sprinter -23
Comment
-
-
Originally posted by NokiLeka View PostSäädettiinkö kulmat remontin jälkeen? Raidentangon välys voi aiheuttaa pientä vapinaa samoin kuin renkaiden epätasapaino.
Comment
-
-
Oon menossa 4-pyöräsuuntaukseen tänään klo 14.30 niin olisko Hemi:llä tai jollain mulla antaa suuntaa antavat arvot ettei vetelis jne., etuiskareiden yläpään tapit paikoillaan ja pyöreät reijät.
Hankook Ventus Evo S1 K107
Edessä: 235/35-19"
Takana: 265/30-19"
Auton siis E46 328i Sedan vm. -98, H&R CupKit -55mm/-35mm ja raidetangon ulommat+sisemmät päät molemmin puolin vaihdettu ~2vuotta sitten kuten myös etualatukivarret Powerflex heloineen.
Etupää navasta kaareen: 330mm
Takapää navasta kaareen: 335mm
Comment
-
-
Originally posted by Dani View PostOon menossa 4-pyöräsuuntaukseen tänään klo 14.30 niin olisko Hemi:llä tai jollain mulla antaa suuntaa antavat arvot ettei vetelis jne., etuiskareiden yläpään tapit paikoillaan ja pyöreät reijät.
Hankook Ventus Evo S1 K107
Edessä: 235/35-19"
Takana: 265/30-19"
Auton siis E46 328i Sedan vm. -98, H&R CupKit -55mm/-35mm ja raidetangon ulommat+sisemmät päät molemmin puolin vaihdettu ~2vuotta sitten kuten myös etualatukivarret Powerflex heloineen.
Etupää navasta kaareen: 330mm
Takapää navasta kaareen: 335mm
Eli kiinnitykset 5-10mm säätövaralla ulospäin. Samalla kannattaa jo etukäteen varmistaa että takatuennan cambersäätö on avattavissa ilman että pultit katkeaa.
Camberit eteen ja taakse tehtaan antamien toleranssien alarajaan, eli renkaat niin pystyyn kuin toleranssialue sen antaa myöden. Myös auraukset sinne alarajojen suuntaan, eli renkaat mahdollisimman paljon kohti kulkusuunta toleranssien antamissa rajoissa.
Jos saadaan camberit eteen 0.10`-0.30` ja taakse 1.10`-1.35` niin ollaan jo "voitonpuolella", mutta kuten todettua, ilman etutorneihin vingutettuja säätöjä ja aukeavia takatuentojen cambersäätöpultteja tämä ei ole mahdollista. Eli missään tapauksessa suuntaukselle ei maksa vaivaa viedä koko autoa mikäli näitä ei ole tehty/varmistettu, koska muutoin kyseessä on pelkkä valohoito.
Comment
-
-
Eli vituiks meni kuten vähän osasin odottaa
Etupään camberit siis mielestäni ihan poskellaan (vaikka onkin tapit paikoillaan ja pyöreät reijät) kuten myös takapään, kun aloin epäillä näitä säätöjä, varsinkin etupään cambereita, niin vastaus oli että menee tohon Tavoitetietoihin..eikö etupään camberit nyt kuuluis kuitenkin olla aika samoissa arvoissa keskenään eikä niin että toinen on suorassa ja toinen killillään -> /--|
No mun mielestä oikea eturengas kulkee papereitten mukaan nyt pystymmässä kun mitä vasen ja kuluu näin ollen vähemmän, eikö vain?
Takapäätä ei olla edes koskettu, menee kuulema kans tohon Tavoitetietoihin ja näin ollen ok.
Mites tuo etupään Caster meinaa kun molemmin puolin näyttää punaista?
Nämä Tavoitetiedot siis otettu koneelta joka antoi M-Sport alustan ja 18" pyörät.
Eli maksoin siis takapään aurauksesta 69€ ja puolituntia meni aikaa, vittu mä sanon näitä valohoitoja
Onkohan mahdollista että vien auton takaisin ja saan säädöt kohilleen veloituksetta jos kerron säätäjälle että mihin arvoihin nuo pitäis asentaa, vai mitä mieltä te porukka täällä on?
Kuva säätölapusta 2009:
Tässä kuva saman paikan suuntauslapusta joka tehtiin 2007 jossa etucamberit huomattavasti paremmassa asennossa:
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEnnen suuntaukselle menoa pitää stopparit tietenkin lyödä pois ja tornien kiinnitysreiät vinguttaa säädön mahdollistaviksi, mikäli tehtaalta lähtiessä niitä ei ole.
Eli kiinnitykset 5-10mm säätövaralla ulospäin. Samalla kannattaa jo etukäteen varmistaa että takatuennan cambersäätö on avattavissa ilman että pultit katkeaa.
Camberit eteen ja taakse tehtaan antamien toleranssien alarajaan, eli renkaat niin pystyyn kuin toleranssialue sen antaa myöden. Myös auraukset sinne alarajojen suuntaan, eli renkaat mahdollisimman paljon kohti kulkusuunta toleranssien antamissa rajoissa.
Jos saadaan camberit eteen 0.10`-0.30` ja taakse 1.10`-1.35` niin ollaan jo "voitonpuolella", mutta kuten todettua, ilman etutorneihin vingutettuja säätöjä ja aukeavia takatuentojen cambersäätöpultteja tämä ei ole mahdollista. Eli missään tapauksessa suuntaukselle ei maksa vaivaa viedä koko autoa mikäli näitä ei ole tehty/varmistettu, koska muutoin kyseessä on pelkkä valohoito.
Nuo nuput pois etupäästä pitikin jo ottaa ja reijät vinguttaa, mutta hittolainen että pääs unohtumaan
Comment
-
-
Oliko sulla sillon 2007 tuo alustasarja alla kun suunnattu? Nähtävästi ei, paperien mukaan? Etupäähän kannattaa ehdottomasti viilata lisää säätöä, muuten jää camberit varmasti liian kenolleen. Mutta takapäähän kyllä pitäisi saada tuolla madalluksella lisää camberia vakiovarsillakin. Mulla on takana kaareen 330mm eli 5mm enemmän kuin sulla ja päästiin -1,45' takana vakiovarsilla. Eli kaverit ei ole edes avannut niitä säätöjä, tuo muutos on tullut aurauksen säädön myötä.
Mutta kyllä sullakin jotain hämärää on edessä jos toinen puoli on -0,38' ja toinen -1,09'. Varsinkin jos tehtaan nupit iskareiden yläpäissä ja suurin muutos on alustasarjan asennus. Eli kannattaa mitata samalla kun viilaat, että pyörän navan keskeltä on sama matka kaaren reunaan molemmilla puolilla. Näet sen eron siinä kun nostat etupään ilmaan ja kun renkaat riippuvat vapaina niin mittaat eron.
Sullahan on autossa ne VMAXXn säädettävät koiranluut? Katoitko asennusvaiheessa, että navat oli samalla etäisyydellä kaarista? Mun piti säätää toinen jonkun verran lyhyemmäksi, kun saman mittaisilla koiranluilla auton toinen puoli oli 15mm alempana kuin toinen. Mulla luultavasti on vakaajatanko hiukan vääntynyt, mutta kannattaa silti tarkistaa."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Joo eli 5.5-07 vaihdettiin H&R CupKit alle, sen jälkeen suuntaukseen.
Eteen siis sais vielä -0º52'-50' koska mitään sen suurempaa sielä ei ole muuttunut, tai no lyhyemmät (EI säädettävät) Vmaxx koiranluut ja uudet etunavat laakereineen.
Täytyy joo huomenna mitata noi etäisyydet navasta kaareen kun auto on ilmassa.
Mutta joka tapauksessa olen sitä mieltä että taka camberit eivät ole kunnossa eikä myöskään etupään, varsinkaan vasen.
Comment
-
-
Minulla olisi ensikeväänä E46 325i m-sport alustan säädätys. Mitenköhän helppo se on saada vakioalustalla (sports suspension settings) eli ilmeisesti m-sport alustapaketilla kulmat kohdalleen? Nyt auto vetää hieman oikealle ja on muutenkin mielestäni liian levoton. Aurauksia ei ole säädetty ainaskaan 3-4 vuoteen. Olen ymmärtänyt niin että "vakioalustalla" pitäisi saada kulmat kohdalleen ihan ilman mitään reikien vingutuksia tai tappien lyömistä etutolpista?
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostMinulla olisi ensikeväänä E46 325i m-sport alustan säädätys. Mitenköhän helppo se on saada vakioalustalla (sports suspension settings) eli ilmeisesti m-sport alustapaketilla kulmat kohdalleen? Nyt auto vetää hieman oikealle ja on muutenkin mielestäni liian levoton. Aurauksia ei ole säädetty ainaskaan 3-4 vuoteen. Olen ymmärtänyt niin että "vakioalustalla" pitäisi saada kulmat kohdalleen ihan ilman mitään reikien vingutuksia tai tappien lyömistä etutolpista?
Kellään kokemuksia hommansa osaavasta säätöpaikasta Lounais-Suomessa?G21 LCI 330e xDrive 2022
E93 M3
Comment
-
-
Itse tuli kans painittua aikalailla tuon vetely ongelman kanssa sigun auton suhteen..
Alle tuli laitettua falkkenin fk452set vaikka niitä uraimureiksi moitittiinkin ja kyllähän sitä vetelyä sitten ilmenikin.
No sitä ennen oli jo tullut vaihdeltua eteen tukivarret ja powerflexit niille kaveriksi. Nyt sitten haettiin muualta välyksiä... No toisessa sisäpäässä oli hiton pieni välys. Laitoinpa sitten uudet raidetangot. Ei vieläkään hyvä tullut... No toinen etuiskari armahti ja cupkitti meni tilaukseen. Madallussarjaa laittaessa, kun tolppa oli kädessä tuli yllätys! Iskarin yläpää oli ihan helvetin väljä! No uudet nekin sitte. Säätelin camberit likelle nollaa ja oli kyllä hyvä ajaa jopa noilla falkkeneilla. Nyt sitten todennäköisesti ajotavan takia nuo eturenkaat on kulunu sekä sisä että ulkoreunoista hammastukselle ja tuota vetelyä on taas alkanu esiintymään enemmän...
Tuo yläpään laakeri aiheutti suunnatonta turhautumista kun sen sitten huomasi klo 17:30 ja kaupat kiinni...Välystäkin kun oli tullut jonkun verran haeskeltua etupäästä eikä sitä ollut leimamieskään huomannut 3vk taaksepäin.
Tulipahan runoiltua.''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Comment
-
Comment