Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UPI
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 115
    • Oulu

    Oma muikero kesyyntyi nankang ns2 renkailla...

    Comment

    • nyyppa
      Bimmer Rookie
      • Apr 2010
      • 43
      • Etelä-suomi

      Originally posted by nyyppa View Post
      Originally posted by nyyppa View Post
      Uusi BMW:n omistaja kyselee uraherkkyydestä..

      Autossa (E46, 316, ei madallutuksia tai muita virityksiä) alla Bridgestone Turanza br300 - 205/55R16 ja vetelee ihan tajuttomasti!
      Lainaus vanhasta viestistäni...

      Vaihdoin viikonloppuna talvirenkaat alle ja ihan tajuton muutos: Turunväylällä saattoi vaikka vaihtaa kaistaa ilman että pitäisi kokoajan ratista kiinni. Auto meni suoraan kuin kiskoilla konsanaan. Auto oli kuin unelma.

      Päätin että nykyisillä kesärenkailla heitetään vesilintua ja tilalle hankitaan uudet vetelemättömät.
      Kerrotakoon ilosanoma tännekin. Autossa nyt alla Michelin primacy 205/55R16 ja auto menee kuin juna! Ei edes pahimmissa urissa (esim. lahdentien ramppi keravalta helsingin suuntaan tai Lapinlahdentie hki) tuntunut mitään vaikka kuinka ajelin urien yli. Voi mennä ihan huolettomasti, parilla sormella ratista kiinni pitäen. Bridgestonella olisi noissa urissa pitänyt varoa ettei ratti väännä peukaloita sijoiltaan..

      Ainoa negatiivinen maininta näin lyhyellä tuttavuudella on, että hämärän muistikuvan perusteella bridgestone taisi olla hieman hiljaisempi, mutta tuokin voi johtua talven jäljiltä nastojen karhentamasta asfaltista.
      E92 - 325xi N53 - 2008

      Comment

      • huppu
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 423
        • Rovaniemi

        ContiSportContact 3:lla (225-45R17) ajettu n. 600-700 km ja tässä vähän ensikokemuksia.

        Ajotuntuma ja pito-ominaisuudet mielestäni loistavat (ainakin kuivalla), ihan niinku on luvattu. Miinuksena täytyy todeta yllättävän kova melutaso ja kulutuksen nousu (n. 0,5 l/100km) verrattuna 195-65R15 eurooppakitkoihin ja hakkapeliitta 7:hin. Pientä vetelyä oli havaittavissa sellaisissa kohdissa, missä tiessä oli selkeä kapean renkaan leveä syvennys. Muuten sai pitää ratista kiinni rennosti! onko tarvetta mittauttaa aurauskulmia jos aiemmilla renkailla ollut ratti suorassa eikä ohjaus ole vedellyt? Hieman ohjaus puoltanut oikealle, mikä ilmeisesti kuuluu asiaan.

        Näihin renkaiden ominaisuuksiin on paha kuitenkaan ottaa täysin kantaa, koska itellä ei oo varsinaista vertailupohjaa vastaavista renkaista

        Kyseiseen autoon tuli nimittäin alle eka kerran ihka oikeat kesärenkaat. Samalla vannekoko kasvoi 2", rengasprofiili kaventui 2 senttiä ja rengas leveni 3 senttiä. Jos ei muuta niin ainakin rapina lähti nastoihin verrattuna Mutta eipähän missään ole lukenutkaan, että nuo olis mitkään ekoautoilijan renkaat. Hyvää ajettavuutta ja mukavuutta näyttää ainakin saavan eli sitä mitä on tilannut. Jos joku voi verrata kyseistä rengasta toisen rengasvalmistajan vastaaviin niin kommenttia tulemaan.
        BMW E46 318d 10/04

        Comment

        • Ronsuu
          Bimmer Rookie
          • Nov 2010
          • 75
          • Helsinki

          Urissa vetely

          Joo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
          Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.

          Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.
          http://i54.tinypic.com/258qgwp.jpg

          Comment

          • kovaluu1
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 299
            • seinäjoki

            Bemus takavanteet 8.5 " ja niis renkaat 245/40 17. Nyt alkaa renkaat olla loppu ja uusia pitäis. Rengaskoko olis tarkotus vaihtaa joko 225/45 tai 255/40. Kuinka nuo niihin istuu.

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Originally posted by Ronsuu View Post
              Joo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
              Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.

              Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.
              http://i54.tinypic.com/258qgwp.jpg
              Edessä camberit mitä sattuu.
              Aikamoinen ero, saisi olla symmetrisesti ja vähemmän negatiivista :think
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                Originally posted by Ronsuu View Post
                Joo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
                Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.

                Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.
                http://i54.tinypic.com/258qgwp.jpg
                Pojat on tehneet näköjään ihan perussäädön.. Cambereihin ei ole koskettu kummassakaan päässä, niiden muutos johtuu aurauksen muuttamisesta. Eli ainoastaan aurausta on säädetty ja annas kun arvaan, että säädön jälkeen seliteltiin ettei pysty säätämään? Molemmissa päissä kun saisi camberit edes toleranssien sisään niin pitäisi renkaat kulua tasaisesti ja kulkeakin mukavasti suoraan.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • TheKnight
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 538
                  • Tuusula

                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Edessä camberit mitä sattuu.
                  Aikamoinen ero, saisi olla symmetrisesti ja vähemmän negatiivista :think
                  Edessä camberit on kohdallaan, mutta takana ihan mitä sattuu. Edessä casterit punaisella, mutta niistä ei niin mahdottomasti kannata tässä kohtaa murehtia.
                  Timo Puustinen, Tuusula, Finland
                  -Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
                  -Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F

                  Oma Connection
                  Kaide Motorsport

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    Originally posted by Ronsuu View Post
                    Joo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
                    Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.

                    Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.

                    Etupäässä aika kova ero noissa cambereissa toisiinsa nähden. Onko tästä poistettu ne iskarinyläpään stopparit? Pitäisi kyllä onnistua säätämään samoihin molemmat puolet.

                    Eipä nuo minullakaan olleet nuo takacamberit kummemmat kun säädöt oli jumissa niin niille ei saatu tehtyä mitään. Eikä kyllä vetelekkään yhtään.
                    Last edited by Antsah; 02-05-2011, 08:47.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6936
                      • N/A

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      Odotahan että saat ne hankookit alle vai tilasitko niitä?
                      Eikös sinulla ollut ainakin aikasemmin ne uraherkkyydestä tunnetut dunlopit alla :think
                      Joo Dunlopit on alla, tulin nyt siihen tulokseen että budjetti ei salli uusien vanteitten hankintaa. Ajan nyt nuo loppuun ja sitten ventus v12 alle.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Ronsuu View Post
                        Joo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
                        Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.

                        Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.
                        http://i54.tinypic.com/258qgwp.jpg
                        Ei todellakaan ole. Erityisesti etupäässä negatiivista camberia on niin paljon, että olisi varmasti uraherkkä jopa NS2:lla.

                        Comment

                        • Fabsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1754

                          Onkos mihinkään kerätty listaa liikkeistä, joissa onnistuu selittelemättä tuommoisen madalletun e46: sen säädättäminen semmoisiin arvoihin, että se menee suoraan ja renkaat kuluu tasaisesti? Itseäni ei ainakaan kiinnosta ruveta opettamaan "ammattimiestä" kulmien säätämisessä.
                          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                          e30 318i -88

                          Comment

                          • Ronsuu
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2010
                            • 75
                            • Helsinki

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ei todellakaan ole. Erityisesti etupäässä negatiivista camberia on niin paljon, että olisi varmasti uraherkkä jopa NS2:lla.
                            Jahas. Eli pitäskö sitä saada lähemmäs nollaa? Riittääköhän tossa säätövara vai pitääköhän tehä reikää enempi.

                            Pitää viiä sitte näköjää uusiks suuntautukseen. Onko noi tavoitetiedot edes hyvät vai pitääskö niiden olla jotain ihan muuta? Eli onko esim etucamberille -0.43hyvä vai mielummin vielä lähemmäs nollaa. Autohan on vakio msport2 alustalla

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4645
                              • Tuusula

                              Originally posted by Fabsu View Post
                              Onkos mihinkään kerätty listaa liikkeistä, joissa onnistuu selittelemättä tuommoisen madalletun e46: sen säädättäminen semmoisiin arvoihin, että se menee suoraan ja renkaat kuluu tasaisesti? Itseäni ei ainakaan kiinnosta ruveta opettamaan "ammattimiestä" kulmien säätämisessä.
                              Ei ainakaan Atoy Oy Espoossa, käytin siellä tuon E46 330d touringin "nelipistesuuntauksessa" vaihdettuani alustan, raidetangon päät ja etutukivarsien takapuslat. Lähes 1,5h meni heiltä etu-aurauksen säätämiseen, muita eivät kuulemma osanneet säätää.

                              Noh, tulipa auraus kuntoon edestä mutta muuten kulmat ovat edelleen hieman pielessä ja ajokäytös aivan päin mäntyjä..
                              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8972
                                • Kellokoski

                                Originally posted by Jonsku View Post
                                Ei ainakaan Atoy Oy Espoossa, käytin siellä tuon E46 330d touringin "nelipistesuuntauksessa" vaihdettuani alustan, raidetangon päät ja etutukivarsien takapuslat. Lähes 1,5h meni heiltä etu-aurauksen säätämiseen, muita eivät kuulemma osanneet säätää.

                                Noh, tulipa auraus kuntoon edestä mutta muuten kulmat ovat edelleen hieman pielessä ja ajokäytös aivan päin mäntyjä..
                                Automajor järvenpäässä, pyydät Mikkoa tekemään niin laittaa ihan sellaiset kulmat kuin haluat. Eikä hermostu vaikka esittää omat toiveensa

                                Olis vielä tallis lähellä
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎